Jump to content
SweaDan

Beskatning af 15.000 i personlig indkomst i Sverige når jeg arbejder fuld tid i DK?

Recommended Posts

Hej Ved at der er problemer med at have indkomst i begge lande, MEN hvordan bliver jeg beskattet af en personlig indkomst på 15.000 SEK i Sverige når jeg arbejder fuld tid i Danmark? Håber nogen kan hjælpe. På forhånd tak Mvh. Anders

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du fik SP penge udbetalt fra Danmark sidste år er det dem du beskattes af. Dem har du nemlig ikke betalt skat at i Danmark - kun en "afgift" til staten. Men til gengæld kan du så trække dine bankrenter fra i begge lande - så det burde give 0-skat i Sverige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis den svenske indkomst er løn, skal din danske arbejdsgiver betale sociale bidrag til Sverige, ca 33 % af den danske lønsum, mens den svenske beskattes som normal svensk lønindkomst, dvs med ca 28 %.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Den svenske indkomst er løn fra noget konsulent arbejde fra en boligforening. Så om jeg forstå dette korrekt skal min danske arbejdsgiver som ikke har noget med mit arbejde i sverige at gøre - betale 33% af de 15.000 SEK (social bidrag)..... Skal min danske arbejdsgiver virkelig blandes ind i dette? Mvh. Anders

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg har forstået det så skal din danske arbejdsgiver, betale 33% af den løn du har tjent i danmark. Jeg har f.eks skrevet under på at jeg ikke må tage arbejde i sverige pga. den regel og hvis jeg gør kan min arbejdsgiver sende regningen videre til mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Den svenske indkomst er løn fra noget konsulent arbejde fra en boligforening. Så om jeg forstå dette korrekt skal min danske arbejdsgiver som ikke har noget med mit arbejde i sverige at gøre - betale 33% af de 15.000 SEK (social bidrag)..... Skal min danske arbejdsgiver virkelig blandes ind i dette?
Din danske arbejdsgiver risikerer at skulle betale socialbidrag til Sverige af din danske løn, hvis du pludselig har indkomst i Sverige også - så du er på vej ud på noget tynd is, hvis Skatteverket er begyndt at rasle med sabelen. :-|

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Den svenske indkomst er løn fra noget konsulent arbejde fra en boligforening. Så om jeg forstå dette korrekt skal min danske arbejdsgiver som ikke har noget med mit arbejde i sverige at gøre - betale 33% af de 15.000 SEK (social bidrag)..... Skal min danske arbejdsgiver virkelig blandes ind i dette? Mvh. Anders
Du misforstår - det er ikke af de 15.000 som din danske arbejdsgiver risikerer at skulle betale Sociale afgifter. Det er af hele din danske løn - får du 500.000 DKK i løn om året risikerer man at Skatteverket kommer og beder din arbejdsgiver om at betale 33% af de 500.000 DKK ovenpå til dem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, er dette postulat nogensinde testet i nogen retsal ? Det lyder i mine øre helt hen i vejret, at den svenske stat ikke kan tage vare på deres egen indkomstprincipper, så andre lande skal blandes ind i deres "rod". Dækker dobbelbeskatningsoverenskomsten mellem de Nordiske lande ikke dette - der må vel være noget globalindkomst princip her, så i værste tilfælde skulle den svenske indtægt beskattes som var den optjent i DK.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da helt op..havde godt nok hørt rygter om at sagen ikke var så ligetil, men dette er jo det mest skinsyge jeg længe har hørt. Fedt samfund vi lever i - Arbejder man ekstra i DK bliver man plukket af SKAT i dk og arbejder man ekstra i Sverige bliver det danske firma plukket af det svenske skatteverk...utroligt!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Men.. det er jo ligesom at hvis man får SU fra danmark skal man ikke betale skat af dette (hvis man gør opmærksom på det), hverken i sverige eller danmark. Der er rigtigt mange regler som er vildt underlige og den med at sverige trækker den danske arbejdsgiver er helt sygt. Du kan lade være at få udbetalt det som løn, men evt. gavekort eller lignende. Jeg mener faktisk også du kan komme uden om det hvis du ikke er ansat, men har et enkeltmandsfirma hvor det kun er dig selv som ansat.... Og jeg mener også der er en grænse på hvor meget man må tjene før reglen effektueres, men kan ikke huske grænsen....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites