bonne 16 Anmeld indhold Skrevet March 2, 2011 Hvor kan man læse om de svenske regler omkring ferie i forbindelse med forældreorlov for svenskansatte? Konkret: Hvis man går på forældreorlov i år, mister man optjent ferie? Fungerer optjent ferie som i DK med at det er afhængigt af, hvor meget man har arbejdet året før? Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret March 2, 2011 Hvor kan man læse om de svenske regler omkring ferie i forbindelse med forældreorlov for svenskansatte? Konkret: Hvis man går på forældreorlov i år, mister man optjent ferie? Fungerer optjent ferie som i DK med at det er afhængigt af, hvor meget man har arbejdet året før? Vh, Lars.Kan kun sige hvordan det er i mit eget tilfælde (statsligt ansat i SE). Jeg mistede ikke optjent ferie og det år jeg var på barsel gjorde ingen forskel på hvor meget ferie jeg havde året efter. Altså jeg gik hjemme og danderede den (sådan ca...) og havde fuld ferie alligevel :) Ferie har ikke noget at gøre med orlov... Man kan vel læse om den slags i det fagforbund/overenskomst man nu hører til :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret March 2, 2011 Kan kun sige hvordan det er i mit eget tilfælde (statsligt ansat i SE). Jeg mistede ikke optjent ferie og det år jeg var på barsel gjorde ingen forskel på hvor meget ferie jeg havde året efter. Altså jeg gik hjemme og danderede den (sådan ca...) og havde fuld ferie alligevel :) Ferie har ikke noget at gøre med orlov... Man kan vel læse om den slags i det fagforbund/overenskomst man nu hører til :) Problemet er lidt, at det sted min kone er ansat virker totalt kaotisk. Ingen styr på noget og fuldstændigt uoverskueligt rod. Iflg. hendes oversigt på et eller andet computerlogin jeg ikke kender til på arbejdet, har hun optjent i alt 35 feriedage (ikke afholdte). Hun har planlagt at tage föräldrepenning/mammaledighet 7 uger før forventet nedkomst og vil gerne samtidigt have ferie i forlængelse af denne mammaledighet. Så derfor har hun planlagt 3 ugers ferie inden planlagt mammaledighet. Nu er der så bare komplet forvirring omkring hendes rettigheder til ferie både fra chefens og lønkontoret side. Hendes fagforbund er om muligt endnu mere inkompetent, så der har hun helt opgivet at henvende sig. Når hun snakker med chef og lønkontor om hvor mange dage, hun kan holde ferie, får hun ligeså mange forskellige svar som det antal gange, hun spørger. Så jeg tænker, om der er en eller anden konkret lov i den forbindelse, som man kan holde sig til som et minimum. F.eks. hvordan optæller man feriedage og hvordan er arbejdstagerens krav mht. afholdelse af denne - særligt i forbindelse med forældreorlog. Hun er offentligt/statsligt ansat i fast stilling gennem en årrække dog afbrudt af noget orlov i forbindelse med universitetsuddannelse. Vh, Lars Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret March 3, 2011 Jeg synes du skal henvende dig til forsäkringskassan. De er ret godt inde i den slags love og regler (daaaa:). Har du set denne: http://www.forsakringskassan.se/info/foraldraguiden/ Der er også møder at gå til hvor de foklarer alle disse barselsregler. Jeg er næsten 100% på at barsel ikke har indflydelse på ferie, men jeg skal ikke kunne sige om visse har særregler, men den slags tror jeg altså er lovbestemt og forsäkringskassan er efter min erfaring en bedre informationskilde end arbejdspladsen :) Held og lykke! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites