Jump to content
larsk

Løse hunde?

Recommended Posts

Jeg bor på landet, og mange af mine naboer har hund, og 90% har dem i snor når de lufter dem. Vi har dog en fjernere 'nabo', som lufter sin fårehund uden snor og kontrol. Vi har flere gange opdaget den i vores have. Ejeren spadserer med klapvogn og lader til komplet at ignorere hunden.:sick: Nu har han åbenbart udvidet flokket med en hyrdehund, som er næsten en meter over ryggen. I dag jagtede den fasaner over marken bag mit hus, mens ejeren spadserede 500 meter væk. Fårehunden kom efterfølgende, men dog langs vejen (ud fra vores indkørsel) :mad: Mener at der en en generel svensk lov om at hunde altid skal føres i snor, undtagen hvis ejeren er i fuld kontrol. Men i fredningstid og under allemansretten, så må hunden ikke rende frit over anden mands mark. Er det korrekt? Og hvad gør man - gavner næppe at konfrontere ejeren, som tydeligvis selv har valgt denne form? Update, fandt dette, som tydeligvis giver mig ret i at løse hunde ikke må jage vildt på markerne. I lagen om tillsyn över hundar och katter, § 16, står det att under tiden 1 mars – 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i mark där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt. Överträdelser kan medföra böter. Jägareförbundet uppmanar därför alla hundägare att respektera hundförbudstiden med hänsyn till viltet. Om du påträffar en lös hund ska du underrätta polisen. Är du jakträttshavare får du koppla hunden och underrätta ägaren, vars telefonnummer förhoppningsvis finns angivet på halsbandet. I annat fall underrättar du polisen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Er dit problem at du ikke vil have at de jagter vildt eller at du ikke vil møde en løs hund/have en hund i din have? I det førstnævnte tilfælde har du selv fundet løsningen -at ringe til politiet. -Dette er muligvis også løsningen i det andet tilfælde, men der synes jeg dog alligevel at du burde konfrontere ejeren først. Tror man kommer længst ved trods alt at løse problemet indbyrdes inden man kontakter poltitet (som alligevel ikke har tid til at tage sig af sagen...). Du er korrekt mht reglerne! :-) (kan man sige det???:p)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft balladen med hunden i haven (og naboens kat, som endda sneg sig ind af åbne vinduer i huset sidste sommer) gennem et par år, og har generelt funde,t at det bedste man kan gøre er at 'opdrage' dyrene med en våd forskrækkelse - katten kommer stort set ikke mere i haven, og jeg venter bare på at finde hunden, når jeg har en spand vand klar. I dag havde jeg højtryksspuleren i gang, men desværre kom den ikke :lol: Ejeren af katten kan jeg næppe bebrejde og ejeren af hunden har helt klart ikke kontrol over hunden overhovedet. Det der gør mig så harm er, at han lader hunden jage vildtet frit. Det er ikke okay. Vi har et rigt dyreliv på marken om vores hus, med fasaner, agerhøns, glenter (og alle de mindre fugle), samt harer, dådyr og vildsvin. Dertil kommer at den anden ende af marken er en stor å, som har et rigt liv af padder, sorker og så videre. Sådan en løs køter kan skambide og hærge vildtet meget, og helt meningsløst. Og kun fordi en narr*v har anskaffet sig 2 store hunde som han bare lader strejfe omkring. Han kan ikke undgå at se, at hundene opfører sig sådan, og han har altså ladet det ske i et par år med den første hund. Den nye er åbenbart væsentlig mere aggressiv over for vildt, men hans adfærd er uændret. Og det p*sser mig ærlig talt af. At han vader rundt med hunde uden kontrol, som løber ind i min have og forretter deres nødtørft er en ting, men når hans hunde jager vildt, er det noget andet og meget værre. Jeg kan se, at min mulighed for eskalation er at ringe til politiet, som næppe orker at følge op på det. Men jeg overvejer i stedet at tale med ham som har jagt-retten her, for hans ejendom bliver jo krænket - og det kan han næppe lide at høre :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har haft balladen med hunden i haven (og naboens kat, som endda sneg sig ind af åbne vinduer i huset sidste sommer) gennem et par år, og har generelt funde,t at det bedste man kan gøre er at 'opdrage' dyrene med en våd forskrækkelse - katten kommer stort set ikke mere i haven, og jeg venter bare på at finde hunden, når jeg har en spand vand klar. I dag havde jeg højtryksspuleren i gang, men desværre kom den ikke :lol: Ejeren af katten kan jeg næppe bebrejde og ejeren af hunden har helt klart ikke kontrol over hunden overhovedet. Det der gør mig så harm er, at han lader hunden jage vildtet frit. Det er ikke okay. Vi har et rigt dyreliv på marken om vores hus, med fasaner, agerhøns, glenter (og alle de mindre fugle), samt harer, dådyr og vildsvin. Dertil kommer at den anden ende af marken er en stor å, som har et rigt liv af padder, sorker og så videre. Sådan en løs køter kan skambide og hærge vildtet meget, og helt meningsløst. Og kun fordi en narr*v har anskaffet sig 2 store hunde som han bare lader strejfe omkring. Han kan ikke undgå at se, at hundene opfører sig sådan, og han har altså ladet det ske i et par år med den første hund. Den nye er åbenbart væsentlig mere aggressiv over for vildt, men hans adfærd er uændret. Og det p*sser mig ærlig talt af. At han vader rundt med hunde uden kontrol, som løber ind i min have og forretter deres nødtørft er en ting, men når hans hunde jager vildt, er det noget andet og meget værre. Jeg kan se, at min mulighed for eskalation er at ringe til politiet, som næppe orker at følge op på det. Men jeg overvejer i stedet at tale med ham som har jagt-retten her, for hans ejendom bliver jo krænket - og det kan han næppe lide at høre :th2:
Uanset om de fanger vildt eller ej, kan du være 100% sikker på der ikke går lang tid før vildtet finder andre steder at komme, de kan jo lugte at der har været en hund. Er nu ikke sikker på at ham med jagtretten kan/vil gøre ret meget, han må jo alligevel ikke gå på jagt tæt på husene, loven om at hagl ikke på falde på anden mands grund. Men prøv..... Du nævner også "nødtørft", hunde afføring kan faktisk indeholde en masse MEGET ubehagelige sygdomme, især hvis du har børn. Jeg ville prøve at snakke med hundeejeren, forklare ham at i nyder synet af vildtet på marken, og at du er bange for at det er slut når hans hunde render dernede. Og så lægge særligt vægt på at du under INGEN omstændigheder vil træffe hans hunde på din grund. Forstår han ikke budskabet, er der masser af mere eller minde lovlige midler på at stoppe løse hunde....rottegift er en af dem....arsenik kan også købes i nogle dele af verden....og en kat i min have ville hurtigt få brug for ALLE 9 liv!!! Fang dyret, af med halsbåndet, hvis der er et, og aflever det til en dyrlæge! Vilde katte kan jo aflives!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du nævner også "nødtørft", hunde afføring kan faktisk indeholde en masse MEGET ubehagelige sygdomme, især hvis du har børn. Jeg ville prøve at snakke med hundeejeren, forklare ham at i nyder synet af vildtet på marken, og at du er bange for at det er slut når hans hunde render dernede. Og så lægge særligt vægt på at du under INGEN omstændigheder vil træffe hans hunde på din grund. Forstår han ikke budskabet, er der masser af mere eller minde lovlige midler på at stoppe løse hunde....rottegift er en af dem....arsenik kan også købes i nogle dele af verden....og en kat i min have ville hurtigt få brug for ALLE 9 liv!!! Fang dyret, af med halsbåndet, hvis der er et, og aflever det til en dyrlæge! Vilde katte kan jo aflives!
HMMMM!!!! Du mener at hundeafføring er farligt for børn, men råder i samme indlæg at lægge rottegift ud?????????????? Det er vidst bedst jeg ikke skriver mere, men råder dig til at bruge smileys en anden gang! Nej, jeg kan sgu ikke nære mig! (jeg bliver for nemt provokeret :o) Uanset hvor stor en klaphat en hundejer er, retfærdiggør det sgu ikke at hælde rottegift ud!!! Sørme også et godt argument for at undgå at en hund jager vildet væk, at man tilfører føde som også kan dræbe vildt. FLOT!:sick: Ironisk eller ej -ihvertfald ikke særlig genemtænkt... P.S. En hund/kat uden halsbånd gør det ikke til et vildt dyr, der findes noget der hedder tatoveringer og chipmærkninger... (Ja, jeg nægter at forstå din ironi!)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
HMMMM!!!! Du mener at hundeafføring er farligt for børn, men råder i samme indlæg at lægge rottegift ud?????????????? Det er vidst bedst jeg ikke skriver mere, men råder dig til at bruge smileys en anden gang! Nej, jeg kan sgu ikke nære mig! (jeg bliver for nemt provokeret :o) Uanset hvor stor en klaphat en hundejer er, retfærdiggør det sgu ikke at hælde rottegift ud!!! Sørme også et godt argument for at undgå at en hund jager vildet væk, at man tilfører føde som også kan dræbe vildt. FLOT!:sick: Ironisk eller ej -ihvertfald ikke særlig genemtænkt... P.S. En hund/kat uden halsbånd gør det ikke til et vildt dyr, der findes noget der hedder tatoveringer og chipmærkninger... (Ja, jeg nægter at forstå din ironi!)
Der er ingen ironi her!!! Og klart man skal ikke strø om sig med rottegift i haven. Men med lidt omtanke og planlægning fungere det ganske fint.....iblandet lidt fars eller leverposteg, ventende i lommen i en lille pose eller på anden vis!! Jeg har boret i et land med masser af vilde hunde og katte, JEG ville aldrig finde mig i andres møgkøtere i min have.....UD!!! Hvis ejeren ikke kan forstå hvad privat ejendomsret betyder....så er det ham der har et problem, ikke jeg! Og det med katte, i DK skal man opslå en advarsel i det lokale supermarked og/eller i en lokalavis om at træffes dyret igen fritrendende vil det blive indfanget og aflivet, længere er den ikke. Lovligt og humant....jeg anser løsgående katte på helt samme måde som rotter! Fint nok at nogen gerne vil have besøg af naboens kat....fint....men det vil jeg ikke!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har boret i et land med masser af vilde hunde og katte, JEG ville aldrig finde mig i andres møgkøtere i min have.....UD!!! Hvis ejeren ikke kan forstå hvad privat ejendomsret betyder....så er det ham der har et problem, ikke jeg! Og det med katte, i DK skal man opslå en advarsel i det lokale supermarked og/eller i en lokalavis om at træffes dyret igen fritrendende vil det blive indfanget og aflivet, længere er den ikke. Lovligt og humant....jeg anser løsgående katte på helt samme måde som rotter! Fint nok at nogen gerne vil have besøg af naboens kat....fint....men det vil jeg ikke!!
Well, nu bor du i Sverige og må dermed indfinde dig under dette lands love og regler! Jeg snakker overhovedet ikke om katte!!! Jeg HADER katte og kan ikke få ind i mit hoved hvorfor disse dyr må rende i min have lovligt, når man skal have hunde i snor, men sådan er det desværre! Man må dog gå ud fra, at man kan tale fornuft med en hundeejer og hvis ikke har larsk loven på sin side og burde politianmelde. Og heldigvis tror jeg at larsk har lidt mere fornuft i hovedet end dig til ikke at lægge rottegift ud -føj for den lede!!!!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Well' date=' nu bor du i Sverige og må dermed indfinde dig under dette lands love og regler! Jeg snakker overhovedet ikke om katte!!! Jeg HADER katte og kan ikke få ind i mit hoved hvorfor disse dyr må rende i min have lovligt, når man skal have hunde i snor, men sådan er det desværre! Man må dog gå ud fra, at man kan tale fornuft med en hundeejer og hvis ikke har larsk loven på sin side og burde politianmelde. Og heldigvis tror jeg at larsk har lidt mere fornuft i hovedet end dig til ikke at lægge rottegift ud -føj for den lede!!!!![/quote'] Hahaha....loven på sin side...tror du polisen har tid til at rende efter en hundeejer, så ER DU MERE NAIV end loven tillader!! I 2009 førte polisen 600 sager, der faldt dom i 50......50, flot statistik....held og lykke med polisen! De er jo ude at fika med Säpo!! Glem det.....kan hundeejeren ikke forstå ved en normal "snak" må man jage dyret ud af matriklen, eller de andre metoder!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hahaha....loven på sin side...tror du polisen har tid til at rende efter en hundeejer, så ER DU MERE NAIV end loven tillader!! I 2009 førte polisen 600 sager, der faldt dom i 50......50, flot statistik....held og lykke med polisen!
Jeg ved ikke hvor du har de små tal fra, er det evt. for én enkelt by alene eller måske kun i 'hunde-sager', for generelt blev der i 2009 anmeldt 1,4 millioner lovovertrædelser til politiet på landsplan, af disse blev sagen af politiet opklaret i 242 000 tilfælde. I 142 000 af sagerne faldt der dom. En typisk strafudmåling ved brud på "lagen om tillsyn över hundar och katter" vil være dagbøder afhængigt af gerningsmandens indkomst. I 2005 faldt der en dom ved "Hovrätten över Skåne och Blekinge" i en sag den minder om den Larsk's sag, hvor dommen var 50 dagbøder af 150 kr.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg ved ikke hvor du har de små tal fra, er det evt. for én enkelt by alene eller måske kun i 'hunde-sager', for generelt blev der i 2009 anmeldt 1,4 millioner lovovertrædelser til politiet på landsplan, af disse blev sagen af politiet opklaret i 242 000 tilfælde. I 142 000 af sagerne faldt der dom. En typisk strafudmåling ved brud på "lagen om tillsyn över hundar och katter" vil være dagbøder afhængigt af gerningsmandens indkomst. I 2005 faldt der en dom ved "Hovrätten över Skåne och Blekinge" i en sag den minder om den Larsk's sag, hvor dommen var 50 dagbøder af 150 kr.
Står på polisens egen hjemmeside i Skåne! Så ja, det er kun for Skåne....men 600:50=UDUELIGE

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
e4.gif
Eller stopper biler for at køre i busfilerne......de checker jo ikke deres mail før efter 22.00..... Jeg ville ikke stole på dem med en gammel svensk 50øre! Har flere erfaringer med dem i Sverige, magen til udulig institution skal man lede længe efter.......jeg har boet i Rusland og Ukraine.....der reagere politiet langt hurtigere.....(ikke at de ellers imponere i de lande, men reagere gør de)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Har flere erfaringer med dem i Sverige' date=' magen til udulig institution skal man lede længe efter.......jeg har boet i Rusland og Ukraine.....der reagere politiet langt hurtigere.....(ikke at de ellers imponere i de lande, men reagere gør de)[/quote']WOW! Ja, lad os da endelig få russiske tilstande, for DER følger de loven z02.gif (ikke at jeg har været i Rusland, der har Leif Davidsen og Åsne Seierstad skræmt mig væk for altid)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du uden held har talt med ejeren, så kan du jo indfange vapsen og aflevere den på internat (men sørg for at halsbåndet forsvinder). Mht. rottegift og andre ubehagelige ting, så synes jeg godt nok at man har et ulækkert syn på liv hvis man finder på den slags....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
WOW! Ja' date=' lad os da endelig få russiske tilstande, for DER følger de loven [img']http://www.langkawi.dk/smileys/z02.gif (ikke at jeg har været i Rusland, der har Leif Davidsen og Åsne Seierstad skræmt mig væk for altid)
Ahh...du har læst Leif Davidsen.....ja så kender du jo til alt i Rusland....NOT Det kan være at du skal læse mit indlæg igen....også det i parentesen....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ahh...du har læst Leif Davidsen.....ja så kender du jo til alt i Rusland....NOT
Sagde jeg at jeg kendte alt til Rusland? Nej! Jeg sagde at pågældende forfattere havde skræmt mig væk. Der er sikkert også mange gode ting i Kina, Burma, Iran, Cuba eller Nordkorea -nå nej, den Demokratiske Folkerepublik Korea... Men derfra til at foretrække deres statsautoriserede kontrol -no way!
Det kan være at du skal læse mit indlæg igen....også det i parentesen....
Ja jeg læste udemærket godt at de ikke imponereR dig' date=' men at du godt kunne lide at de reagereR, og det er så det jeg reagereR på...[img']http://www.langkawi.dk/smileys/a1538.gif Fair nok du ikke vil have fremmede dyr i din have, men så skyd dog lortet og giv det en smertefri død! Det andet er kr***ftedderme noget svineri!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis du uden held har talt med ejeren' date=' så kan du jo indfange vapsen og aflevere den på internat (men sørg for at halsbåndet forsvinder)[/quote']Hold nu op med det halsbånd:p Svenske hunde har altså ikke halsbånd med navne/tlfskilt på, hundene er øretatoverede eller chippede -og dermed altid registrerede;-) Internat er noget andet herovre, så man skal kontakte politiet :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu tager det væsentligt længere tid at finde ejeren til en hund, der er chippet, end en hund med et telefonnummer i halsbåndet, så derfor er der nok en del, som stadig løber rundt med et lille navneskilt. For at finde ejeren til en chippet hund, skal man jo først have fat i en skanner, typisk hos dyrlæge eller politi, dernæst skal ejeren slås op i hunderegistret, og forhåbentlig har ejeren så også sørget for at opdatere hunderegistret med en aktuel adresse og et aktuelt telefonnummer. Det er ikke så længe siden, der var en bruger herinde, som fortalte om at hund, der blev fundet, som var chippet, men hvor ejeren havde glemt at opdatere sine oplysninger om adresse og telefonnummer. Så det tog jo noget længere tid at finde frem til rette ejer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu tager det væsentligt længere tid at finde ejeren til en hund' date=' der er chippet, end en hund med et telefonnummer i halsbåndet, så derfor er der nok en del, som stadig løber rundt med et lille navneskilt.[/quote']Er det noget du rent faktisk ser eller er det et rent gæt fordi det sådan set ville være smart? For jeg ser det altså ikke på de svenske hunde jeg møder (til hundetræning, i brugshundsklubben, rundt om i byen...)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Langt de fleste hunde' date=' jeg møder, går da rundt med et lille blikskilt om halsen. Id-brickor, som de kaldes på svensk, sælges da også i de fleste dyreforretninger.[/quote']Ok, har bare aldrig selv set det :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites