Jump to content
anton

Selvangivelse 2010

Recommended Posts

Så er sæsonen gået usædvanligt tidligt i gang, men det er fordi SKAT har skrevet følgende på deres hjemmeside: "Sender du selvangivelsen med posten, kan du først forvente at modtage årsopgørelsen efter 3. juli 2011. Hvis du benytter TastSelv, der åbner 7. marts 2011, vil du få din årsopgørelse med det samme." Fristen for indsendelse af selvangivelsen er 1. maj 2011!!!!!!!!!!!!! For sen indsendelse eller indberetning af selvangivelsen kan resultere i skattetillæg på op til 200 kr. pr. dag, dog maksimalt 5.000 kr. Vi 'svenskere' er afskåret fra 'tidlig indberetning' i februar måned, og vi kan derfor først sætte os til tasterne 7. marts 2011. Knalder vi tallene ind via TastSelv, og der ikke er koder, dårligt humør i skattecomputeren eller andet, der forstyrrer, kan man med det samme se sin årsopgørelse. Har man lyst til at sætte pennen mod pergamentet med blækhus og kugleramme klar i stearinlysets skær, kan man altså vente længe på at få resultatet af sin årsopgørelse. Husk dag-til-dag-renten, der gør, at jo længere man venter med at betale, jo mere skal man betale. Dag-til-dag-renten er på 4,6 %, så hvis man venter 60 dage med at betale 10.000 kr. i restskat, skal man altså hoste op med 76 kr. ekstra (10.000 X 4,6 % X 60 dage / 365 dage). Omvendt giver en overskydende skat 0,6 % i godtgørelse for at have lånt staten sine penge en kortere eller længere periode. God fornøjelse med denne års sæson af 'Så selvangiver vi!'...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Anton, som altid, vores blafrende lys for enden af den skattetekniske utætte tunnel :th2: Emnet er sticky'ed - og go' vind til alle. Må den bedste m/k forgyldes af den positive rest-skat's klingende toner.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du er fuldt skattepligtig i Danmark så kan du godt. Men det er du formodentlig heller ikke hvis du bor permanent i Sverige - så er du fuldt skattepligtig i Sverige. Men hvis du har folkeregister adresse i SE og arbejder eller har anden indtægt i DK er du begrænset skattepligtig til Danmark. Den blanket man skal anvende som begrænset skattepligtig har ikke de rubrikker jeg nævner. Men hvis du arbejder i DK og har mindst 75% af din indkomst derfra kan du vælge at blive beskattet som grænsegænger og dermed drage nytte af eksempelvis rentefradragene. Tak et kig her - http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=168223&vId=0&i=3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Alle, Vær opmærksom på, at der i år er ny frist for aflevering af selvangivelsen. For de fleste er det fremover den 1. maj, som er skæringsdatoen for aflevering af oplysninger til SKAT. Tidspunktet er rykket to måneder frem som led i SKATs arbejde med at digitalisere systemerne. Læs mere på: http://www.oresunddirekt.dk/Nyheder/Nyheder%20fra%20os/Ny%20frist%20for%20selvangivelsen.aspx Hilsen Øresunddirekt

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis du benytter TastSelv, der åbner 7. marts 2011, vil du få din årsopgørelse med det samme." God fornøjelse med denne års sæson af 'Så selvangiver vi!'...
Hmm - opgørelsen ligger der allerede idag, så indtastningen kan opstartes...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for info :-) Jeg fik dog et chok da jeg åbnede min. Men jeg fandt hurtigt ud af at renteudgifter og befordring ikke var indtastet, så det lettede efter et gennemtjek af alle oplysningerne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg får denne besked op når jeg går ind i ændre årsopgørelse Meddelelse: Du kan ikke indtaste oplysninger til årsopgørelsen (oplysningskort/selvangivelse). Årsagen kan være en af følgende: Hvis du har udenlandsk indkomst eller er vekselerer, kan der ikke indtastes via TastSelv. Du skal derfor selvangive via blanket (papir). Du kan finde de selvangivelsesblanketter, du skal bruge, her. Du har forsøgt at indtaste efter fristens udløb. Kontakt SKAT på 72 22 18 18, hvis du har brug for at ændre årsopgørelsen. Hvad betyder det???

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg bed mærke i' date=' at evt. renteudgifter fra Danmark ikke er med (fx. hvis man har kassekredit eller andet). Det må være en fejl, da banker osv. skal indberette.[/quote'] Enig, jeg undrede mig også over dette... Måske nogen har et bud. De andre tal figurerer fint.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg får denne besked op når jeg går ind i ændre årsopgørelse Meddelelse: Du kan ikke indtaste oplysninger til årsopgørelsen (oplysningskort/selvangivelse). Årsagen kan være en af følgende: Hvis du har udenlandsk indkomst eller er vekselerer, kan der ikke indtastes via TastSelv. Du skal derfor selvangive via blanket (papir). Du kan finde de selvangivelsesblanketter, du skal bruge, her. Du har forsøgt at indtaste efter fristens udløb. Kontakt SKAT på 72 22 18 18, hvis du har brug for at ændre årsopgørelsen. Hvad betyder det???
Jeg får samme besked, konens går fint igennem og var et positivt bekendtskab. Min kommer dog med ovenstående fejl, hvilket jeg ikke helt forstår da der ikke har været nogle problemer de andre år. Er der nogen der har erfaringer?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Fik min igennem helt fint, inkl indberettet renter fra danske Nordea. Positivt bekendtskab, igen i år :-) Med hensyn til fejlbeskederne, så prøver i at ændre i 2010 ikke ? og ikke 2009 f.eks ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fik min igennem helt fint, inkl indberettet renter fra danske Nordea. Positivt bekendtskab, igen i år :-) Med hensyn til fejlbeskederne, så prøver i at ændre i 2010 ikke ? og ikke 2009 f.eks ?
Jo, 2010, jeg kan ikke engang få lov til at se årsopgørelsen for 2010. Når jeg prøver får jeg denne fejlbesked: Årsopgørelsen mv. Resultat af årsopgørelsen for 2010 er endnu ikke tilgængeligt. Årsagen kan være: * Du har ikke indberettet selvangivelsen * Der er oplysninger, som skattecentret er nødt til at rette * Din ægtefælles selvangivelse er ikke indberettet

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jo, 2010, jeg kan ikke engang få lov til at se årsopgørelsen for 2010. Når jeg prøver får jeg denne fejlbesked: Årsopgørelsen mv. Resultat af årsopgørelsen for 2010 er endnu ikke tilgængeligt. Årsagen kan være: * Du har ikke indberettet selvangivelsen * Der er oplysninger, som skattecentret er nødt til at rette * Din ægtefælles selvangivelse er ikke indberettet
Den samme fejlmeddelelse har jeg haft de sidste 2-3 år og problemet var først løst, måneder efter at alle andre havde set deres årsopgørelser. I år har jeg heldigvis ikke det problem. Jeg var iøvrigt ligesom flere andre ved at falde ned af stolen da jeg så hvor meget jeg skulle betale tilbage, men opdagede så at hverken rentefradrag eller befordringsfradrag var medtaget, hvorefter at det kom til at se en del bedre ud. Men DMJ jeg er bange for at du må frem med blyanten og indberette pr. papir, desværre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Den samme fejlmeddelelse har jeg haft de sidste 2-3 år og problemet var først løst, måneder efter at alle andre havde set deres årsopgørelser. I år har jeg heldigvis ikke det problem. Jeg var iøvrigt ligesom flere andre ved at falde ned af stolen da jeg så hvor meget jeg skulle betale tilbage, men opdagede så at hverken rentefradrag eller befordringsfradrag var medtaget, hvorefter at det kom til at se en del bedre ud. Men DMJ jeg er bange for at du må frem med blyanten og indberette pr. papir, desværre.
Det var da ligegodt nedslående, vi har boet herovre i 7 år nu og der har aldrig været nogle problemer. Pludselig skal jeg til at udfylde papir, det forstår man jo ikke. Har du fået en forklaring på hvorfor dette fremkommer?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man nu vil udfylde på papir - er det mon så blanket 04.003 man skal anvende også selv om man ikke har egen virksomhed? Der står nemlig i den "Denne selvangivelse er til dig, som er begrænset skattepligtig og har dansk virksomhed" - men der er ikke nogen anden blanket der matcher hvis man ikke har egen virksomhed? Jeg syntes i øvrigt ikke at de rubrikker der vedører udenlandske renteudgifter fremgår af den indberetningsmulighed, der er på nettet via TastSelv... Altså dem man før i tiden skrev på supplementsblanketten 04.031 rubrik 462 og 464... Er der nogen af jer, der har den?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis man nu vil udfylde på papir - er det mon så blanket 04.003 man skal anvende også selv om man ikke har egen virksomhed? Der står nemlig i den "Denne selvangivelse er til dig, som er begrænset skattepligtig og har dansk virksomhed" - men der er ikke nogen anden blanket der matcher hvis man ikke har egen virksomhed? Jeg syntes i øvrigt ikke at de rubrikker der vedører udenlandske renteudgifter fremgår af den indberetningsmulighed, der er på nettet via TastSelv... Altså dem man før i tiden skrev på supplementsblanketten 04.031 rubrik 462 og 464... Er der nogen af jer, der har den?
Jeg har de to felter - de er under "Grænsegængerdata for dig selv->Kapitalindkomst"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det var da ligegodt nedslående, vi har boet herovre i 7 år nu og der har aldrig været nogle problemer. Pludselig skal jeg til at udfylde papir, det forstår man jo ikke. Har du fået en forklaring på hvorfor dette fremkommer?
Nej jeg har ingen forklaring fået, men jeg har nu hellere ikke spurgt. For mig betyder det ikke det store om jeg får resultatet af årsopgørelsen i marts eller i juni, men irriterende at skulle sende papirer det er det da.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Enig' date=' jeg undrede mig også over dette... Måske nogen har et bud. De andre tal figurerer fint.[/quote'] Samme her... Selv mine studietidsrenter fra SU lån er ikke med og dem aner jeg ikke hvad er eftersom de normalt bliver indberettet via staten selv (Økonomistyrrelsen) Jeg tror dog problemet kan hænge sammen at Selvangivelsen først åbner officielt mandag og SKAT har været ude at give et forbehold overfor de offentliggjorte selvangivelser gennem weekenden

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg tror dog problemet kan hænge sammen at Selvangivelsen først åbner officielt mandag og SKAT har været ude at give et forbehold overfor de offentliggjorte selvangivelser gennem weekenden
Det tror jeg ikke. Kontorchefen i SKATs kontor for Årsopgørelse har sagt til medierne at det var helt bevidst at de åbnede for adgangen allerede fra lørdag morgen klokken 10, selv om åbningen først var annonceret til mandag. Dette ville de jo ikke gøre hvis ikke de var klar, og det forbehold du taler om har jeg kun hørt Ekstrabladet skrive om, det er vist ikke noget der kommer fra SKAT.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites