Peter 10 Anmeld indhold Skrevet February 16, 2011 Hej alle skatteinteresserede - jeg har desværre brug for lidt hjælp til at forstå hvad jeg skal gøre.. Baggrund: Jeg modtog for et par måneder siden et brev fra Skatteverket, hvor de skriver til mig at de ønsker dokumentation fra mig for 2007-2010 pga. de har modtaget oplysninger om at jeg har solgt aktier, og dette har jeg ikke redegjort for på min svenske deklaration..!! Da jeg åbenbart ikke har styr på tingene skriver jeg til dem at de bare kan rette henvendelse til Skat Øresund eftersom jeg er fuld skattepligtig i Danmark og ikke kan forstå problemet...og det skulle jeg nok ikke havde svaret eftersom jeg nu har fået et nyt brev fra dem hvor de skriver at de vil ompröva min taxering hvis jeg ikke svarer på deres spørgsmål om mine aktiehandler.. Fakta: Vi flyttede til Sverige i feb. 2007 og jeg har siden da købt og solgt lidt aktier uden nogen særlig fortjeneste (under 1000,- DKK), så jeg har faktisk ikke skrevet noget på min danske selvangivelse for årene 2007, 2008. I sep. 2009 solgte jeg lidt aktier og havde en avance på 6000,- DKK. Dette beløb skrev jeg på som aktieindtægt for 2009 og er blevet trukket 28% Jeg har siden vi flyttede til Sverige skrevet et stor '0' på min svenske deklaration.. Spørgsmål: Hvordan skal jeg forholde mig til dette..og hvad skal jeg gøre..?? og de 'oplysninger de har modtager er det fra min danske bank eller fra Skat Øresund..?? Med venlig hilsen Peter Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fdhin 10 Anmeld indhold Besvaret February 16, 2011 http://pendler.scanianet.dk/skat/#AKTIER Når du nu skal deklarere det hele igen så husk at udbetalte SP penge også skal deklareres denne gang. Jeg undrer mig lidt over at du mener at skat øresund skal belemres af skatteverket fordi DU ikke har styr på tingene. Men ok, jeg lader den ligge. Jeg vil bare sige at hvis man er gammel nok til at handle aktier så er man også gammel nok til at sætte sig ind i skattereglerne. Hvis du er heldig så slipper du for en skattebøde, men sandsynligheden er nok ca ligefrem proportional med din samarbejdsvillighed med skatteverket. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lingon 10 Anmeld indhold Besvaret February 16, 2011 eftersom jeg er fuld skattepligtig i Danmark Hvis du er flyttet fra Danmark, så er du normalt ikke fuldt skattepligtig der. Heller ikke selv om du stadig har arbejde der. Läs eventuelt artiklen om skat: http://www.sunddebat.com/content.php?r=14-Skat. Dette beløb skrev jeg på som aktieindtægt for 2009 og er blevet trukket 28% Jeg antager du mener at du har skrevet det på den danske selvangivelse og betalt skat i Danmark af det. Så vidt der ikke er noget specielt ved din situation, så er du skattepligtig i Sverige. Det betyder at aktiegevinster (og renteindtägter og anden kapitalindkomst) skal på den svenske selvangivelse og du skal betale skat af det i Sverige. Hvordan skal jeg forholde mig til dette..og hvad skal jeg gøre..?? Så vidt du ikke kan redegöre for hvorfor du skulle väre fritaget for beskatning i Sverige, kan det väre fornuftigt at svare på deres spörgsmål og väre klar til at betale skat (samt tilläg for at have opgivet forkerte oplysninger) af aktiegevinsterne i Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thomas_lund 10 Anmeld indhold Besvaret February 16, 2011 Du skal ifølge nordisk skatteaftale betale fuld skat i Sverige. Var selv i samme møle som dig bare med udbytteskat i egen virksomhed. Skatteverket var yderst professionelle og hjælpsomme (det samme var jeg over for dem). Og jeg endte op med at betale mindre i skat end de 28% i DK, da jeg kunne bruge svensk fradrag pludselig (og der er 15% beskatning i DK af udbytte) + som ejer af virksomheden kan man køre beskatningen lidt alternativ end ved ren salg af aktier. Men ingen vej udenom! Du skal betale i Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret February 16, 2011 Hej alle skatteinteresserede - jeg har desværre brug for lidt hjælp til at forstå hvad jeg skal gøre.. Baggrund: Jeg modtog for et par måneder siden et brev fra Skatteverket, hvor de skriver til mig at de ønsker dokumentation fra mig for 2007-2010 pga. de har modtaget oplysninger om at jeg har solgt aktier, og dette har jeg ikke redegjort for på min svenske deklaration..!! Da jeg åbenbart ikke har styr på tingene skriver jeg til dem at de bare kan rette henvendelse til Skat Øresund eftersom jeg er fuld skattepligtig i Danmark og ikke kan forstå problemet...og det skulle jeg nok ikke havde svaret eftersom jeg nu har fået et nyt brev fra dem hvor de skriver at de vil ompröva min taxering hvis jeg ikke svarer på deres spørgsmål om mine aktiehandler.. Fakta: Vi flyttede til Sverige i feb. 2007 og jeg har siden da købt og solgt lidt aktier uden nogen særlig fortjeneste (under 1000,- DKK), så jeg har faktisk ikke skrevet noget på min danske selvangivelse for årene 2007, 2008. I sep. 2009 solgte jeg lidt aktier og havde en avance på 6000,- DKK. Dette beløb skrev jeg på som aktieindtægt for 2009 og er blevet trukket 28% Jeg har siden vi flyttede til Sverige skrevet et stor '0' på min svenske deklaration.. Spørgsmål: Hvordan skal jeg forholde mig til dette..og hvad skal jeg gøre..?? og de 'oplysninger de har modtager er det fra min danske bank eller fra Skat Øresund..?? Med venlig hilsen Peter Fra den dag du flyttede til Sverige er du FULDT skattepligtig i Sverige. Det er kun pga. dobbeltbeskatningsaftalen mellem de nordiske lande at du skal betale skat af din ARBEJDSINKOMST i Danmark. I Danmark er du kun BEGRÆNSET skattepligtig fordi du bor i Sverige. Alle former for kapitalindkomst, aktieindkomst m.v. skal beskattes i Sverige efter svenske regler. Det er en fejl, hvis du i 2009 har betalt aktieavanceskat til Danmark. Dem bør du søge om at få tilbage. Du skulle have betalt skat af gevinsten i Sverige - aktieskatten i Sverige er ca. 30%. Men gevinsten regnes selvfølgelig ud i svenske kroner og ikke danske kroner, hvormed den kan være større, hvis det var i 2009 at du solgte noget du havde købt i 2007. Det er nok en formildende omstændighed hvis du fortæller det svenske skatteverket at du allerede er kommet til at betale dansk skat af gevinsten, og derefter spørger om hjælp. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Peter 10 Anmeld indhold Besvaret February 17, 2011 Hej fdhin...og tak for din kommentar. Det er præcis sådan en kedelig kommentar, som giver værdi til dette forum! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Peter 10 Anmeld indhold Besvaret February 17, 2011 Hej Bananas - tak for svar. Opfølgende spørgsmål...jeg har nogle medarbejder aktier jeg købte via mit tidligere arbejde - der er lige blevet 'frigivet' efter 5 år..og som jeg kan forstår hvad du skriver vil Skatteverket også forlange at jeg betaler skat af dem..?? og hvis det forholder sig sådan kan det undgåes på nogen måde (bortset fra at beholde aktierne i banken..:-) Mvh - Peter Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret February 17, 2011 Hej Bananas - tak for svar. Opfølgende spørgsmål...jeg har nogle medarbejder aktier jeg købte via mit tidligere arbejde - der er lige blevet 'frigivet' efter 5 år..og som jeg kan forstår hvad du skriver vil Skatteverket også forlange at jeg betaler skat af dem..?? og hvis det forholder sig sådan kan det undgåes på nogen måde (bortset fra at beholde aktierne i banken..:-) Mvh - Peter Uha - med hensyn til medarbejderaktier bliver det først rigtigt kompliceret, og der ved jeg ikke nok til at kunne svare. Hvis der var tale om aktier, som ikke var medarbejderaktier ville dansk skat have haft skat af gevinsten regnet som markedsværdien på den dag du flyttede ud af Danmark minus købspris. Svensk skat vil som udgangspunkt have skat af Salgspris minus købspris på aktier. Man bør kunne modregne evt. betalt dansk skat. Men på medarbejderaktier kan der være særlige regler på begge sider af sundet, og dem kender jeg ikke. Med henstyn til at slippe (ud over at beholde aktierne) : Der er vist ikke nogen nemme veje udenom. Med mindre at du har et huslån eller andet lån med renteudgifter hvor du endnu ikke har udnyttet rentefradraget på den svenske side - der er mulighed for i hvert fald delvis modregning af renteudgifter i aktiegevinster i Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret October 9, 2011 Hjälp, medarbejder aktier Hjälp en dum. Er der nogen der har prövet at sälge medarbejder aktier i DK? Mine aktier bliver nu tvangshandlet för tid:thumbup: Men hvad gör jeg med skatten? Träkker banken den automatisk? Det skal de vel ikke, men hvad siger jeg til dem? Jeg formoder at jeg bare opgiver dem på min deklaration. Betaler ikke skat i DK. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites