Jump to content
thn

lægevalg ved flytning til Danmark

Recommended Posts

Hej Jeg vil bare lige høre om der findes en kyndig person her på forum der kan be eller afkræfte en ting for mig. Jeg har de sidste 4 år haft en læge tæt på mit arbejde som jeg har været glad for. Nu hvor jeg så flytter tilbage til DK, vil jeg jo gerne fortsætte med denne læge. Jeg har spurgt lægen og de vil også gerne at jeg bliver der. Der er dog det problem at de har stoppet for tilgang. Da jeg afleverede mine flyttepapirer på borgerservice, spurgte jeg ind til det og fik et promte svar at det kunne bare ikke lade sig gøre. Nu har jeg tidligere erfaret at den slags svar skal man ikke altid tage for gode varer, men altid dobbelttjekke selv. Derfor spørger jeg nu: Kan det virkelig passe at jeg ikke kan få min gamle læge, når både lægen og jeg synes det er en god ide? Mvh Dennis

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej. Har ved tidligere hjemvenden fra udland haft problemer. Dels er der fagforeningspolitik i sagen (lægen får bøvl hvis han tager patienter i anden kommune), dels vil lægen ikke få kørepenge for hele strækningen til dig, hvis den overstiger xxkm (tror det er 6) Det er selvfølgeligt et par år siden, og jeg var dengang selvbetaler, men tror ikke det er særligt anderledes nu. Thage

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Der er dog det problem at de har stoppet for tilgang. Mvh Dennis
Ved ikke, om jeg ligefrem er kyndig :D men min erfaring er, at hvis lægen vil ha' dig, så er det lægens afgørelse. Min egen læge (i DK) havde også lukket for tilgang, men tog alligevel min mand ind, da han p.g.a. jobskifte (SV-DK) igen skulle ha' sig en Dansk læge. Håber du finder en løsning :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lægen ved sikkert hvad der skal gøres.
Nej her er problemet, lægen siger: "ved ikke rigtig om jeg må, kan du ikke finde ud af det?"
Dels er der fagforeningspolitik i sagen (lægen får bøvl hvis han tager patienter i anden kommune), dels vil lægen ikke få kørepenge for hele strækningen til dig, hvis den overstiger xxkm (tror det er 6)
Her ligger lidt af det. Lægen bor i en anden kommune, men vi bor begge på kommunegrænsen og jeg har 2,5km til lægen. Men det med kommunegrænsen skulle vist ikke have været noget problem hvis ikke de havde lukket for tilgang
men min erfaring er, at hvis lægen vil ha' dig, så er det lægens afgørelse.
Se nu bliver det rigtig interessant.. det er bare her jeg søger lidt dokumentation.. hvis nogle ved hvor jeg kan finde noget. f.eks. et link på sundhed.dk hvor der står man må hvis lægen vil... har bare ikke selv kunne finde det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg flyttede tilbage til DK, så beholdt jeg den danske læge jeg var tilknyttet mens jeg boede i SE og de havde også lukket for tilgang. Bor endda 20 km væk i en anden kommune, men de skulle bare skrive under på at de gerne ville have mig og så var det ikke noget problem... https://www.borger.dk/Selvbetjening/Sider/Fakta.aspx?sbid=8646&KommuneId=306 De snakkede på intet tidspunkt om at det var et problem at tage mig ind og de tager jo som sådan heller ikke en ny ind, du bliver bare registreret "ordentligt".

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er netop flyttet tilbage til Danmark, og fik blot en underskrift fra vores gamle læge, så var alt ok. Nu er jeg dog i tvivl om hvad man gør med lægejournalen fra sverige - er der nogen der har erfaring med flytning af denne?? Jeg har ikke selv benyttet det svenske system, men min datter har kun været i det svenske - hvad gør man?? :confused:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror jeg fik fat i en i regionen der var inde i sagerne. Her er hvad gælder: Der er ingen mulighed for at vælge lægen hvis denne har lukket for tilgang. Eneste mulighed er at blive gruppe 2 sikret i et år og derefter blive gruppe 1 sikret igen. Ved overgangen til gruppe 1 sikring kan der frit vælges læge. Hun sagde også at min situation i princippet har været fuldstændig den samme som en gruppe 2 sikret og at det derfor kan regnes som et hul i loven at jeg ikke kan vælge denne læge. Så der er ikke andet for at betale for at gå til lægen.. eller gå til en anden :-(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi er netop flyttet tilbage til Danmark, og fik blot en underskrift fra vores gamle læge, så var alt ok. Nu er jeg dog i tvivl om hvad man gør med lægejournalen fra sverige - er der nogen der har erfaring med flytning af denne?? Jeg har ikke selv benyttet det svenske system, men min datter har kun været i det svenske - hvad gør man?? :confused:
Glem det, hvad de har skrevet er alligevel forkert. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8429509.ab

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites