Yankie 10 Anmeld indhold Skrevet February 27, 2011 Min kæreste og jeg er flyttet til Sverige. Hun har sin danske mc på danske plader. Hun vil gerne beholde denne. Nogen der har erfaring med at være bosiddende i et andet land og have et dansk køretøj ? Jeg har fået nogle tvetydige svar fra forsikringen. Mvh Rasmus Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Don A 10 Anmeld indhold Besvaret February 27, 2011 hun skal have en svensk. så sælg den og jøb en i sverige, det er mit bud.. sikkert nogen der har andre.. husk at hvis du vil trække afgiften ud af den så fratrækker skat 15% af prisen når det er export. men søg nu lidt i fora, der står en del.. brug sunddebat google søgefunktion ude til højre på forsiden.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret February 27, 2011 Min kæreste og jeg er flyttet til Sverige. Hun har sin danske mc på danske plader. Hun vil gerne beholde denne. Nogen der har erfaring med at være bosiddende i et andet land og have et dansk køretøj ? Jeg har fået nogle tvetydige svar fra forsikringen. Mvh RasmusSælg nu "lortet" og køb noget federe herovre! :) Ja, jeg ville også beholde min danske mc i starten, (set i bagspejlet) en fuldstændig ligegyldig CB500 (men i mine øjne var det jo verdens dejligste cykel), jeg købte en ZX636R herovre til stort set det samme som jeg fik for min CB500 i DK -og der gik ikke lang tid, så var min nye cykel pludselig verdens dejligste cykel;-) Men hvis den betyder så meget KAN hun jo få den indregistreret her, for er du bosiddende her skal du have dit køretøj indregistret her for at "få" forsikring (du har en vis tidsperiode, men kan ikke de eksakte regler, det er der nok en anden der kan:) ) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Yankie 10 Anmeld indhold Besvaret February 27, 2011 Nu handler det om at hun har finanseret den i Danmark og at hun gerne vil beholde lige netop denne her mc. Al respekt for dette. Så derfor denne forespørgsel på om det overhovedet kan lade sig gøre at køre på sin danske mc mens man bor i Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret February 27, 2011 Nu handler det om at hun har finanseret den i Danmark og at hun gerne vil beholde lige netop denne her mc. Al respekt for dette. Så derfor denne forespørgsel på om det overhovedet kan lade sig gøre at køre på sin danske mc mens man bor i Sverige.Svarede jeg ikke på dette godt nok? okay så: NEJ, det kan du ikke! :) Eneste mulighed er at få den indregistreret her (som jeg også skrev), jeg er også kvinde, så jeg ved man får følelser for sin maskine ;-) men det er altså lidt fjollet med de mc-priser der er herovre... Med minde Rossi har rørt ved den eller et eller andet..;-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Yankie 10 Anmeld indhold Besvaret February 27, 2011 Rossi har rørt ved den ja... Dvs man ikke kan forsikre den i Danmark og køre på den? Jeg har fået forskellige svar fra de forsikringsselskaber jeg har talt med. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret February 27, 2011 Rossi har rørt ved den ja... Dvs man ikke kan forsikre den i Danmark og køre på den? Jeg har fået forskellige svar fra de forsikringsselskaber jeg har talt med.Forstår jeg dig nu rigtigt... I vil have den forsikret i DK, men køre på den herovre (også) og være bosat her? Hvis et DK-forsikringsselskab har sagt god for den, så er det vel i orden eller? Kunne tænkes forskellige selskaber havde forskellig policy... Jeg har dog ikke hørt om at man kunne ha en DK-forsikring, når man var bosat her, men dermed er det jo ikke sagt, det ikke kan lade sig gøre -nogen anden må byde ind her... P.S. du mangler en "vende øjne smiley" efter din første sætning ;-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret February 27, 2011 Nogen der har erfaring med at være bosiddende i et andet land og have et dansk køretøj ? Jeg har fået nogle tvetydige svar fra forsikringen. Ja da, har nogle erfaringer. Danske forsikringsselskaber ønsker ikke at forsikre forhold de ikke kender til - så du får ikke dit køretøj forsikret i Danmark, når du ikke er bosiddende i Danmark - med mindre det er Norske Veritas eller Lloyds of London. De svenske forsikringsselskaber ønsker ikke at forsikre udenlandsk indregisterede køretøjer, hvilket kræver du indregistrerer køretøjet i Sverige - og du kan ikke indregistrere køretøjet i Sverige uden et svensk forsikringsselskab der vil forsikre dit køretøj. Mine erfaringer er, at det danske forsikringsselskab selv opsiger forsikringen når de konstaterer, at du ikke længere har bopæl i Danmark Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kim H 10 Anmeld indhold Besvaret February 27, 2011 Erfaring JA - men måske uaktuel Det er et stykke tid siden at jeg flyttede til Sverige. En del af beslutningen var, at en dansk registreret bil skulle med over. Da jeg gjorde det, meddelte jeg mit danske forsikringsselskab at jeg flyttede. Deres reaktion var noget i retning af - jaha, så må vi lige se på præmien, hvorefter den blev forhøjet (ikke voldsomt, men dog forhøjet). Sådan gik det et stykke tid - indtil bilen til slut blev "svensk" - og lidt registreringsafgift blev refunderet. Men altså - det var i 2004. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret February 28, 2011 Det korte svar: Nej, det kan du ikke... Det lange svar: For at du kan tegne en forsikring på et givent dansk indregistreret køretøj skal du stå som ejer af dette køretøj på dets registreringsattest. Ligeledes da der er taget lån i den er det formentlig også et krav fra panthaver. Du kan ikke som bosiddende i udlandet fremgå som ejer af et dansk indregistreret køretøj, hvilket betyder at du ikke kan tegne en forsikring og ej heller have lån på den. Såfremt I lige er flyttet går der lidt tid inden SKAT og diverse andre selskaber opdager det, men når de gør det er i lettere på røven... For så er skidtet ikke længere forsikret... Så SKAL det være den motorcykel må I igang med at få den eksporteret fra DK til SE. SKAT i DK siger følgende: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1817369&vId=0 Transportstyrelsen i SE siger følgende: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordonsimport-och-ursprungskontroll/Fordonsimport-fran-borjan-till-slut/ Så kan I selv beslutte jer for om I vil sælge den eller udflage den... For det er jeres valgmuligheder... Og ja, jeg har selv være hele møllen igennem da jeg flyttede over så jeg kender godt reglerne :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larsk 14 Anmeld indhold Besvaret February 28, 2011 Jeg kan ikke svare på låne-delen, men i forhold til at flytte over og beholde en bil forsikret og på danske plader, så havde jeg min ene danske bil her ovre i mere end 1½ år uden problemer. Vi satte både forsikring og vægtafgift på pbs-betaling fra en dansk lønkonto, som vi har beholdt. Selvom vi meldte flytning til udlandet, reagerede hverken skat eller forsikring i forhold til opkrævninger etc. Vi fik også indkaldelse til syn via elektronisk post uden problemer. Reelt er der vist noget med i forhold til de danske reglerat man ikke må beholde en dansk indregistrering, når man er flyttet permanent til udlandet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret February 28, 2011 Jeg kan ikke svare på låne-delen, men i forhold til at flytte over og beholde en bil forsikret og på danske plader, så havde jeg min ene danske bil her ovre i mere end 1½ år uden problemer. Vi satte både forsikring og vægtafgift på pbs-betaling fra en dansk lønkonto, som vi har beholdt. Selvom vi meldte flytning til udlandet, reagerede hverken skat eller forsikring i forhold til opkrævninger etc. Vi fik også indkaldelse til syn via elektronisk post uden problemer. Reelt er der vist noget med i forhold til de danske reglerat man ikke må beholde en dansk indregistrering, når man er flyttet permanent til udlandet. Så har ud været heldig at SKAT ikke har opdaget det endnu... Det tog dem for eksempel 5 år at opdage jeg var flyttet i henhold min skatteberegning... Mens de opdagede min flytning i forhold til bil efter 8 måneders tid... Men ja, reglerne siger man ikke må... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret February 28, 2011 Reelt er der vist noget med i forhold til de danske reglerat man ikke må beholde en dansk indregistrering' date=' når man er flyttet permanent til udlandet.[/quote'] Korrekt, det er vist primært de svenske regler man kolliderer med husker jeg fra da jeg i 2007 pga problemer med at få min bil indregistreret i Sverige var nødt til at køre rundt på udenlandske plader i Sverige i næsten et år. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Yankie 10 Anmeld indhold Besvaret February 28, 2011 Tak for svarene. :) Nu har jeg lidt og arbejde videre med. Jeg har netop lige købt mig en svensk bil. Jeg kørte rundt i min danske bil det første stykke tid. Da jeg forespurgte danske forsikringsselskaber var der uenighed om hvorvidt det kunne lade sig gøre at få min danske bil forsikret. Efter lidt pres på et af de danske selskaber endte det med at de gik med til det til en ok præmie. At det så endte med at jeg handlede en svensk bil er en anden historie. :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret February 28, 2011 Jeg kan ikke se hvorfor man ikke som udlænding skulle kunne eje en dansk indreg. bil. Har man betalt afgift, moms og betaler sin ejerafgift, er det vel helt ligegyldigt at man bor i udlandet. Hvis jeg fx. er dansk bosiddende i Spanien og har et sommerhus i Dk og af en eller anden grund har en bil stående i dette sommerhus, så må jeg vel selv bestemme om den har danske plader på (at man er en tåbe fordi det er mega dyrt, er en helt anden sag). Om så forsikrings selskabet går med til det, er jo et spørgsmål om deres egen vurderede risiko og/eller indtegnings politik. Bre mit bud, og hvis nogen kan finde et link hvor der står at kun danskbosiddende må eje en dansk bil, så hører jeg det gerne. Tak for svarene. :) Nu har jeg lidt og arbejde videre med. Jeg har netop lige købt mig en svensk bil. Jeg kørte rundt i min danske bil det første stykke tid. Da jeg forespurgte danske forsikringsselskaber var der uenighed om hvorvidt det kunne lade sig gøre at få min danske bil forsikret. Efter lidt pres på et af de danske selskaber endte det med at de gik med til det til en ok præmie. At det så endte med at jeg handlede en svensk bil er en anden historie. :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret March 1, 2011 Jeg kan ikke se hvorfor man ikke som udlænding skulle kunne eje en dansk indreg. bil. Har man betalt afgift, moms og betaler sin ejerafgift, er det vel helt ligegyldigt at man bor i udlandet. Hvis jeg fx. er dansk bosiddende i Spanien og har et sommerhus i Dk og af en eller anden grund har en bil stående i dette sommerhus, så må jeg vel selv bestemme om den har danske plader på (at man er en tåbe fordi det er mega dyrt, er en helt anden sag). Om så forsikrings selskabet går med til det, er jo et spørgsmål om deres egen vurderede risiko og/eller indtegnings politik. Bre mit bud, og hvis nogen kan finde et link hvor der står at kun danskbosiddende må eje en dansk bil, så hører jeg det gerne. Jeg har heller ikke påstået der var nogen logik i reglerne, men sådan er de nu engang... Er du permanent bosiddende i udlandet kan du ikke stå som ejer af en dansk indregistreret bil... Du er velkommen til at ringe til SKAT Motor og høre det selv ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites