Per 10 Anmeld indhold Skrevet December 28, 2010 Hej. Jeg er har boet i Sverige i over 5 år og er gift. Jeg arbejder i DK og pendler hver dag. Jeg er ganske tilfreds med livet, men der et par ting som irriterer mig. Når jeg f.eks. skal til tandlæge her i Sverige, får jeg at vide, at jeg ikke kan få noget tilskud fra forsikringskassen, med den begrundelse, at jeg arbejder i DK. Det lyder lidt underligt, i mine ører, for hvad hvis jeg var svensk statsboger og arbejdede i DK var det så samme besked ? Jeg har ikke nogen idé om at flytte tilbage nogensinde til DK, så jeg spekulerer over, om jeg ligefrem skulle bytte mit pas til svensk. Jeg ved så ikke lige hvilke "problemer" jeg kan rende ind i. Jeg tænker på min fremtidige liv som pensionist i Sverige om 20 år, og om jeg egentlig stiller mig selv dårligere økonomisk. Hvis der er nogen som har et bud på det, vil jeg da blive glad for at høre om det. Måske det ligefrem have almen interesse. /Per. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fdhin 10 Anmeld indhold Besvaret December 28, 2010 Det lyder lidt underligt, i mine ører, for hvad hvis jeg var svensk statsboger og arbejdede i DK var det så samme besked ? Ja, det ville være samme besked. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret December 28, 2010 Tilskud til tandlæge er diskuteret en del gange herinde. Tag et kig på de forskellige indlæg, som en søgning på 'tilskud til tandlæge' lige kommer op med. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fdhin 10 Anmeld indhold Besvaret December 29, 2010 Det væsentlige link mht. tandlæge og tilskud lader til at være det her http://www.forsakringskassan.se/nav/3c8230559a7105f3328602bf98e9cd84 "Den som anses som bosatt i Sverige, enligt socialförsäkringslagen är försäkrad för bosättningsbaserade förmåner och har rätt till tandvårdsstöd. Det gäller också den som är bosatt i Sverige och arbetar i ett annat EU/EES-land. " Så kan det jo ikke siges meget mere klart. At visse medarbejdere i FK ikke ved at det forholder sig sådan må man jo bare oplyse dem om når man kommer til den bro. Mht. at svaret havde været det samme mener jeg at du ikke må blande statsborgerskab ind i sager om penge, for her betyder dit statsborgerskab typisk ikke så meget, så længe du er borger i et EU/EES land. Din pension, når du kommer dertil, udbetales fra arbejdslandet. Hvis du har arbejdet 30 år i Danmark, og 10 år i Sverige skal 3/4 af din pension kommer fra Danmark og 1/4 fra Sverige, så vidt jeg forstår. Og så er det jo krydret af de pensionsopsparinger du selv måtte have i respektive lande. Det skal vi nok få masser af sjov ud af når den tid kommer, os som har arbejdet i flere EU lande. Det bliver hverken lettere eller vanskeligere af at skifte statsborgerskab. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret December 29, 2010 I øvrigt er det let at blive dansker igen, hvis du senere flytter tilbage til DK. Det er nemlig bare at anmelde det til Statsforvaltningen, at man ønsker at generhverve sit danske statsborgerskab. Som de danske regler er skruet sammen i øjeblikket, kan man dog ikke have dobbelt statsborgerskab ved naturalisation, så medmindre reglerne i Danmark ændres, mister du dermed dit svenske statsborgerskab, hvis du bliver dansk igen. Et dansk pas giver dog flere visumfrie indrejser til andre lande end et svensk pas. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
RS6 10 Anmeld indhold Besvaret December 29, 2010 I øvrigt er det let at blive dansker igen, hvis du senere flytter tilbage til DK. Det er nemlig bare at anmelde det til Statsforvaltningen, at man ønsker at generhverve sit danske statsborgerskab. Som de danske regler er skruet sammen i øjeblikket, kan man dog ikke have dobbelt statsborgerskab ved naturalisation, så medmindre reglerne i Danmark ændres, mister du dermed dit svenske statsborgerskab, hvis du bliver dansk igen. Et dansk pas giver dog flere visumfrie indrejser til andre lande end et svensk pas. Ok, det med visum vidste jeg ikke, hvilke lande er det? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret December 29, 2010 157 lande som dansker, og "kun" 155 som svensker - hvilke 2 lande, der kræver visum af svenskere, men ikke af danskere, husker jeg desværre ikke, men du kan læse en artikel om emnet her i The Economist http://www.economist.com/blogs/gulliver/2009/03/have_danish_passport_will_trav Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites