Jump to content
anton

Selvangivelse 2010

Recommended Posts

Tak for svar :-) Har selv fået efterforsket lidt mere, og jeg kommer frem til fuldstændig det samme. Men synes bare det er dybt ulogisk at punktet ligger under "Indberetning af supplement til årsopgørelsen for begrænset skattepligtige" - for hvem er det så der skal udfylde noget i rubrik 468??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men synes bare det er dybt ulogisk at punktet ligger under "Indberetning af supplement til årsopgørelsen for begrænset skattepligtige" - for hvem er det så der skal udfylde noget i rubrik 468??
Ganske enig. Men er vi ikke vant til bunker af manglende logik når det handler om SKAT? ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg indtastede også min kones selvangivelse til at starte med. Jeg selvangav for hende som grænsegænger og oplyste mig selv som ægtefælle. Det kom der en fin årsopgørelse ud af. Da jeg så selv skulle selvangive, selvangav jeg som grænsegænger og oplyste min kære hustru som ægtefælle. Da jeg så godkendte og forventede en årsopgørelse, var der ingen. SKAT har problemer med at sambeskatte to grænsegængere. Teknikerne arbejder på det, og de forventer at problemet bliver løst i den kommende uge. De vil meget gerne have det klart, så man ikke skal vente længere end til den 28. marts 2011 med at få sin overskydende skat, så det skal være klart 17. marts - altså om en uge. Jeg blev af SKAT opfordret til at kigge forbi min Skattemappe af og til for at se om der er nyt, og det gør jeg så en gang om dagen.
Jeg kan sige, at det samme skete for mig - og jeg har ikke nogen ægtefælle eller sambo som er grænsegænger..... Var inde og ændre og kunne også se "resultatet" bagefter. Men da jeg ½ time senere skulle ind og kontrollere noget stod der at min selvangivelse ikke var tilgængelig...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg søger efter min fejl i min årsopgørelse - og kan umiddelbart ikke finde den. Men tænker om det kan være noget med pension? Det eneste der var fortrykt på min årsopgørelse var min indkomst, alle danske renter har jeg fundet frem selv. Jeg kan se jeg får fuldt fradrag på min lønseddel for pensionsbidraget (virksomhedens og mit eget) - men tænker om dette ikke bør stå noget sted på årsopgørelsen?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er min og min kones årsopgørelse tilgængelige - det lader til at SKAT har fået løst problemet med at sambeskatte grænsegængere. De beløb, der bliver indbetalt fra arbejdsgivers og skatteyders side til en arbejdsgiveradministreret pensionsordning er der bortseelsesret for. Så når man har en løn på 40.000, og arbejdsgiveren indbetaler fx 10 % til pensionsselskabet, koster man altså firmaet 44.000 kr. Indbetaler man selv fx 5 %, har man en skattepligtig indkomst på 38.000 kr. Så du ser de 4.000 som arbejdsgiveren indbetaler og de 2.000 som du selv indbetaler på din lønseddel, men SKAT skal kun have de 38.000 at vide som skattepligtig indkomst. Får man sin løn udbetalt og man så derefter fra sin egen konto indbetaler fx 1.000 kr. om måneden i pensionsbidrag, er det ikke en arbejdsgiveradministreret ordning, og så skal du kunne se de 12.000 om året på din årsopgørelse - men kun hvis du er grænsegænger.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så er min og min kones årsopgørelse tilgængelige - det lader til at SKAT har fået løst problemet med at sambeskatte grænsegængere..
Åbenbart er problemet ikke helt løst, jeg har ihvertfald stadig ikke hul igennem trods at mit 'problem' er det samme.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis der er gifte grænsegængere, der ikke kan se deres årsopgørelse, vil jeg tro at et opkald til SkatØresund hjælper. Selve skatteberegningen er gået igennem for min kone og mig, og vi står som gift på årsopgørelsen, så for de af jer, der er gifte grænsegængere må der være andet der blokerer for en udstedelse af årsopgørelsen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis der er gifte grænsegængere, der ikke kan se deres årsopgørelse, vil jeg tro at et opkald til SkatØresund hjælper. Selve skatteberegningen er gået igennem for min kone og mig, og vi står som gift på årsopgørelsen, så for de af jer, der er gifte grænsegængere må der være andet der blokerer for en udstedelse af årsopgørelsen.
Jeg ringede til SkatØresund i går eftermiddags efter jeg havde set din opdatering og kunne konstatere, at jeg fortsat ikke kunne se vores årsopgørelser. SkatØresund fortalte mig, at de stadig ikke havde løst problemet med sambeskatning af gifte grænsegængere :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg ringede til SkatØresund i går eftermiddags efter jeg havde set din opdatering og kunne konstatere, at jeg fortsat ikke kunne se vores årsopgørelser. SkatØresund fortalte mig, at de stadig ikke havde løst problemet med sambeskatning af gifte grænsegængere :rolleye:
Så er vores årsopgørelser tilgængelige!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg måtte sende vores selvangivelser ind på papir. Da jeg snakkede med skatøresund fik jeg besked på at der nok ville gå op til 5 arbejdsdage før de var indtastet efter modtagelse. Nu er der gået 2 uger og de er stadig ikke tastet. Er der nogen af Jer andre der har måttet indsende på papir som kan dele hvor lang tid der gik til Jeres var tastet?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også at "op til 5 dage" lød helt utroligt, og da jeg spurgte om det virkelig var sandt fik jeg at vide at de tastede hele tiden og det derfor gik rimeligt stærkt. Nu er spørgsmålet så bare om beskeden jeg fik var alt for optimistisk eller om papirerne er forsvundet. Jeg håber på det første og venter og ser :) Hvis andre har oplevet at de har tastet indenfor de 5 dage (eventuelt i år) hører jeg gerne om det :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja efter at have indtastet oplysningerne, er hverken min kones eller min årsopgørelse tilgængelig. Jeg får et svar, der hedder at ægtefællen ikke har godkendt. Det har vi dog gjort, flere gange endda.. Måske skulle man lige ringe til Skat Øresund eller bare afvente??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tja efter at have indtastet oplysningerne' date=' er hverken min kones eller min årsopgørelse tilgængelig. Jeg får et svar, der hedder at ægtefællen ikke har godkendt. Det har vi dog gjort, flere gange endda.. Måske skulle man lige ringe til Skat Øresund eller bare afvente??[/quote'] Jeg fik samme svar...... vi flyttede i August til sverige - og efter en opringning.... fik jeg at vide at jeg manuelt skulle sende en 04.003 selvangivelse for jan-juli og en 04.009 for aug-dec. Så det har jeg nu gjort...... Om du er i samme situation ved jeg jo ikke.....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg fik samme svar...... vi flyttede i August til sverige - og efter en opringning.... fik jeg at vide at jeg manuelt skulle sende en 04.003 selvangivelse for jan-juli og en 04.009 for aug-dec. Så det har jeg nu gjort...... Om du er i samme situation ved jeg jo ikke.....
Hej Jeg står i samme situation og ringede til skat hvor jeg fik afvide jeg sku finde blanketterne 04,003 og 04,009. Men kan ikke rigtigt fnde dem, kan du evt sende et link ??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håber der lige er en der kan hjælpe, har lige været i kø i 27min til skat, og det ender med at de lægger på:( I blanket 04.009 I rubrik 51 der omhandler befordring har jeg ik helt forstået hvad det er jeg skal skrive. Der er 45,01 km pr vej fra hjem til arbejde. Og jeg pendler med toget. Jeg arbejder fra mandag-fredag og en enkel weekend vagt hver 3måned Nogen der kan hjælpe her??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har 90 km befordring hver dag - de første 24 giver ikke noget. Så er der 66 km tilbage. De 66 km ganger du med 1.90 DKK (for 2010 - for 2011 er det 2.00 DKK per km) for hver dag du arbejder. Dertil lægger du 16 DKK i Brofradrag for hver dag du arbejder. Mener skat regner med et "normalt" arbejdsår" er ca. 216 dage.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du har 90 km befordring hver dag - de første 24 giver ikke noget. Så er der 66 km tilbage. De 66 km ganger du med 1.90 DKK (for 2010 - for 2011 er det 2.00 DKK per km) for hver dag du arbejder. Dertil lægger du 16 DKK i Brofradrag for hver dag du arbejder. Mener skat regner med et "normalt" arbejdsår" er ca. 216 dage.
Tak for svar pede, står sku lidt på bar bund med så længe tlf køer hos skat. og desværre har de lukket når jeg har fri. Nu er det sådan at jeg først flyttede til sverige pr 1/5/10 skal jeg så minus de dage fra jan '10 til 31/4/10? Du skriver desuden broafdrag - men nu er jeg pendler med tog. har så stadig disse 16DKK for hver arbejdsdag?? På forhånd tak

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tak for svar pede, står sku lidt på bar bund med så længe tlf køer hos skat. og desværre har de lukket når jeg har fri. Nu er det sådan at jeg først flyttede til sverige pr 1/5/10 skal jeg så minus de dage fra jan '10 til 31/4/10? Du skriver desuden broafdrag - men nu er jeg pendler med tog. har så stadig disse 16DKK for hver arbejdsdag?? På forhånd tak
Den blanket du henviser til er der hvor du skriver dit fradrag fra du flyttede herover. Den anden blanket skriver du så dit fradrag på fra tiden i DK. (da jeg fkyttede herover brugte jeg aldrig de blanketter. snakkede med en i Skat der sagde det var ligegyldigt. De lagde alligevel bare tallene sammen og jeg hørte faktisk aldrig fra dem om det). Brofradrag med tog er 8 kr hver vej per dag -altså 16 DKK hver dag. Fradraget med bil er 50 kr per vej.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Den blanket du henviser til er der hvor du skriver dit fradrag fra du flyttede herover. Den anden blanket skriver du så dit fradrag på fra tiden i DK. (da jeg fkyttede herover brugte jeg aldrig de blanketter. snakkede med en i Skat der sagde det var ligegyldigt. De lagde alligevel bare tallene sammen og jeg hørte faktisk aldrig fra dem om det). Brofradrag med tog er 8 kr hver vej per dag -altså 16 DKK hver dag. Fradraget med bil er 50 kr per vej.
Jeg snakkede med Skat igår og de sagde at det KUN kunne gøres via disse blanketter - desværre! Men altså når jeg regner det ud sådan som du har fremlagt det så er beløbet efter jeg har regnet det hele ud 30542. Synes dog ik tallet giver nogensom helst mening, så tror jeg har renget det ldit forkert.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites