Lollikken 10 Anmeld indhold Skrevet February 16, 2011 Hejsa. Så er det blevet på tide at kigge mere dedikeret efter en 'ny' bil. Bilen skal ikke være en pendlerbil, men mere længere ture (100 km+). Desuden skal jeg som minimum have to hunde med så derfor en kombi/stationcar variant. Vi havde indtil fornyeligt en BMW E34 525 touring som vi var ret glade for og vi tænkte det skulle være noget i samme stil (f.eks. en E39 BMW, Volvo V40/V70, Saab 9-5, Passat, Audi A4/A6 avant, osv.) Valget står mellem at købe A) en ældre slæde til omkring 10-20k kontant og håbe på at ikke alt for meget er gået i stykker, eller B) en nyere men stadig ca. 8-10 gammel bil omkring 40-60.000 (kontant + evt. lille lån), eller C) en noget nyere model med 'fuldt' lån. Denne løsning er dog næsten fravalgt fra starten da jeg mener det er økonomisk uansvarligt for min økonomi. Primært er min tanke en ca. 8 år gammel Volvo V40 eller V70 primært fordi det er så svinebilligt at kasko forsikre dem igennem Volvia. Grunden til jeg skriver her er at jeg godt kunne bruge lidt info hvad I bruger på service og reparationer om året (slag på tasken) på de nyere biler. Det er hvis at jeg køber en bil i kategori B så ville det jo være fjollet ikke at få service stemplerne til bilen ;-) Jeg forestiller mig at det ca. koster 2000 SEK i service og et sted mellem 2000 og 5000 på løbende reparationer om året? Hvis nogle af jer kender nogle gode forhandlere (som også har lidt ældre brugte biler) så må I meget gerne komme med forslag her. Jeg har helt sikkert glemt nogle informationer, så påpeg det endelig =) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mette 0 Anmeld indhold Besvaret February 16, 2011 Jeg har selv en Volvo V40 der er 8 år gammel. Den koster ca. 2200,- i service hos Volvo for hver 20.000 km. Jeg betaler ca. 6500 i forsikring om året (bil kørt 300.000 - fuld forsikret). Løbende reparationer pr. år kan godt holdes på ca. 5000. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret February 16, 2011 Jeg har selv en Volvo V40 der er 8 år gammel. Den koster ca. 2200' date='- i service hos Volvo for hver 20.000 km. Jeg betaler ca. 6500 i forsikring om året (bil kørt 300.000 - fuld forsikret). Løbende reparationer pr. år kan godt holdes på ca. 5000.[/quote'] Tak for info =) Kan du huske hvor meget det kostede at bytte tandram/kamremmen på den? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret February 16, 2011 Uhh.. hmmm.. Sådan en E39 stationcar er altså en fin bil... :) Den er nok en sjat dyrere end en Volvo - men ja... Så er det ikke en Volvo... Og den har kæde.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret February 16, 2011 Uhh.. hmmm.. Sådan en E39 stationcar er altså en fin bil... :) Den er nok en sjat dyrere end en Volvo - men ja... Så er det ikke en Volvo... Og den har kæde.... Ja tingene fungerer, relativt billige reservedele, en del kan laves selv og for alt andet er der Tobbe på Need for Speed. Men forsikringen er ikke glad for de der store BMWer, som holder udenfor i Malmö =( Jeg også hooket på en BMW 1-serie af udseende, (pris) og udvendig størrelse. Men jeg mangler rent faktisk at prøve at sidde i en og så skal jeg op og låne en del flere penge end jeg har til rådighed =) PS: er der nogen som kan anbefale nogle forhandlere som også sælger brugte biler? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret February 16, 2011 En BMW 1-serie er da ikke en stationcar?? Men kæresten har købt sig en BMW 120I - og dét er dælme en dejlig lille bil. Den er set fra fører og passagersæderne meget BMW - sæder og betjening er fortrinlig. Bagsædet er ikke blandt de mest rummelige, men det er jo ikke nødvendigvis et problem. Til gengæld har den et ret velvoksen blind vinkel bagud. Men med en 1-serie er du vist hurtigt oppe i en kategori-C bil ud fra din liste ovenfor... Vi købte den af en Citroën forhandler i Stockholm hvor servicen i øvrigt var fremragende, men det var mest fordi han havde den udgave af modellen holdende, som var mest "rigtig". Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret February 17, 2011 En BMW 1-serie er da ikke en stationcar?? Nej, men der er plads til hundene bagi ;-) Men kæresten har købt sig en BMW 120I - ...... Ja BMW 1-serien (og andre hatchback) er også set ud fra synspunktet at jeg aldrig skal om på bagsædet =) Prisen er ganske rigtigt også et 'problem' eftersom jeg tvivler på at jeg kan finde en til under 100-130.000. Så hellere en lidt større og ældre model, men når man ikke er fastlåst på noget kan man stadig drømme, og BMW har efterladt et ganske positivt indtryk på gør-det-selv-manden i mig :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret February 17, 2011 Jeg har V70 ´02, med masser af plads til 2 hunde bagi (og barnesäde+barnevogn på bagsädet;-) . Jeg kan tjekke mine service- og reparationsudgifter når jeg kommer hjem, men vil bare sige at med Volvia forsikring, kan du også få Volviakort, så du kan delbetale (rentefrit) dine värkstedsudgifter i op til 4 mdr. Jeg ville da også gerne köre BMW, men en volvo opfylder alle praktiske krav man kan ha til en bil og så er det er også den fordel ved V70 at alle Svenssons jo körer rundt i den model, så der findes masser af reservedele/udstyr hvis man har brug for den slags... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret February 17, 2011 Der er nok ingen tvivl om at en V70 er en god og prismæssigt fornuftig løsning. Så hvis kravet er at de praktiske krav er opfyldt - så er det helt oplagt et meget nærliggende valg med sådan en :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mette 0 Anmeld indhold Besvaret February 17, 2011 Jeg mener at det kostede omkring 6000 ( år 2004/2005) at skifte tandrem på V 40'eren. Den skal have skiftet tandrem ved hver 120.000 km. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Don A 10 Anmeld indhold Besvaret February 17, 2011 Jeg mener at det kostede omkring 6000 ( år 2004/2005) at skifte tandrem på V 40'eren. Den skal have skiftet tandrem ved hver 120.000 km. det passer meget godt :) mit tilbud fra volvo på en V40 var ca 6000 for service med tandremskift . Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret February 18, 2011 Jeg mener at det kostede omkring 6000 ( år 2004/2005) at skifte tandrem på V 40'eren. Den skal have skiftet tandrem ved hver 120.000 km. det passer meget godt :) mit tilbud fra volvo på en V40 var ca 6000 for service med tandremskift . Det lyder dejligt overkommeligt =) Mange tak for Info! Og ja jeg forventer at en tandrem skal skiftes hver ca. 100.000 så derfor er det jo meget rart at have med i beregningen på de ældre slæder ;-) Der er nok ingen tvivl om at en V70 er en god og prismæssigt fornuftig løsning. Så hvis kravet er at de praktiske krav er opfyldt - så er det helt oplagt et meget nærliggende valg med sådan en :) Jeg synes du lokker utroligt meget Lars ;-) Det er ikke så meget fordi at Volvoen er billigere i indkøb, for hvis man kan leve med automatgear er der faktisk en del serie 5 bimmere til salg i mit prisleje som 'kun' er 8-10 år gamle =) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret February 18, 2011 Man kan altså SAGTENS leve med automatgear i en serie-5 BMW... Altså det bør der faktisk være i sådan en, efter min mening... Og ja - jeg havde altså nappet en BMW, de er altså prismæssigt meget til at have med at gøre i den aldersklasse du nævner... Og hov - så har en BMW jo ikke tandrem der skal skiftes, fx.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret February 18, 2011 Jeg tror feltet nu er reduceret til følgende i kategorien 8-10 år gamle biler til mellem 30-60.000 SEK Volvo V40/V70 Kombi - Fordele: 'billige' i forsikring og vedligehold, jeg kan li' designet på de nye V70, er blevet anbefalet dem af mange - Ulempe: Join the Jönssons ;-) Audi A4 Avant - Skulle være kvalitet, Svigerfar sværger til VAG og har udstyr, kører fint, internt finish (ifølge nogen). Saab 9-5 Kombi - Var glad for min gamle 9000, dejlig mellem acceleration, er relativt billig i indkøb (men ikke vedligehold), synes dog nogle af de nye 9-5'ere er blevet lavere til loftet :-( Skoda Octavia Kombi - Lidt af en dark horse, men er jo VAG og det lader til man får meget bil for pengene. BMW 52x touring - it (&Lars) taunts me ;-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret February 18, 2011 Man kan altså SAGTENS leve med automatgear i en serie-5 BMW... Altså det bør der faktisk være i sådan en' date=' efter min mening... Og ja - jeg havde altså nappet en BMW, de er altså prismæssigt meget til at have med at gøre i den aldersklasse du nævner... Og hov - så har en BMW jo ikke tandrem der skal skiftes, fx....[/quote'] Nu kan kæde og kædestrammer jo også give op på et tidspunkt ;-) Men så ser man sådan en ik' ;-) http://www.blocket.se/helsingborg/BMW_520_i_Touring_Fullservad_Svensksald_32172501.htm?ca=23_11&w=2 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret February 18, 2011 Nu kan kæde og kædestrammer jo også give op på et tidspunkt ;-) Joooo-jo-da... Men det er vist ikke sædvanligt at de gør det(?) - men ja, du har ret... Men så ser man sådan en ik' ;-) http://www.blocket.se/helsingborg/BMW_520_i_Touring_Fullservad_Svensksald_32172501.htm?ca=23_11&w=2 Ja det er jo det jeg mener... Og det holder endda dejlig tæt på... Den ser rigtig fin ud, selv om man jo gerne ville have lædersæder og automat ;) Til gengæld har den fartholder, det er dejligt på de lange ture! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret February 18, 2011 Jeg er 2 m høj og fandt noget mere plads bag rattet i min '03 BMW 530d Touring end i Volvo V70. Og så er der jo mere "bessefar" over en Volvo aut. ift. BMW'en :) (køb nu ikke den V70 med for lille en maskine - 193 hk passer den perfekt !) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
biz 2 Anmeld indhold Besvaret February 18, 2011 Jeg stemmer på E39´eren hvis jeg kunne :) Det er mest på V8´erne at man hører om kædeproblemer! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
biz 2 Anmeld indhold Besvaret February 18, 2011 Husk at få checket km antal de sidste 3-4 syn før det seneste, lidt info om E39´eren: Fordonsidentifikation Registreringsnummer: SXA780 Fabrikat: BMW 520I TOU Färg: MBLÅ Fordonsslag: PB Fordonsår: 2001 Fordonsslagsklass: I Chassinummer: WBADS11090GZ69154 Typgodkännandenummer: e1*98/14*0028*15 Typgodkännandedatum: 2001-06-26 Senaste EU-regbevis del 1: 2010-09-17 Senaste EU-regbevis del 2: 2010-09-17 Handelsbeteckning: Upplysningar: Fordonsdata Fordonsstatus: Avställd (2010-12-08) Tillfällig registrering: Nej Privatimport: Nej Antal ägare: 4 Yrkesmässig trafik: Nej Fordonet tillverkat: 2001-10 Producentansvarig: 556313-5002 I trafik första gången i Sverige: 2001-12-10 I trafik första gången i utlandet: Ägarbunden dispens: Nej Ägarbunden dispens upphör: Nej Besiktningsuppgifter Besiktningstermin: 2011-10-01 - 2012-02-29 Senast godkända besiktning: 2011-02-08 Vägmätarställning: 191670 Skatteuppgifter Fordonsskattepliktigt: Ja Årsskatt, kr: 2520 Debitering vid påställning(inkl. avgifter), kr: 470 Återbetalning vid avställning, kr: 0 Betalningsmånad/er: mars Vägtrafikregisteravgift: 65 kr ska betalas samtidigt med årsskatten. Tekniska data Motornummer: Kaross: Stationsvagn kombivagn (AC) Karosserikod särskilda ändamål: Slagvolym, cm3: Växellåda: MANUELL Antal passagerare, max: 4 Antal sittande passagerare, max: Antal bältade passagerare, max: Antal passagerare i rullstol, max: Antal stående passagerare, max: Fordonet är enligt uppgift försedd med krockkudde främre passagerarplats. Skattevikt, kg: 1670 Tjänstevikt, kg: 1670 Totalvikt, kg: 2200 Sänkt totaltvikt, kg: Max släpvagnsvikt, kg: 1600 Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750 Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1300 Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3725 Max lastvikt, kg: 530 Kopplingsavstånd, mm: Kopplingsavstånd EU, mm: Effektiv bromsanordning: Nej Lastutrymmets längd, mm: Främre överhäng, mm: Bakre överhäng, mm: Utrustning: Drivande axlar fram: Drivande axlar bak: Antal hjul: Däckdimension axel 1: 225/60R15 96V Fälgdimension axel 1: 7JX15/ET20 Däckdimension axel 2: 225/60R15 96V Fälgdimension axel 2: 7JX15/ET20 Bandbredd, mm: Längd, mm: 4800 Bredd, mm: 1800 Höjd, mm: Drivmedel 1: BENSIN Motoreffekt, kw: 125,0 Effektnorm: EG Ljudnivå DB, vid körning: 73 Ljudnivå DB, stillastående: 78 Bränsleförbrukning, blandad körning: 9,5 L/100KM Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 228,0 G/KM Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 7,5 L/100KM Bränsleförbrukning, stadskörning: 12,8 L/100KM Kolmonoxid, CO: 0,6890 G/KM Kväveoxider, NOX: 0,0270 G/KM Kolväten och totala kolväten, HC/THC: 0,0640 G/KM Miljöklass: MK1 Skyltformat fram: EU-ENRADIG Skyltformat bak: EU-ENRADIG Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret February 18, 2011 520i touring er for lille en motor IMO - jeg kører fra tid til anden i en 523, og den er lam... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret February 18, 2011 Volvo V40/V70 Kombi - Ulempe: Join the Jönssons ;-) Audi A4 Avant - tilføjer til sammenligning lige for dig, ULEMPE: Join the Jensen's ;-) køb nu ikke den V70 med for lille en maskine - 193 hk passer den perfekt ! Øh kommer jo i høj grad an på hvad man skal bruge sin V70 til... Vores 9 år gamle V70 familiecontainer er bevidst købt med 140 hk motoren, efter som det er rigeligt til kørsel med barn på bagsædet, og to rottweilere omme bag i. Den går med spassergear 12+ på literen, hvilket er langt mere end de andre benzinmotorer denne model kan fås med. Den kører fint 120 på motorvejen, overhaler andre udmærket, ja vi har jo ikke behov for at overhale som en 535d kan når der er børn/hunde ombord, så jeg kan varmt anbefale 140 hk motoren, med mindre man skal have en campingvogn på slæb... Selv med turbo og 200 hk er en V70 stadig bare en V70, en fucking arbejdshest af en familiebør... I tillæg kan det lige nævnes at, i en V70 bliver man ikke helt så ondbenet når konen sviner ud over det hele med mad og kaffe, børn taber deres frugt, eller hundene er pisvåde, som man ville blive med en BMW ;) Desuden har V70'eren forhjulstræk, hvor BMW'en har baghjulstræk, og det er super om vinteren når konen kører bilen med ens kære barn og hunde, og man gerne vil have så høje odds som muligt på at de alle kommer hjem ;) Selv havde jeg valgt en BMW, men så skulle konen ikke køre i den, og hundene skulle heller ikke våde ind i den, og motoren skulle være på 286 diesel hk, og.........ja det blev så en V70.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
leon 0 Anmeld indhold Besvaret February 19, 2011 Solgte i sep. 10 min 02 v70 2.4T med 160.000 km på klokken til 54.000sek den skulle så have service med tandrem, skiftet et hjulleje og lavet nogle andre småting, solgte den også uden vinterhjul som jeg senere fik 4000 for, så derfor den lave salgspris. Den var ellers i fin stand. Jeg havde kørt ca 70.000 km i den uden problemer, min hidtil mest problemfrie bil. Gik blandet ca 10 og ved længere ture på motorvej ca. 12kml. 5000sek kostede den mig i forsikring og ca 2000 i skat. mvh Leon Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret February 19, 2011 Øh kommer jo i høj grad an på hvad man skal bruge Nope det gør det faktisk ikke. Lavtryksturbo-motoren gør det rigtig godt i dét karrosseri således, at kørsel under alle forhold er en fornøjelse. Så vidt jeg husker er bremserne opgraderede, så alt spiller perfekt :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mette 0 Anmeld indhold Besvaret February 20, 2011 Min V40 1,9 turbo diesel går ca. 17-18 på literen og koster 5.900 årligt i afgift (ved ikke hvad det ændres til med de nye regler). Jeg har siden 2004 kørt knapt 200.000 i den og den har rundet 310.000 km og kører stadig superfint. Altså i betragtning af at det er en pendlerbil/køremaskine og ingen racer/for "sjov" bil. Og ja .......total Jönsson bil ............til gengæld bliver jeg aldrig stoppet ved broen :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites