Jump to content
thn

elektrikerhjælp

Recommended Posts

Hej Jeg er ved at sætte lamper op i min nye lejlighed og faldt over noget jeg synes er underligt og vil lige høre om der er nogle el-kyndige personer med et godt svar inden jeg går videre. Det nemmeste havde været at tage et billede, men jeg ved ikke lige hvor usbkablet til min telefon er. På fasesiden er der 3 terminaler. En sidder alene med en lille plasticafskærmning til de to andre. på den ene går der to brune ledninger ind i og på den anden side går der en grå ledning ind i. På nul siden er 4 terminaler som sidder to og to ligeledes opdelt af plastic. I den ene terminal sidder to blå ledninger. Hvis jeg måler over brun/blå er der 230V uanset om jeg afbryder kontakten eller ej. Nå men så troede jeg jo bare at lampen skulle sidde over grå/blå, da der her også er plads ved siden af med tomme terminaler. Der ganske rigtig 230V over grå/blå når kontakten er tændt, men 30V når kontakten er afbrudt. Det er de 30V jeg undrer mig over.. hvorfor fan er de der? og skal lampen monteres grå/blå på trods af de 30V? Mvh Dennis

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er de 30V jeg undrer mig over.. hvorfor fan er de der? og skal lampen monteres grå/blå på trods af de 30V?
Nu er det ikke ifm. f.eks. badeværelset, hvor afbryderen er udstyret med en lille lampe, der lyser, når lyset er tændt på badeværelset?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
tak for svar.. Det prøvede jeg også og det virkede fint nok. Underede mig bare over de 30v. Nu sidder der lysdæmper på' date=' så der bliver aldrig slukket på kontakten alligevel[/quote'] Bare lige husk at modstanden skal være stor nok til ikke af afgive effekt! Eller på godt dansk, lad være med at sætte LED-lyskilder i for de vil stå og gløde!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites