Gio 23 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2011 Nä' date=' det har du ret i. Men måske undgår han det skuffelse mine venner, lidt naivt troede de fik tilbage fra skatteverket.[/quote'] Nå ja - men så lærte de da "yde før nyde" Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ahmad.dk 10 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2011 Har du haft indkomst eller betalt egendomsskat i Sverige? Yup. Indkomst. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ahmad.dk 10 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2011 Nä' date=' det har du ret i. Men måske undgår han det skuffelse mine venner, lidt naivt troede de fik tilbage fra skatteverket.[/quote'] jeg fik min deklaration, som var jo pre-udfyldt med indkomst og svenske renter, men da jeg nu her i forumet kunne læse mig til at man kan få DK renter med så vil jeg selvfølgelig gerne have det med, specielt fordi jeg har betalt i omegnen af 30.000DKK i Renter sidste år. i et andet skema som jeg fik sammen med Deklarationen så stod der at jeg skulle -efter Skatteverkets beregninger- få 15.000SEK tilbage i skat. Så med hurtigt hovedregning kan jeg næsten få det til det dobbelte i retur skat da det er 1/3 som man kan regne med. eller er det helt galt regnet? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2011 Nå ja - men så lærte de da "yde før nyde" Netop, syntes også det var lidt.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
cbpwr 10 Anmeld indhold Besvaret April 8, 2011 Kan man trække danske renteudgifter fra i Sverige ? også selv om man trækker dem fra i Danmark, lyder da mærkeligt, kan ens kone så også trække mine danske renteudgifter fra selv om jeg allerede selv har trukket dem fra i Danmark ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret April 8, 2011 Kan man trække danske renteudgifter fra i Sverige ? også selv om man trækker dem fra i Danmark' date=' lyder da mærkeligt, kan ens kone så også trække mine danske renteudgifter fra selv om jeg allerede selv har trukket dem fra i Danmark ?[/quote']Hvad har din kone med dine renteudgifter at gøre? I kan begge trække jeres respektive renteudgifter fra, såfremt i beskattes som grænsegængere i DK. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ahmad.dk 10 Anmeld indhold Besvaret April 8, 2011 Hvad har din kone med dine renteudgifter at gøre? I kan begge trække jeres respektive renteudgifter fra' date=' såfremt i beskattes som grænsegængere i DK.[/quote'] Nu bliver jeg lidt forvirret Gio. SKAL man være beskattet- grænsegænger som du skriver- i DK for at få lov til at trække de danske renter fra i SE? (altså man skal tjene penge i begge lande?) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret April 8, 2011 Nu bliver jeg lidt forvirret Gio. SKAL man være beskattet- grænsegænger som du skriver- i DK for at få lov til at trække de danske renter fra i SE? (altså man skal tjene penge i begge lande?)http://skat.dk/SKAT.aspx?oID=171311 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ahmad.dk 10 Anmeld indhold Besvaret April 8, 2011 http://skat.dk/SKAT.aspx?oID=171311 Gio jeg forstår ikke hvad det link skulle til, Det er jo bare oplysninger vedr. grænsegænger ordningen anyway, nu er jeg IKKE grænsegænger idet jeg arbejder 100% i Sverige, men betaler en masse renter i Dk for gæld/lån etc. og dem vil jeg gerne kunne trække fra her. Mit spørgsmål var følgende: iflg Skatøresund så skal man have 75% af sin indtægt i Dk for at være grænsegænger, og ifølge dit udsagn i det forrige indlæg at man skal være beskattet som grænsegænger for at kunne trække Dk-renterne fra i Sverige. Er det korrekt forstået eller er det ligegyldigt om man betaler skat i Dk eller ej, så kan man trække renterne fra i Sverige? Et andet punkt i deklarationen er at man kan trække private renter fra i Skat her i SE, men hvordan dokumenterer man dette i praktisk?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret April 8, 2011 Trække renter fra Gio jeg forstår ikke hvad det link skulle til, Det er jo bare oplysninger vedr. grænsegænger ordningen anyway, nu er jeg IKKE grænsegænger idet jeg arbejder 100% i Sverige, men betaler en masse renter i Dk for gæld/lån etc. og dem vil jeg gerne kunne trække fra her. Mit spørgsmål var følgende: iflg Skatøresund så skal man have 75% af sin indtægt i Dk for at være grænsegænger, og ifølge dit udsagn i det forrige indlæg at man skal være beskattet som grænsegænger for at kunne trække Dk-renterne fra i Sverige. Er det korrekt forstået eller er det ligegyldigt om man betaler skat i Dk eller ej, så kan man trække renterne fra i Sverige? Et andet punkt i deklarationen er at man kan trække private renter fra i Skat her i SE, men hvordan dokumenterer man dette i praktisk?? Jeg ville bare skrive på deklaratioen at det er renter fra DK. Jeg de kommer selv og beder om dokumentaion hvis de vil de det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret April 8, 2011 Hvad har din kone med dine renteudgifter at gøre? I kan begge trække jeres respektive renteudgifter fra' date=' såfremt i beskattes som grænsegængere i DK.[/quote'] Man har jo ret til hinandens renterudgifter, at de skal trækkes fra i Sverige har vel intet at gøre med at være grænsegænger Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret April 9, 2011 Man har jo ret til hinandens renterudgifter' date=' at de skal trækkes fra i Sverige har vel intet at gøre med at være grænsegænger[/quote']Jeg er ikke gift - så min skattetekniske viden på området er ret lille. :) Linket jeg postede, Ahmad, var såmænd hovedindgangen til svarene på de fleste grænsegænger-spørgsmål - som jeg troede du var. Skatteverket har tilsvarende, så hut jeg visker. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ole 0 Anmeld indhold Besvaret April 9, 2011 Ja' date=' det forstår jeg hvis det er renter. Vi flytter også rundt på vores, så der ikke går noget til spilde:tongue2: Men han skriver ægtefælle fradrag.[/quote'] Ja, det var ægtefællens ubrugte renteafdrag jeg vil bruge i min "Svenske deklaration", til at få mit uppskov beløb ned. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret April 9, 2011 Skal beklage hvis jeg har forvirret lidt - men jeg var af opfattelsen at Ahmad, som de fleste herinde, arbejdede i DK. cbpwr's spørgsmål kogte jeg simpelt ned til svaret: Ja, i kan trække jeres danske renteudgifter fra i Sverige, uagtet at de også er trukket fra på den danske selvangivelse allerede. Hvad der så skal til af teknikaliteter når der er ægtefælle inde over - arbejde i Sverige - kombination af den ene arbejder et sted, og den anden et andet...og nogle en kombi af begge steder - ja, der må jeg være svar skyldig. Jo mere delikat det bliver, jo mere vil jeg pege på en revisor der er inde i beskatning over landegrænser. Jeg hader selv alt der har med SKAT at gøre, og prøver at holde tungen lige i munden - men nogle gange vender verden bare ikke samme vej i alles optik ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret April 9, 2011 Ahhh, du arbejder i SE, så vil jeg gerne svare på dit spørgsmål :) Jeg synes lige så godt du kan dokumentere alt med det samme, så får du dine penge hurtigere, i stedet for at skulle igennem møllen med at de kommer med "send yderligere oplysninger" og så går der en krig inden man får sine pegne, så altså: De renteudgifter du har i DK, hvis de står på din oversigt i det danske skattesystem, printer du bare den oversigt ud (ellers har man vel en oversigt fra private lånegivere også!?). Jeg har sendt alle bilag til skatteverket på en mail, det har fungeret super. Du retter beløbet på dine renteudgifter i svenske kroner (de danske kroner omregner du med årsmedelvärdet af kursen fra Riksbankens hjemmeside) under punkt 8 avdrag-kapital. Under "övriga upplysningar" skriver du så alle enkelte beløb (du skriver du har flere danske lån, så altså de enkelte renteudgifts beløb fra pågældende lån), lånets navn og adresse på långiver. Og så kan du jo tilføje at du "bifogar" dokumentation i en mail. :) De har godtaget mit hver gang! -Jeg har kun haft lidt "problemer" med mit danske SU-lån, da man i Sverige ikke får fradrag af sine renteudgifter til svensk SU-lån. Men da svensk og dansk SU-lån ikke er de samme, godttog de min forklaring om at dansk SU-lån måtte høre ind under "udlandske lån" som er fradragsberettiget :) Held og lykke med det:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ahmad.dk 10 Anmeld indhold Besvaret April 9, 2011 SanneJ Tak for svaret. Det lyder jo lige ud af landevejen. Jeg vil straks få fat i dokumentationen. Gio Ingen problemer.jeg kan godt forstår at du troede jeg var grænsegæger da 99% af danskerne som bor her er. Gad vide hvad en revisor koster og om det ikke er godt givet ud hvis man nu kan lære en ting eller 2 om laget. udover selvfølgelig at få papirene rigtigt udfyldt samtidigt. Hvis jeg har regnet rigtigt så står jeg til at få ca. 25-30 K tilbage i skat Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ronny85 10 Anmeld indhold Besvaret April 19, 2011 Hmm OK. Jeg flyttede til landskrona den 29.11.10. Jeg bor til leje, og arb. 100% i DK. Hvordan skal jeg forholde mig så? Blev gift i januar 2011 Mvh Ronny Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
kpow 10 Anmeld indhold Besvaret April 19, 2011 De er såmænd super avancerede herovre på den anden side, både en Iphone og Andriod app til at deklarere, fornemt;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
amorbavian 10 Anmeld indhold Besvaret April 28, 2011 Ud fra hvad jeg kan læse, er det sikkert, at nogen ville kunne svare på denne teknikalitet, men det koster intet at spørge...eftersom jeg ikke kunne finde noget præcist på Skats hjemmeside... Vi bor i Sverige (købt lejl.), jeg arbejder i DK, konen studerer i Sverige, og har haft lidt deltidsjob. Spørgsmålet er hvad hun kan trække fra på de småpenge, hun har tjent - hvis noget overhovedet? Jeg tror, at hun allerede betaler mindre, da hun kun tjente lidt, så der er allerede trukket noget.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Maria 10 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2011 Er der nogen der ved hvornår man får svar på hvad man får tilbage i skat/ skal betale? Jeg nåede at få sent min ind inden d.2.maj, men måtte selv ringe og bede om deklarationen. Jeg blev dog noget overrasket da de hos skat sagde at de ikke havde nogle oplysninger om mig, for jeg har solgt mit hus i 2010 og i januar ringede jeg til skat og fik tilsendt et girokort så jeg kunne indbetale skat af fortjenesten inden deadlinen i februar for at slippe for renter. Så jeg håber da godt nok at de har registreret at jeg har indbetalt over 50.000kr. For jeg har nemlig indbetalt alt for meget fordi foreningen havde givet mig forkerte tal at regne med, og de rigtige tal fik jeg selvfølgelig først efter jeg havde indbetalt pengene. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Humle 10 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2011 Går ud fra du taler om det svenske skatteverket ? Du bør kunne se din indbetaling på din skattekonto http://www.skatteverket.se/privat/etjanster/skattekonto.4.731e901069429e49580001396.html Kræver at du får dig en E-legitimation .. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
STDK82 10 Anmeld indhold Besvaret May 16, 2011 Hej, Jeg skal lave en omprövning av deklaration af 2009 eftersom jeg ikke havde taget mine danske renteudgifter fra. Er der nogle der har erfaringer med dette? Der står bla. at man ska "Jag åberopar följande till stöd för min begäran om omprövning" betyder det at jeg skal henvise til paragraf eller? Med venlig hilsen Stine Thorlak Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites