PJKB 10 Anmeld indhold Skrevet January 4, 2011 Vi har desvärre haft ildebrand i varmeanlägget (panden) i vores hus, men fik slukket branden efter nogle minutter. Dog er der kommet rög rundt i hele huset bla. via luftkanalerne (huset er fra 2006) og alt lugter af rög fra branden. Dog er der ingen sodskader. Det er kun bryggers som delvist er sodskadet. Forsikringen har "outsourcet" opgaven omkring sanering mv. til et skadeservicefirma (Hygrotec) som tager sig af alt. De har väret ok venlige mv. og siger alt kommer at ordne sig. Bryggers renoveres og alt i huset Saneres i Ozonkamre af/hos OCAB der er Sverige´s störste! Jeg har haft en del "dansk" skepsis overfor processen og er bange for de propper huset med kemikalier mv og vi skal sove i et "kemi-hus" i fremtiden som bliver usälgeligt!!! Skadefirmaet kan SLET ikke forstå min holdning og siger at I Sverige er der en lidt anden holdning til forsikringsselskaber specielt ved denne type skader. Det kan ikke betale sig for dem at aflevere huset dårligere tilbage mv. Nogle som har kendskab til rögskader og om det er ok bare at vaske töjet, når der ikke er sod på det, men det "kun" lugter af rög? Vi bor på hotel og det töj vi har vasket fejler intet, med mindre der sidder röggiftige rester!?? Ozon-behandling har man gjort i mange år. Er det farligt?? Og igen- Der er ingen branskade i huset, KUN röglugt uden Sod.......Men specielt börnene´s plastic legetöj, tv, wii, el-tandbörster mv. lugter!! Og ja jeg er MEGET dansk og stoler generalt ikke så meget på forsikringsselskaber i DK, men har gode erfaringer i Sverige (bilskader). Og vi har også fået lov til at bestille et ny og meget bedre varmeanläg til huset uden problemer. Vi har fået godt hotel og kan bare köbe lidt töj og gå ud og spise 2-3 gange om ugen, hvis vi ikke magter at lave mad i lille hotelvärelse kökken. Forsikringen betaler!! Så indtil videre ingen problemer. Sagen har også väret omtalt i pressen, så måske forsikringsselskabet er bange for vi brokker os alt for meget!?! Både Politi og brandväsen sagde at dette er en soloklar sag og IKKE var vores egen skyld!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thage Løbner 10 Anmeld indhold Besvaret January 4, 2011 Hej. Brand er altid en chokerende oplevelse, så jeg kan godt forstå, du er betænkelig ved om alt nu bliver som før. Ozon er et yderst effektiv middel til at fjerne ligt og nedbryde fedt (sod). Det bruges også i Danmark i stor stil, både industrielt og i forbindelse med røgskader. Ozon - 3 ilt bundet meget løst sammen - bruges i lukkede kamre ved branskade. Du har ret i at Ozon er sundhedsskadelig hvis personer udsættes for det, men Ozon er så ustabilt at det omgående afgiver et ilt så der bare dannes almindelig ilt (2 ilt) og så er det uskadeligt. Når man anvender en ozongenerator, skal man bare sørge for at lufte godt ud, så er der ingen fare. Altså, dit skadeservicefirma har fod på det, og du behøver ikke at frygte for helbredet, blot glæde dig til at få tingene iorden igen. Hilsener Thage ps. Ozon er genialt hvis man vil have røglugt fjernet fra en bil. Man skal bare vide hvor man får fat i en ozongenerator og man kan sælge sin bil som røgfri!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
PJKB 10 Anmeld indhold Besvaret January 4, 2011 Hej Thage, Tak for "prof." info omkring Ozon...................Er lidt mere rolig nu!!..................Og ja jeg/vi er nok "bare" lidt psykisk påvirket endnu da det var en chokerende oplevelse!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret January 4, 2011 Har selv fået ozonbehandlet min bil, og der er ingen problemer i det - alt uønsket duft forsvinder som om det aldrig har været der. Og jeg er da ikke død af at køre i bilen bagefter :D Er sikker på dit forsikringsselskab har styr på det, de har nok prøvet den slags en del gange før :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fdhin 10 Anmeld indhold Besvaret January 4, 2011 Ozon er yderst reaktivt, så det reagerer med hvad det end kommer i kontakt med, omformes til ilt, og den overskydende oxygen ion finder et nyt stof (det man gerne vil fjerne) at danne kemisk binding med omgående. Der vil ikke "hænge ozon ved" dine børns legetøj osv. Det er helt umuligt ved vores temperaturer og trykforhold her på planet earth :) Der findes også tandlæger som smider ozon ned i de huller man har i tænderne før de lukker med en fyldning. Det er fuldt forsvarligt. Ingen grund til at frygte ozon, med mindre man får direkte hudkontakt med en større mængde. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
PJKB 10 Anmeld indhold Besvaret January 13, 2011 Nu har saneringsholdet väret i gang i 3-4 dage og er färdige i morgen. Det har ikke väret nödvendigt med Ozon-behandling, men kun vask og rensning af inventar, töj mv. Kan se de har brugt noget der hedder Alron Våt Luktsanering Citrus og huset har en underlig lugt, men de har også spröjtet en masse säbespåner op under loftet som kan suge rögrester op, da vi har ventilationskanaler i alle rum........Er det et FARLIGT kemikalie?? Vi har fået at vide denne underlige indelukket/Citrus/skarpe/beskidte luft bliver bedre indenfor noget tid, men er da lidt bekymret for at flytte ind i den i weekende!?!?! Det sskal siges der ikke har väret luftet specielt meget ud og giver vi det selv en gang GROVRENGÖRING, bliver det vel bedre!!?! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites