Jump to content
Stoney

Smid 10-15% kontant uanset investeringer og indkomst?

Recommended Posts

Hvor meget er dit indbo så forsikret for ? - det spiller en stor rolle for prisen. Og er der bostadsrätt tillæg, hvis det er en bostadsrätt du har ?' Men ud over det, ja - kan ikke betale sig at ringe direkte til selskabet, syns altid forsikringsmæglerne kan skaffe ting billigere end man selv kan.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du skal ikke føle dig provokeret :) Jeg brugte bare eksemplet for at sætte tingene i perspektiv... jeg synes det fjollet. Vores situation er at vi faktisk kan sidde i noget til væsentlig højere pris end 3.5... og at vi så ikke kan gå ned på 3.5 og handle fordi vi skal smide en halv mill kontant er dumt. (og dette bekræftede rådgiveren enda selv.. men sådan var reglerne) Købet er først tiltænkt om 1 år da fruen arbejder i ECB (læs:vi er ikke helt på bar bund ang. tal, bank og lån) i Frankfurt og først skal hjem... så vi har ikke travlt.. men vil blot være forberedte. Vi holdte mødet for at få en ide om hvad vi havde at lege med til den tid.
Tjaa - hvad kan jeg sige. Hvis I selv har lavet jeres egne kalkyler på hvad jeres rådighedsbeløb er, og mener at I har helt styr på det så er det vel ok - det er sådan set langt bedre end en eller anden "rådgiver" trykker på nogen standardknapper, der alligevel ikke passer til Jeres situation, og nemt kan være til mere skade end gavn. Har I fx. regnet på hvordan det ser ud med en DKK/SEK kurs på 1,00,rörlig rente på 6% og stigninger i bropriserne med 10%, som et slemt stress test scenarie? Det ser næppe ud som nogen fest, men man skal i hvert fald kunne klare sig i den situation. Det er min erfaring at bankrådgivere reagerer og tænker meget forskellligt og oftest (efter min synsvinkel) direkte irrationelt med tonsvis af logiske fejlslutninger, direkte regnefejl og ignorance overfor skatteregler såsom rentefradrag. Og så kommer der ovenpå nogen arbitrære ekstraregler sat af ledelsen. Da jeg selv lavede min egen lille udbudsrunde mellem banker for 1½ år siden blev jeg noget overrasket over hvor lavt vidensniveauet og regneegenskaberne var. Jeg selv er den ansvarlige Risk Manager for en pensionskasse med milliarder under forvalting, hvor man "ligesom" er nødt til at regne "lidt" på tingene, og jeg havde naturligvis regnet min egen situation igennem eksakt, og taget hensyn til alle skatteregler, og regnet ud hvordan det så ud under flere grimme stresstest - jeg tilbød endda at vise resultaterne til flere af rådgiverne. Men nej - det var kun deres egne systemberegninger der talte, og de gik basalt ud på at hive danske tal ind i et svensk beregningsprogram med svenske skatteregler - nogen glemte endda at gange valutakursen på.:rolleye:. En anden regnede ikke rentefradrag med fordi man jo ikke kunne trække renter fra i Sverige, når man ikke havde nogen indkomst i Sverige!!!!!!! (HALOOOO - har du hørt om rentefradrag i Danmark???) :rolleye: Alt i alt kan jeg huske tilbage på en process, der fik mig til at hive en del hårrøder ud, og dunke hovedet ind i væggen et par gange, og spilde en fandens masse tid. Så basalt set betragter jeg bankrådgivere som en stokastisk process! - der ser ikke ud til at være nogen større sammenhæng mellem "mærket" på banken og rådgiverens evner. Det gode ved det er, at hvis man fx. slår plat eller krone nok gange, så er det næsten sikkert at man får krone mindst en af gangene. Så bare prøv nogen forskellige rådgivere når tiden kommer. "Lånetaket" er dog nogen lovgivningsmæssigt sat. Men så vidt jeg forstår betyder det bare, at banken ikke må give et bostadslån på mere end 85% af bostadens værdi. Men der står ikke noget om at man ikke må give et blankolån/forbrugslån/billån eller lign. for at komme op med de resterende likvider - men det er til nogen noget mere ublu renter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Stoney Det hele hænger på hvem du taler med i banken. Hvis du vil skifte bank, så prøv Handelsbanken. De kræver større marginaler end andre banker, men har du det, så låner de dig også de sidste 15%. Jeg har selv en 90/10 ordning (dvs inden 85% reglen) med en super rente på både bund og de sidste 10%.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Stoney Det hele hænger på hvem du taler med i banken. Hvis du vil skifte bank, så prøv Handelsbanken. De kræver større marginaler end andre banker, men har du det, så låner de dig også de sidste 15%. Jeg har selv en 90/10 ordning (dvs inden 85% reglen) med en super rente på både bund og de sidste 10%.
Jeg havde også læst anbefalinger af Handelsbanken herinde da vi kiggede efter et sted at låne (oktober 2010), men bankrådgiveren ville slet ikke se på vores medbragte budget m.m. fordi vi ikke havde de sidste 15%. Jeg ved så ikke om det tøj vi havde på den pågældende dag havde en betydning - fordi vi lige kom fra træning. Jeg ville ikke sætte forhøje forventninger til Handelsbanken, men de kan være et forsøg værd.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg havde også læst anbefalinger af Handelsbanken herinde da vi kiggede efter et sted at låne (oktober 2010), men bankrådgiveren ville slet ikke se på vores medbragte budget m.m. fordi vi ikke havde de sidste 15%. Jeg ved så ikke om det tøj vi havde på den pågældende dag havde en betydning - fordi vi lige kom fra træning. Jeg ville ikke sætte forhøje forventninger til Handelsbanken, men de kan være et forsøg værd.
Igen.. Det har noget at gøre med personen. Husk på at huslånet er i særdeleshed en af de største poster på dit fremtidige budget, så jeg ville være opmærksom på de små ting man kan gøre inden sådan et møde. Jeg kom velklædt, uden at overklæde mig. Jeg sørgede for at oprette en konto i Handelsbanken inden, samtidigt med at jeg havde en fornuftig sum på den konto. Når banktjenestemanden ligger det hele sammen skal det se så godt ud som muligt, da du så har mulighed for at forhandle ting ned. Det er lidt det samme når du en dag vil sælge huset. Brug lidt tid på at gøre det lækkert inden du får folk på besøg. Det betaler sig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvor meget er dit indbo så forsikret for ? - det spiller en stor rolle for prisen. Og er der bostadsrätt tillæg, hvis det er en bostadsrätt du har ?' Men ud over det, ja - kan ikke betale sig at ringe direkte til selskabet, syns altid forsikringsmæglerne kan skaffe ting billigere end man selv kan.
Indbo er sikret for en milion. Men som navnet antyder er det for lejebolig og derfor uden bostadsrätt-tillæg. http://www.hyresgastforsakringen.se/

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Jeg overvejer at købe en bostadsrätt i Malmö :) Men jeg har ikke de 15% som skal udbetales ved købet...jeg har pengene i aktier, dvs. hvis jeg får solgt alle mine aktier... Mit spørgsmål er om det er muligt at låne 100% penge til køb af bostadsrätten uden at have de 15%, samt uden at sælge alle mine aktier? Tak

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Jeg overvejer at købe en bostadsrätt i Malmö :) Men jeg har ikke de 15% som skal udbetales ved købet...jeg har pengene i aktier, dvs. hvis jeg får solgt alle mine aktier... Mit spørgsmål er om det er muligt at låne 100% penge til køb af bostadsrätten uden at have de 15%, samt uden at sælge alle mine aktier? Tak
Jeg tror du får svært ved at finde en bank der er med på sådan et nummer... Loven i Sverige siger at de kun må finansiere op til en hvis procentdel (kan ikke huske om det er 80 eller 90%), resten skal lægges kontant... Så har man ikke dem, skal de lånes som en art forbrugslån og DET bliver dyrt...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites