Jump to content
larsk

Forklaring søges

Recommended Posts

Mit gearskifte opfører sig ikke normalt. Jeg vil høre om nogen kan fortælle mig, hvad det er som får det til at opføre sig som jeg beskriver. Når jeg vil skifte gear, så gør gearstangen modstand, mod at komme i det nye gear. Jeg kobler ud, og tager den let ud af gear, men når den skal ind i skifte kulissen til det næste gear, så er der 'noget' i vejen, som gør jeg må presse ekstra på. Det føles som en mekanisk hindring, eller som om skiftekulissen er 'skæv' og jeg derfor ikke bare kan gliide ind i det nye gear. Det er sket på 1 dag. Jeg havde min bil til 1. service i fredags. Fik en låner og var væk hele dagen, men da jeg får den igen kan jeg se de har kørt over 30 km i den :sick:. Og da jeg skulle køre derfra kunne jeg ikke få den i 1. gear uden let vold. Jeg gik naturligvis tilbage og hentede mekanikeren, som påstod at det var normalt på modellen, når den var kold. Hvilket er noget bullsh*t, for jeg har ejet bilen i 8 måneder fra ny, og har aldrig, selv på de koldeste morgener, haft det problem. Og desuden bliver det ikke markant bedre, når den er varm (måske en lille smule?). En anden klar forandring e,r at jeg ikke kan koble ud mod et kryds og lægge den i 1. gear. Først når jeg holder helt *komplet* stille. Det er også nyt. Jeg frygter de har ligget og kørt 'ræs' i den og fået smadret noget. Men hvad? Jeg synes koblingen virker som den plejer med fuld udkobling 1/3 fra vognbunden, og ingen støj fra tandhjulene/gearkassen, når jeg ER i gear - men jeg frygter at det kunne være syncromeshen, som forsinker processen til omdrejningerne er faldet (mens jeg kæmper med gearstangen). Jeg kan i det hele taget ikke høre nye/forandrede mekaniske lyde. Og servicen skulle ikke indeholde skift af olie i differentiale etc (4wd), så vidt jeg ved. Bud på hvad der er galt søges :surprise:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Mit gearskifte opfører sig ikke normalt. Jeg vil høre om nogen kan fortælle mig, hvad det er som får det til at opføre sig som jeg beskriver. Når jeg vil skifte gear, så gør gearstangen modstand, mod at komme i det nye gear. Jeg kobler ud, og tager den let ud af gear, men når den skal ind i skifte kulissen til det næste gear, så er der 'noget' i vejen, som gør jeg må presse ekstra på. Det føles som en mekanisk hindring, eller som om skiftekulissen er 'skæv' og jeg derfor ikke bare kan gliide ind i det nye gear. Det er sket på 1 dag. Jeg havde min bil til 1. service i fredags. Fik en låner og var væk hele dagen, men da jeg får den igen kan jeg se de har kørt over 30 km i den :sick:. Og da jeg skulle køre derfra kunne jeg ikke få den i 1. gear uden let vold. Jeg gik naturligvis tilbage og hentede mekanikeren, som påstod at det var normalt på modellen, når den var kold. Hvilket er noget bullsh*t, for jeg har ejet bilen i 8 måneder fra ny, og har aldrig, selv på de koldeste morgener, haft det problem. Og desuden bliver det ikke markant bedre, når den er varm (måske en lille smule?). En anden klar forandring e,r at jeg ikke kan koble ud mod et kryds og lægge den i 1. gear. Først når jeg holder helt *komplet* stille. Det er også nyt. Jeg frygter de har ligget og kørt 'ræs' i den og fået smadret noget. Men hvad? Jeg synes koblingen virker som den plejer med fuld udkobling 1/3 fra vognbunden, og ingen støj fra tandhjulene/gearkassen, når jeg ER i gear - men jeg frygter at det kunne være syncromeshen, som forsinker processen til omdrejningerne er faldet (mens jeg kæmper med gearstangen). Jeg kan i det hele taget ikke høre nye/forandrede mekaniske lyde. Og servicen skulle ikke indeholde skift af olie i differentiale etc (4wd), så vidt jeg ved. Bud på hvad der er galt søges :surprise:
Kør straks tilbage og bed om en forklaring på hvorfor de har kørt 30km?! Især hvis det var et olieskift, eneste der kan retfærdiggøre en køretur er bremseskift!! Bed dem derefter rette gearskiftet som fungere makant anderledes end da den blev afleveret til service, det er jo noget man tydeligt mærker i sin bil. Går ud fra det er Subaru du har, hvilken model?? Og er det Subaru værkstedet det påstår at den ikke er til at skift gear i?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gik som sagt straks tilbage, og det er et autoriseret subaru værksted - bilen er en impreza wrx sti - men blev mødt af den påstand, og et forslag om at jeg kørte den hjem, og hvis det stadig var der, når den var varm, så tage fat i dem igen mandag. Hvilket jeg så sandelig har tænkt mig! Men jeg villebare gerne have en ide om hvad det kunne skyldes inden jeg opsøger dem igen. Testede det lidt igen i dag, og blev ligeså vred og frustreret igen, så....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

30 km+ *hmm* Mine alarmklokker ér gået af, og er ganske enig med RS6. Ikke at du kan bruge dét til alverden - men prompte ned og hive fat i dem på mandag, og høre hvad de har at sige til de to ting!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Bud på hvad der er galt søges :surprise:
Det der er galt, er at vi lever i en verden, hvor folk ikke har respekt for hvad der er dit og mit.... Ærger mig virkelig på dine vegne Lars, og jeg håber at du finder en løsning når du snakker med dem igen mandag. Sådan noget burde have konsekvenser, hvis tilfældet er som du frygter....at et par knægte har pryglet 30km ud af din Sub.. Jeg syntes du skulle bruge 1500kr på et Blackvue camera, som sidder diskret i bilen og optager kontinuerligt på et sd kort, afhængigt af størrelsen op til 20 timer med et 16gb sd kort. Så har du ihvertfald dit bevismateriale på plads til en anden gang! Jasper

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Har desværre ikke særlig meget forstand på den slags... Men jeg vil prøve og høre T ad i aften.. Han er total bil/mekaniker leksikon :P... Men det er simpelthen frygteligt, at de mener de kan tillade sig og køre i bilen... og sikkert ikke bare en almindelig køretur jo - ellers havde den jo nok stadig været normal.. Ærger mig virkelig også på dine vegne - og vil give Samson ret - folk har ikke en s*** respekt for dit og mit.. Men sådan et kamera var egentlig en ret god ting... Jeg frygter også at når vores skal til VW og laves de småting der nu skal laves - at der så er nogen der lige synes det kunne være sjovt med en tur.. T blev udlært mekaniker hos Mercedes - og hvad han ikke har fortalt hvad de lærlinge gjorde ved folks biler - det er helt utroligt... Vi plejer dog altid at sige til værkstedet de ikke må køre i bilen - og så tager vi billed af km tælleren... Men det er selvfølgelig ikke en garanti for at de ikke køre i den.. ØV!! :(

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Noget andet vigtigt i sammenhængen: Skriv en mail eller et brev til værkstedet om sagen allerede inden du går derned, så du får et skriftligt svar. Det er langt lettere at anvende (mod dem) hvis du ikke får løst dit problem.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal være omhyggeligt med det værksted man vælger til sin bil. Hvorfor jeg ikke længere bruger f.eks carglas i fossie, de syns min porsche skulle testes efter de havde skiftet ruden - med 150 km/t. Havde GPS tracker i bilen, så chefen måtte pænt forklarer sig selv. Men man får altid en sludder for en sladder jo. Skod sted. Det er de færeste services der kræver 30 kms kørsel i en bil - men skifter de væsker, udstødning, bremser, kobling og den slags mekanisk, så skal et proffesionelt værksted altså ud og køre i bilen, for at sikre sig alt virker som det skal, men ikke længere end bilen er varm og alt fungerer. Men det bør ikke tage 30 km for at få bilen varm og sikre sig at det man har rodet med er i orden. De fleste biler kan ikke lide at komme i 1. gear ført bilen holder næsten stille - sikker på det ikke altid har været sådan, du har bare ikke lagt mærke til det rigtigt ? Og i flere sportsbiler, så skal gearkasseolien blive varm, inden gearene kører rigtig godt - sådan var det både i min porsche og i min M3'er.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Og desuden bliver det ikke markant bedre' date=' når den er varm (måske en lille smule?). En anden klar forandring e,r at jeg ikke kan koble ud mod et kryds og lægge den i 1. gear. Først når jeg holder helt *komplet* stille. Det er også nyt.[/quote'] Dovenskab, Basse? :laugh:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Men sådan et kamera var egentlig en ret god ting... Vi plejer dog altid at sige til værkstedet de ikke må køre i bilen - og så tager vi billed af km tælleren... Men det er selvfølgelig ikke en garanti for at de ikke køre i den..
Når min Porsche 911 turbo er til service, venter jeg altid på den i udstillingslokalet. Iøvrigt kan man købe en smart GPS tracker i Netto DK - den koster mellem 100 og 250 kr. De har den stadig nogle steder - jeg købte min i Glostrup http://friluftsblog.dk/2009/08/gps-logger-i-netto-fra-uge-33/

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Når min Porsche 911 turbo er til service' date=' venter jeg altid på den i udstillingslokalet.[/quote'] Jeg gør det samme, og de ved, at de ikke skal forlade matriklen i bilen uden, at jeg sidder i passagersædet. Men hvad gør du, hvis den skal undervognbehandles eller andet arbejdet, der tager mere end bare nogle timer? Jeg har selv mulighed for at loade et ECU map via OBD-porten, der f.eks. sætter omdrejningsbegrænseren til 3.000 rpm. Meget nyttigt. Men jo, jeg må hellere få monteret en tracker også.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Men hvad gør du, hvis den skal undervognbehandles eller andet arbejdet, der tager mere end bare nogle timer?
Jeg er som regel ved den, men har dog den tillid til mit værksted, at de behandler en fornuftigt. Efter jeg har fået mig en tracker, anvendes den, hvis jeg finder grund til det.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Kvalm og Dannemare - i 2 har seriøst et forkert værksted, hvis i ikke tør lade bilen stå uden jeres opsyn :-) Men snakker man om andet end sit normale værksted, så ville jeg også bruge en tracker. Problemet er bare, hvad vil i bruge den info til ? - når i uploader dataen, er "skaden" jo allerede sket, og værkstedet kan ikke gøre andet end at sige undskyld ? :-) Been there, done that - de er iskolde. Jeg bruger kun 2 værksteder til mine biler: Porsche center syd og Häggenäs. Dem kan jeg stole på, og indtil videre har de ikke bevidst det modsatte :-) Og til ruder kan anbefales Ryds autoglas - bilen havde kørt 100-200 m tror jeg, i forhold til det billede jeg tog af speedometeret. Sikkert svarende til fra p-pladsen og ind i halen og tilbage på p-pladsen, hvor jeg hentede dem om eftermiddagen, i den gratis lånebil de havde givet mig :D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Larsk: Har lige talt med T... Hvis du har trådt koblingen helt i bund, og du kører og skal skifte gear - og den her skære tænder - så er det syncromessen der er gået i gearkassen.. Det vil sige de har smadret gearkassen..
Læser hans beskrivelse som om den IKKE skærer tænder, men "kun" yder modstand..... Men det kan efter min over bevisning stadig være syncromesh ringene der er slidte, eller ødelagte. Havde en Mazda 323 Turbo m. Gr. A turbo og 240hk (tunet af Steen Andersen, som var Danmarksmester i rally et eller to år), den var fra 1987, havde den i 4 år fra 1991, den begyndte at gøre præcis det samme....den fik nye syncromesh ringe så kørte det igen som i smør....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Kvalm og Dannemare - i 2 har seriøst et forkert værksted' date=' hvis i ikke tør lade bilen stå uden jeres opsyn :-)[/quote'] For det første overlader jeg slet ikke min nuværende bil til andet værksted end hos Autotech, som har tunet den. Dernæst laver jeg selv alt på bilen, hvad der er mig muligt. Ingen er alligevel mere omhyggelig, end jeg selv er. Men hvordan kan du egentligt vide, at dit værksted ikke misbruger din nuværende bil, når du ikke er til stede? Du har jo tilmed sagt, at du tidligere selv har oplevet misbrug. Med OPC'en fik jeg lavet service på den en enkelt gang hos Opel i Lund, og jeg forlod ikke matriklen på noget tidspunkt. Jeg har nul tillid på værksteder. Der florerer alt, alt for mange dårlige oplevelser med misbrug af folks interessante biler. Senest nu med Lars' STI. Som sagt i mit forrige indlæg: Jeg kan selv på under 5 minutter uploade et nyt motorstyringsprogram til min bil, som forhindrer ladetryk samt introducerer en omdrejningsbrgræsning på 3.000 rpm. Stadig nok til at muliggøre en lille testkørsel hvis et stykke arbejde på bilen fordrer det, men heller ikke meget mere. Problem solved. Trackeren vil i mit tilfælde bare være et ekstra middel til at afsløre eventuelle forsøg på misbrug (f.eks. kørsel i bil, hvor det ingen mening giver - f.eks. efter rep. af en lakskade eller lignende). Men mit specielle ECU map vil stadig være mit første middel mod at forhindre rådden kørsel i bilen i deres frokostpause.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Kvalm og Dannemare - i 2 har seriøst et forkert værksted, hvis i ikke tør lade bilen stå uden jeres opsyn :-) Men snakker man om andet end sit normale værksted, så ville jeg også bruge en tracker. Problemet er bare, hvad vil i bruge den info til ? - når i uploader dataen, er "skaden" jo allerede sket, og værkstedet kan ikke gøre andet end at sige undskyld ? :-) Been there, done that - de er iskolde. Jeg bruger kun 2 værksteder til mine biler: Porsche center syd og Häggenäs. Dem kan jeg stole på, og indtil videre har de ikke bevidst det modsatte :-)
Som sagt har jeg den tillid, der skal til, men det afholder mig ikke fra at være hos bilen under service. Jeg kører jo også med, når synsmanden liiige skal runde pladsen i bilen. Med trackerens data står du alt andet lige bedre ift. værkføreren, når du skal forsvare din sag. I det givne tilfælde tror jeg, de har ødelagt syncromessen. Problemmet er nok det, at værkstedet - modsatte de værkster, jeg anvender - ikke er vant til hurtige biler, hvorfor de lige skal ud og prøve bilen, når chancen er der...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Statusopdatering Tak for interessen, forslag og meningerne. Jeg brugte lørdagen på at søge efter oplysninger på nettet om fejlen og mulige grunde. Og fandt at udover nogle mere eksoktiske fejl, så var der 3 sandsynlige grunde:

  • Mekanisk fejl imellem gearstang og gearkasse
  • Syncromesh ødelagt
  • Koblingen slidt, så den ikke slipper helt ved udkobling

Og jeg fandt også en række simple test til at adskille verificere og disse fejl Jeg kunne konstatere, at det ikke var en fejl på selve gearskiftet ved at sætte strøm på bilen, men ikke starte motoren og så køre gearskiftene igennem med koblingen nede. Den gled som smør. Jeg havde også læst at min bil har 1 syncromeshring pr. gear, så det skulle være usandsynligt at mere end kun 1 eller 2 gear var alvorligt ramt. Det var ikke tilfældet, selvom nedgearing til første konsekvent er blevet meget svært. Det var i alle gear at denne 'blokering' opstod, og med vekslende frekvens. Tilbage var koblingen, som er bilens svageste punkt og det som amatører brænder af (400 nm ved 4000 omdr. og 4wd er hård kost for transmissionen, fedter man på koblingen, så ryger den). Jeg havde læst, at dels så kunne man teste om den kunne holde stille ubremset men fuldt udkoblet i 1. gear, og dels kunne man se om man ved at matche omdrejningerne bedre (uden brug af kobling!) kunne få en normal funktion i gearskiftet. Dertil skulle man forsøge sig med dobbelt udkobling konsekvent. Jeg testede og kørte omkring 120 km med konstante gearskift op og ned søndag, og det virkede som om fejlen forsvandt hen over dagen. Tilsidst var det kun nedgearing til 1. som ikke kan gøres mens bilen ruller. Pænt overraskende, at fejlen svandt væk. Jeg er så spændt på om det er varmen, som har virket i situationen og om en koldstart i dag gentager fejlen. Men jeg havde også læst at mine 'symptomer' kunne skyldes manglende koblingsvæske eller defekt hovedcylinger på koblingen. Jeg har en hydraulisk koblingspedal, som er selvjusterende. Det checkede jeg først og fandt ingen fejl, bortset fra at min kobling, 'slirrede' ved udkobling. Ifølge nettet så kan den selvjusterende kobling være mere end en dag om at rette ind efter f.eks et koblingsvæske skift (som jeg ikke har fået), men det kunne være at min hårdt prøvede kobling under værkstedets 'testtur', har givet mig problemet. Og nu har koblingspedalen gradvist rettet effekten og skjult sliddet. Så koblingen kan sagtens være trashet, men selvjusteringen kompenserer et vist stykke, og så om x km så står jeg med en kobling som er væk. :sick: Jeg ved endnu ikke hvordan bilen er i dag (og i morgen), men baseret på søndagens oplevelser, får jeg ikke værkstedet til at tage ansvar for fremtidig koblingsfejl. Hvis man kan få den til at gå væk, vil de afvise problemet - ligesom mekanikeren der sagde til mig, der har kørt bilen 15.000 km at det hårde gearskift er normalt :rolleye: Tilbage står kun at jeg mangler en 'forklaring' på deres unødige og hårde kørsel i min bil (+30 km med snitforbrug på 4 km/l). Det betyder også at jeg kommer til at skifte værksted, og at jeg fremover må sørge for at være i / ved bilerne ved alle fremtidige værkstedsbesøg. P*sse belastende at man ikke kan stole på et værksted :cry: Jeg har 2 tider på værkstedet i de næste 3 uger (min hustrus nye bil og en garanti rep på min), som jeg skal have flyttet til et andet værksted. Og så mangler jeg at nævne at vi snakker om www.forenademotor.se i Malmø. Og så mangler jeg at fortælle at jeg efter at have læst op på Motormannens råd (og herfra) har valgt at maile værkstedet om en forklaring på de +30 km, så jeg får et skriftligt svar. Så det afventer jeg med spændning *not*

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Tro på det! Så sover du bedre om natten. :)
Tror forskellen på værkstederne er mærket der køres i - Hos f.eks Ford, Subaru og Opel, så er største delen af bilerne almindelige famillie biler, og mekanikerne arbejder normalt ikke på andet. Så når der endelig kommer en specialmodel ind, så er det jo helt vildt spændende - og den skal da lige prøves. :( Porsche center syd har ikke andet end special biler, og man blir nok lidt følelseslammet - når man er vant til at arbejde med den slags biler hver dag. Det er ikke noget specialt, ikke noget de ikke før har siddet og kørt i. Det samme gør sig gældende med Häggenäs, de er sq vant til alle de specialbiler - der er ikke brug for at prøve en bestemt bil. De kan sq bare gå ud på P-pladsen og prøve en af de mange sjove biler der er til salg. Så ja, jeg tror på det - og sover bedre om natten. Og kan hver gang se på min km-tæller at der netop ikke er kørt unødigt i bilen :-) (De kunne selvfølgelig have sat km-tælleren tilbage griner, men tvivler meget på det) Eneste gang jeg har prøvet det er hos Carglas fossie, med min gamle Porsche 911 40-year edition.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Tror forskellen på værkstederne er mærket der køres i - Hos f.eks Ford, Subaru og Opel, så er største delen af bilerne almindelige famillie biler, og mekanikerne arbejder normalt ikke på andet. Så når der endelig kommer en specialmodel ind, så er det jo helt vildt spændende - og den skal da lige prøves. :( Porsche center syd har ikke andet end special biler, og man blir nok lidt følelseslammet - når man er vant til at arbejde med den slags biler hver dag. Det er ikke noget specialt, ikke noget de ikke før har siddet og kørt i. Det samme gør sig gældende med Häggenäs, de er sq vant til alle de specialbiler - der er ikke brug for at prøve en bestemt bil. De kan sq bare gå ud på P-pladsen og prøve en af de mange sjove biler der er til salg. Så ja, jeg tror på det - og sover bedre om natten. Og kan hver gang se på min km-tæller at der netop ikke er kørt unødigt i bilen :-) (De kunne selvfølgelig have sat km-tælleren tilbage griner, men tvivler meget på det) Eneste gang jeg har prøvet det er hos Carglas fossie, med min gamle Porsche 911 40-year edition.
Lige præcis... Det sker når det er almindelige "familie-vogns" værksteder..

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Tror forskellen på værkstederne er mærket der køres i - Hos f.eks Ford' date=' Subaru og Opel, så er største delen af bilerne almindelige famillie biler, og mekanikerne arbejder normalt ikke på andet. Så når der endelig kommer en specialmodel ind, så er det jo helt vildt spændende - og den skal da lige prøves. :([/quote'] Det er jeg i store træk enig i. Jeg finder det imidlertid stadig sandsynligt, at man også hos f.eks. Mercedes, BMW og Audi sagtens kan fristes til at skyde den allernyeste E63, RS5 eller M5 af, når den er til service. Porsche er måske en anden sag, fordi de ikke sælger andet end performancebiler. Ferrari, Lambo & Co. ligeså. Derudover er jeg nu helt og aldeles overbevist om, at hvis jeg smed min tunede Focus RS ind til et olieservice hos f.eks. Porsche eller BMW, ville de være ualmindeligt fristet til at knalde den af i frokostpausen, fordi den ganske enkelt er så sjælden og ikke en hverdagsoplevelse for dem. Den er muligvis ingen Porsche, men den er fandme underholdende og kun ganske få personer har prøvet at sidde bag rattet på den - ikke mindst en tunet 400-hestes udgave som min egen. Og ja, jeg er generelt nok mere paranoid - og SART - end flertallet...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...