Jump to content
alex

Pastauriserede æg ?

Recommended Posts

Salmonella frihed ? =) Den giver jeg ikke meget for. Vi skolder vores æg først' date=' de kan jo have samlet noget op under transporten.[/quote']Ja, det gør jeg da også ;-) Men om det er nødvendigt er så noget andet, men det kan man jo lige så godt:) Jeg er bare glad for at man KAN bruge alm æg som rå æg og ikke behøver købe pastauriserede æg :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja' date=' det gør jeg da også ;-) Men om det er nødvendigt er så noget andet, men det kan man jo lige så godt:) Jeg er bare glad for at man KAN bruge alm æg som rå æg og ikke behøver købe pastauriserede æg :)[/quote'] Lidt ligesom folk der ikke drikker postevand pågrund af risikoen for at det kan være forurenet. Nogle er blevet så indprintet med at rå æg og råt kød er så farligt, at man har glemt at sætte det i perspektiv. Jeg nyder at sætte kniv og gaffel i en tartarmad :) Og jeg gør det uden nogen form for bekymring.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
de har ikke salmonella i Sverige' date=' så har ikke set pastauriserede æg herovre :)[/quote'] Mener at have læst at "kun" 0,03% af æggene har salmonella i SV, hvorimod ca. 0,07% i DK har det (kan tænkes at det var kyllingekød, det er lidt siden jeg læste rapporten). Det sidder næsten altid på ydersiden (90%), med lidt omtanke i køkkenet med den viden kan man undgå forurening, så ja, der er mindre salmonella problemer i SV, men salmonella er her!! Det er et eksempel på svensk selvbedrag.......som så mange andre.....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tror nu nok medierne ville tage sagen op hvis folk blev syge af salmonella. Så mon ikke det bare er dansk selvbedrag du henviser til :)
Jeg arbejder med disse ting hver dag.....der er meget få der bliver syge at salmonella fra æg i DK, selvfølgelig endnu færre i SV. Men salmonella er her.....kan aldrig udryddes, men blot kontrolleres...så nej, ingen dansk selvbedrag her!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg arbejder med disse ting hver dag.....der er meget få der bliver syge at salmonella fra æg i DK' date=' selvfølgelig endnu færre i SV. Men salmonella er her....[/quote'] Hvis du arbejder med disse ting i hverdagen så måske du kan svare på hvor mange tilfælde der har været af salmonella i svenske æg de seneste år?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis du arbejder med disse ting i hverdagen så måske du kan svare på hvor mange tilfælde der har været af salmonella i svenske æg de seneste år?
Kan jeg ikke, men min kollega, som er en af de ledende veterinærer på programmerne til monitorering i DK kan sikkert svare, skal høre ham på mandag!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gode ved de varmebehandlede æg, er jo at man også kan købe dem som kun blommen, eller kun hviden. Lækkert til f.eks. kransekage hvor kun hviden skal bruges. Men ja, vi brugte også bare "alm" æg til vores kransekage, som dog flød lidt ud :(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det gode ved de varmebehandlede æg' date=' er jo at man også kan købe dem som kun blommen, eller kun hviden. Lækkert til f.eks. kransekage hvor kun hviden skal bruges. Men ja, vi brugte også bare "alm" æg til vores kransekage, som dog flød lidt ud :([/quote'] Hmm. samme her.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig er der salmonella i Sverige! Vi har salmonella i Danmark - ikke meget mere, men nok. Salmonella spredes bla via fugle, og endnu har jeg ikke hørt om at fuglene bliver salmonellatestet når de flyver fra Danmark til Sverige, vel. Noget andet er såp at man i Sverige bruger metoder til at desinficere med, det ikke må bruges i Danmark. Det gør at salmonella er sjælden hos forbrugerne, men det findes. Naturen skelner jo ikke mellem nationer og salmonella er naturligt forekommende. Svenskerne er bare lidt mindre restriktive i de måder man slår salmonella ihjæl inden de når ud til forbrugerne. Måske hygiene, måske desinfiktionsmidler, måske noget andet, da jeg for år tilbage rodede med salmonellabekæmpelse, spurgte jeg svenskerne, men fik aldrig svar. Iøvrigt har jeg spist rå æg og tartarmadder med stør lyst i en menneskealder, uden at blive syg af det. Nåske lidt maveproblemer af og til, men det er det. Godt nytår til alle Thage

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kunne være sjovt at se officielle tal på hvor mange der er registreret smittet i danmark/sverige.... synes det er svært at finde på nettet. Der er over 2000 forskellige samonellatyper og 1 af dem havde ca. 1200 registreret tilfælde i danmark i 08, men man mener at mindst 8000 var smittet med denne type ultimo 08 c

a. 1 promille af æg været kontamineret med Salmonella. 9 ud af 10 kontaminerede æg er udelukkende kontamineret på skallen, mens 1 ud af 10 er kontamineret i ægindholdet.
Der produceres ca. 1 mia. æg i Danmark om året

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites