Jump to content
briped

Købelov og handel over internettet?

Recommended Posts

Jeg er lidt i tvivl hvor mit spørgsmål hører hjemme, men da det handler om handel over internettet (og det drejer sig om en IT genstand) så tænkte jeg at jeg ville starte her. Jeg snublede tidligere i dag på www.prisjakt.se over et rigtig godt HTPC tilbud fra en onlineforhandler. For at sikre mig at det ikke var en fejl kontrollerede jeg deres hjemmeside; samme pris. For at være helt sikker kontrollerede jeg også lige deres danske afdeling på både www.edbpriser.dk og deres danske hjemmeside; samme pris (kursdifference taget i betragtning). Så jeg bestiller jo denne billige HTPC. Nu har de så skrevet at ordren er annulleret pga. forkert pris. Men nu sidder jeg jo og tænker, at jeg mindes at have læst, at hvis en forhandler skilter med forkert pris, så må de sælge til de der har bestilt til den pris der er bestilt til og æde tabet selv? Ellers er det falsk markedsføring eller sådan noget. Nogen der sådan lige kan købeloven udenad? :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

I en fysisk butik er det i hvert fald sådan, at hvis du ser en vare, som er noteret til en vis pris på hylden, og butikken så vil have en anden højere pris ved kassen, så er det den pris, som står ved hylden, der gælder, og som du er berettiget til at få varen til. Men hvor det står henne i lovgivningen, tør jeg ikke sige. Du kan jo prøve at søge på http://www.konsumentverket.se/

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er lidt i tvivl hvor mit spørgsmål hører hjemme, men da det handler om handel over internettet (og det drejer sig om en IT genstand) så tænkte jeg at jeg ville starte her. Jeg snublede tidligere i dag på www.prisjakt.se over et rigtig godt HTPC tilbud fra en onlineforhandler. For at sikre mig at det ikke var en fejl kontrollerede jeg deres hjemmeside; samme pris. For at være helt sikker kontrollerede jeg også lige deres danske afdeling på både www.edbpriser.dk og deres danske hjemmeside; samme pris (kursdifference taget i betragtning). Så jeg bestiller jo denne billige HTPC. Nu har de så skrevet at ordren er annulleret pga. forkert pris. Men nu sidder jeg jo og tænker, at jeg mindes at have læst, at hvis en forhandler skilter med forkert pris, så må de sælge til de der har bestilt til den pris der er bestilt til og æde tabet selv? Ellers er det falsk markedsføring eller sådan noget. Nogen der sådan lige kan købeloven udenad? :)
Jeg er lidt nysgerrig, hvem er forhandleren og hvilken HTPC drejer det sig om.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var en AsRock Vision 3D 137D, som Provision (aka. SHG) solgte. De har efter min bestilling ændret prisen, men min ordrebekræftelse lyder på den pris jeg bestilte til. Troede det var for godt til at være sandt, men da prisen var ret lav på både Prisjakt.se, proshop.se, SHG.dk og edbpriser.dk tænkte jeg at det vel bare for sådan et forårstilbud, men det var det jo så ikke eftersom de skrev en e-mail om at de havde slettet min ordre pga. "forkert pris". Nu må vi se om de stadig insisterer på at ordren skal være slettet efter jeg har refereret til de artikler larscph har linket til.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har vist ogås noget at gøre med "ond" tro. Hvis en vare er listet til en meget lav pris og man så køber 20 af dem, så kan det tolkes som "ond" tro. Ligeledes hvis det er oplagt at prisen er forkert. f.eks en fladskærm til 9.99 i stedet for 9.999. Vær også opmærksom på at den mail du modtager lige når man har sendt sin bestilling oftest ikke er en ordre bekræftigelse, og de oftest også skriver dette i mailen. Sandsynligvis for at kunne fange disse ting. Ved ikke om det er sådan med den side du netop har købt fra. Men du har ret i at hvis en vare er listet til en pris og den kommer ind på kassen med en anden, har de ret til prisen som er listet. Med mindre det er en oplagt fejl, eller at du er i ond tro. Og det er jo så problemet med at bedømme det. Nu skriver du ikke hvad prisen bar listet til og hvad den reelt skulle koste, så det er svært at sige. Men hvis prisen er en faktor 10 lavere står du nok ikke så godt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites