Jump to content
Gio

Brev fra en broder

Recommended Posts

Kære lillebror, hvad sker der? Det virker som om, du i de seneste år har mistet fodfæstet. Fra at have været grunden til min misundelse opfører du dig nu nærmest som en ængstelig gammel gubbe. Søde Danmark, let dit hjerte. Hvad er det med dig? Før var du kendt for din åbenhed. Med din hjertelige latter favnede du det flerkulturelle og forskelligheden. Din hyggepolitik var misundelsesværdig set med storebror Sveriges øjne. Du hånede mig for alle mine regler og forbud. Med al ret anklagede du mig for at være kedelig og grå. Lige siden jeg undslap Anden Verdenskrigs rædsler, vendte jeg mig indad og tænkte, at man er sig selv nærmest. Dag for dag arbejdede jeg med at bygge et beskyttende net så tæt, at jeg knap kunde ånde. Samtidig glemte jeg dig, Danmark. Jeg vendte dig ryggen gennem årtier, og for dette beder jeg dig om undskyld! Da vi nu igen har bygget en broderlig bro mellem os, ser jeg, at min modige lillebror græder sig i søvn.
Læs resten på http://politiken.dk/debat/ECE1200053/aabent-brev-til-danmark-fra-sverige/ Der er noget om snakken.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hmmmm jeg kan ikke se hvorfor krigen i Afghanistan, salmonellakyllinger, demonstranter der tisser i bukserne og udvisningen af kriminelle romaer skal blandes sammen, det er da utroligt unuanceret at skære alt dette over én kam på den måde. Timingen af artiklen er da også lidt underlig malplaceret, der er jo ikke rigtig nogle af problemstillingerne han nævner som er aktuelle i øjeblikket.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Pas på den svenske bacille (i.e. mediekontrol)

Jeg synes faktisk at følgende link er på samme side er mere interessant. (nej ikke pga. indvandredebatten glem lige den - der er vigtigere ting på spil) http://politiken.dk/debat/ECE1201860/pas-paa-den-svenske-bacille/ Her begynder man at snakke om hvordan der er deciderede mangler i den svenske debat. Ting der bliver tiet ihjel. Og der kommer en delvis forklaring: »Det er en mulighed. Men mediefolk er procentuelt kun en meget lille del af den svenske befolkning. De svenskere, jeg har talt med i forbindelse med bogen, er brændende optaget af disse problemer. Journalister og mediefolk, jeg har været i kontakt med, har imidlertid ikke haft lyst til at udtale sig til min bog, fordi det kunne skade deres karrierer at blive sat i forbindelse med ’den danske diskurs’, som en formulerede det«. Det fik mig til at tænke over nogle andre facts, som kom frem i virakken omkring Julian Assange fængslingen. Det er faktisk rimeligt skræmmende. I Sverige er der reelt kun 2 næsten altdominerende mediekonglomerater: Bonnierkoncernen, som ejer: Dagens Nyheter Expressen Dagens Industri Sydsvenskan Göteborgs-tidningen Stockholm City Bonnier Tidsskifter Svensk Filmindustri TV4 gruppen http://sv.wikipedia.org/wiki/Bonnierkoncernen Schibsted koncernen som ejer Aftonbladet Svenska dagbladet Metro E24.se blocket.se http://sv.wikipedia.org/wiki/Schibsted#F.C3.B6retag_och_varum.C3.A4rken_i_Sverige Fornuftige politikerne burde have sat konkurrencemyndighederne til at lave en tvangsopslitning for længe siden, men det er ikke sket. Rygterne vil vide at det er fordi at der eksisterer stiltiende aftaler og kontakter mellem de etablere politikere og disse 2 koncerner om hvad der kan skrives om og hvad der ikke kan. SVT er så selvfølgelig ikke en del af de 2 koncerner - men her styrer politikerne jo deres licensbevilling. Svensk presse er simpelthen ikke fri. Jounalister er (med rette) bange for at miste deres job og karriere hvis de skriver om de forkerte ting. Vi så det under Assange fængslingen - de svenske medier beskrev den stort set ikke - og slet ikke den fulde historie, som man kunne læse i fx. engelsk og dansk presse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis noget skulle være karriereskadeligt' date=' så burde det være at publicere sådan en stribe her: [url']http://www.expressen.se/nyheter/dilemmat/1.2347129/dilemmat-rasism-del-1-av-4
Det er jo ganske sjovt at se hvordan der er totalt mangel på sammenhæng mellem hvad der siges i artiklen, og hvad anonyme svenskere skriver i kommentarerne nedenfor. Det er heldigvis en formildende omstændighed ved den svenske presse, at der er åbent for kommentarer til så mange internetartikler. Det har altid undret mig at der er så voldsomt mange mange flere, som skriver kommentarer på svenske nyheds-sites, end på de de danske nyhedssites. Men det er nu gået op for mig, at det er de eneste steder, at man kan læse sandhederne og forskellige synspunkter på et emne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites