anton 0 Anmeld indhold Besvaret March 5, 2011 Jeg vil tro renteudgifterne ikke er medregnet, da man jo har frit valg på begge hylder om det skal være beskatning som almindelig begrænset skattepligtig eller som grænsegænger. Der er på de foreliggende årsopgørelser fradrag for de ting, som SKAT positivt kender svaret på, men SKAT kender jo af naturlige årsager ikke den reelle befordring eller de reelle renteudgifter. Man kunne argumentere med, at man jo har forskudsregistreret sig med disse, men det er jo kun kvalificerede gæt - i bedste fald. Er man forskudsregistreret som grænsegænger med en ægtefælle, der ikke er kendt af det danske system, skal man jo oplyse ægtefællens indkomst, inden der kan tages højde for eventuelt overført uudnyttet personfradrag. Derfor vil en årsopgørelse i dén situation være endnu mere forkert end den udstedte årsopgørelse, så der vil jeg tro SKAT har lagt en spærre ind, der sikrer, at man må til tasterne. For mit eget vedkommende er jeg ikke registreret med min kones CPR som ægtefælles CPR-nummer. Det gør ingen forskel, da hun jo selv udnytter sit personfradrag, men måske skal man lige have lidt fokus i dén retning. Også i år er der dag-til-dag-rente, så jo tidligere betaling, jo lavere betaling. Med ægtefællefradragets bortfald fra 1.1.2011, er der begrundet håb om at de danske renteudgifter for 2011 kommer på den foreløbige årsopgørelse i første omgang. Og håbet er lysegrønt, så hvorfor ikke drømme om tidlig indberetning for os svensk bosiddende i 2012, sådan som det er muligt for dansk bosiddende? Med et trylleslag ville man få lov til at indberette renteudgifter og befordring, og så ender Zoegas ikke i den gale hals, når man åbner årsopgørelsen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kiwi 10 Anmeld indhold Besvaret March 6, 2011 Jeg vil tro renteudgifterne ikke er medregnet, da man jo har frit valg på begge hylder om det skal være beskatning som almindelig begrænset skattepligtig eller som grænsegænger. Der er på de foreliggende årsopgørelser fradrag for de ting, som SKAT positivt kender svaret på, men SKAT kender jo af naturlige årsager ikke den reelle befordring eller de reelle renteudgifter. Man kunne argumentere med, at man jo har forskudsregistreret sig med disse, men det er jo kun kvalificerede gæt - i bedste fald. Er man forskudsregistreret som grænsegænger med en ægtefælle, der ikke er kendt af det danske system, skal man jo oplyse ægtefællens indkomst, inden der kan tages højde for eventuelt overført uudnyttet personfradrag. Derfor vil en årsopgørelse i dén situation være endnu mere forkert end den udstedte årsopgørelse, så der vil jeg tro SKAT har lagt en spærre ind, der sikrer, at man må til tasterne. For mit eget vedkommende er jeg ikke registreret med min kones CPR som ægtefælles CPR-nummer. Det gør ingen forskel, da hun jo selv udnytter sit personfradrag, men måske skal man lige have lidt fokus i dén retning. Også i år er der dag-til-dag-rente, så jo tidligere betaling, jo lavere betaling. Med ægtefællefradragets bortfald fra 1.1.2011, er der begrundet håb om at de danske renteudgifter for 2011 kommer på den foreløbige årsopgørelse i første omgang. Og håbet er lysegrønt, så hvorfor ikke drømme om tidlig indberetning for os svensk bosiddende i 2012, sådan som det er muligt for dansk bosiddende? Med et trylleslag ville man få lov til at indberette renteudgifter og befordring, og så ender Zoegas ikke i den gale hals, når man åbner årsopgørelsen. Vi er heller ikke registreret med hinandens cpr.numre på årsopgørelsen. Kan ikke lige gennemskue om det gør en forskel, da vi begge udnytter vores bundfradrag. Til gengæld har vi valgt at min mand får alle renteudgifterne (på vores svenske boliglån) fordi han har langt højere indtægt, og som jeg har forestået det er det ok at gøre det sådan. Men når de nu ikke har registreret mit cpr.nummer på hans selvangivelse vil de måske undre sig over et så højt fradrag på ham. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hrhansen 10 Anmeld indhold Besvaret March 6, 2011 Renteudgifter skal i rubrik 462 hvad bolån angår og 464 for andet. På supplementet (blanket 04.031). Du skal bede om at blive beskattet som grænsegænger at kunne trække renterne fra i Danmark. Hejsa... det er jo første gang.... og hvor finder jeg lige den rubrik 462 og 464...... kan finde en 432 under udenlansk indkomst.... min selvangivelse er en udvidet version.... men hvordan kan jeg se om jeg er registreret som grænsegænger.... På forhåned tak. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret March 6, 2011 Hejsa... det er jo første gang.... og hvor finder jeg lige den rubrik 462 og 464...... kan finde en 432 under udenlansk indkomst.... min selvangivelse er en udvidet version.... men hvordan kan jeg se om jeg er registreret som grænsegænger.... På forhåned tak. http://www.sunddebat.com/showthread.php?t=20940&p=230003#post230003 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hrhansen 10 Anmeld indhold Besvaret March 6, 2011 http://www.sunddebat.com/showthread.php?t=20940&p=230003#post230003 Fint nok - jeg har læst dit indlæg..... men har du gjort noget specielt for at få disse felter..... jeg kan ikke se dem..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret March 6, 2011 Fint nok - jeg har læst dit indlæg..... men har du gjort noget specielt for at få disse felter..... jeg kan ikke se dem..... Da jeg flyttede til Sverige, fik jeg mit forrige skattecenter til at overflytte mig til SkatØresund, og da jeg derfor opfyldte div. krav, blev jeg grænsegænger. Men du skal selv bede om denne overflytning, ellers vil du blive beskattet efter dine gamle forhold i DK. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret March 6, 2011 Hejsa... det er jo første gang.... og hvor finder jeg lige den rubrik 462 og 464...... kan finde en 432 under udenlansk indkomst.... min selvangivelse er en udvidet version.... men hvordan kan jeg se om jeg er registreret som grænsegænger.... På forhåned tak. På din forskudsopgørelse og/eller årsopgørelse vil du kunne finde denne tekst: "Skatteberegningen er foretaget efter reglerne for grænsegængere" - hvis du er registeret rigtigt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hrhansen 10 Anmeld indhold Besvaret March 6, 2011 Da jeg flyttede til Sverige, fik jeg mit forrige skattecenter til at overflytte mig til SkatØresund, og da jeg derfor opfyldte div. krav, blev jeg grænsegænger. Men du skal selv bede om denne overflytning, ellers vil du blive beskattet efter dine gamle forhold i DK. OK - jeg er overflyttet til SkarØresund..... men er nok ikke blevet Grænsegænger.... tager fat i dem. Takker. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
3pac 10 Anmeld indhold Besvaret March 6, 2011 Findes der et sted hvor man kan se hvor meget man har betalt i rente i sverige? Ligesom man kan hvis man logger ind på skat, kan man jo se hvad der er betalt i danmark hvis man har betalt noget... Eller skal man finde de papir frem som kom i januar fra de ting hvor man nu betaler rente til? huslån billån? Ellers skal man bare vende til at den svenske udekommer på papir? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret March 7, 2011 Du kan se det fra den 22. marts på www.skatteverket.se .... Det er først der at man åbner for indberetning for 2010.... Så vent et par uger - så slipper du for at regne det hele sammen :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miri 10 Anmeld indhold Besvaret March 9, 2011 Det ser ud at mange af jer har prøvet lidt af hvert mht Skat. Jeg har nu arbejdet i SE siden sidste år. Min kone arbejder stadigvæk i DK. Ingen af os kan udfylde selvangivelse da den er ikke tilgænglig. Vi ringede til Skat og det vi fik at vide er at først nu har de fundet ud af at vi bor i SE. Har nok sagt det til flere forskellige hos SKAT de sidste 4 år, men åbenbart har de ikke registreret det. Så nu skal vi vente indtil de sender os papir hjem. Har nogen af jer prøvet dette tidligere fordi den medarbejder sagde også at vi skal gennemgå alle de år vi har boet i SE. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret March 9, 2011 Jeg har sjovt nok også fået den meddelse om at de først nu har fundet ud af jeg bor i sverige selvom jeg alle de andre år har skulle dokumentere renteudgifter osv., efter jeg har indtastet dem elektronisk, fordi jeg bor sverige. (?!?!?!) Min "sag" (hvad det så end er) er så flyttet til skattecenter maribo fordi min fraflytterkommune er greve (?!?!?!??!) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miri 10 Anmeld indhold Besvaret March 9, 2011 Det bliver spændende at se hvad der kommer ud af dette her, jeg fik så at vide at jeg skal tage dette med Skat Øresund kontoret. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kiwi 10 Anmeld indhold Besvaret March 9, 2011 Det mærkeligste skete for os da vi skulle ind og se vores årsopgørelser. De var der begge to (i modsætning til sidste år) og vi gik straks i gang med at tilføje kørselsfradrag og renteudgifter. Min mand godkendte og fik straks resultatet og en ny version af årsopgørelsen. Da jeg gjorde det samme fik jeg blot besked om at min årsopgørelse ikke var tilgængelig....Altså - det havde den jo lige været, så hvad foregår der? Og hvorfor behandles vi forskelligt selvom vi udføre nøjagtig den samme øvelse? Og det er ikke fordi jeg tastede et skyhøjt beløb - det drejede sig bare om sølle ca. 4000 kr. i kørselsfradrag. Har selvfølgelig skrevet til Skat og de siger at der går 5 arbejdsdage. Men jeg kan huske fra sidste år at de overhovedet ikke overholder det og jeg måtte rykke mange gange. Nu ser jeg i øjnene at jeg ikke får pengene den 28.3 som der ellers stod i den første årsopgørelse. Nogen der har haft lignende problemer eller som ved hvad det skyldes? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
anton 0 Anmeld indhold Besvaret March 10, 2011 Jeg indtastede også min kones selvangivelse til at starte med. Jeg selvangav for hende som grænsegænger og oplyste mig selv som ægtefælle. Det kom der en fin årsopgørelse ud af. Da jeg så selv skulle selvangive, selvangav jeg som grænsegænger og oplyste min kære hustru som ægtefælle. Da jeg så godkendte og forventede en årsopgørelse, var der ingen. SKAT har problemer med at sambeskatte to grænsegængere. Teknikerne arbejder på det, og de forventer at problemet bliver løst i den kommende uge. De vil meget gerne have det klart, så man ikke skal vente længere end til den 28. marts 2011 med at få sin overskydende skat, så det skal være klart 17. marts - altså om en uge. Jeg blev af SKAT opfordret til at kigge forbi min Skattemappe af og til for at se om der er nyt, og det gør jeg så en gang om dagen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kiwi 10 Anmeld indhold Besvaret March 10, 2011 Jeg indtastede også min kones selvangivelse til at starte med. Jeg selvangav for hende som grænsegænger og oplyste mig selv som ægtefælle. Det kom der en fin årsopgørelse ud af. Da jeg så selv skulle selvangive, selvangav jeg som grænsegænger og oplyste min kære hustru som ægtefælle. Da jeg så godkendte og forventede en årsopgørelse, var der ingen. SKAT har problemer med at sambeskatte to grænsegængere. Teknikerne arbejder på det, og de forventer at problemet bliver løst i den kommende uge. De vil meget gerne have det klart, så man ikke skal vente længere end til den 28. marts 2011 med at få sin overskydende skat, så det skal være klart 17. marts - altså om en uge. Jeg blev af SKAT opfordret til at kigge forbi min Skattemappe af og til for at se om der er nyt, og det gør jeg så en gang om dagen. Tak for svar og forklaring. Frygtede lige at jeg var blevet hevet ud til en slags kontrol a al "venligst dokumenter alt muligt". Det kan jeg selvfølgelig men det er jo federe at slippe og at bruge tid på det. Vil de sige du har talt med dem? Kunne ikke komme igennem så jeg skrev og fik altså autosvar om de 5 dages svarfrist. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret March 10, 2011 Vil de sige du har talt med dem? Kunne ikke komme igennem så jeg skrev og fik altså autosvar om de 5 dages svarfrist.Anton er gammel SKAT'er, og kender rotterne på gangene ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret March 10, 2011 Jeg indtastede også min kones selvangivelse til at starte med. Jeg selvangav for hende som grænsegænger og oplyste mig selv som ægtefælle. Det kom der en fin årsopgørelse ud af. Da jeg så selv skulle selvangive, selvangav jeg som grænsegænger og oplyste min kære hustru som ægtefælle. Da jeg så godkendte og forventede en årsopgørelse, var der ingen. SKAT har problemer med at sambeskatte to grænsegængere. Teknikerne arbejder på det, og de forventer at problemet bliver løst i den kommende uge. De vil meget gerne have det klart, så man ikke skal vente længere end til den 28. marts 2011 med at få sin overskydende skat, så det skal være klart 17. marts - altså om en uge. Jeg blev af SKAT opfordret til at kigge forbi min Skattemappe af og til for at se om der er nyt, og det gør jeg så en gang om dagen. Super tak for det svar Anton. Jeg var udsat for præcist det samme som Kiwi, og man bliver jo lidt nervøs når man ligepludselig ikke kan se den opgørelse man kiggede på for 10 minutter siden, men bare man får en god forklaring så er det jo ikke noget problem, det kunne SKAT måske lære lidt af. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
anton 0 Anmeld indhold Besvaret March 10, 2011 Selv gamle rotter må vente et kvarter på at komme igennem en gang imellem - men det lykkedes til sidst. Fik først en lovning på at jeg ville blive ringet op, hvis der var problemer, men da der efter et døgn endnu ikke var sket noget nogen steder, ringede jeg selv til SkatØresund for at høre. Der fik jeg så forklaringen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret March 10, 2011 fik samme svar da jeg talte med dem i dag, at jeg havde nogle fejl koder på min, hun kunne dog ik sige hvad det var. Men sagde at de træk fejl lister ud hele tiden, og så sad der nogle og rettede dem, så lige pludselig ville jeg kunne se den igen. Kunne også se den inden jeg havde lavet Michaels, lidt mærkeligt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Ufolu 10 Anmeld indhold Besvaret March 11, 2011 I hvilke rubrik skal man udfylde Renteudgifter for dansk lån vedr. svensk bolig? 462? I hvilke rubrik skal man udfylde Renteudgifter for svensk lån vedr. svensk bolig? 463? Tak Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
anton 0 Anmeld indhold Besvaret March 11, 2011 Hej Ufolu Rubrik 462: Renteudgifter af prioritetsgæld samt andre renteudgifter af lån vedrørende egen ejendom (en- og tofamiliesejendom), der ligger i et andet land end Danmark Derfor skal renteudgifter vedr. bolig i Sverige (eller bare andre steder end i Danmark), uanset hvor lånet er optaget, selvangives i 462. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jolin 15 Anmeld indhold Besvaret March 11, 2011 Hej Ufolu Rubrik 462: Renteudgifter af prioritetsgæld samt andre renteudgifter af lån vedrørende egen ejendom (en- og tofamiliesejendom), der ligger i et andet land end Danmark Derfor skal renteudgifter vedr. bolig i Sverige (eller bare andre steder end i Danmark), uanset hvor lånet er optaget, selvangives i 462. Jeg har sat mine renteudgifter i rubrik 463 efter SKAT's vejledning. (De stod i rubrik 42 og jeg flyttede dem så til 463) "Bemærk, hvis du opfylder betingelserne for at være grænsegænger, kan du få fradrag for renteudgifterne uden at eje fast ejendom i Danmark, ved at skrive "0" i rubrik 42 og flytte beløbet til rubrik 463 i afsnittet Grænsegængerdata" Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
kjhg 10 Anmeld indhold Besvaret March 12, 2011 rubrik 468 Jeg undskylder på forhånd for dumt spørgsmål, men nu sidder jeg og er ved at rette min selvangivelse, og mig og SKAT.... I rubrik 468 ("ejendomsværdi af egne ejendomme der ligger i andre lande i DK), det forstår jeg som om jeg skal fylde i, eftersom jeg har et hus i Sverige - er det korrekt? Hvis ja - hvilken værdi skal jeg så skrive?? Der står noget med kontantværdien pr 1 jan 2010. Hvordan ved jeg, hvad den var? Jeg flyttede ind i huset slut feb 2010.... HJÆLP, tak.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret March 12, 2011 Jeg undskylder på forhånd for dumt spørgsmål, men nu sidder jeg og er ved at rette min selvangivelse, og mig og SKAT.... I rubrik 468 ("ejendomsværdi af egne ejendomme der ligger i andre lande i DK), det forstår jeg som om jeg skal fylde i, eftersom jeg har et hus i Sverige - er det korrekt? Hvis ja - hvilken værdi skal jeg så skrive?? Der står noget med kontantværdien pr 1 jan 2010. Hvordan ved jeg, hvad den var? Jeg flyttede ind i huset slut feb 2010.... HJÆLP, tak....Den skal du bare springe over. Mener den er henvendt til ejendomsværdiskat for danskboende med udenlandsk ejendom. Ret mig gerne, hvis jeg tager fejl - men jeg har aldrig, som svenskboende, påført værdi af min ejendom på dansk selvangivelse - og mener også at huske det har været nævnt tidligere. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites