Jump to content
anton

Svensk deklaration for indkomståret 2010

Recommended Posts

Jeg har ikke fået "brev fra Skatteverket - Svensk deklaration" endnu. Er de holdt op at sende det og man kan kun deklarerer det online?
Ankom fint hos mig i mandags. Har jeg åbnet det endnu? Nej.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Min kone har lige ringet og sagt, at svenskerne har sendt mig en kuvert og en indbetalingsblanket på 45.000SEK. (og det er desværre ikke 1. april mere). Hvilket jeg ikke rigtigt forstår, eftersom jeg aldrig har haft indkomst i Sverige, kun boet her, ej heller har jeg oplyst dem om hvad min indkomst i DK er. Hvordan fanden kommer de så frem til det beløb? Jeg har heller ingen renteindtægter, der skal beskattes. Det eneste jeg har med Sverige er en bostadsrätt. Kan det have noget at gøre med, at jeg ikke har sendt min deklaration sidste år? Så vidt jeg huske gjorde jeg det nemlig ikke...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Min kone har lige ringet og sagt, at svenskerne har sendt mig en kuvert og en indbetalingsblanket på 45.000SEK. (og det er desværre ikke 1. april mere). Hvilket jeg ikke rigtigt forstår, eftersom jeg aldrig har haft indkomst i Sverige, kun boet her, ej heller har jeg oplyst dem om hvad min indkomst i DK er. Hvordan fanden kommer de så frem til det beløb? Jeg har heller ingen renteindtægter, der skal beskattes. Det eneste jeg har med Sverige er en bostadsrätt. Kan det have noget at gøre med, at jeg ikke har sendt min deklaration sidste år? Så vidt jeg huske gjorde jeg det nemlig ikke...
Du må kunne se på skatteverkets opgørelse hvad det er de 45K dækker over - det er lidt svært for os at sætte os ind i. Men mærkeligt lyder det da.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
[...] For sen aflevering kan koste op til 3.000 SEK. [...]
Op til 5.000 SEK. Been there, done that (stædighed betaler sig ikke i dette tilfælde). Første rykker 1.000 SEK. Anden rykker 3.000 SEK. Tredje rykker 5.000 SEK.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Har du solgt bolig i 2010 måske ?
Tak for svar til jer begge, men der var ingen grund til panik. Kvindemennesket havde selvfølgelig bare set tallet - men ikke hvad det stod for. For det var nemlig bare mine årlige renteudgifter for lejligheden! For helvede kvinde! Men nu skylder hun kvaje-et-eller-andet... Eftersom jeg ikke sendte den ind sidste år, vil jeg gerne gøre det nu for ikke at tage chancen og få en bøde, men hvor er det nu man skal skrive som dansker uden indkomst i Sverige?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sætter bare et 0 i renteudgifter, og godkender den online - så er den pot ude af verdenen. Har ikke hørt noget fra skatteverket tidligere. Blir mere spændende til næste år, hvor jeg har arbejdet i Sverige hele 2011 :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi fik solgt vores bostadsrätt i 2010. Bostadsrätt var 50% min, 50% kones. Nu har vi begge 2 fået Svensk deklaration med posten (2 breve). Jeg ved ikke hvad jeg skal skrive her...og hvad konen skal skrive.. F.eks. Försäljningspris 1 mio., Utgifter för försäljningen 50.000, Inköpspris 1 mio. Skal vi dele det hele med 2? Jeg skriver på min deklar Försäljningspris 500.000, Utgifter för försäljningen 25.000, Inköpspris 500.000 sek. og konen skriver det samme på sin deklar? Eller hvad? :o Så här räknar du ut vinst eller förlust på din försäljning: Försäljningspris - Utgifter för försäljningen - Inköpspris - Förbättringsutgifter - Kapitaltillskott - Andel av inre reparationsfond vid försäljningen + Andel av inre reparationsfond vid köpet + Återföring av uppskovsbelopp __________________________ Vinst eller förlust

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du hus?

Jeg sætter bare et 0 i renteudgifter, og godkender den online - så er den pot ude af verdenen. Har ikke hørt noget fra skatteverket tidligere. Blir mere spændende til næste år, hvor jeg har arbejdet i Sverige hele 2011 :D
Men hvis du har hus skal du ikke skrive 0, husk det!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvorfor sætter du renteudgifter til 0? Hvis man ejer fast ejendom kan rentefradraget bruges til at nedbringe den svenske ejendomsskat, for eksempel. Det bliver også rigtig sjovt næste år hvor kæresten her har haft job i DK en måned og så SE derefter :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvad mener du med ubrugt fradrag?
Mon ikke det er - hvis jeg nu har 20.000 i fradrag og kun kan "bruge" de 5.000 på min deklaration. Spørgsmål er som jeg forstår det så om min ægtefælle vil kunne anvende de 15.000 der er "til overs" på hendes deklaration - hvis jeg altså er gift :) Det giver mening specielt nok hvis den ene arbejder i DK og den anden i SE.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så fik jeg for første gang siden jeg flyttede en indkomstdeklaration med posten. Sikkert fordi det er første år jeg har haft renteudgifter i Sverige. De vil jo heeeelt vildt gerne have at man deklarerer online, men jeg kan ikke se hvordan jeg skal kunne gøre det? Der er INGEN "tast selv" koder på nogen af de papirer jeg har fået (ingen af de papirer jeg har fået ligner dem på billedet her: http://www.skatteverket.se/privat/etjanster/vadarsakerhetskoderhurfarjagdem.4.18e1b10334ebe8bc80002403.html). Der står at alle der har internetbank fra div. banker - inkl. Handelsbanken som jeg har - kan logge på med e-legitimation. Men når jeg vælger dette vil den installere et program på min computer. Men ALLE kunder i Handelsbanken har nu fået et kort og en kortlæser så det er ikke muligt længere at logge på med "Nexus" login-programmet længere. Suk, skal jeg virkelig udfylde på gammeldags maner ligesom jeg har skullet i Danmark de første to år efter jeg var flyttet hertil? Hvordan logger I andre på?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tast selv koderne stod på min selvangivelse - så dem brugte jeg sammen med Skatteverkets iPhone App... Det virkede temmelig smertefrit. Er du HELT sikker på at de ikke står på det du har fået tilsendt?? e-legitimation virker også (jeg har Nordea), jeg kan blot ikke få det til at fungere på min MacBook sammen med Skatteverkets webside så var det andet nemmere. Hvad sker der hvis du installerer det program den siger den skal bruge?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Men han skriver ægtefælle fradrag

Mon ikke det er - hvis jeg nu har 20.000 i fradrag og kun kan "bruge" de 5.000 på min deklaration. Spørgsmål er som jeg forstår det så om min ægtefælle vil kunne anvende de 15.000 der er "til overs" på hendes deklaration - hvis jeg altså er gift :) Det giver mening specielt nok hvis den ene arbejder i DK og den anden i SE.
Ja, det forstår jeg hvis det er renter. Vi flytter også rundt på vores, så der ikke går noget til spilde:tongue2: Men han skriver ægtefælle fradrag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja' date=' det forstår jeg hvis det er renter. Vi flytter også rundt på vores, så der ikke går noget til spilde:tongue2: Men han skriver ægtefælle fradrag.[/quote'] Han skriver "ægtefælle ubrugt fradrag" - jeg læste det som "ægtefællens ubrugte fradrag"... Men ja - det kan godt være du har ret i at det er det andet :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Dumt spørgsmål måske.... Man kan trække Danske renter fra i Svensk skat, hvordan gøre man? Jeg har betalt en del renter i DK i 2010 for lån her og der. (afdrager på ca. 5-6 gældsposter i DK) Skal man bare udfylde punkt 53 i deklarationen med det total beløb og det skulle være nok eller skal man nu finde frem og vedhæfte dokumentation for det beløb man skriver ( altså for hvert enkelt post man deklarerer under det punkti det totale beløb?)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Dumt spørgsmål måske.... Man kan trække Danske renter fra i Svensk skat, hvordan gøre man? Jeg har betalt en del renter i DK i 2010 for lån her og der. (afdrager på ca. 5-6 gældsposter i DK) Skal man bare udfylde punkt 53 i deklarationen med det total beløb og det skulle være nok eller skal man nu finde frem og vedhæfte dokumentation for det beløb man skriver ( altså for hvert enkelt post man deklarerer under det punkti det totale beløb?)
Har du haft indkomst eller betalt egendomsskat i Sverige?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Har du haft indkomst eller betalt egendomsskat i Sverige?
Om han har eller ej, så kan han stadig skrive dem på den svenske deklaration. Om han får noget ud af det, er en anden sag. Ingen grund til at gøre det mere kryptisk end det behøver at være ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Om han har eller ej' date=' så kan han stadig skrive dem på den svenske deklaration. Om han får noget ud af det, er en anden sag. Ingen grund til at gøre det mere kryptisk end det behøver at være ;)[/quote'] Nä, det har du ret i. Men måske undgår han det skuffelse mine venner, lidt naivt troede de fik tilbage fra skatteverket.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites