Jump to content
Lollikken

Thus it begins again

Recommended Posts

Det er nu rent faktisk SJ's X2000 tog man kan spille på' date=' ikke Skånetrafikens.[/quote'] hehe - Det er nok ikke så nemt at arrangere spil på Skånetrafikkens tog. For at arrangere et spil, skal der være spænding om udfaldet og der må ikke være tvivl om resultatet. Lige for tiden ser der kun ud til at være en form for mudret udfald af størstedelen af Skånetrafikkens togafgange: De ender med at blive vildt forsinkede, men DSB First gør alt for at svindle og forvirre statistikkerne så meget at ingen kan finde ud af at tolke dem. Det er svært at lave et spil på det - det svarer til en fodboldkamp, hvor der bagefter er tvivl om hvor mange mål hver side scorede.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Så lover de frostvejr igen på torsdag... Så kommer der garanteret "is" på togene igen og, der skal repareres endnu flere tog. Gad vide, hvad oddset er på, at der ikke kommer 10 minutters drift (skrivebordsprojektet) igen den 31. januar... De kan ikke være store...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tog et stort sats i sidste uge og købte et nyt månedskort! Det var fordi det lykkedes mig at bruge et par garantibilleter til at komme frem og tilbage til tiden mandag og onsdag i sidste uge (borset fra de sidste 3-4 minutter). De var åbenbart meget forhippede på at få det til at fungere ordenligt i sidste uge. Nu har de ikke fucket voldsomt op siden da for mit vedkommende, men de er ved at falde tilbage i den gamle slendrian mode . De sidste 4 morgener i træk er toget 7.53 fra Malmö blevet ca. 10 minutter forsinket inden det overhovedet havde forladt stationen: Fredag: De kunne ikke finde ud af at koble nogen togsæt sammen i Helsingborg og blev derfor forsinkede. Mandag: Vi holdt 10 minutter på Malmö C og "Avventede personale" ??? Tirsdag: Vi holdt 10 minutter på Malmö C og ventede på at der skulle komme en togfører!! Onsdag: 10 minutter for sent afsted igen - igen forklaring overhovedet. 10 minutters forsinkelse er til at leve med - men det er jo de samme dumme ting, som bliver ved med at ske. Specielt at der skal ventes på at personale når frem - det er simpelthen idiotisk at der ikke er lagt tilstrækkeligt med tidsbuffere ind i deres tidsplan. Mandag eftermiddag prøvede jeg at være med et tog hjemad, der gik eksakt til tiden - det var sgu fedt at prøve :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
"TRAFIK. Drabbades du av inställda tåg under julhelgen? Då kan du få ersättning av Skånetrafiken. Mellan den 23 december och den 7 januari körde Skånetrafiken enligt söndagstidtabell även på vardagar. Totalt ställdes ungefär 100 avgångar per dag in på grund av snön. Nu har Skånetrafiken tagit beslutet att de månadskortsinnehavare som drabbades av förseningar till följd av de inställda avgångarna kommer att få ersättning för den tid av månadskortet när antalet avgångar var begränsat.Skånetrafiken har egentligen ingen skyldighet att ersätta resenärer, men väljer att göra det ändå, uppger Sveriges radio. Totalt berörs ett hundratal resenärer, som kommer att få sin ersättning utbetald i form av ett presentkort hos Skånetrafiken." Hvordan får man fat i et presentkort, det melder artiklen ikke om. Jeg vil da gerne have et gavekort!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
"TRAFIK. Drabbades du av inställda tåg under julhelgen? Då kan du få ersättning av Skånetrafiken. Mellan den 23 december och den 7 januari körde Skånetrafiken enligt söndagstidtabell även på vardagar. Totalt ställdes ungefär 100 avgångar per dag in på grund av snön. Nu har Skånetrafiken tagit beslutet att de månadskortsinnehavare som drabbades av förseningar till följd av de inställda avgångarna kommer att få ersättning för den tid av månadskortet när antalet avgångar var begränsat.Skånetrafiken har egentligen ingen skyldighet att ersätta resenärer, men väljer att göra det ändå, uppger Sveriges radio. Totalt berörs ett hundratal resenärer, som kommer att få sin ersättning utbetald i form av ett presentkort hos Skånetrafiken." Hvordan får man fat i et presentkort, det melder artiklen ikke om. Jeg vil da gerne have et gavekort!
Det gælder sikkert ikke Øresundspendlere pga. det faktum at det er et "joint venture" med Danmark og så kan man ikke finde ud af det. "Kompensationen" for sidste vinters togkaos var en udvidelse af gyldigheden af sommerkortet. Der stod Øresundspendlerne med en lang næse da det kort jo ikke kan bruges over broen. Og hvad med dem der køber deres togkort i Danmark (det har jo rent faktisk været billigere at købe det i Danmark i lang tid nu). De får sikkert ikke mere end en skaldet 50'er eller måske 100 kr ud af den danske pendler-garanti. Og de 24 garantibilletter som jeg pt. venter på er meget mere værd. Men altså...ekstraordinær kompensation for Øresundspendlerne? Jeg håber jeg tager fejl men mon ikke også det bliver en lang næse i år?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe...man vidste jo det var for godt til at være sandt. Det gælder selvfølgelig ikke Øresundstog. http://www.skanetrafiken.se/templates/InformationPage.aspx?id=20439&epslanguage=SV "Hårt drabbade kunder får nu ersättning Om du rest med Jojo Period och på grund av söndagstrafik i Pågatågsnätet inte kunnat resa till jobbet med periodkort kan du nu få ersättning. Obs! Detta gäller endast under perioden 23/12-9/1 2011. Du får ersättning i form av presentkort om du kontaktar kundcenter."

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

At de blot siger det gælder Jojo Period bør jo betyde at det også gælder os der har Jojo Period ôresund - ellers havde de vel specifikt skrevet Jojo Period Skåne (og dermed sparet sig selv for en masse henvendelser fra Øresundspendlere). Den skal da prøves.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Der står jo ret tydeligt i teksten, at det gælder folk, som pendler med pågatåg. Så det gælder med andre ord kun de øresundspendlere, som fx kommer fra Oxie, Persborg, Burlöv, Åkarp, Hjärup, osv., og ikke dem som stiger direkte på et øresundstog.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Så ser det ud til, at der er 10 minutters drift igen fra på mandag. "Från 31 januari kör tågtrafiken enligt ordinarie tidtabell Bild: Tåg till Malmö-Köpenhamn kör tio minuters trafik från måndag den 31 januari. All tågtrafik kör enligt ordinarie tidtabell från 31 januari 2011. Från måndagen den 31 januari kör Skånetrafiken enligt ordinarie tågtidtabell igen. Tågen kör 10-minuterstrafik mellan Malmö och Köpenhamn i rusning morgon och eftermiddag. " (fra Skånetrafikens hjemmeside). Så mangler vi bare, at prisen på månedskortet sættes ned - de var ikke sene til at sætte prisen op, da SEK var lav, men nu er kursen jo temmelig høj :sick:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Så mangler vi bare, at prisen på månedskortet sættes ned - de var ikke sene til at sætte prisen op, da SEK var lav, men nu er kursen jo temmelig høj :sick:
Det ville jo være passende. Men hvis det ikke sker, kan man jo give sig til at købe månedskort på den danske side - p.t. koster de vist 1480DKK, hvilket svarer til ca. 1760 SEK med aktuel kurs - noget billigere end Skånetrafikkens 1900 SEK. Ved nogen forøvrigt hvordan rejsegarantien fungerer på den danske side?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
[...] Så ser det ud til, at der er 10 minutters drift igen fra på mandag. [...]
Meget passende, i tid til at testrejserne skal til at starte op, så de kan få nogen positive reviews.
[...] Ved nogen forøvrigt hvordan rejsegarantien fungerer på den danske side? [...]
http://www.dsb.dk/Kundeservice/Rejsetidsgaranti/DSB-Oresund-Rejsetidsgaranti/

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Bemærk, at hos DSB skal man åbentbart være 30 minutter forsinket før det udløser en garantibillet. Plus, at følgende forbehold ikke skal være gældende (der findes flere forbehold) DSB senest 24 timer før togets afgang har annonceret forlænget rejsetid. Så vil de nye rejsetider indgå i beregningen af kompensationen. Annonceringen sker på Internettet, Tekst-tv, Rejseplanen og ved opslag på berørte stationer

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror nu et lign. forbehold gælder for Skånetrafiken selv om jeg dog ikke har kunnet finde det stående nogen steder. Men jeg ved at de har skrevet at rejsetidsgarantien gælder "enligt reduceret tidstabel" dvs. at man IKKE kan skrive, at man skulle have været med et af morgenmyldretidstogene, da det har været annonceret i lang tid, at de er aflyste. F.eks. har en person skrevet en forsinkelse på www.eod.dk fra den 24/1, hvor der står "planlagt afgang 7:51 fra Hyllie". Der har 5-6 uger ikke været nogen planmæssig afgang 7:51 så denne vil blive afvist, da det er den reducerede tidstabel er gælder. Angående den danske rejsetidsgaranti. DSB "kræver" at såfremt man har dansk CPR-nummer (hvem har ikke det der pendler dagligt ml. DK/SE?) så skal man tilmelde sig "DSB Pendler Rejsetidsgaranti". Så får man automatisk udbetalt erstatning på sin NEM-konto udfra en beregning af den samlede rettidighed der har været på en måned, på den strækning man har angivet. I "gamle" dage kunne man vælge om man ville benytte den ene ordning med fribilletter, eller den anden med kompensation via NEM-konto. Men det kan man altså ikke frit vælge længere. Der er jo ingen der siger man behøver oplyse DSB sit personnummer. Det krav har man vel "ret" til at afvise?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Angående den danske rejsetidsgaranti. DSB "kræver" at såfremt man har dansk CPR-nummer (hvem har ikke det der pendler dagligt ml. DK/SE?) så skal man tilmelde sig "DSB Pendler Rejsetidsgaranti". Så får man automatisk udbetalt erstatning på sin NEM-konto udfra en beregning af den samlede rettidighed der har været på en måned, på den strækning man har angivet.
Det er da egentlig smart nok, hvis man ikke umiddelbart tænker nærmere over det. Men det hænger jo sammen med, hvordan den samlede rettighed udregnes på den månedlige basis og erstatningen. Er der nogen, som ved, hvordan det præcis hænger sammen? Har der været fx. 95%'s rettighed får man så 5% i erstatning af prisen på sit pendlerkort? I så fald betyder det, at man ved et pendlerkort til 1.500 DKK får blot 75 DKK tilbage, hvilket ikke engang er nok til at betale en enkeltbillet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det er da egentlig smart nok, hvis man ikke umiddelbart tænker nærmere over det. Men det hænger jo sammen med, hvordan den samlede rettighed udregnes på den månedlige basis og erstatningen. Er der nogen, som ved, hvordan det præcis hænger sammen? Har der været fx. 95%'s rettighed får man så 5% i erstatning af prisen på sit pendlerkort? I så fald betyder det, at man ved et pendlerkort til 1.500 DKK får blot 75 DKK tilbage, hvilket ikke engang er nok til at betale en enkeltbillet.
Jeg kan ikke lige huske, hvordan de regner erstatningsbeløbet ud, men jeg kan da sige, at jeg i begyndelsen af januar fik over 500 kr. tilbagebetalt på pendlergarantien. Jeg er ikke klar over, om det kun var for december eller om det også dækkede november, men det var da et trods alt et ok beløb.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg kan ikke lige huske' date=' hvordan de regner erstatningsbeløbet ud, men jeg kan da sige, at jeg i begyndelsen af januar fik over 500 kr. tilbagebetalt på pendlergarantien. Jeg er ikke klar over, om det kun var for december eller om det også dækkede november, men det var da et trods alt et ok beløb.[/quote'] Jeg tror at jeg har fundet en forklaring her: http://www.dsbfirst.dk/pendler_rejsetidsgaranti_.asp De har åbenbart et rettidighedsmål på 92%. Man får kun kompensation for den del som er under 92%. Og når DSB First så tilmed gør deres bedste for at fuske med statistikken ved at aflyse tog (tæller ikke med) og springe stationer over (tæller heller ikke med), så bliver det formentlig aldrig særlig højt. De tæller jo heller ikke med, når der er så overfyldt, at man slet ikke kan komme med toget. Tidligere hen fuskede de også med statistikken ved at de nogen gange sprang Malmø C over, og kørte direkte fra Svågertorp til Lund med forsinkede tog, og smed 95% af togets passagerer af på Svågertorp med besked om at vente på næste tog!!!!. Det kan heldigvis ikke længere lade sig gøre.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man kigger på denne måneds pamflet der ligger i toget er det grotesk at de 2 grafer der viser forsinkelser er så forskellige. Selvom den svenske tager al forsinkelse med og den danske kun den Last selv mener de er skyld i er det alligevel underligt at i DK er togene konsekvent mindst 20% mere rettidigt kørende.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Stor nyhed - et morgentog var til tiden (næsten)! En nyhed består jo i at der sker noget som sjældent forekommer ;) For første gang i flere uger var toget 7.53 kun max 3 minutter forsinket - både ved afgang og ankomst. Utroligt! Jeg så tilgengæld at 7.42 toget (som jo har været aflyst i en måned) var lidt mere forsinket, for det gik netop som jeg kom ind på perronnen. Spørgsmålet er, om min teori om, at 10 minutter drift fører til maks 10 minutter forsinkelse under normale forhold, kommer til at holde stik?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Pis mig i øret! - selv som kynisk skeptiker kan man være for optimistisk

Tidligere hen fuskede de også med statistikken ved at de nogen gange sprang Malmø C over' date=' og kørte direkte fra Svågertorp til Lund med forsinkede tog, og smed 95% af togets passagerer af på Svågertorp med besked om at vente på næste tog!!!!. Det kan heldigvis ikke længere lade sig gøre.[/quote'] Lige nu har jeg mest lyst til at lave en Bertel Haarder Det kan så åbenbart stadigvæk godt lade sig gøre at springe alle Malmø Stationerne over alligevel. Det er netop sket her i eftermiddag for toget, som afgik 16.22 fra Kbh H. Alt så ud til at gå helt efter planen, men lige på den allersidste del af broen stoppede vi. Efter lang tids venten fik vi beskedden, at det var gået noget ret galt i citytunellen og kun 1 spor var ledigt, så nu var der kaos. Næste besked: Vores tog var blevet "utglesat" og dermed ville vi blive dirigeret uden om citytunellen. Næste stop ville være Lund og passagerer til Hyllie, Triangeln og Malmö C skulle tage toget tilbage fra Lund til Malmö når der kom et, og vi skulle forøvrigt passe på ikke at komme til at tage et af de toge, som nu ville køre uden om Malmø og direkte til Kastrup........:scared::scared: WTF? - kan man fremover rissikere at ryge ind i en uendelig løkke??????? Mens toget holdt og ventede på yderligere instrukser var der en kvik passagerer, som gik op til førerhuset, bankede venligt på og spurgte om det ikke kunne lade sig gøre at stoppe på (den nu udtjente) Svågertorp station - så kunne dem der selv ville, stå af og tage chancen med bybusser og/eller taxa. Det fik togføreren faktisk spurgt hvem der end sidder i den anden ende om, og det fik vi lov til, så det endte med at 90% af passagererne stod af på den nu udtjente Svågertorp station - inkl. jeg selv. Måtte så med bus hjem derfra. 1½ times forsinkelse alt i alt, men jeg blev da trods alt ikke dumpet i Lund. Men jeg ved ikke hvad der skete for den stakkels danske familie, som skulle have været med Skitoget til Åre med afgang fra Malmø C. De havde vist en 40 minutters buffer, men det var jo ikke nok. Men de kunne vist også fange skitoget i Lund. En venlig lokal svensk passagerer hjalp dem med at bestille en taxa til dem til fast pris osv. fra Svågertorp til Lund. Om de nåede frem i tide ved jeg ikke.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...