Jump to content
Lollikken

Thus it begins again

Recommended Posts

DSBfirst har jo fået bonus fordi de har leveret en rettidighed der er BEDRE end kontrakten foreskriver! Og med rettidighed menes den rettidighed de som operatører har indflydelse på. Og det er da en KÆMPE illusion at tro på at DB, Arriva eller enhver anden operatør kan levere meget bedre "service" under de forhold og med det materiel der køres med nu. Arriva kører Pågatåg i Skåne. Pågatåg har kørt efter søndags-tabel i flere uger nu og tog mellem Simrishamn og Malmö har slet ikke kørt, ligeledes i flere uger. Hvis Arriva er så fantastiske, hvorfor forholder det sig så således? Nej jeg er ikke ansat hos DSBfirst og kender heller ikke nogen der er det. Og jeg siger heller ikke at DSBfirst er perfekte.
Det underholdende er jo, at DSB First har ansvaret for materiellet, da det er deres (ligesom Arriva eller DB selv skulle have leveret tog, hvis de havde vundet kontrakten). Det virker til, at DSB First ikke har nok togsæt til at operere med den drift, som de har lovet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det er vel i sidste ende trafikverket der ansvarer for det her??
tjaa - måske. Fejl på sporskifter og signaler er i hvert fald helt klart Trafikverkets ansvar. Jeg vil sige at i sidste ende er det største problem, at det er så svært at finde ud af hvem der har ansvaret. - Hvem har egentlig ansvaret for at der ikke er togsæt nok til rådighed? (ok DSB First i følge Credde) - Hvem har ansvaret for at togplanen er så snørklet at tog skal komme hele vejen fra fx. Gøteborg til Malmø uden at blive forsinkede, for at det kan køre til tiden fra Malmø?.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det underholdende er jo' date=' at DSB First har ansvaret for materiellet, da det er deres (ligesom Arriva eller DB selv skulle have leveret tog, hvis de havde vundet kontrakten). Det virker til, at DSB First ikke har nok togsæt til at operere med den drift, som de har lovet.[/quote'] Skulle DB/Arriva selv have leveret tog hvis de havde vundet kontrakten? Stod DB/Arriva klar med x-antal togsæt der kunne køre på Dansk og Svensk kørestrøm? Jeg tvivler KRAFTIGT på det. De nye Pågatåg er heller ikke, svjv., Arrivas tog. De er bestilt af Skånetrafiken og det er så Arriva der kører dem. Og uden at kunne sige det med sikkerhed, er jeg næsten overbevist om at det er samme princip med Øresundstogene.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
http://www.bt.dk/politik/venstre-kraever-handling-paa-dsb-aflysninger http://www.bt.dk/danmark/dsb-chef-skyder-skylden-paa-vintervejret Jeg har stadig ikke helt forstået pointen i at de aflyser i den stil. Jeg synes ikke helt deres argumenter holder. De aflyser primært tog i myldretiden, som jeg har forstået det. Myldretiden er allerede der hvor togene er fyldte. 1 aflyst tog og det næste skal transportere en halv gang mere end de har plads til, hvilket bruger en masse tid på stationen fordi alle folk forsøger at komme på, og efterlader en masse folk på peronnen fordi der ikke er plads til dem. Dem der er efterladt kan ligeså godt tælle 1 aflysning som 2.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, jeg tog faktisk lidt fejl mht. togene. Det viser sig, at der i udbudsmaterialet var krav om, at man lejede de togsæt, som DSB allerede brugte til at køre på Øresundstrækningen (= fed forfordeling for DSB allerede). Citat fra http://myldretid.dk/nyheder/nr/409 "På materielsiden skal operatøren leje de Øresundstogsæt, som DSB ejer, og de skal anvendes i den udbudte trafik. Den del af kørslen, der kun foregår i Danmark, har operatøren selv ansvar for at forsyne med materiel. Det er de tog, der i dag kører mellem Nivå og Lufthavnen. Vinderen af udbuddet har dog mulighed for at leje et antal af DSBs IR4-togsæt (litra ER), som også i dag bruges til formålet. Også adgang til at leje DSBs faciliteter til vedligeholdelse og klargøring følger med opgaven." "Den vindende operatør får ansvar for at køre togene, vedligeholde og klargøre dem og forestå billetsalg og passagerinformation i togene. Kørslen er udbudt som en bruttokontrakt, hvilket vil sige, at billetindtægterne ikke tilfalder operatøren, men Trafikstyrelsen. Der vil i kontrakten indgå incitamentsordninger om bl.a. krav til køreplanlægning, erstatningstransport og service i togene og på stationerne samt en bod-bonus-ordning i forhold til rettidighed, passagertilfredshed og passagertal. Kontrakten minder derved meget om de kontrakter, de amtslige trafikselskaber i dag indgår med busentreprenørerne, men de indbyggede incitamenter er større." Citat fra omkring kontrakten: http://myldretid.dk/nyheder/nr/463 "Kontrakten er 7-årig og begynder til januar 2009. Den samlede kontraktsum udgør omkring 7 mia. kr. Kontrakten med Trafikstyrelsen omfatter kørsel mellem Helsingør, København, Københavns Lufthavn og landegrænsen til Sverige, mens kontrakten med Skånetrafiken omfatter kørsel fra landegrænsen til Malmø og videre i Skåne og Blekinge samt en option på fortsættelse til Göteborg og Kalmar" "Det er selskabet DSBFirst, der skal drive trafkken. Dette er et selskab, hvor britiske FirstGroup er mindretalsaktionær. SJ havde dannet et lignende selskab med MTR fra Hong Kong. En del af forklaringen på disse samarbejder med private selskaber er nok, at DSB og SJ har villet modvirke formodninger om, at deres tilbud var urealistisk lave. Det var det, der førte til, at DSBs tilbud på de midt- og vestjyske strækninger ikke blev valgt ved udbuddet i 2001, der som bekendt faldt ud til Arrivas fordel." Så, som andre har kommenteret, så er First altså bare en gallions figur for at sikre sig mod formodninger om, at DSB og SJ's tilbud var urealistisk lave (hvad de garanteret er!) "Trafikstyrelsen og Skånetrafiken forventer, at den nye kontrakt betyder flere tog til tiden, bedre trafikinformation og serviceforbedringer på stationerne i form af udvidede åbningstider i kiosker og billetsalg mm. Kontrakten indebærer en bonus- og bodsordning, der skal give incitament til at opfylde disse mål." Til det kan man jo bare le :lol: eller græde :scared: Men er jeg den eneste, som synes det er lidt mystisk, at det var krævet, at man skulle leje nogle tog, som DSB allerede ejer fremfor at give andre mulighed for at komme med andre typer af tog, som måske havde haft andre muligheder for service mm.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Men er jeg den eneste, som synes det er lidt mystisk, at det var krævet, at man skulle leje nogle tog, som DSB allerede ejer fremfor at give andre mulighed for at komme med andre typer af tog, som måske havde haft andre muligheder for service mm.
Jeg syntes ikke det er specielt mystisk. Man har i forvejen masser af tog for milliarder af kroner der er "specielt bygget" til at køre over netop broen. Det er ret oplagt at det er disse tog der benyttes, medmindre de er i en helt håbløs forfatning, og det er ikke mit indtryk selv om sæderne godt nok er ved at være lidt slidte. Og hvem siger at nye tog skulle have været bedre? Se bare IC4... :rolleye:. Og selv de spritnye Pågatåg har problemer med frosten... I "gamle dage" var det jo både DSB og SJ der stod for driften i et samarbejde, og jeg tror SJ ejer flere af togene end DSB gør (togene kører flere km i Sverige). Faktisk kan man se fysisk på et togsæt, hvem der ejer det. Helt oppe ved førerhuset på toget står der noget i stil med "SJX3K" der markerer at det er et svenskejet tog, og "DSB....et eller andet" der markerer om det er et danskejet tog.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Øresundstogene er ikke videre specialbygget, men er bare bygget til at kunne køre på hhv. dansk og svensk kørestrøm og så selvfølgelig de to landes ATC. DSB og SJ kunne helt sikkert godt have brugt på nogle af deres andre strækninger. Hvis Pågatågene er bestilt af Skånetrafiken, så forklarer det jo en hel del om deres kvalitet :thumbdown Jeg tror ikke, at fx. DB havde valgt en IC4 model til at køre på strækningen. IC4 er jo også bestilt af DSB, og så kan man jo bare tænke sit...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej. Og så sidste nyt. Der kommer alligevel ikke normal drift fra på Mandag som lovet af Skånetrafikens presschef Ulrika Mebius i denne artikkel i Sydsvenskan den 5 januar 2011. Endnu engang er hun afsløret i en direkte løgn. http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1345800/Pa-mandag-ska-tagen-rulla-som-vanligt.html Istedet forsætter man med 20 min drift i myldretiden mellem Malmø - København H. Mens der igen kommer 10 min drift på Kystbanen fra København til Helsingør. Forskelsbehandling siger jeg. Se dette link: http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1347410/Tagbrist-sinkar-trafiken-over-bron.html Man kan også undre sig over at Sydsvenskan har lukket muligheden for at kommentere artiklen, efter pres fra Skånetrafikken.... ? Skånetrafikken lover dog at der til gengæld kommer længere togsæt når de kun kan køre 20 min drift. Dette løfte giver jeg dog ikke meget for. F.eks. i dag fra København H til Malmø med afgang fra København H kl. 16.33 var der kun 1 togsæt...... så langt fra alle kom med fra København H og ikke mange kom med fra Ørestad og Kastrup. Jeg frygter også hvad der kommer til at ske når Håndbold VM starter den 13 januar med spillested bl.a. i Hyllie Arena. Mange danske tilskuere til tage toget over til kampene som starter omkring kl. 18.00. Det vil sige at tusinder at håndbold tilskuere skal med de i forvejen overfyldte Øresundstog. Jeg forudser kaos.... Hvad siger i. ? Mvh Tim

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Efter for 2 dage side at have sagt at "På måndag går Skånetrafiken tillbaka till ordinarie tågtidtabell....", har genierne nu opdaget at det har de ikke tog nok til....... Så det bliver allligevel kun 20 minutters drift et godt stykke tid endnu: http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1347410/Tagbrist-sinkar-trafiken-over-bron.html Det her er det værste stykke monopolistike l... der er set i meget lange tider.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Nu må den kontrakt altså tages fra DSB First, det er simpelthen for dårligt! Vi vil have pengene tilbage! Det er lige før, at togene i Indien kører bedre end her! Hvorlænge har DSB First og co. vidst, at der skulle være 10 minutters drift - jo meget længe, men alligevel har man ikke nok tog på grund af is på togene (eh, måske de skulle kigge på DMI - de lover tøvejr!) Vi vil have tysk grundighed (DB) og Schweizisk præcision (SBB)...!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Efter for 2 dage side at have sagt at "På måndag går Skånetrafiken tillbaka till ordinarie tågtidtabell....", har genierne nu opdaget at det har de ikke tog nok til....... Så det bliver allligevel kun 20 minutters drift et godt stykke tid endnu: http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1347410/Tagbrist-sinkar-trafiken-over-bron.html Det her er det værste stykke monopolistike l... der er set i meget lange tider.
Citat fra artiklen: "– Det kommer troligtvis att se ut så här under resten av januari, men vår förhoppning är iallafall att vi snart ska kunna köra genom tunneln till Hyllie utan att behöva stanna på Malmö C. " Hehe! Det lyder da fint for os, der står på toget på Hyllie!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Faldt lige over dette interview med Skånetrafikens trafikchef. Prøv at lyt til det. Det er noget at et forbehold han tager sig med hensyn til om togene kommer til at køre til tiden fra på Mandag. Hvis det bliver 10-20 cm sne kan han ikke garantere noget. Men har hen ikke set vejrudsigten for næste uge, det nærmeste på lidt sne er lidt regn / slud som der måske kommer.. Men bedre at ikke love noget som de ikke kan holde og tale alle forbehold. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=4279912 Og måske erstatning på vej: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=4279706 http://m.sverigesradio.se/site/index.aspx?artikel=4279706&unitid=96&offset=0 Og denne side har nogle ret interessante statistikker: http://xn--tg-yia.info/

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Så kom det frem her til morgen ombord på toget (som faktisk gik nogenlunde til tiden - 0702 fra Hyllie), at 10 minutters driften først kommer igen den 31. januar, såfremt der ikke er frostvejr om natten, solen skinner osv. (læs jeg tror ikke en meter på det). 10-minutters driften har ikke været andet end et skrivebordsprojekt for at få kontrakten...!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Så kom det frem her til morgen ombord på toget (som faktisk gik nogenlunde til tiden - 0702 fra Hyllie), at 10 minutters driften først kommer igen den 31. januar, såfremt der ikke er frostvejr om natten, solen skinner osv. (læs jeg tror ikke en meter på det). 10-minutters driften har ikke været andet end et skrivebordsprojekt for at få kontrakten...!
Ja jeg hørte godt hun kom med "service-meddelelsen" i toget i morges. Hun lød også lidt anstrengt da hun sagde den, hehe.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Skånetrafikkens argument for at sløjfe 10 min driften i januar måned var at de så kunne køre med længere tog i deres 20 min drift mellem København H og Malmø. Men som jeg skrev ville jeg se de lange togsæt før jeg troede på det. Og rigtigt nok... her idag fra København H kl. 15.33 bestod toget mod Malmø og Göteborg at 1 togsæt med 3 vogne...... På København H stod folk i alle gangene og i lufthavnen var det ikke alle som kom med. Togføreren måtte flere gange bede folk som stod nær døren om at træde ud da dørene ellers ikke kunne lukke og toget ikke køre... Toget ankom 10 min forsinket til Malmø C Så Skånetrafikens løfte om at 20 min drift ville give lange togsæt på de som kørte var som jeg frygtede rent PR bluff..... Mvh Tim

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Godt jeg ikke er togpendler :sick:http://www.skanskan.se/article/20110112/TRAFIK/701129906/0/nyhetsdygnet/*/osakert-med-vm-tag Det bliver en "spændende" periode vi starter i dag - VM ved Hyllie station og hverken flere eller længere tog :scared:
Pludselig har man åbentbart flere og længere tog til at sætte ind under håndboldsvm... http://www.sydsvenskan.se/sport/handboll/HandbollsVM2011/article1352306/Skanetrafiken-satter-in-handbollstag.html Det undrer mig derfor, hvorfor man ikke kan sætte det/de tog ind i myldretiden... Alene et ekstra tog om morgenen mellem 7 og 8 ville afhjælpe utrolig meget. Men mon ikke DSB First får det samme for at drive forbindelsen uanset om der går 3 eller 6 tog i timen... Det skulle ikke undre!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Spil på om toget når frem til tiden! Lol - så er der premiere for at kunne spille på om et tog når frem til tiden http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1354338/Nu-kan-du-sla-vad-om-tagforseningar.html I teorien kunne det jo indebære at man i fremtiden kunne lave en form for kunstig forsikring mod at togene gik helt i skoven. Men foreløbigt er der langt vej endnu. Ladbrokes kun et et enkelt tog at spille på - Malmø til Stockholm http://sports.ladbrokes.com/sv-se/Svenska-Specialare/Transport-SpecialareSvenska-Specialare/Transport-Specialare-t210005971 Man får helt klart pengene flest gange igen på at toget rent faktisk kommer frem helt præcist til tiden - det må også være det mest usandsynlige :laugh:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...