RS6 10 Anmeld indhold Besvaret February 3, 2011 Bliver da nødt til at komme med et indspark... Der er nogen der gerne vil holde afstand. Især når forholdende kræver det, såsom ved glat føre eller tåge. Hvis man ligger i overhalingsporet med 150 og vælger ikke at køre ind fordi der så kun ville være 1-2 billængder mellem egen bil og de foran- eller bagvedkørende biler, og der så kommer en anden bil og placerer sig ½ billængde bagved en selv. Det er idioti, hensynlyst og farlig kørsel. At folk kører hurtigt og at folk ikke holder til højre når der er masser af plads i højre spor (masser af plads = 2+ billængder mellem foran- og bagvedkørende biler) er jeg fløjtende ligeglad med. Afstand. Og bare lige for at få det på det rene. 2 billængder er altså ikke nok afstand ved 150km/t. Bremselængden i den fart er omkring 100m (som regel kortere), og det er jo nærmere 20 billængder end det er 2. Fandme ikke noget at sige til at der var så mange ulykker i vinters. Helt enig.......hader en der lægger sig for tæt.....hader derfor også at skulle køre lidt tættere på de snegle der lægger sig i venstre spor.....og tænker...."ahh, ham bagved han kørte jo stærkt tidliger, nu har han set hvor fint jeg kører her, så nu har han lært at køre lige så flot som jeg"......og der ligger man så indtil man når Storebælt......TRÆK IND, i tåber!!! (var ikke møntet på dig briped, mere jacobe der mener han har fået til opgave at undervise os andre i hvordan der skal køres på motorvejen) Den med, at bilerne komme til at ligge for tæt, er jo også de "selvbestaltede betjentes" skyld, ville de bare forstå at man skal trække ind, så opstod disse start stop sekvenser jo ikke, men nej nej....så langt op i omdrejninger er den ikke kommet......og jeg snakker ikke om dem der kører 220km/t, dem er det MEGET svært at tage hensyn til da de jo skal bruge meget plads....men dem der bare kører lidt stærkere den de andre...dem med 130....140....150....nej de skal ned og "lære" at køre 110 som "vi andre".... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret February 3, 2011 Begge parter i den beskrevne situation overtræder hver deres paragraft i loven, så begge parter kan lukke arret :) Man skal ikke kaste med sten når man selv bor i glashus ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Troejborg 10 Anmeld indhold Besvaret February 3, 2011 Begge parter i den beskrevne situation overtræder hver deres paragraft i loven, så begge parter kan lukke arret :) Man skal ikke kaste med sten når man selv bor i glashus ;) Præcis det samme jeg tænker, efter jeg har læst tråden igennem... Man kan vist ikke andet end ryste på hovedet af begge parter.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret February 3, 2011 Formålet med de selvbestaltede betjente på vejene, er at trække niveauet ned, hvor de kan forstå det og være med....Det kan de ikke ved 150....slet ikke ved 220 og Jacobe får blodige hæmorider såfremt nogen siger 300.... Dette er middelmådighedens årtusinde og fanden ta' dem der stikker hovedet op og viser de kan noget de andre ikke kan. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret February 3, 2011 Formålet med de selvbestaltede betjente på vejene, er at trække niveauet ned, hvor de kan forstå det og være med....Det kan de ikke ved 150....slet ikke ved 220 og Jacobe får blodige hæmorider såfremt nogen siger 300.... Dette er middelmådighedens årtusinde og fanden ta' dem der stikker hovedet op og viser de kan noget de andre ikke kan. Du skal være velkommen til at vise hvad du kan... Men at brokke sig over at andre ikke overholder loven, når man ikke selv gør klinger en smule hult... For med den slags holdninger bliver overholdelsen af loven subjektiv, og du afgør selv hvilke love der gælder for dig... Og sådan kan et samfund ikke fungere ordentligt... Loven er et sæt spilleregler der definerer vores gøren og laden, og der er en forvetning fra både os selv, og vores medmennesker at disse regler overholdes... Gør de ikke kan det gøre skade, idet det da ikke er muligt at forudse hvad der så sker... I tilfældet med hastighed, hvis jeg skal ud fra en sidevej og har en forventning om at du kører 80... Men du i virkeligheden kører 300, så tørner vi sammen for jeg har dårligt nået at opdage dig... Og vi dør sandsynligvis begge 2 i ulykken... Derfor kan loven ikke gradbøjes... 2 wrongs don't make 1 right... Og derfor skal man ikke kaste med sten når man selv bor i glashus... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret February 3, 2011 Bestemt....men nu er det jo ikke mig der påtvinger manden at køre 220.....men fordi han ikke kan finde ud af at gebærde sig på de danske veje, så skal alle andre rette sig ind efter vedkommende. Jeg kunne aldrig finde på at blinke eller andet af en der lå derude med 120, med mindre han havde en klar mulighed for at trække til højre og derved få trafikken til at flyde bedre. Og jeg kaster ikke med sten i drivhuset. Kan mine hampplanter ikke tåle....:D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
briped 10 Anmeld indhold Besvaret February 3, 2011 Begge parter i den beskrevne situation overtræder hver deres paragraft i loven, så begge parter kan lukke arret :) Man skal ikke kaste med sten når man selv bor i glashus ;) Hvis vi nu levede i Utopia så ville alle de der kommentarer med at "du kan bare overholde fartgrænserne" jo være rammende. Men nu lever vi på Terra og mennesker og teknik opfører sig forskelligt. Hvor bil A viser 110 km/t når de reelt set kører 110 km/t, viser en anden 120 km/t og sandsyndligheden for at der er andre endnu der viser 100 km/t er måske lille, men den er der. Så når jeg kommer kørende stille og roligt med min fartpilot sat til 110 km/t og jeg stille og roligt stadig haler ind på dig, vil jeg overhale, når jeg kan se der er fri i overhalingsbanen. Men hvis jeg overhalede med "mine" 110 km/t mens du kørte "dine" 110 km/t så har vi jo en fin overhaling over 10 km. Jeg tror man kalder det elefantoverhalinger når der er tale om lastbiler, og komme til at ligge bag ved 2 lastbiler hvor den ene kører 90 km/t og den anden kører 95 km/t er hyggeligt. Underligt nok lærte man tilbage i ungdommen og køreskolen at overhalinger skulle klares så hurtigt som muligt, uden at køre hasarderet og uden at være til gene for de andre trafikanter. Faktisk er der en grundparagraf der hedder at du ikke må være til gene for de andre i trafikken, bl.a. må man ikke unødigt køre på sådan en måde at man forårsager andre billister i at bremse op eller undvige. Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så at der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres. Der skal også vises hensyn over for dem, der bor eller opholder sig ved vejen. Så at man kommer op på 150 km/t for at få en overhaling overstået og komme tilbage ind i højre spor og normal fart, er nogenlunde efter foreskrifterne. Så lad os simplificere hele den smøre: Orienter om der er biler på vej i venstre spor. Hvis frit sving ud, accelerer og overhal langt nok frem til at der er afstand når der svinges tilbage i højre spor. Nu bare til reference er her lige de paragraffer som, ved meget overfladisk skimning, var relevante for debatten: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=126302#K2 § 3. Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så at der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres. Der skal også vises hensyn over for dem, der bor eller opholder sig ved vejen. § 4. Trafikanter skal efterkomme de anvisninger for færdslen, som gives ved færdselstavler, afmærkning på kørebane eller cykelsti, signalanlæg eller på anden måde, jf. § 95. § 15. Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i øvrigt holde så langt til højre som muligt. Stk. 3. Afstanden til foran kørende skal afpasses på en sådan måde, at der ikke er fare for påkørsel, hvis køretøjet foran standser, eller dets hastighed nedsættes. Køretøjer, for hvilke der gælder en særlig hastighedsbegrænsning, jf. § 43, skal uden for tættere bebygget område tillige holde en sådan afstand til foran kørende, at overhalende køretøjer uden fare kan føres ind imellem et sådant køretøj og køretøjet foran. [*]§ 21. Overhaling skal ske til venstre. Dog skal overhaling ske højre om et køretøj, hvis fører svinger til venstre eller tydeligt forbereder et sådant sving. Cyklist og fører af lille knallert kan overhale køretøjer af andre arter til højre. Stk. 2. Kørende, der vil overhale, skal sikre sig, at dette kan ske uden fare, herunder særlig: at den vognbane, hvor overhalingen skal foregå, på en tilstrækkelig lang strækning er fri for modkørende færdsel, og at der ikke er anden hindring for overhalingen, at den foran kørende ikke giver tegn til overhaling af et andet køretøj, at bagfra kommende køretøjer ikke har påbegyndt overhaling, og at det, bortset fra tilfælde, hvor overhaling sker i en vognbane, hvor modkørende færdsel ikke må forekomme, efter overhalingen utvivlsomt er muligt atter at føre køretøjet ind i trafikstrømmen uden at være til ulempe for denne. [*]Stk. 3. Den overhalende skal holde tilstrækkelig afstand til siden mellem sit køretøj og det køretøj, der overhales. Sker overhaling til venstre, skal den overhalende holde til højre, så snart dette kan ske uden fare eller ulempe. Køretøjet behøver dog ikke at blive ført tilbage i vognbanen til højre, hvis den overhalende efter overhalingen har til hensigt straks at overhale endnu et køretøj, og betingelserne for at foretage overhaling i øvrigt er opfyldt. [*]§ 22. Når en foran kørende bliver opmærksom på, at en bagfra kommende vil overhale til venstre, skal den pågældende holde så langt til højre som muligt og må ikke øge hastigheden. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
RS6 10 Anmeld indhold Besvaret February 3, 2011 Så at man kommer op på 150 km/t for at få en overhaling overstået og komme tilbage ind i højre spor og normal fart, er nogenlunde efter foreskrifterne. Så lad os simplificere hele den smøre: Orienter om der er biler på vej i venstre spor. Hvis frit sving ud, accelerer og overhal langt nok frem til at der er afstand når der svinges tilbage i højre spor. Præcis..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
tReaX 10 Anmeld indhold Besvaret February 4, 2011 Så at man kommer op på 150 km/t for at få en overhaling overstået og komme tilbage ind i højre spor og normal fart, er nogenlunde efter foreskrifterne. Min kørelærer sagde at 140 km/t var for stærkt... ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
briped 10 Anmeld indhold Besvaret February 4, 2011 Min kørelærer sagde at 140 km/t var for stærkt... ;) Tror ikke jeg fik nogen bestemt hastighed udstukket af min, altså når der tales om overhaling. Kan bare huske at overhalinger skulle klares "hurtigt". :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret February 4, 2011 Er dette her sådan en fælles samletråd, hvor "trolls" har mulighed for at afreagere? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret February 4, 2011 _________________ /| /| | | ||__|| | Feed me... :) | / O O\__ | | / \ |_________________| / \ \ || / _ \ \ || / |\____\ \ || / | | | |\____/ || / \|_|_|/ | _|| / / \ |______| || / | | | --| | | | |______ --| * _ | |_|_|_| | \--/ *-- _--\ _ \ | || / _ \\ | / || * / \_ /- | | | * ___ o_o_o_O/ \O_o_o_o____________ :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret February 4, 2011 om man kører 110, 120 eller 200, så skal man tilpasse sig hinanden. Såvel den der kører 200 overfor den der kører 120, som den der kører 120 overfor den der kører 110 osv. At man kører hurtigere end ham der kører 120, giver ikke en mere ret til at være på vejen. Mere er der ikke at sige til det. +1 eod ;-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites