pari 10 Anmeld indhold Skrevet February 12, 2011 Hejsa. Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor får man børnepenge fra, når kone gravid, arbejdsløs og kun går på sprogskole. Mand arbejder i DK. Mvh P Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fdhin 10 Anmeld indhold Besvaret February 12, 2011 Dem får du fra Danmark, fordi du er socialt sikret i Danmark, og du skal ansøge i din seneste bopælskommune. De, altså deres afdeling for familieydelse, skal give dig en blanket E401 og E411 som du skal udfylde og gå ned på Försäkringskassan med. Forbered dig på sagsbehandlingstid mellem 3-6 måneder, og du kan først gøre det når barnet er født. I fald din kone får et arbejde skal noget af ydelsen komme fra Sverige og noget fra Danmark, men det er en anden historie. Hendes barselsdagpenge skal dog komme fra Sverige alene. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
pari 10 Anmeld indhold Besvaret February 13, 2011 Okay. Meget interessant.. Nu siger du " sagsbehandlingstid mellem 3-6 måneder", dvs først efter de antal månder får man børne pengene fra DK. Er det med tilbagevirkende kraft? Er du sikker på at man ikke et par måneder før barnet er født kan sætte gang i denne lange sagsbehandlingstid? Mvh P Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MissCath 10 Anmeld indhold Besvaret February 13, 2011 Okay. Meget interessant.. Nu siger du " sagsbehandlingstid mellem 3-6 måneder", dvs først efter de antal månder får man børne pengene fra DK. Er det med tilbagevirkende kraft? Ja Er du sikker på at man ikke et par måneder før barnet er født kan sætte gang i denne lange sagsbehandlingstid? Nej, man kan først sætte det i gang når barnet er født... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fdhin 10 Anmeld indhold Besvaret February 14, 2011 Okay. Meget interessant.. Nu siger du " sagsbehandlingstid mellem 3-6 måneder", dvs først efter de antal månder får man børne pengene fra DK. Er det med tilbagevirkende kraft? Er du sikker på at man ikke et par måneder før barnet er født kan sætte gang i denne lange sagsbehandlingstid? Mvh P MissCath er korrekt, og jeg vil tilføje at dit barns svenske personnummer skal skrives på ansøgningen. Sådan et gives jo først efter fødslen. Jordemoderen giver dig et intyg om födelse som du skal gå ned til FK med, og så bliver dit barn indskrevet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret February 15, 2011 Nej, du får da stadig din børnefamilieydelse fra DK, når blot du ikke modtager ydelsen i Sverige (eller din kone gør) - og da de er højere i DK er det jo det smarteste. Dem får du fra Danmark, fordi du er socialt sikret i Danmark, og du skal ansøge i din seneste bopælskommune. De, altså deres afdeling for familieydelse, skal give dig en blanket E401 og E411 som du skal udfylde og gå ned på Försäkringskassan med. Forbered dig på sagsbehandlingstid mellem 3-6 måneder, og du kan først gøre det når barnet er født. I fald din kone får et arbejde skal noget af ydelsen komme fra Sverige og noget fra Danmark, men det er en anden historie. Hendes barselsdagpenge skal dog komme fra Sverige alene. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret February 15, 2011 Nej' date=' du får da stadig din børnefamilieydelse fra DK, når blot du ikke modtager ydelsen i Sverige (eller din kone gør) - og da de er højere i DK er det jo det smarteste.[/quote'] sikke da noget ævl... du vælger da ik selv hvor du vil have det fra, men det følger dit arb som fdhin også skriver.... Men vil altid får det høje beløb i sidste ende da der bliver suppleret op fra den danske side, hvis man modtager fra SE Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fdhin 10 Anmeld indhold Besvaret February 15, 2011 Nej' date=' du får da stadig din børnefamilieydelse fra DK, når blot du ikke modtager ydelsen i Sverige (eller din kone gør) - og da de er højere i DK er det jo det smarteste.[/quote'] Det er ikke korrekt. Velfærdsydelserne er ikke noget tag-selv bord hvor du selv kan vælge hvor du får dem fra. Det er en vildfarelse, og du skal passe på med at råde folk i pengesager når du ikke har styr på regelsættet. Der er følgende 3 scenarier: 1) Begge forældre bor og arbejder i Sverige. ==> Familieydelsen betales fra Sverige og beløber sig pt. til 1050 SEK om måneden. Det har ikke noget med nationalitet og indfødsret at gøre hvis nogen skulle være i tvivl. Det er arbejdslandet som afgør det. 2) Begge forældre bor i Sverige. Den ene arbejder i Sverige, den anden i Danmark. ==> Familieydelsen betales fra Sverige og er stadig på 1050 SEK om måneden. Men siden ydelsen er lidt højere fra Danmark kan man ansøge om at få differencen udbetalt. Den udbetales af seneste bopælskommune i Danmark. 3) Begge forældre bor i Sverige og arbejder i Danmark. ==> Familieydelsen betales alene fra seneste bopælskommune i Danmark. Blanketter E401 og E411 rekvireres fra kommunen i Danmark, indleveres til FK, som sender den til FK's EU kontor til udfyldelse, og senere returnerer dem til kommunen i Danmark. Undgå venligst at sprede mere forvirring om dette dan, og andre. FK dømmer rask væk tilbagebetaling af ydelserne hvis man får dem uretmæssigt og det kan have uhensigtsmæssige konsekvenser for folk som kører ud af den forkerte tangent. EDIT: Hvis den beskæftigelsesmæssige situation ændrer sig så man skifter mellem et af ovenstående scenarier så er man selv pligtig at informere myndighederne i både Danmark og Sverige, og så kan sagsbehandlingen starte forfra. Der er intet i den retning som sker automatisk. Det er imidlertid en meget dårlig ide at lade stå til, for man VIL blive bedt om at betale tilbage hvad man har fået uretmæssigt så snart det bliver opdaget. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret February 15, 2011 Det er ikke korrekt. Velfærdsydelserne er ikke noget tag-selv bord hvor du selv kan vælge hvor du får dem fra. Det er en vildfarelse, og du skal passe på med at råde folk i pengesager når du ikke har styr på regelsættet. Der er følgende 3 scenarier: 1) Begge forældre bor og arbejder i Sverige. ==> Familieydelsen betales fra Sverige og beløber sig pt. til 1050 SEK om måneden. Det har ikke noget med nationalitet og indfødsret at gøre hvis nogen skulle være i tvivl. Det er arbejdslandet som afgør det. 2) Begge forældre bor i Sverige. Den ene arbejder i Sverige, den anden i Danmark. ==> Familieydelsen betales fra Sverige og er stadig på 1050 SEK om måneden. Men siden ydelsen er lidt højere fra Danmark kan man ansøge om at få differencen udbetalt. Den udbetales af seneste bopælskommune i Danmark. 3) Begge forældre bor i Sverige og arbejder i Danmark. ==> Familieydelsen betales alene fra seneste bopælskommune i Danmark. Blanketter E401 og E411 rekvireres fra kommunen i Danmark, indleveres til FK, som sender den til FK's EU kontor til udfyldelse, og senere returnerer dem til kommunen i Danmark. Undgå venligst at sprede mere forvirring om dette dan, og andre. FK dømmer rask væk tilbagebetaling af ydelserne hvis man får dem uretmæssigt og det kan have uhensigtsmæssige konsekvenser for folk som kører ud af den forkerte tangent.Tillæg til 2): Den samlede difference udbetales fra DK 1 gang årligt. (p.s. Sikke et fantastisk velskrevet indlæg!:-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Cronatus 13 Anmeld indhold Besvaret February 16, 2011 Konen og Jeg forsøger at at blive gravide i øjeblikket og vil være i situationen som punkt 2 beskriver. Dog har jeg lidt spørgsmål da jeg gerne vil være lidt forberedt :). Hvilken blanket skal der udfyldes ?. betales der bagud eller forud ?. Kan der være nogle grunde til afslag ? Er sagsbehandlingen så lang som jeg umiddelbart forventer (måneders sagsbehandling) ? Hvad angår seneste bopæls kommune er jeg også i tvivl da jeg IKKE flyttede fra DK til sverige, men derimod fra Litauen til Sverige og startede på arbejde i danmark. Er der så tale om arbejdssteds kommunen ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret February 16, 2011 Konen og Jeg forsøger at at blive gravide i øjeblikket og vil være i situationen som punkt 2 beskriver. Dog har jeg lidt spørgsmål da jeg gerne vil være lidt forberedt :). Hvilken blanket skal der udfyldes ?. betales der bagud eller forud ?. Kan der være nogle grunde til afslag ? Er sagsbehandlingen så lang som jeg umiddelbart forventer (måneders sagsbehandling) ? Hvad angår seneste bopæls kommune er jeg også i tvivl da jeg IKKE flyttede fra DK til sverige, men derimod fra Litauen til Sverige og startede på arbejde i danmark. Er der så tale om arbejdssteds kommunen ?Der betales selvfölgelig bagud;-) afslag? nej, ikke hvis du betaler fuld skat i DK. Ja, sagsbehandlingen er lang, men i mit tilfälde synes jeg endog det var häderligt, altså bare nogle måneder... Skulle mene det stadig var den kommune du boede i sidst du boede i DK (altså inden du flyttede til Litauen), ellers er det bare at ringe til arbejdskommunen -de er gode til at fortälle at det er nogle andre du skal snakke med haha og hvis du er heldig, at du snakker med en der rent faktisk kan noget, kan vedkommende også fortälle dig hvilken afdelingen det er du skal snakke med :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Filmtime 10 Anmeld indhold Besvaret February 16, 2011 Hej P, Først så syns jag at det ær meget svårt at finne udt hvilke bidrag man har rætt til og hur man gør det på en smart måde. Men ær i likartad situation som dig med et par månader gammelt børn med arbejdsløs sambo som kun går på sprogskole. Jag arbejder i DK. Det tog 3 månader før mig at få børnefamilieydelsen som betalas udt en gang per kvartal (4.248,00 DKK). Det betalas udt nærmaste kvartal efter dit børns fødsel så inte per måned som i Sverige (jag førlorade halvannen måned på detta). Försäkringskassan (FK) i Sverige sa at jag ska ha Föräldrarbidraget som max ligger på 180 SEK per dag fra Sverige og ikke Danmark. Dessutom så kan du ikke söka Föräldrarbidrag förrän FK fået uplysningar kring hur mycket jag fået i børnefamilieydelsen fra den kommun i Danmark där jag arbejder. Detta för at FK ska dra af mellemskillnaden! Vi som pendlare ska inte tro at vi ska få mer æn Svensken...Jag væntar stadigvæk pa beskeded fra FK. Jag vet faktiskt ikke om jag har gjort någet forkert, eller om jag mangler at søka fler bidrag. Kommentarer ær meget vælkomna!!! Mvh, Martin Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
M.Nielsen 10 Anmeld indhold Besvaret March 18, 2011 vedr. dit sidste spørgsmål. Vi flyttede fra Nørrebro til Malmö for 3 år siden og jeg har arbejdet i Greve de sidste 3 år. Min mand arbjder i Brøndby. Vi fik af vide at vi enten kunne få børnepenge fra Brøndby kommune eller fra Greve kommune, fordi vores tilhørsforhold var vores arbejde. Jeg ringede 10 dage efter mit barn var født til Greve kommune og fik en mail adresse på den som sad med udbetaling af børnepenge. Jeg mailede hende mit eget og min søns cpr.nr. og den efterfølgende mdr. d.20.Jan.2009. fik vi udbetalt DK børnepenge - og har fået dem lige siden. Vi skulle ikke udfylde nogen blanketter. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret March 19, 2011 Jeg er med på, at jeg ikke var helt tydelig om den del der drejer sig om, at man selvfølgelig skal arbejde i DK for at få ydelsen derfra. Hvis ingen arbejder i DK, kan man ikke få noget fra DK. Det troede jeg egentlig sagde sig selv. Jeg får derimod selv min børnefamilieydelse fra DK, hvor jeg arbejder. Sagsbehandlingen dengang tog ca 14 dage, men det er også 7 år siden - det er måske blevet mere forvirrende i dag og tager så åbenbart længere tid. Derimod kan jeg slet ikke forstå, (og ser gerne et link til et eller andet der dokumenterer det), at jeg ikke skulle få den fulde børnefamilieydelse fra DK, selvom min kone ikke arbejder der. Om hun arbejder i Sverige eller går på sprogskole, eller noget helt tredje, ændrer vel ikke ved det forhold, at hvis man bor i Sverige, så har man ret til svenske børnepenge - uanset hvor faderen så arbejder. Ved at underskrive erklæringerne (e401+E411 tror jeg de hedder) frasiger man sig så retten til dette, dette fordi man allerede får penge fra DK. Basis må vel være at jeg kan få penge fra sverige, hvis jeg BOR i sverige, uanset om jeg har arbejde. I det sekund jeg dropper at få pengene fra DK, kan jeg da få dem fra Sverige. Jeg er derfor ikke helt sikker - og det er ikke for at sprede forvirring - at det er korrekt når I skriver at man får beløbet fra Sverige, og at der så fyldes op fra Sverige 1 gang om året. Jeg TROR, at man kan vælge - hvis 1 af forældrene arbejder i DK - at få det hele fra DK fra starten. Men som sagt - jeg ser gerne noget der modsiger mig - for så skal jeg da også selv lave noget om - for min kone arbejder i Sverige og jeg i DK og vi får fuldt beløb fra DK på alle børn. Det er ikke korrekt. Velfærdsydelserne er ikke noget tag-selv bord hvor du selv kan vælge hvor du får dem fra. Det er en vildfarelse, og du skal passe på med at råde folk i pengesager når du ikke har styr på regelsættet. Der er følgende 3 scenarier: 1) Begge forældre bor og arbejder i Sverige. ==> Familieydelsen betales fra Sverige og beløber sig pt. til 1050 SEK om måneden. Det har ikke noget med nationalitet og indfødsret at gøre hvis nogen skulle være i tvivl. Det er arbejdslandet som afgør det. 2) Begge forældre bor i Sverige. Den ene arbejder i Sverige, den anden i Danmark. ==> Familieydelsen betales fra Sverige og er stadig på 1050 SEK om måneden. Men siden ydelsen er lidt højere fra Danmark kan man ansøge om at få differencen udbetalt. Den udbetales af seneste bopælskommune i Danmark. 3) Begge forældre bor i Sverige og arbejder i Danmark. ==> Familieydelsen betales alene fra seneste bopælskommune i Danmark. Blanketter E401 og E411 rekvireres fra kommunen i Danmark, indleveres til FK, som sender den til FK's EU kontor til udfyldelse, og senere returnerer dem til kommunen i Danmark. Undgå venligst at sprede mere forvirring om dette dan, og andre. FK dømmer rask væk tilbagebetaling af ydelserne hvis man får dem uretmæssigt og det kan have uhensigtsmæssige konsekvenser for folk som kører ud af den forkerte tangent. EDIT: Hvis den beskæftigelsesmæssige situation ændrer sig så man skifter mellem et af ovenstående scenarier så er man selv pligtig at informere myndighederne i både Danmark og Sverige, og så kan sagsbehandlingen starte forfra. Der er intet i den retning som sker automatisk. Det er imidlertid en meget dårlig ide at lade stå til, for man VIL blive bedt om at betale tilbage hvad man har fået uretmæssigt så snart det bliver opdaget. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret March 19, 2011 Se her http://www.kl.dk/ImageVault/Images/id_40265/ImageVaultHandler.aspx Her står noget om det som vi taler om, og det ser ud til at I har ret - hvilket jeg er glad for - så jeg selv kan få rettet mine udbetalinger. Jeg ringer til vesterbro kontoret på mandag og hører hvordan vi skal gribe det an. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret March 19, 2011 Se her http://www.kl.dk/ImageVault/Images/id_40265/ImageVaultHandler.aspx Her står noget om det som vi taler om, og det ser ud til at I har ret - hvilket jeg er glad for - så jeg selv kan få rettet mine udbetalinger. Jeg ringer til vesterbro kontoret på mandag og hører hvordan vi skal gribe det an.Fik du svar på dine spørgsmål eller vil du stadig gerne have (mere/anden) dokumentation? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dk-se-borger 10 Anmeld indhold Besvaret March 20, 2011 HVad med denne situation? Jeg har et barn med en kvinde jeg ikke bor sammen med. Vi deler alt 50/50 omkring barnet, tiden, udgifter osv. Også barnbidrag deler vi, således at vi får halvdelen hver ind på hver vores konto. JEg arbejder i Danmark, hun arbejder i Sverige. Barnet har adresse hos hende. Har jeg/vi ret til børnefamilie ydelse fra Danmark? Jeg tror det umiddelbart ikke, da barnet har adresse hos hende, men er i tvivl, da barnet jo faktisk bor 50% hos hver, men skal have en officiel adresse et sted. ??? Nogle kloge hoveder som kender reglerne i denne situation? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fdhin 10 Anmeld indhold Besvaret March 20, 2011 Jeg har et barn med en kvinde jeg ikke bor sammen med. Vi deler alt 50/50 omkring barnet, tiden, udgifter osv. Også barnbidrag deler vi, således at vi får halvdelen hver ind på hver vores konto. JEg arbejder i Danmark, hun arbejder i Sverige. Barnet har adresse hos hende. Har jeg/vi ret til børnefamilie ydelse fra Danmark? Jeg tror det umiddelbart ikke, da barnet har adresse hos hende, men er i tvivl, da barnet jo faktisk bor 50% hos hver, men skal have en officiel adresse et sted. ??? Nogle kloge hoveder som kender reglerne i denne situation? Hvis I ikke er gift tror jeg det følger moderen. Med fed streg under tror. Prøv at spørge kommunen i Danmark. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dk-se-borger 10 Anmeld indhold Besvaret March 20, 2011 Hvis I ikke er gift tror jeg det følger moderen. Med fed streg under tror. Prøv at spørge kommunen i Danmark. det ville da være strengt køns-diskriminerende, argumentet med adresse ville være mere rimeligt. Faktisk synes jeg jo at eftersom barnet bor 50% hos hver, ville det være rimeligt hvis jeg kunne få familieydelse fra Danmark istedet for fra Sverige, men det er jo lidt kompliceret idet der kun er tale om halvdelen og vi har to lande inde i regnestykket. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dk-se-borger 10 Anmeld indhold Besvaret March 20, 2011 Jeg tror jeg til dels har fundet svaret her: http://www.foreningenfar.dk/nyheder/skaev-bornefamilieydelse Det lader til at I Danmark, deler man ikke børnefamilieydelse når man ikke bor sammen eller ikke er gift. Det gør man i Sverige, hvis altså man begge passer barnet og indsender en blanket til forsikringskassan. Endnu et point til Sverige! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret October 29, 2011 Så fandt jeg tråden igen, hvor jeg på fornemmeste vis (Tak for det FDHIN) blev gjort opmærksom på at jeg selv havde skrevet indlæg omkring dette - søgefunktionen hjalp mig desværre bare ikke når jeg under avanceret søgning søgte på indlæg af "dan". Min kone fik job i onsdags i sverige og i den forbindelse skrev vi til en sagsbehandler i DK, som meget sødt gjorde opmærksom på, at min kone skulle henvende sig til försikringskassan. Dem ringede jeg til, og de lovede omgående at sende en blanket om optagelse, give børnepenge afdelingen besked, samt tage kontakt til sagsbehandleren i DK, for at finde ud af om der skulle modregnes difference eller betales tilbage til DK. Sagsbehandleren i DK gjorde opmærksom på, at modregningen (som for vores vedkommende er på ca 12.000 kr om året) sker en gang om året. Tilbage mangler jeg bare at finde ud af om det også går automatisk, skal søges om, hvordan man dokumenterer det hvis det er tilfældet, og pr hvilken dato det sker. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret October 29, 2011 søgefunktionen hjalp mig desværre bare ikke når jeg under avanceret søgning søgte på indlæg af "dan".vBulletin's søgemotor (debattens software) lader desværre en del tilbage at ønske. Tag et kig på http://www.sunddebat.com/showthread.php?t=19370 til næste gang. Så burde du kunne få bid :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret October 29, 2011 Tilbage mangler jeg bare at finde ud af om det også går automatisk' date=' skal søges om, hvordan man dokumenterer det hvis det er tilfældet, og pr hvilken dato det sker.[/quote'] I skal som jeg har forstået det have blanketterne E401 og E411 fra den kommune du flyttede fra i DK. Dem sender du til försäkringskassan der så noterer hvad I får af bidrag mv derfra og sender det retur til Danmark som så vurderer om du er berettiget til supplering af børnefamilieydelsen i SE med det som udbetales i DK. Min forståelse er at det er er du hvis du arbejder i DK. Og det sker IKKE automatisk, i det mindste ikke hvis barnet fødes mens mor arbejder i Sverige. Du er velkommen til at poste den fungerende "løsning" herinde hvis du finder den først - jeg er selv ude i at skulle gøre det lidt om lidt.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Igelkottar 11 Anmeld indhold Besvaret November 7, 2011 til glæde for børnefamilier ..... : ) faldt lige over den her anonce .... http://www.hemnet.se/artiklar/nyheter/2011/10/03/nu-hojs-bidraget-till-barnfamiljer Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret November 7, 2011 faldt lige over den her anonce .... http://www.hemnet.se/artiklar/nyheter/2011/10/03/nu-hojs-bidraget-till-barnfamiljer Men det er vel kun hvis man bor til leje og får tilskud til huslejen - eller læser jeg forkert? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites