Patrykdk 10 Anmeld indhold Skrevet February 5, 2011 Hej, jeg er blevet tilsluttet fibernet fra Ownit (100/100). Jeg var dog ikke helt tilfreds med hastigheden som lå lige omkring de 50-54Mbit/s. I dag har jeg kørt 2 hastighedstest fra henholdsvis Bredbandskolla og TPTEST 5. I begge tilfælde med routeren og uden (tilsluttet direkte til boksen i væggen). Jeg synes at man får vidt forskellige resultater:rolleye: UDEN ROUTEREN: TPTEST: 53,1; Bredbandskolla: 95,01 / 84,87 MED ROUTEREN: TPTEST: 53,8; Bredbandskolla: 94,96/84,87 Da jeg talte med Ownits support har de oplyst at jeg skulle "køre" TPTEST uden routeren på 3 forskellige tidspunkter og efterfølgende kontakte dem. Hvordan kan det være at der er så stor forskel på de tests?? PS. Jeg har også prøvet på de danske sider og der få jeg igen noget helt andet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
briped 10 Anmeld indhold Besvaret February 5, 2011 Tja. Intet er stærkere end det svageste led. Hastigheden en udbyder kan garantere er som regel kun til deres egen "knudepunkt", videre ud i verden er det svært at garantere noget, eftersom det afhænger af andre udbydere og andre forbindelser. Mit gæt er at TPTEST tester imod en server som enten ikke har nok båndbredde til at levere 100/100, hvor Bredbandskollen ikke er udsat for samme problem. Hvis selvfølgelig at den TPTEST server der testes imod er hosted af Ownit dem selv, så skulle de måske kigge på at opgradere forbindelsen eller hardwaren til den server der kører det :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret February 6, 2011 Har også ownit 100/100 - kører 70/60 ca. på bredbandskollen. For de 200 sek det koster om måneden er jeg fint tilfreds sq. Husk at din 100/100 forbindelse kun er teoretisk - da linien er delt mellem andre i din boligforening. Der går ca 1gbit ind i boligforeningen fra vejen af. Så det vil aldrig være 100/100 til hvert lejemål, men min har aldrig været under 70/60, de gange jeg har testet den. På alle mulige tidspunkter af døgnet. Og så er den ekstrem driftstabil - tror mit net har været nede 2 gange på de 2½ år jeg har haft det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret February 6, 2011 UDEN ROUTEREN: TPTEST: 53,1; Bredbandskolla: 95,01 / 84,87 MED ROUTEREN: TPTEST: 53,8; Bredbandskolla: 94,96/84,87Hvad er problemet med de hastigheder? De lever fuldt ud op til hvad du kan forvente af en 100/100. At TPTEST halter bagefter kan skyldes måleserveren, som enten ikke kan følge med eller er overbelastet. Jeg sidder på en Telia ADSL 24/2,5 og får ca 16 ned og 2,1 op. Fuldt ud hvad jeg kan forvente, eftersom jeg ikke lige er nabo med den lokale DSLAM-container. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Patrykdk 10 Anmeld indhold Besvaret February 6, 2011 Jeg er tilfreds med den hastighed jeg har nu (der var ét eller andet galt i starten). Det er mere den forskel der er på de enkelte tests der undrer mig. Jeg betaler også kun 200,- så det er fint nok Og jeg er godt klar over at der er tale om teoretisk forbindelse. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Patrykdk 10 Anmeld indhold Besvaret February 6, 2011 Og så lige et spm til: I morges har jeg målt hastigheden til 94,66/86,75 (uden router). Med routeren har jeg målt 94,82/88,51 (kabelforbindelse). Dette er selvfølgeligt meget fint. Meeeen, når jeg måler hastigheden på laptoppen (trådløs) så viser den kun 19,54/18,60. Er det normalt, at der er så stor forskel pga routeren??? Eller kan der være noget galt med routeren? PS. Jeg har ikke talt med Ownit om dette (endnu) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret February 6, 2011 Det er HELT normalt at du på den trådløse forbindelse får meget lavere hastighed end hvis du sætter et kabel i maskinen. Det er ikke noget din udbyder kan ændre på. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret February 6, 2011 men... man kan sætte sig og kigge på reviews på de forskeillige routere, der er stor forskel i throughput på forskellige routere.... Man får hvad man betaler for, mht. router :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret February 6, 2011 Man får hvad man betaler for, mht. router :-) Jeg ska ha en ny trådløs router, ka jeg læse - forslag? (ska "trække" 2 bærbare og en iPad) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
briped 10 Anmeld indhold Besvaret February 6, 2011 [...]der er stor forskel i throughput på forskellige routere.... Man får hvad man betaler for, mht. router :-)Jeg købte en DIR-825 som hos SmallNetBuilder var rated til 200 Mbps throughput mellem WAN og LAN. Kunne kun trække ca. 50 Mbps på min 100/10. Så har jeg lånt en Linksys WRT610N fra arbejdet og den klarer fint de ~100 Mbps. Det jeg bare vil sige er at man nogengange lige skal tage den ratede throughput med et gran salt. Jeg ska ha en ny trådløs router, ka jeg læse - forslag? (ska "trække" 2 bærbare og en iPad)En Dualband 802.11n router går man næsten ikke helt galt i byen ved. Dualband fordi den så både kan køre på 2.4GHz og 5GHz båndet samtidigt. Fordelen ved det er at en gammel 802.11g enhed (teoretisk max 54 Mbps) ikke trækker hastigheden ned på nye 802.11n (teoretisk max på 300 Mbps). Der er nogengange lidt mere i det, men det er grundlæggende fordelene. Til info ved jeg min Samsung Galaxy S og min iPhone 4 begge kun kan tilslutte 802.11n på 2.4GHz båndet. En hurtig Google tyder på at iPad rent faktisk kan tilslutte til 5GHz båndet. Min iPad er desværre udlånt så kunne ikke teste. Jeg har ikke lige læst op på routere på det seneste så ved ikke rigtig hvad der er godt for tiden, så kan ikke give et konkret forslag, udover den Linksys WRT610N, som ikke længere er i produktion. Vil tro at Linksys E2000 er den mest tilsvarende. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret February 6, 2011 En Dualband 802.11n router går man næsten ikke helt galt i byen ved. Dualband fordi den så både kan køre på 2.4GHz og 5GHz båndet samtidigt. Fordelen ved det er at en gammel 802.11g enhed (teoretisk max 54 Mbps) ikke trækker hastigheden ned på nye 802.11n (teoretisk max på 300 Mbps). Der er nogengange lidt mere i det' date=' men det er grundlæggende fordelene.[/quote']b/g/n bruger alle 2.4Ghz. (11/54/150/300/600 reklame-mbps) 5Ghz er 802.11a. (54mbps) Hvis du har mixed b/g/n clients på 2.4Ghz, vil du opleve nedsat performance i.f.t. teoretisk max-hastighed med rene g eller n-clients. 802.11a/n på 5Ghz har fordelen at have "plads" til flere klienter, uden at de forstyrrer hinanden for meget...så at sige - og der er flere kanaler at arbejde på. Og så er 5Ghz-spektret ikke nær så forurenet som 2.4Ghz (hvilket egentlig er en underdrivelse af dimensioner! *gg*) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret February 6, 2011 . Vil tro at Linksys E2000 er den mest tilsvarende. E3000 ;-) E2000 kan ikke kører begge bånd på samme tid og så er der tilslutning med en usb enhed på E3000 som et mini-nas/backup http://www.wireless-reviews.com/linksys-e3000-e2000-e1000-setup-guide-comparison hælder mest til disse for tiden: D-Link DIR-825, Linksys E3000, Netgear WNDR 3700 http://www.wireless-reviews.com/compare/15,36,45 men tror at linksys E3000 bliver mit valg: http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/31134-cisco-linksys-e3000-high-performance-wireless-n-router-reviewed?start=1 på papiret/specs ser den ok ud Så vidt jeg kan læse kan man på E3000 lave gæste-netværk som kører anden sikkerhed, f.eks understøtter nogen telefoner ikke AES, men kun TKIP, og hvis man gerne vil kører aes256 på sit netværk er det jo et problem. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret February 6, 2011 Jeg er glad for min Linkaya WRT320N - den har ikke så mange fancy features som fx DLink har, men den er super stabil og med en rigtig fornuftig dækning. Thoughput på wifi delen kunne nok være bedre, men til prisen syntes jeg den er rigtig fornuftig. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret February 6, 2011 Jeg er glad for min Linkaya WRT320N - den har ikke så mange fancy features som fx DLink har, men den er super stabil og med en rigtig fornuftig dækning. Fino - og prisen på 530 DKK er jo overkommelig... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
briped 10 Anmeld indhold Besvaret February 6, 2011 b/g/n bruger alle 2.4Ghz. (11/54/150/300/600 reklame-mbps) 5Ghz er 802.11a. (54mbps)[...]802.11n (kan) køre® på begge frekvensbånd. Fordelen, som du skriver, med 5GHz er at det ikke er så "forurenet" (endnu) :) og når jeg kører rent 5GHz på N får jeg som regel omkring 70 Mbps ud af den hvis jeg er i soveværelset, vil nok få højere hastigheder hvis jeg tester i stuen hvor min Linksys WRT610N står [...]hælder mest til disse for tiden: D-Link DIR-825, Linksys E3000, Netgear WNDR 3700[...] Jeg vil ikke anbefale DIR-825. Har sådan en og den kan altså ikke håndtere mere end ca. 50 Mbps. Derudover skulle der også noget tweaking til for at nogen trådløse enheder (primært iDevices) ikke hele tiden mistede forbindelsen. Min ligger i en kasse et sted fordi den blev udskiftet med en Linksys der kunne klare 100 Mbps. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret February 6, 2011 Som Briped - Jeg har også haft problemer med DLink og stabil trådløs forbindelse til iEnheder... Det var en anden model (mener DIR-655, men jeg er ikke helt sikker) men den havde en grim vane med at smide min MacBook af... Derfor prøvede jeg med den LinkSys jeg har nu og har ikke haft nogen problemer siden. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret February 6, 2011 802.11n (kan) køre® på begge frekvensbånd.Du har ret - og når jeg lige samler tankerne, så var jeg jo egentlig også godt klar over det. Men det missede jeg så lige i mit indlæg. Beklager :) Edit: Jeg har rettet mit fuldemandssnak til i tidligere indlæg ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret February 7, 2011 Det er egentligt sjovt.... Jeg havde på et tidspunkt en ældre Dlink router som hele tiden smed mig af det trådløse, det puttede jeg i min gemmekasse og købte en nyere Dlink Det havde ingen problemer, men meget lav throughput og det smed mig nogen gange af ligesom mit andet Dlink.... strømforsyningen brændte af og jeg er derfor på udkig efter et nyt som 90% sikkert bliver et E3000 Kan lide at man kan tilslutte usbharddisk direkte til og specs ser godt ud. Men.... det slår mig lidt at flere herinde skriver at de har problemer med at blive smidt af deres Dlink, jeg har samme erfaring nemlig.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret February 7, 2011 Dlink er en forkortelse for DisasterLink..... Zyxel er noget bedre kvalitet og de laver SOM REGEL ikke lort i den. Jeg vil ikke garantere noget, men har kun haft positive erfaringer med Zyxel som accesspoint. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
briped 10 Anmeld indhold Besvaret February 7, 2011 De problemer jeg havde med at min, dengang, iPod Touch mistede forbindelsen, blev løst med de indstillinger nævnt i denne post: http://forums.dlink.com/index.php?topic=9893.0 @Menace: De har generelt ikke ret god overføreselshastighed sådan nogen USB harddiske der er tilslulttet gennem en router. Også noget de påpeger i review af E3000 "I was able to mount, read and write to a FAT-formatted drive and got 5.7 MB/s write and 4.8 MB/s read". Men hvis hastighed ikke har nogen relevans, eks. hvis det bare skal bruges til "offsite" backup, så er det jo fint nok. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Badi 10 Anmeld indhold Besvaret February 8, 2011 Det er ownit hvor fan kan man se om man kan få det der hvor man bor? For hvis det koster 200 for en 100/100 så er det satme billigt! HAR PRØVET PÅ DERES HJEMMESIDE MEN KUNNE IKKE FINDE DET! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret February 8, 2011 Billligt og billigt... jeg giver 110 sek for 100/100 Det er gratis de først 6 måneder hvis man binder sig i 12 måneder, så det først år, ved binding, gives der så 55 sek pr måned for 100/100 Man kan også få 1000/1000 for 395 sek på samme vilkår..... :-) http://www.viaeuropa.se/services/selectnetwork.aspx?servicecategory=isp&redirecturl=%2fservices%2fdefault.aspx%3fservicecategory%3disp Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Badi 10 Anmeld indhold Besvaret February 8, 2011 Ohhh det billigt :-( Min forening er bare ikke med i listen :-( Jeg må se at tage en seriøs snak med foreningen :-) jeg giver 330 kr for 100/10 :-( En 100/100 koster 599 pr mdr., Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Don A 10 Anmeld indhold Besvaret February 8, 2011 Billligt og billigt... jeg giver 110 sek for 100/100 Det er gratis de først 6 måneder hvis man binder sig i 12 måneder, så det først år, ved binding, gives der så 55 sek pr måned for 100/100 Man kan også få 1000/1000 for 395 sek på samme vilkår..... :-) http://www.viaeuropa.se/services/selectnetwork.aspx?servicecategory=isp&redirecturl=%2fservices%2fdefault.aspx%3fservicecategory%3disp humm hvor ser man det. er nu sikker på at HSB ikke er med det godt nok, men kan kun se op til 100/100 EDIT: fundet, men kan så ikke se hvem som kan få det Edit 2: fundet, kun for LKF som jeg læser det Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret February 8, 2011 Priserne på bredbånd via eksisterende RJ45/bredbandsuttag i foreninger varierer meget. Priserne forhandles frem mellem foreningen og udbyderne (ihvertfald med Bostream, Ownit og Bredbandsbolaget, som er de udbydere jeg har erfaring med i forenings-regi), og falder selvfølgelig i takt med tallet af kunder i en given forening. Gbit kræver en forholdsvis ny kabelføring i foreningen, hvis det skal virke tilfredsstillende. Men ja - tag en snak med din forening...og håb på at de deler din entusiasme for de høje hastigheder ;o) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites