Jump to content
MartinDK

Kan det betale sig at arbejde i SE ?

Recommended Posts

Hej Folkens. Jeg kan sgu ikke rigtig finde ud af om det kan betale sig at arbejde i Sverige når man bor i Sverige - sammenholdt med at bo i Sverige og arbejde i Danmark. Lad os sige at man i Sverige har et job der giver 28.000 SKR før skat og at man i Danmark har et job der giver 28.000 DKR før skat. Hvilke af de to jobs vil mon give mest udbetalt efter skat når man bor i Sverige ? Der må gå en del fra i den danske løn til transport og broafgiften ? Rigtig god weekend til jer derude :) Martin

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan jo starte med at fjerne små 3.000 netto kroner fra dit budget om månede som broen koster... Derudover benzin og anden afskrivning på et køretøj, som er en ubekendt faktor for os der ikke har udgifterne... Den svenske skat hvis 32% +/- 0,5 i Malmö så det er jo bare at regne derud fra... Jeg har beregnet at alene et job skifte fra DK til SE for mit vedkommende ville give ca. 2.000 mere udbetalt om måneden (under forudsætning af samme løn), heri ikke indregnet alle de udgifter jeg sparer...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja well, hvis du kan finde 2 helt ens jobs, så går det vel at sammenligne, men synes du ikke der er andre faktorer der spiller ind end det rent økonomiske? Men okay, det skal jeg jo ikke blande mig i, men det er alligevel ikke så enkelt... I SE er en arbejdsuge 40 timer (frokost ikke inkl.), i DK jo 37. Ferie er jo forskelligt fra job til job, det skal man jo også kigge på. Antallet helligdage varierer også -en fantastisk "opfindelse" i SE er "klämdagar" =hvis det fx. er helligdag torsdag, har man også fri fredag. Og så er der pension, det er sandsynligvis også forskelligt. Selvfølgelig er udgift til bro noget du slipper for hvis du arbejder i SE. Brændstof, slitage er jo afhængig af din afstand til jobbet uanset om det er DK el. SE. Så det er ikke så nemt at gøre op som det lyder :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Folkens. Jeg kan sgu ikke rigtig finde ud af om det kan betale sig at arbejde i Sverige når man bor i Sverige - sammenholdt med at bo i Sverige og arbejde i Danmark. Lad os sige at man i Sverige har et job der giver 28.000 SKR før skat og at man i Danmark har et job der giver 28.000 DKR før skat. Hvilke af de to jobs vil mon give mest udbetalt efter skat når man bor i Sverige ?
Denne beregner kan måske hjælpe: http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Rakna-pa-dina-skatter/Rakna-ut-din-skatt/
Der må gå en del fra i den danske løn til transport og broafgiften ?
Ja, transport+bro koster, men for mit eget vedkommende vil jeg næppe kunne opretholde samme lønniveau i det skånske, så jeg vedbliver med at pendle over sundet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
[...] Lad os sige at man i Sverige har et job der giver 28.000 SKR før skat og at man i Danmark har et job der giver 28.000 DKR før skat. [...]
Man skal vel også lige huske kursdifferencen? 28.000 DKK = 33.300 SEK med dagens kurs. Det er selvfølgelig først reelt relevant at omregne kursen på nettolønnen, men stadig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg formoder at man også kan få fradrag for f.eks. danske renteudgifter, dansk privat kapitalpension osv. når man bliver skattepligtig i Sverige? Det hele skal jo trækkes fra så meget som muligt :D /Martin.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Og så er der lige det med' date=' at hvis man er gift er der rente fordelen på begge sider. (Hvis man altså har lån)[/quote'] Jeg spurgte skat i DK, og der er ingenting at hente mht. at kunne trække renter fra begge steder ifølge dem. De sagde at renter i min kones navn i Sverige (som er 50% ejer af huset på papirerne) ikke kunne trækkes fra i DK. Kun de renter der står i mit navn. Så er det ikke en skrøne med at man kan trække fra i begge lande? Jeg syntes heller ikke man bare lige kan sammenligne. Et job til 28.000 Netto i S er jo et ret godt betalt job efter svenske forhold, så det kræver jo noget at få det (udd mv) hvorimod et job i DK giver en højere løn. I S har man kun 5 ugers ferie og ikke 6-7 som i DK. Pensionsbidraget der hvor min kone er, er kun 10% men det er vel lidt forskelligt. I S får man også kun 80% af lønnen på første sygedag og på børns sygedage. Og så er du ikke berettiget til læge i DK længere hvilket vil sige at du ryger ind i sygesystem i Sverige som vel kan sidestilles med et system i det midtafrikanske mht. ventetider, muligheder for penicilin behandling osv osv, men det skal man nok have prøvet før man tror på det. Du kan heller ikke gå til tandlæge i DK som er billigere på eftersyn. Tror der er en god grund til at svenskerne så gerne vil have job i DK Og de 40 timers arbejdsuge + frokost som beskrevet ovenfor er jo også noget at tage stilling til ihvert fald hvis man har børn. Det er lig med at aflevere 7.30 og hente igen 17 hvis man har 20-30 min transporttid.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selv lige fået job i Sverige - Der er store forskelle mellem en svensk og en dansk ansættelse. Rent økonomisk får jeg lavere løn i SE brutto, men netto får jeg faktisk mere ud grundet en billigere skat. Og netto er det UDEN mine fradrag, som jeg får udbetalt udover dette engang om året- fedt siger jeg bare. Når jeg så ser på de ca. 5000 sek om måneden jeg spare på broen og benzin, ja så er det et ganske godt bytte i min situation. Det er korrekt at arbejdsugen er 39timer, plus frokost man selv betaler - i mit tilfælde 30 mins frokost da der er kantine inhouse. Pensionen er generelt dårligere, men kan skal huske at staten har fastlagt en minimumspension som alle arbejdstagere får, og så giver de fleste arbejdspladser nogle procenter oven i. I mit tilfælde er det stadig lidt ringere, men kan selv ligge mere tilside så. Jeg har 6 ugers ferie på mit arbejdssted, med løn - det er en uge mere end normalen. Men det er så uden overarbejdsbetaling generelt. Kan godt forestille mig at med børn osv. så er der andre ting man også tænker på - det kan jeg ikke udtale mig, har ingen af den slags endnu :-) Men jeg blev også lidt overrasket over 1 og 2. sygedag, kontra hvem der betaler hvad og hvor meget man får betalt. Der er man bedre sikret i DK. Men er man ikke også lidt for puslet om i DK ? det syns jeg. Er ikke helt enig i at arbejdspladsen skal betale for at dine børn er syge, og slet ikke 2 dage i streg. At få børn er et frit valg, ser ikke hvorfor en arbejdsgiver skal betale ekstra for det. Modsat Danmark, så er barsel altså væsentlig bedre i Sverige i form af du kan være på barsel i meget længere tid, og også fædre!! Der er fordele og bagdele ved alt - man skal nok overveje hvad man syns er bedst for en selv. I mit tilfælde er det helt sikkert en økonomisk og personlig fremgang. Sparer kassen på ikke at pendle, bruger kun 30 min transport totalt per dag, mod 2 timer idag. Får mere udbetalt netto generelt, og jobbet er mere udfordrende end mit gamle. Plus jeg blir væsentlig bedre integreret i det svenske, bliver meget bedre til svensk osv. Og når man skal låne, have kreditter mv. så er løn og alt i systemet - så du slipper for alt det besvært med dokumentation for dit og dat. Det man skal være opmærksom på er jo pensionen fra DK, når man endag når den alder - når du ikke længere arbejder i DK, så stopper du med at optjene ret til folkepension. Du mister ikke det du har optjent dog. Men så starter du på at optjene ret til svensk folkepension også - den er alt andet lige mindre end den danske. Så man kan nok huske at ligge liiiidt mere til side til fremtiden, end man gør i DK. Sygehus systemet i Sverige syns jeg virker fint - har ikke oplevet ventetider eller problemer de gange jeg har haft brug for lægelig tilsyn. Og tandlæge koster sq det samme for eftersyn i DK som i SE. Men skal du have lavet noget andet, så er det altså billigere i SE - når du alligevel bor her og ikke skal betale bro mv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tror der er en god grund til at svenskerne så gerne vil have job i DK
Og det er HELT sikkert fordi de vil gå til tandlægen i DK og ikke pga den højere løn i DK og den høje ungdomsarbejdsløshed i SE:rolleye: Kan på ingen måde nikke genkendende til de advarsler du kommer med, jeg har arbejdet i SE i snart 7 år og lever stadig:surprise: Jeg lever helt klart mere i samme virkelighed som Basses :thumbup:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites