bonne 16 Anmeld indhold Skrevet December 14, 2010 Nå... ville ansøge om fritagelse for PAL skat - og fik at ved i den forbindelse, at jeg er registreret som fuldt skattepligtig hos SKAT - og at dette skal ændres, hvis jeg skal fritages for PAL-skat. Ringede så til SkatØresund, som kunne fortælle mig, at jeg heller ikke står som grænsegænger. Det ville hun ændre straks, så jeg vil få et kæmpe fradrag for december. Tror jeg skal have gås til jul! Men... nu har jeg boet i SE i 3-4 år, og har altid arbejdet i DK - så jeg vil regne med, at jeg kan hente en stor pose penge hos SKAT for de foregående år. Er der noget, der taler imod at være grænsegænger, så jeg ikke skal bede SKAT om at ændre med tilbagevirkende kraft - er godt nok blevet svensk gift i år med en, der ikke arbejder i DK, men da jeg betaler forhøjet børnepenge til min ex i DK, overgår dette vist hvad jeg kan få i ægtefællefradrag (som vist ikke kan kombineres med en række andre fradrag som f.eks. fradrag for børnepenge). Hvad er der egentlig gået galt - hvorfor har SKAT ikke automatisk registreret mig som begrænset skattepligtig... er det noget, som man skal bede om aktivt??? Er der en bestemt måde at gøre det på (især hvis jeg ønsker at gøre det med tilbagevirkende kraft) Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret December 14, 2010 Måske snarere en trist og ærgelig jul... Hvad er der egentlig gået galt - hvorfor har SKAT ikke automatisk registreret mig som begrænset skattepligtig... er det noget, som man skal bede om aktivt??? Er der en bestemt måde at gøre det på (især hvis jeg ønsker at gøre det med tilbagevirkende kraft) Nå - nu kan jeg jo nok se, hvad der er gået galt. Man skal åbenbart selv søge aktivt om at blive begrænset skattepligtig. Ved I om man kan blive det med tilbagevirkende kraft (for ellers bliver det nok ikke en FED jul, men nok nærmere en trist og ærgelig jul) og hvordan man bedst bærer sig ad...? Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Martin_M 10 Anmeld indhold Besvaret December 14, 2010 Lige en hurtig, hvor kan jeg nemt se om jeg er begrænset skattepligtig? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret December 14, 2010 Du kan få det til at gælde med tilbagevirkende kraft, du skal blot ansøge SKAT om at få revurderet dine årsopgørelser for foregående år på basis af at du har været grænsegænger eller begrænset skattepligtig (hvad du vælger at være...) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret December 14, 2010 Lige en hurtig' date=' hvor kan jeg nemt se om jeg er begrænset skattepligtig?[/quote'] Jeg kontaktede Skat Maribo der har med PAL-skat at gøre (ville søge om fritagelse) - de sagde, at jeg stod registreret i skat som værende fuldt skattepligtig. Jeg var overhovedet ikke klar over, at man skulle være opmærksom på dette. Mon også man skal være opmærksom på dette, når/hvis man flytter retur (-; Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret December 14, 2010 Du kan få det til at gælde med tilbagevirkende kraft' date=' du skal blot ansøge SKAT om at få revurderet dine årsopgørelser for foregående år på basis af at du har været grænsegænger eller begrænset skattepligtig (hvad du vælger at være...)[/quote'] Sorry - men jeg er ikke stærk i reglerne. Er man ENTEN begrænset skatteplig ELLER grænsegænger? Hvordan vælger man - udfra hvilke kriterier? Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret December 14, 2010 http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=119299&vId=201231&i=18&action=open#i119299 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Cronatus 13 Anmeld indhold Besvaret December 14, 2010 Hmm... der er noget jeg ikke helt forstår ved det link. Specifik dette: ------ Er du begrænset skattepligtig og hjemmehørende i en anden stat, kan reglerne for grænsegængere give dig mulighed for at fradrage andre udgifter end dem, der relaterer sig til den indtægt, du er begrænset skattepligtig af. Disse særlige regler gælder for lønmodtagere, selvstændigt erhvervsdrivende og pensionister, som har mindst 75 procent af deres samlede indkomst i Danmark. Hos skattecentrene kan du få nærmere oplysninger om betingelserne for at blive omfattet af ordningen. Hvis betingelserne for at blive omfattet af ordningen er opfyldt, kan du få fradrag for personlige og familiemæssige udgifter, som fx renteudgifter af fast ejendom og af privat karakter, A-kassebidrag og bidrag til pensionsordninger. Skatteberegningen bliver foretaget som for fuldt skattepligtige, og en gift grænsegænger kan få overført uudnyttet personfradrag og bundfradrag fra ægtefællen. Hvis du ønsker at blive omfattet af ordningen, skal du meddele det, når du indsender den sædvanlige selvangivelse. ------ Da jeg var nede på skattecenter øresund kunne jeg IKKE få min konens bundfradrag på min selvangivelse/årsopgørelse hvis jeg ville have fradrag for renteudgifter på boligen.. men ud fra hvad de skriver her kan man få begge dele ?, eller er der noget jeg misforstår ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret December 15, 2010 Da jeg var nede på skattecenter øresund kunne jeg IKKE få min konens bundfradrag på min selvangivelse/årsopgørelse hvis jeg ville have fradrag for renteudgifter på boligen.. men ud fra hvad de skriver her kan man få begge dele ?, eller er der noget jeg misforstår ? Det er helt korrekt... Du kan kun få ægtefællefradrag såfremt du bliver beskattet under reglerne for begrænset skattepligtig, hvilket er det "normale" regelsæt for en person som bor i udlandet men har lønindtægt i DK... Grænsegængerreglerne er lavet for os som pendler over grænsen, og betyder at du blandt andet kan få fradrag for renter, kørsel med videre... Så du bestemmer selv om du vil have det ene eller det andet, og det må bero på en beregning af hvad der bedst kan betale sig... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Cronatus 13 Anmeld indhold Besvaret December 16, 2010 Men i det link som Gio henviser til står følgende i afsnittet for grænsegængere: Hvis betingelserne for at blive omfattet af ordningen er opfyldt, kan du få fradrag for personlige og familiemæssige udgifter, som fx renteudgifter af fast ejendom og af privat karakter, A-kassebidrag og bidrag til pensionsordninger. Skatteberegningen bliver foretaget som for fuldt skattepligtige, og en gift grænsegænger kan få overført uudnyttet personfradrag og bundfradrag fra ægtefællen. Ud fra det ville jeg da tro at man kunne begge dele ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret December 16, 2010 Men i det link som Gio henviser til står følgende i afsnittet for grænsegængere: Hvis betingelserne for at blive omfattet af ordningen er opfyldt, kan du få fradrag for personlige og familiemæssige udgifter, som fx renteudgifter af fast ejendom og af privat karakter, A-kassebidrag og bidrag til pensionsordninger. Skatteberegningen bliver foretaget som for fuldt skattepligtige, og en gift grænsegænger kan få overført uudnyttet personfradrag og bundfradrag fra ægtefællen. Ud fra det ville jeg da tro at man kunne begge dele ? Jeg har lige snakket med SKAT om netop dette. Det, jeg har fået oplyst er, at ægtefællefradrag og det at få overført uudnyttet personfradrag _ikke_ er det samme. Så man kan godt blive beskattet som grænsegænger og samtidigt få overført ægtefællens uudnyttede fradrag - sådan som jeg har fået det oplyst. Men så skal ægtefællen jo ikke tjene ret meget. Tjener ægtefællen omkring det, der svarer til 43.000,- DKR, er det intet tilbage at overføre. Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret December 16, 2010 Jeg har lige snakket med SKAT om netop dette. Det, jeg har fået oplyst er, at ægtefællefradrag og det at få overført uudnyttet personfradrag _ikke_ er det samme. Så man kan godt blive beskattet som grænsegænger og samtidigt få overført ægtefællens uudnyttede fradrag - sådan som jeg har fået det oplyst. Men så skal ægtefællen jo ikke tjene ret meget. Tjener ægtefællen omkring det, der svarer til 43.000,- DKR, er det intet tilbage at overføre. Vh, Lars. Eller arbejder ægtefællen i Sverige... ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Cronatus 13 Anmeld indhold Besvaret December 16, 2010 aha.. så når min kone nu arbejder netop i sverige og IKKE benytter sit bundfradrag i danmark ville jeg kunne få begge dele ?. Problemet kan så være at min kone IKKE er dansk statsborger, kun har et CPR nummer pga vi er gift. Dog er hun fra en EU land Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret December 16, 2010 aha.. så når min kone nu arbejder netop i sverige og IKKE benytter sit bundfradrag i danmark ville jeg kunne få begge dele ?. Problemet kan så være at min kone IKKE er dansk statsborger, kun har et CPR nummer pga vi er gift. Dog er hun fra en EU land Jeg antager, at man også medregner hendes løn i SE. Så hvis du er gift med en ung studine med et job som flaskepige, avisbud eller lign., kan det godt være, at der er noget at overføre. Men reglerne er ret komplicerede - jeg har lige fundet ud af, at jeg har langt mindre tjek på det end jeg troede... Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
newport 10 Anmeld indhold Besvaret December 16, 2010 det er lige meget hvor hun er statsborger eller hvor i er gift. Min gamle naboe'er i sverige , begge svenske - hun arbejder i sverige han i dk og han får hendes fulde fradrag Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret December 16, 2010 det er lige meget hvor hun er statsborger eller hvor i er gift. Min gamle naboe'er i sverige ' date=' begge svenske - hun arbejder i sverige han i dk og han får hendes fulde fradrag[/quote'] Fulde fradrag? Men det er jo ikke korrekt så. Den løn, hun oppebærer i SE modregnes i DK. Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
praame 10 Anmeld indhold Besvaret January 5, 2011 Jag har precis förstått att Ægtefældefradrag inte är detsamma som Uudnyttet personfradrag. Min fru har haft 0.- i inkomst (hemma med barn) under 2009. Jag har i den perioden varit begrænset skattepligtig för att kunna få Ægtefællefradrag. Jag trodde att det var bäst eftersom Ægtefællefradraget (42 900) var större än de ränteutgifter (ca 30 000) jag hade kunnat dra av som Grænsegængere. Eftersom min fru inte hade inkomst under 2009 vore det dock bättre om jag blev Grænsegængere, bytte Ægtefællefradraget mot Uudnyttet Personfradrag och dessutom drog av mina räntor. Jag ska ändra på min Årsopgørelse for inkomståret 2009, men förstår inte hur jag ska föra in det Uudnyttede personfradraget. Är det så att det sker automatiskt om man skriver '0' i alla rubriker i avdelningen "Ægtefælleoplysninger hvis din ægtefælle ikke har indtægter i Danmark"? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret January 5, 2011 Jag har precis förstått att Ægtefældefradrag inte är detsamma som Uudnyttet personfradrag. Min fru har haft 0.- i inkomst (hemma med barn) under 2009. Hun har ikke haft andre indkomster? F.eks. fra Forsäkringskassan eller lign.? Ret sikker på, at disse tæller med. Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret January 5, 2011 Det lyder underligt i mine ører at man skal medregne det ens kone tjener i sverige, i lønindkomsten i danmark Især når man kan trække en svensk renteudgift fra i sin danske løn som fradrag og ligeledes gøre det samme i sverige (hvis man nu tjente penge der) så man rent faktisk får dobbelte fradrag af det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
praame 10 Anmeld indhold Besvaret January 6, 2011 Hun har ikke haft andre indkomster? F.eks. fra Forsäkringskassan eller lign.? Ret sikker på, at disse tæller med. Vh, Lars. Ja de hade räknats om hon hade haft dem, men hon har haft noll inkomst. Noll och intet. Zip. Är det någon som kan svara på hur jag rent praktiskt ändrar min Årsopgørelse för att utnyttja hennes personfradrag? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret January 6, 2011 Ja de hade räknats om hon hade haft dem, men hon har haft noll inkomst. Noll och intet. Zip. Är det någon som kan svara på hur jag rent praktiskt ändrar min Årsopgørelse för att utnyttja hennes personfradrag? Jeg ville nok tale med SkatØresund for at finde ud af, hvordan man gør det helt præsist. Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites