Jump to content
Nielsterp

Opsagt - hvad gør man ?

Recommended Posts

Hej venner, En lille beretning til skræk og advarsen: I Januar 2010 blev jeg gift med min kone, som er Kenyansk statsborger. Vi fik afslag på opholdstilladelse i Danmark, og besluttede derfor at jeg skulle flytte til Sverige så hurtigt som muligt. Jeg søgte med lys og lygte efter en passende lejlighed, var her ovre for at se på flere lejligheder, og fandt til sidst en dejlig bostadsrets-lejlighed som ejeren gerne ville fremleje. Jeg spurgte ham om der var nogen tidsbegrænsning på lejemålet, og fortalte ham, at for at få min kone her op skulle vi kunne dokumentere at vi havde en lejlighed i mindst eet år. Jeg fik at vide at der ingen problemer var i dette, vi kunne disponere over lejligheden så længe vi ville. Vi skrev en lejekontrak, en almindelig Dansk standard-lejekontrakt (vores udlejer er også dansker), og der er intet nævnt i kontrakten om tidsbegrænsning eller mulighed for opsigelse. Nu har vi så boet her i knap fire måneder, min kone har været her i tre måneder, og vi forventer hendes opholdskort hvad dag det skal være. Men i går blev jeg så ringet op af vores udlejer, som fortalte at han nu ønskede at sælge sin lejlighed, og opsige os med "ca seks måneders varsen". Dette kommenterede jeg ikke, jeg vil gerne se en skriftlig opsigelse først. Sagen er, at havde vi været i Danmark havde vores lejekontrakt krystalklart været uopsigelig fra udlejers side. Men jeg er i tvivl om hvorvidt dette gælder her ? Håber der sidder en derude der kan give mig et godt råd, da jeg ærlig talt lige nu ikke aner hvad jeg skal stille op. Flytning og etablering her i Malmo har allerede drænet min økonomi til bristepunktet, derfor kan jeg ikke bare hyre en svensk advokat ! Niels Terp

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Men... er det virkeligt værd at tage et slagsmål over, som muligt kan tabes. Du har fået en notice om at sælger gerne vil have sin lejlighed igen om ca. 6 måneder. Hvis du tager slagsmålet og vinder, vil du tabe alligevel, da du så er uvenner med udlejer. Hvis du taber, så har du x antal måneder at flytte i, som du kunne have brugt mere optimalt på ikke at have taget slagsmålet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da ret tåbeligt at bruge en almindelig dansk lejekontrakt, når lejemålet er i Sverige, hvor svensk lov og svenske normer for udleje gælder. Og slet ikke at skrive noget om opsigelse og opsigelsesvarsel lyder heller ikke særlig betryggende. Med andre ord er det papir, I har skrevet, intet værd. Hvis I vil blive boende i Sverige, må I ud for at finde et nyt sted at bo, og så vil det nok være en god ide at sørge for en ordentlig kontrakt næste gang. Hvis der intet står i kontrakten om opsigelse, har man normalt 3 måneders opsigelse i Sverige. Læs mere om svenske regler på www.omboende.se Og hvis I er medlemmer af Hyresgästföreningen, kan I få gratis juridisk rådgivning der.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Find et nyt sted at bo og vär glad for at du har ca. 6 mdr's opsigelse :-) Jeg har også boet i 2:a hånds lejlighed på ubestemt tid -hvor udlejer selv sögte efter lejer på mindst 3 år, så jeg troede alt var fryd og gammen, men men pludselig opsagde han mig med 3 mdr varsel. Jeg undersögte lidt rundt og fandt frem til at vores interne aftale "på papir" intet var värd. Så synes ikke du skal bruge krafter på det, brug krafterne på at finde et andet sted :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Der skulle stadig være lejligheder at leje(hyra) i Annestad - prøv at se på www.hyreshem.se. Da jeg undersøgte tilbage i November 2010, kunne jeg flytte ind med en dag dags varsel hehe, så med lidt held er der stadig flere tomme lejligheder derude. Det koster selvfølgelig lidt, da det er nyt - og kan ikke huske prisen helt mener det er en 5000-7000 sek for en 2v. Man kan kun leje i 2 år af gangen, så vidt jeg husker. Så skal man enten købe eller flytte.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Der skulle stadig være lejligheder at leje(hyra) i Annestad - prøv at se på www.hyreshem.se. Da jeg undersøgte tilbage i November 2010, kunne jeg flytte ind med en dag dags varsel hehe, så med lidt held er der stadig flere tomme lejligheder derude. Det koster selvfølgelig lidt, da det er nyt - og kan ikke huske prisen helt mener det er en 5000-7000 sek for en 2v. Man kan kun leje i 2 år af gangen, så vidt jeg husker. Så skal man enten købe eller flytte.
Hvor kan man se at de har nogle ledige lejligheder? Jeg har kontaktet dem flere gange men de siger til mig at de ikke har nogle (3 vær.)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvor kan man se at de har nogle ledige lejligheder? Jeg har kontaktet dem flere gange men de siger til mig at de ikke har nogle (3 vær.)
Ja, så er det nok fordi de ikke har flere :-) Man kan ikke umiddelbart se det selv, man skal ringe til dem - eller lave en forespørgelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sagen er, at havde vi været i Danmark havde vores lejekontrakt krystalklart været uopsigelig fra udlejers side. Men jeg er i tvivl om hvorvidt dette gælder her ?
Wrong. Hvis en udlejer i Danmark selv vil overtage et lejemål kan han opsige med den begrundelse. Kan ikke huske om fristen er 6 eller 12 måneder. Uanset hvad er det ligegyldigt. Find dig et andet sted at bo. Det skulle være muligt på 6 måneder. Landskrona er lidt lettere at få en lejebolig i end Lund og Malmø.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis en udlejer i Danmark selv vil overtage et lejemål kan han opsige med den begrundelse. Kan ikke huske om fristen er 6 eller 12 måneder.
Sådan siger lejeloven ifølge Lejernes LO : http://www.lejerneslo.dk/asp/visaz.asp?Id=72
For lejere, hvor lejemålet er indgået uden tidsbegrænsning, er der principielt uopsigelighed i boperioden. Det vil sige, at en lejer normalt kun kan opsiges med den begrundelse, at udlejeren selv ønsker at bo i lejemålet. I sådanne situationer har lejeren krav på et opsigelsesvarsel på mindst 1 år, og det er som sagt en betingelse, at ens udlejer selv personligt flytter ind i lejemålet.
Så i DK har man altså 1 år :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
det er jeg skam helt klar over :-) - det var mere fordi Fdhin nævnte hvordan han mente reglerne var i DK
Jeg er lidt på glatis....men er der ikke noget med at valget af værneting (ret) vælges at begge parter....og man kan vel sige siden de begge er danske, har brugt en dansk kontrakt, har givet udtryk for at de vælger dansk værneting.....det er vist noget med Romtraktaten....."er der en advokat tilstede i lokalet"? En dom afsagt ved en dansk domstol kan sagtens effektueres i et andet land......vist.... :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
rom traktaten. er det ikke noget med atom dimmelims ting ? ikke at jeg ved så meget om det. Så du har sikkert ret :)
Nej, romtraktaten er grundlaget for EU......og vist også retspraksis i EU..... Maastrick traktaten overtog nogle af områderne, men den grundlæggende er vist stadig Romtraktaten, i min tidligere stilling havde jeg nogle kollegaer der sad i Bruxelles, et eller andet har man vel fanget undervejs...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites