Jump to content
anton

Selvangivelse 2010

Recommended Posts

Jeg får nøjagtig samme beløb hvis man regner med 216 arbejdsdage i 2010. Hvis du mener det er det rigtige antal arbejdsdage så skal du bare dele dem op på de 2 forskellige skemaer (før/efter flytning). Det beløb du får i hånden er ca en 1/3 værd - altså ca. 10.000 kr.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg får nøjagtig samme beløb hvis man regner med 216 arbejdsdage i 2010. Hvis du mener det er det rigtige antal arbejdsdage så skal du bare dele dem op på de 2 forskellige skemaer (før/efter flytning). Det beløb du får i hånden er ca en 1/3 værd - altså ca. 10.000 kr.
Ok det lyder godt;) Sorry ved godt der kommer en massse dum spørgsmål men nu siger du at jeg skal dele det op? det forstår jeg bare ik da det befordrings fradrag jo kun er gældende da jeg boede i Sverige. jeg kan da ikke bruge til til blanketten 04.003(DK) Eller er det bare mig der har misforstået?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Der fik jeg formuleret mig helt tosset. Dit befordringsfradrag fra tiden i DK er selvfølgelig anderledes end den du har udregnet for SE og de skal på hver deres blanket. Hvis du mener at dit regnestykke med 216 arbejdsdage mens du har boet i SE stemmer så skal den på blanket 04.009(SE). Du spørger bare løs :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Der fik jeg formuleret mig helt tosset. Dit befordringsfradrag fra tiden i DK er selvfølgelig anderledes end den du har udregnet for SE og de skal på hver deres blanket. Hvis du mener at dit regnestykke med 216 arbejdsdage mens du har boet i SE stemmer så skal den på blanket 04.009(SE). Du spørger bare løs :-)
Ih hvor er jeg bare glad for du er så hjælpsom:) Ok så nu skriver jeg 30542 på blanket 04.009 selvom jeg ik har boet der i alle de 216 arbejdsdage?? jeg flyttede nemlig først til sverige 1/5/10. Da jeg boede i danmark havde jeg intet befordringsfradrag da jeg ikke havde så langt til arbejde så på den blanket 04.003 lader jeg bare stå tom

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skal være det faktiske antal arbejdsdage du har haft mens du har boet i SE du skal skrive på blanketten(sådan ca). Så kig på en kalender og se hvor mange arbejdsdage du havde fra 1.5-31.12 sidste år og fratræk ferie, sygedage, fridage osv. Så regner du ud på det antal arbejdsdage.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det skal være det faktiske antal arbejdsdage du har haft mens du har boet i SE du skal skrive på blanketten(sådan ca). Så kig på en kalender og se hvor mange arbejdsdage du havde fra 1.5-31.12 sidste år og fratræk ferie, sygedage, fridage osv. Så regner du ud på det antal arbejdsdage.
Perfekt jamen du skal igen have tusind tak for hjælpen:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så komme Årsopgørelse, men indbetalning til privat tegnet ratepension ordering var slettet rubrik 21, også på konens. Jeg har 1-1-10 fået fritagelses efter pensionsafkastningsloven (PAL) for rente, men det er ikke en så god idé, hvis man ikke har fradrag på indbetalring. Kan det værer rigtig ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ole> Hvis i er grænsegængere er det bare med at få det rettet..... Jeg *tror* bestemt da ikke at fritagelsen => manglende fradrag. Til gengæld er det sket mere end én gang for mig at Skat har glemt fradrag i første forsøg - så har jeg blot skrevet til dem igen og bedt dem rette....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige endnu et spørgsmål. Nu hvor ægtefælle-fradraget ikke kan bruges længere, når man er bosat i Sverige, skal man selv gøre SKAT opmærksom på at man ikke længere skal have det eller er det noget de retter automatisk. I sin tid ringede jeg nemlig til skat, hvor en venlig dame hjalp mig med at ændre det så jeg fik min mands fradrag over på mit skattekort.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

De fik tastet min selvangivelse som jeg havde indsendt på papir i går, det vil sige der er gået 3 uger efter modtagelse. Selvom det var noget længere end de 5 dage der blev snakket om da jeg snakkede med dem, så var det da noget hurtigere end jeg var blevet stillet i udsigt fra andre der har prøvet lignende.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor står der egentlig sådan: Hvis du er gift og ønsker fradrag som gift person (ægtefællefradrag i rubrik 59A) eller ønsker at bruge reglerne for grænsegængere, skal du give nogle oplysninger om din ægtefælle. Hvis din ægtefælle ikke har et dansk personnummer, skal du oplyse fødselsdatoen, ex. 26. September 1976 skrives sådan: 26091976 Man kan vel ikke blive beskattet efter gränsegängerreglerne OG få ägtefälle fradrag!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogen der kender fordelene ved sambeskatning: Sambeskatning For at blive sambeskattet efter grænsegægnerordningen kræver det at: At I er gift og bor på samme adresse At ægtefællen kan være i grænsegængerordningen I grænsegængerordningen kan du ikke få et ægtefællefradrag, men du kan blive sambeskattet med din ægtefælle. Ægtefælleoplysninger skrives på Supplement til selvangivelsen for begrænset skattepligtige på TastSelv eller papirudgaven (blanket 04.031) i rubrik 470 til 478, feltnumrene 021 til 060.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du er gift og ønsker fradrag som gift person (ægtefællefradrag i rubrik 59A) eller ønsker at bruge reglerne for grænsegængere Man kan vel ikke blive beskattet efter gränsegängerreglerne OG få ägtefälle fradrag! Det er korrekt, at det er muligt som almindelig begrænset skattepligtig at få ægtefællefradrag i 2010. Men hvis man vil beskattes som grænsegænger i 2010, skal man oplyse ægtefællens indkomst og fradrag for at få overført eventuelt uudnyttet personfradrag. En grænsegængers sambeskatning gør, at man bliver beskattet på samme måde, som hvis man var gift og boede i Danmark.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

WTF har lige ringet til SKAT for at høre om vi kunne få tilsendt selvangivelsen som papir da NEM-ID måske ikke når frem til os før fristen 1.maj. Men hun bildte mig ind at min kæreste havde udvidet selvangivelse fordi hun er grænsegænger og at fristen derfor var 1. juli. Hvad er fristen, maj eller juli??? EDIT: Hun var tilsyneladende registreret med forkert kode og kan derfor ikke selvangive på nettet! Fristen var juli.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Indberettede for fruen og mig selv, og vi fik begge en blank side som kvittering, og når jeg går ind via log'en, kan jeg se at jeg har fået en kvittering på selvangivelsen, og når jeg åbner den er den blank? :rolleye: Og der er naturligvis ikke en opdateret årsopgørelse i mappen, men blot en besked om den forrige er forældet, og man ikke kan se en ny fordi ens ægtefælle ikke har indbrettet eller fordi skat skal gennemgå den manuelt *sic* :sick: Hvis jeg går ind for at rette selvangivelserne, kan jeg se de data jeg tilføjede og godkendte, så de må vel være indberettede, trods den _blanke_ kvittering?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Da man ikke ville få ægtefælle fradrag mere fra 1. Jan 2011 , skal man så selv oplyse SKAT om det, eller sker det automatisk , og hvordan kan jeg se om jeg får ægtefællefradrag for 2011 , så jeg ikke ender med at få skattesmæk når året er omme, og så skal betale det hele tilbage..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Da man ikke ville få ægtefælle fradrag mere fra 1. Jan 2011 ' date=' skal man så selv oplyse SKAT om det, eller sker det automatisk , og hvordan kan jeg se om jeg får ægtefællefradrag for 2011 , så jeg ikke ender med at få skattesmæk når året er omme, og så skal betale det hele tilbage..[/quote'] Man kan godt få ægtefælle fradrag fra 1. Jan 2011 ---> ægtefællen må ikke have job i DK og heller ikke i SE :):(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Man kan godt få ægtefælle fradrag fra 1. Jan 2011 ---> ægtefællen må ikke have job i DK og heller ikke i SE :):(
ok det var jeg ikke lige klar over, men hvorfor skriver de i SKAT , at ægtefælle fradrag ophør fra 1. jan 2011..? Eller er der noget jeg har misforstået. ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ok det var jeg ikke lige klar over' date=' men hvorfor skriver de i SKAT , at ægtefælle fradrag ophør fra 1. jan 2011..? Eller er der noget jeg har misforstået. ?[/quote'] Ja, den ophør fra 1. jan 2011 hvis din kone arbejder i SE.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

HJÆÆÆLP! Jeg havde læst denne tråd da den åbnede og set at deadline var 1. juni for selvangivelsen. Dette skrev jeg i min kalender, så det er først i dag jeg er gået i gang med at udarbejde den. Glædede mig til at lave den, for i opgørelsen fra Danmark stod der at jeg skulle efterbetale 25.000 - hvilket ville smadre min økonomi fuldstændigt - men så så jeg heldigvis, at de slet ikke havde nogen af mine fradrag med. Så gik jeg ind her i dag for at hente kursen til udregning af rentefradraget, og ser til min rædsel at Anton har ændret datoen til 1. maj. :sad: Hvad gør jeg nu? Kan jeg overhovedet komme til at ændre den? Kan man søge om lov til at få sine fradrag med når det er for sent? Skal jeg ringe til skat, eller tage ud til dem, eller er jeg bare f.....?!:scared:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
HJÆÆÆLP! Jeg havde læst denne tråd da den åbnede og set at deadline var 1. juni for selvangivelsen. Dette skrev jeg i min kalender, så det er først i dag jeg er gået i gang med at udarbejde den. Glædede mig til at lave den, for i opgørelsen fra Danmark stod der at jeg skulle efterbetale 25.000 - hvilket ville smadre min økonomi fuldstændigt - men så så jeg heldigvis, at de slet ikke havde nogen af mine fradrag med. Så gik jeg ind her i dag for at hente kursen til udregning af rentefradraget, og ser til min rædsel at Anton har ændret datoen til 1. maj. :sad: Hvad gør jeg nu? Kan jeg overhovedet komme til at ændre den? Kan man søge om lov til at få sine fradrag med når det er for sent? Skal jeg ringe til skat, eller tage ud til dem, eller er jeg bare f.....?!:scared:
tror det er 3. juli for dig http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1901054&vId=0&search=udvidet%A4selvangivelse%A4dato

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites