Jump to content
kimjjj

Nyt køkken glemt i lejekontrakt, skal betale mere end aftalt

Recommended Posts

Hej Jeg står og skal overtage en lejlighed i Aalborg d. 1/3 og har underskrevet lejekontrakt og betalt depositum og første måneds husleje. Alt er sådan set klappet og klart. Men i dag modtager jeg så et opkald fra min udlejer som undskyldende fortæller mig at de havde glemt/overset at der er blevet installeret et nyt køkken i lejligheden og at jeg derfor skal betale 500 kr. mere om måneden end vi havde aftalt og som stod i lejekontrakten. For at understrege deres beklagelse tilbyder hun mig, at den første måned vil være "gratis" mht. køkkenet, dvs. at jeg først skal betale de første 500 kr. ekstra fra d. 1/4. I og med at jeg er studerende på SU, er 500 kr. mere om måneden ikke bare noget jeg kan slå hen og acceptere uden videre, selv om jeg får et nyt køkken ud af det og jeg overvejer nu at sige nej til at overtage lejligheden. Mit spørgsmål er derfor: Hvad er mine rettigheder? Har jeg ret til at afslå deres krav om 500 kr. mere om måneden i husleje, når jeg nu allerede har underskrevet kontrakten og betalt det der skal betales? Har jeg ret til at forlange at lejekontrakten skal overholdes og at hvis de har glemt at hæve huslejen pga. et nyt køkken, så er det bare deres fejl og ærgeligt for dem? Eller er de i deres gode ret til at forlange de 500 kr. ekstra? Jeg aftalte at vende tilbage til hende i morgen tidlig, så jeg håber jeg kan få nogle gåde råd inden da. Mange tak for enhver hjælp. Kim

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Aner det ikke - men prøv at ringe til dem' date=' de må jo vide det :)[/quote'] OK. Nu har de desværre ikke telefontid igen før på torsdag, men tak for hjælpen alligevel. Jeg prøver at sende dem en mail, så kan det jo være de svarer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
OK. Nu har de desværre ikke telefontid igen før på torsdag' date=' men tak for hjælpen alligevel. Jeg prøver at sende dem en mail, så kan det jo være de svarer.[/quote'] Ellers prøv hovedkontoret i København, måske de stadig har åben: Lejernes Landsorganisation i Danmark Reventlowsgade 14, 4. 1651 København V. Telefon: 33 86 09 10 Fax: 33 86 09 20 E-mail: llodk@llodk.dk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Fremgår huslejens størrelse i dkk af kontrakten? Betinger udlejeren sig at kunne regulere lejen i kontrakten? Jeg ville umiddelbart satse på at kræve at beløbet i kontrakten er gældende og så kan de ikke regulere den op i de første 2 år, jfr. lejelovens §47 stk 3 https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=132875 Men jeg er så også økonomisk polstret til at lave sådan en manøvre, og vil ikke have et problem med at æde 500 ekstra hvis det er udfaldet. Det er du ikke på SU, og det kan være ret stressende ikke at være i en situation hvor du ikke ved om du er købt eller solgt. Måske du skulle finde noget andet at bo i, og koncentrere dig om studierne.. Under alle omstændigheder: Hvis du vil gøre indsigelse overfor udlejer, så gør det skriftligt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fremgår huslejens størrelse i dkk af kontrakten? Betinger udlejeren sig at kunne regulere lejen i kontrakten? Jeg ville umiddelbart satse på at kræve at beløbet i kontrakten er gældende og så kan de ikke regulere den op i de første 2 år, jfr. lejelovens §47 stk 3 https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=132875 Men jeg er så også økonomisk polstret til at lave sådan en manøvre, og vil ikke have et problem med at æde 500 ekstra hvis det er udfaldet. Det er du ikke på SU, og det kan være ret stressende ikke at være i en situation hvor du ikke ved om du er købt eller solgt. Måske du skulle finde noget andet at bo i, og koncentrere dig om studierne.. Under alle omstændigheder: Hvis du vil gøre indsigelse overfor udlejer, så gør det skriftligt.
Huslejens størrelse fremgår klart i kontrakten, ja. Der står ikke specifikt at udlejer må regulere lejen. Dog står der i kontrakten under Alment byggeri: ..."Den samlede leje skal til enhver tid være fastsat således, at den giver afdelingen mulighed for af sine indtægter at afholde de udgifter, der er forbundet med driften, herunder til foreskrevne bidrag, henlæggelser og lignende." Om det betyder, at de må hæve huslejen hvis de har brugt penge på at installere et nyt køkken ved jeg dog ikke. Det kan du måske fortælle mig?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites