Toft 0 Anmeld indhold Skrevet December 23, 2010 Er der nogen der ved (link, tak) om gældende hastighed altid er 110 km/t over broen, eller om gældende hastighed er hvad broen sætter deres digitale skilte til langs strækningen? Altså det jeg mener, skåret ud i pap, kan man få en bøde af politiet hvis man kører 110 km/t på broen, når skiltningen på broen er sat til f.eks 70 km/t? Og inden de hellige begynder, ja jeg ved godt at i 3% af tilfældene hvor der ikke står 110 km/t, så er der en grund til at sænke sin hastighed.... Men hele sidste uge kørte jeg SE-DK omkring kl 12.30 og hver dag var hastigheden sat til 70 km/t, selv om man uden problemer kunne køre 100-110 km/t. Ved midnatstid kørte jeg retur igen fra job, og hver aften var hastigheden på broen sat til 50 km/t hele vejen over!!!! Kørte hver aften uden problemer 110 km/t hele vejen over efter diverse bremse/styreøvelser, fuldstændig SINDSSYGT at sætte hastigheden til 50 km/t, men mange lå jo og kørte kolonnekørsel med 55 km/t, åbenbart... Fatter det ikke! Men vil da gerne vide om man egetlig kan hives ind til siden af politiet, for ikke pænt at deltage i Jönsson-konvojen.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret December 23, 2010 Altså, jeg vil mene at hastigheden angivet på skiltene er hvad du må køre også i forhold til lovgivningen. Det er jo det samme som de skilte der står på de danske motorveje, hvor vejdirektoratet bestemer hvor hurtig du må kører ifm. vejarbejde mv. og der får du jo også en bøde for at køre hurtigere. Men har ikke noget link, desværre - så det er rent postulat. Jeg kører generelt hvad der passer til forholdene, uagtet hvad broen siger - når vi snakker deres sindsyge "hov det blæser 5 m/s så nu skal alle køre 70 km/t". Men generelt ikke mere end 120 km/t i min nuværende vinterbil - den gamle spand skal jo behandles som en aldrende kone hehe. Modsat så er jeg heller ikke typen der gir det lange lys eller kører inden om andre bilister hvis de vælger at følge færdselstavlerne, også selv om der står 50/70/90 km/t. Det kan jeg se en masse andre gør, og fred være med det. Men jeg ved faktisk ikke om broens skiltning er retningslinier eller lovpligtige, når de viser mindre edn 110 km/t. Men du kan jo få en bøde for at køre mere end 90 km/t i tunnelen, og det er jo også en del af broens anlæg, så mon ikke mit ovenstående postulat passer? :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
briped 10 Anmeld indhold Besvaret December 23, 2010 ... eller kører inden om andre bilister...Synes da også det er usmageligt at at overhale indenom, men dem der bliver overhalet indenom kunne jo undgå det hvis de fulgte færdselsloven og holdte til højre når der var mulighed for det :) Har set så mange der holder sig i venstre spor selvom der er kilometervis af fri bane i højre spor. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret December 23, 2010 Altså, jeg vil mene at hastigheden angivet på skiltene er hvad du må køre også i forhold til lovgivningen. Det er jo det samme som de skilte der står på de danske motorveje, hvor vejdirektoratet bestemer hvor hurtig du må kører ifm. vejarbejde mv. og der får du jo også en bøde for at køre hurtigere. Men har ikke noget link, desværre - så det er rent postulat. +1 herfra og en søgning på politi.dk viser at politiet betragter hastighedsskiltning i forbindelse med vejarbejde som værende gældende. Desuden vil jeg mene at i disse dage kan man ikke stole på diverse opbremsnings øvelser, da forholdene kan ændre sig markant med få kilometers mellemrum (og det er jo knapt så hensynsfuldt at lave katastrofe opbremsninger på motorvejen hver 2. km) =) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret December 23, 2010 (og det er jo knapt så hensynsfuldt at lave katastrofe opbremsninger på motorvejen hver 2. km) =)Fartbølle, bremsebølle - potato, potato. Folk gør jo alligevel som de selv synes passende derude. ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret December 23, 2010 Jeg mener at kunne huske, at en svensk forumbruger herindefra i en tråd for et par år siden sagde, at digital variabel skiltning kun var "lovgivningshastighed", hvis der var en rød ring rundt om tallet. Læg mærke til, at der altid kun figurerer en rød ring på den danske halvdel af broen. Nogen der ved mere om dette? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret December 23, 2010 Kort fortalt, så er det ikke godkendt skiltning der er på broen og den måde det bliver gjort på. Det siger reglerne Vejvisning (hvid/rød) og almindelig servicevejvisning (hvid/blå) skal være trafikalt begrundet, fordi: trafiksikkerheden og trafikafviklingen tæller højere end alle andre hensyn. Dette er beskrevet i afsnittet ”Trafikal begrundelse” i vejreglerne. Vejvisningen skal opfylde trafikanternes behov for relevant information, fordi: det er vigtigt, at trafikanterne ledes sikkert og effektivt frem mod målet. Der stilles store krav til trafikanterne: De skal være opmærksomme – f.eks. på sving, vejkryds, andre trafikanter og færdselstavler. Ikke sjældent i mørke og usigtbart vejr. Vejvisningen skal være overskuelig, fordi: der ellers skabes unødig risiko for dem, som færdes på vejen. Forsøg har vist, at det tager de fleste trafikanter omkring 4 sekunder at læse 4 normalt lange ord - f.eks. på en tavle. På en vej med tilladt hastighed på 80 km/t vil trafikanten - mens tavlen læses - køre ca. 75 m uden at have øjnene på trafikken og vejen. Derfor må der kun gives de nødvendige - og højst 4 - informationer. Vejvisningen skal være klar og forståelig, fordi: der kan skabes trafikfarlige situationer, hvis trafikanterne bliver sat i en tvivlssituation eller bliver forkert informeret om vejen til målet. Vejvisningen skal have kontinuitet, fordi: trafikanterne skal kunne holde orienteringen. Derfor siger reglerne, at hvis et vejvisningsmål én gang er vist på en vejviser fra et kryds, skal dette mål vises på alle efterfølgende vejvisningstavler, som trafikanterne møder på sin vej frem til målet. Vejvisningen skal være ensartet, fordi: trafikanterne skal kunne genkende og finde information hurtigt. Derfor skal informationen være forståelig og læsbar under alle vejr- og lysforhold, også på afstand, så den kan læses, mens køretøjet er i fart. Ved udviklingen af skrifttyper, skriftstørrelser, symboler og tavletyper er der lagt stor vægt på, at læsbarheden er god, også under disse forhold. Piktogrammer, der er udviklet til reklamer, firmasymboler m.v., er ofte udviklet til at kunne læses på tæt hold og er derfor forfinet i streg og skrift. Sådanne piktogrammer er sjældent egnede til at kunne læses i fart. Placeringen af tavlerne skal også være ensartet for at trafikanterne ikke skal bruge tid på at lede efter informationen, mens de kører. Vejvisningen skal være fri for reklame i form af firmanavne og logoer, fordi: trafikanterne skal koncentrere sig om det, som har trafikal betydning. Det vil sige først og fremmest geografisk information til at finde vej frem til målet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Pede 10 Anmeld indhold Besvaret December 23, 2010 Kan huske der var nogle sager - vistnok fra vejarbejdet v/ ring 3 - omkring det med at hastighederne blev sat ned og der samtidig blev målt med politiets vogne. Kan huske at reglerne var at vejarbejderne ikke bare selv måtte knalde hastighedsskilte op men at det faktisk er en politi opgave at forhåndsgodkende enhver ændring i skiltningen på de danske veje. Det må jo selvsagt også gælde på broen. Der var en del bilister der fik penge retur for fartbøder i omtalte sag (ifølge min erindring). Personligt tager jeg, som alle andre, broens hastigheder som vejledende Til tider undrer man sig over hastigheden ikke er sat ned grundet storm midt på broen mens man andre gange korser sig over at nu er den igen igen nede på 50/70 km/t. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret December 23, 2010 Præcis! En af de ting der gør sig gældende i lovgivningen er kontinuitet og ensartethed. Ingen af delene er tilstede over broen. For at sige det pænt skal DU ikke være i tvivl om at der er noget forude, såfremt der er nedsat hastighed. Med den erfaring vi har med broen, så er skiltningen stort set som vindretningen....Altså ingen kontinuitet og ensartethed. Der er ingen troværdighed i de informationer vi får og derfor gælder de ikke iht lovgivningen. En politimand kan uddele en bøde, men den vil ikke holde i retten. Derfor er der 110 i tunnelen. Men det ved folk ikke.... Hvorfor siger du så og henviser til regler om manglende nødspor. Ja men det kræver at der er skiltet med motortrafikvej inden tunnelen og det er der ikke. Hele strækningen er kategoriseret som mtorvej. Kan huske der var nogle sager - vistnok fra vejarbejdet v/ ring 3 - omkring det med at hastighederne blev sat ned og der samtidig blev målt med politiets vogne. Kan huske at reglerne var at vejarbejderne ikke bare selv måtte knalde hastighedsskilte op men at det faktisk er en politi opgave at forhåndsgodkende enhver ændring i skiltningen på de danske veje. Det må jo selvsagt også gælde på broen. Der var en del bilister der fik penge retur for fartbøder i omtalte sag (ifølge min erindring). Personligt tager jeg, som alle andre, broens hastigheder som vejledende Til tider undrer man sig over hastigheden ikke er sat ned grundet storm midt på broen mens man andre gange korser sig over at nu er den igen igen nede på 50/70 km/t. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Flemming40 10 Anmeld indhold Besvaret December 23, 2010 Kan huske der var nogle sager - vistnok fra vejarbejdet v/ ring 3 - omkring det med at hastighederne blev sat ned og der samtidig blev målt med politiets vogne. Kan huske at reglerne var at vejarbejderne ikke bare selv måtte knalde hastighedsskilte op men at det faktisk er en politi opgave at forhåndsgodkende enhver ændring i skiltningen på de danske veje. Det må jo selvsagt også gælde på broen. QUOTE] Også på den svenske side af broen? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
RS6 10 Anmeld indhold Besvaret December 23, 2010 Præcis! En af de ting der gør sig gældende i lovgivningen er kontinuitet og ensartethed. Ingen af delene er tilstede over broen. For at sige det pænt skal DU ikke være i tvivl om at der er noget forude, såfremt der er nedsat hastighed. Med den erfaring vi har med broen, så er skiltningen stort set som vindretningen....Altså ingen kontinuitet og ensartethed. Der er ingen troværdighed i de informationer vi får og derfor gælder de ikke iht lovgivningen. En politimand kan uddele en bøde, men den vil ikke holde i retten. Derfor er der 110 i tunnelen. Men det ved folk ikke.... Hvorfor siger du så og henviser til regler om manglende nødspor. Ja men det kræver at der er skiltet med motortrafikvej inden tunnelen og det er der ikke. Hele strækningen er kategoriseret som mtorvej. Tror jeg du får usædvanlig svært ved at overbevise en dommer om i retten, mener ganske bestemt der er en en fin rød ring om de hastighedstavler i tunnelen....og så er (standard) hastigheden på motorvejen i DK faktisk 130km/t og ikke 110km/t. Hvis der er 110km/t skal der stå et skilt for hver 1000m eller er det 2000m.... Og selv om du ikke kan se kontinuitet, er jeg ret sikker på en dommer vil holde med politiet/Øresundsforbindelsen, lad høre når du har vundet sagen...(hvis det skulle komme til det) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret December 24, 2010 https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=114974 Jf. lovgivningen så skal dem som udfører vejarbejdet blot informere politiet og så er det gældende. I øvrigt kan jeg bekræfte at sort is ikke er en myte ... det findes og har kostet mig en front (og højst sandsynligt en bil). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret December 25, 2010 https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=114974 Jf. lovgivningen så skal dem som udfører vejarbejdet blot informere politiet og så er det gældende. I øvrigt kan jeg bekræfte at sort is ikke er en myte ... det findes og har kostet mig en front (og højst sandsynligt en bil). Nederen, fået smadret din bil nu ? :( Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret December 25, 2010 Front møder autoværn .... 2 gange. Bilen kørte stadig 100 km efter det og kan stadig startes, men køleren (og fronten) sidder lidt tættere på motoren end BMW havde designet den til. Det bliver det svære valg, skrotte eller nyt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret December 25, 2010 Front møder autoværn .... 2 gange. Bilen kørte stadig 100 km efter det og kan stadig startes, men køleren (og fronten) sidder lidt tættere på motoren end BMW havde designet den til. Det bliver det svære valg, skrotte eller nyt. Skrotte eller nyt ? - er vel en og samme side af sagen, Blir en anden bil i begge tilfælde. Med mindre du mener, reparere eller ny ? Derfor jeg kører gammel billig spand om vinteren, kører den i autoværnet - så blir den skrottet og en ny købt ind :-) Ja og så det at der ikke er råd til 2 fede biler samtidig griner. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret December 29, 2010 Præcis! En af de ting der gør sig gældende i lovgivningen er kontinuitet og ensartethed. Ingen af delene er tilstede over broen. Den del af Øresundsforbindelsen der ligger på dansk grund er skiltet korrekt med elektroniske runde skilte med rød rand. Den kontinuitet og ensartethed du savner i forbindelse med skiltning på Øresundsforbindelsen skulle vel aldrig skyldes, at resten ligger på svensk grund? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2010 Det har ikke så meget at gøre med den fysiske udformning af skiltene, men mere den måde de bliver brugt på.....Den opfattelse af skiltningen du har som bilist, skal gi' et troværdigt billede af det scenarie du bevæger dig i. Det nytter ikke noget at skilte med isglat over en strækning på 11km og så hastigheden er 110..... folk får ikke respekt for skiltningen og det kan man jo bare se på den måde der køres på, samt de indlæg herinde der har været omkring det. Jeg kørte over 1. juledag....der var højre spor lukket fra Lernacken og hele vejen igennem tunnelen. Det viste sig, da jeg indhentede den, at det var snerydning og sne der var ved at blive fragtet til DK på lastbiler der iøvrigt kørte med 80km/t og en stor blinkende tavle bagerst, og de var nået helt til tunnelmundingen på den danske side. Ydermere var hastigheden sat ned til 70 i det venstre spor... Det gik bare skide godt i det højre spor :D Siger lidt om kundskaben og den måde broen bliver drevet på samt den manglende kommunikation imellem folket der arbejder på broen. Den del af Øresundsforbindelsen der ligger på dansk grund er skiltet korrekt med elektroniske runde skilte med rød rand. Den kontinuitet og ensartethed du savner i forbindelse med skiltning på Øresundsforbindelsen skulle vel aldrig skyldes' date=' at resten ligger på svensk grund?[/quote'] Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
testeren 10 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2010 Det nytter ikke noget at skilte med isglat over en strækning på 11km og så hastigheden er 110..... Ja det sad jeg også måbende i bilen og kiggede på et par dage efter - Jeg valgte så at regulere farten ned, for glat det var der godt nok. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2010 Ja...men det nytter intet når folk tror den er fin fin og kommer blæsende med 110+.... Hvis der er glat, så fjerner man alle hastigheds-skiltninger og kun skilter med isglat skiltet. Så er det troværdigt og folk tilpasser hastigheden helt automatisk. Nemt, men ikke for broen....der er jo 30 direktører der skal koordinere. Direktøren for venstre vognbane, skal snakke med midsterstribe direktøren, der skal sende beskeden videre til højrebane direktøren, der skal sende en underskrevet kopi videre til midterrabat direktøren, der i bar forvirring kalder til ledelsesmøde, hvorpå de finder ud af at belysningsdirektøren har juleferie sammen med nødspors direkøren og derfor bliver det udsat til alle er på arbejde igen. Tidligst engang i foråret..... Ja det sad jeg også måbende i bilen og kiggede på et par dage efter - Jeg valgte så at regulere farten ned' date=' for glat det var der godt nok.[/quote'] Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2010 Ja...men det nytter intet når folk tror den er fin fin og kommer blæsende med 110+.... Hvis der er glat, så fjerner man alle hastigheds-skiltninger og kun skilter med isglat skiltet. Så er det troværdigt og folk tilpasser hastigheden helt automatisk. Nemt, men ikke for broen....der er jo 30 direktører der skal koordinere. Direktøren for venstre vognbane, skal snakke med midsterstribe direktøren, der skal sende beskeden videre til højrebane direktøren, der skal sende en underskrevet kopi videre til midterrabat direktøren, der i bar forvirring kalder til ledelsesmøde, hvorpå de finder ud af at belysningsdirektøren har juleferie sammen med nødspors direkøren og derfor bliver det udsat til alle er på arbejde igen. Tidligst engang i foråret..... Der står i færdselsloven at skiltningen er påbudt højeste hastighed, men man skal køre efter vejens udstyr og vejrforholdene - så den er god nok at de skilter med 110km/t på isglat vej. De gør ikke noget forkert. Men jeg giver dig helt ret i at deres måde at bruge skiltningen på ikke er logisk. De bruger 70 km/t tilfældigt, glemmer at slukke dem. Glemmer at sætte 110 ned til 70, når det blæser stormstyrke på broen etc. Derfor folk ikke respekterer skiltningen, da den som regl aldrig passer. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2010 Problemet er at folk godt ved der er glat ....i modsætning til Køge Bugt, så er der 110 hele vejen til Køge, men de skilter kun med det få steder. Derfor kører folk efter forholdene. På broen er der skilte for hver 500 m....og de ændrer sig hele tiden. De skal slet ikke skilte med 110....de skal skilte for vind, isglat osv. Så bliver folk meget mere bevidste over hvad de kører i og på. Lige nu er det broen der dikterer hastigheden som vinden blæser.....gjorde de ikke det, så kørte folk efter forholdene og ikke efter hastigheden = langt færre sindssyge situationer med danske politibetjente i civile svenske biler og folk der kører efter skiltene og ikke det de kan mærke og se ud af forruden. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret December 31, 2010 Ja...men det nytter intet når folk tror den er fin fin og kommer blæsende med 110+.... Hvis der er glat' date=' så fjerner man alle hastigheds-skiltninger og kun skilter med isglat skiltet. Så er det troværdigt og folk tilpasser hastigheden helt automatisk.[/quote'] Du må altså meget rundstykke, men den logiske konsekvens af det du skriver er vel egentlig, at alle hastighedsskilte, uanset hvor du befinder dig, burde fjernes når det er isglat - for det kunne jo være folk blev forvirrede over det rent faktisk er isglat. Eller er folk specielt dumme når de kører på Øresundsbroen? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret December 31, 2010 Hvornår har du sidst kørt over i myldretiden?? Det burde besvare dine spørgsmål :D Du må altså meget rundstykke' date=' men den logiske konsekvens af det du skriver er vel egentlig, at alle hastighedsskilte, uanset hvor du befinder dig, burde fjernes når det er isglat - for det kunne jo være folk blev forvirrede over det rent faktisk er isglat. Eller er folk specielt dumme når de kører på Øresundsbroen?[/quote'] Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
RS6 10 Anmeld indhold Besvaret December 31, 2010 Problemet er at folk godt ved der er glat ....i modsætning til Køge Bugt' date=' så er der 110 hele vejen til Køge, men de skilter kun med det få steder. Derfor kører folk efter forholdene. På broen er der skilte for hver 500 m....og de ændrer sig hele tiden. De skal slet ikke skilte med 110....de skal skilte for vind, isglat osv. Så bliver folk meget mere bevidste over hvad de kører i og på. Lige nu er det broen der dikterer hastigheden som vinden blæser.....gjorde de ikke det, så kørte folk efter forholdene og ikke efter hastigheden = langt færre sindssyge situationer med danske politibetjente i civile svenske biler og folk der kører efter skiltene og ikke det de kan mærke og se ud af forruden.[/quote'] Kunne ikke være mere enig....væk med alt skiltning, lad os køre efter forholdene!! Ironi kan være brugt i ovenstående.... Mht. om skiltningen på broen og i tunnelen opfylder lovens krav, venter jeg stadig på at høre om du kan overbevise en dommer, om at de fine elektroniske skilte (med rød kant) ikke opfylder lovens krav om ensartethed....:-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites