Jump to content
larscph

Den nye hurtige forbindelse til København - eller?

Recommended Posts

Hmm - specielt min søde kæreste havde nu glædet sig en del til den nye forbindelse med cirka 10 minutters kortere rejsetid til København H - netop forbi hun nogen dage om ugen tager til København med det offentlige tidligt om morgenen. Lettere skuffet ("lettere" er måske nok en underdrivelse) viser det sig at med de nye køreplaner at hun skal med bussen fra Husie Kyrkoväg præcist samme tid (4:52) og at Öresundståget er på København H cirka 10 minutter senere end tidligere... Det skyldes primært, at at der 17 minutters ventetid på Malmö C da bussen ikke længere passer med toget. Alt i alt Sidste uge - afrejse 4.52 ankomst 5.58 I denne uge - afrejse 4.52 ankomst 6.07 Nå men det kan da være "nogen" engang kommer i tanke om at tilpasse de øvrige køreplaner i byen så de hænger sammen igen. Om ikke andet har vi nu mindet Skånetrafikken om at det måske var værd at overveje...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tilgengæld betyder ~10 minutters drift (plus en del minutter som regel), at der ikke er vogne nok (som flere allerede forudså inden den nye køreplan). Her til morgen (kl. 0711) var der selvfølgelig brist på vagnar, så det var "sild i en tønde" modellen, der blev kørt efter. Jeg checkede Skånetrafikens hjemmeside inden jeg kørte hjemmefra, og her var det hvert andet tog eller mere i myldretiden, hvor der stod brist på vagnar.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Men i det mindste har de fået en mere retvisende tone i PR afdelingen :-)

Her finder du de aktuelle trafikinformationer: 14-12-2010 10:37 Vi vil gerne give dig et her og nu overblik over vores trafik i både Danmark og Sverige. Danmark: Helsingør - København H - Københavns Lufthavn/Malmö C: Togene fra Malmö kører med forsinkelser på op til 10 minutter. Vi har ikke nogen konkret årsag til forsinkelserne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Læste for længe siden at DSBfirst havde udlejet/lånt en del af deres togvogne til DSB da de mente de ikke havde brug for dem. Ved ikke om situationen stadig er den samme men det kunne tænkes.
Var det ikke omvendt? At DSB udlånte 10 IC3 tog til DSBFirst? De manglende tog kan jo skyldes vinterskader, sidste år var der jo en del tog som måtte udgå pga. vinterskader.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Mon ikke de ændrer de øvrige busforbindelser også.. allerede nu har de da ændret nogle busser + indsat nye... For mit vedkommende, er jeg langt hurtigere på arbejde + hjemme igen.. Istedet for at køre i bus i 30-40 min... kører jeg nu kun 7 min... Og de par dage her hvor jeg har taget toget, har det ikke været som en sild i en tønde.. der var masser af siddepladser... Igår var jeg med det tog det skulle afgå 7.42 - dog forsinket i 20 min.. i dag var jeg med toget 6.22.. Men det glæder jo nogen og ikke andre.. Det kommer jo meget an på hvor man bor henne af..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke fået lært tiderne endnu. Men foreløbigt er det også ligemeget - de kører alligevel ikke til tiden endnu. I går passede det med at der kom et tog inden for få minutter efter at jeg gik ned på stationen - begge veje. Hvis bare der kommer et tog inden for 10 minutter er jeg stort set tilfreds. Men I morges stod jeg dog og ventede i 15 minutter på Malmø C - på trods af at der er 10 minutters drift. Det er ikke godt nok. Og så kom der kun 1 togsæt.:mad: Hvor svært kan det egentlig være at sende 2 togsæt afsted hvert 10. minut???

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Istedet for at køre i bus i 30-40 min... kører jeg nu kun 7 min...
Ah - ja se det var da en omlægning man kan bruge til noget! :) Her skal de jo bare justere bustiden lidt - så den igen passer til toget. Jeg syntes nu dog stadig det er underligt at køretiden til København H ikke er blevet kortere - distancen er da reduceret....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ah - ja se det var da en omlægning man kan bruge til noget! :) Her skal de jo bare justere bustiden lidt - så den igen passer til toget. Jeg syntes nu dog stadig det er underligt at køretiden til København H ikke er blevet kortere - distancen er da reduceret....
Togturen Malmö C-København H gøres i visse tilfælde på 31 minutter, i andre på 35 minutter. Der er åbenbart forskel, alt efter hvilken afgang man rejser med, og om man skal den ene eller den anden vej. Men ja, det er komplet umuligt at huske på de nye uregelmæssige togtider.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Togturen Malmö C-København H gøres i visse tilfælde på 31 minutter' date=' i andre på 35 minutter. Der er åbenbart forskel, alt efter hvilken afgang man rejser med, og om man skal den ene eller den anden vej. Men ja, det er komplet umuligt at huske på de nye uregelmæssige togtider.[/quote'] 02, 22 og 42 fra Hyllie mod KBH, og så kører der nogen cirka midt i mellem i myldretiden :-) jeg går sgu bare derned og håber på det bedste ;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvor svært kan det egentlig være at sende 2 togsæt afsted hvert 10. minut???
Bananas, du kan ikke forstå hvor svært det kan være at sende 2 togsæt afsted hvert 10. minut? Togene holder jo ikke i stakkevis et sted bag Malmö C klar til at køre igennem Tunnellen. Togene kommer jo fra alle mulige steder i Skåne, og at der er åbnet en tunnel i Malmø ændrer jo ingenting ved alle de forsinkelser der kan opstå på en togtur fra f.eks. Kalmar der ligger over 3 timer væk. Og præcist det samme med togene fra nordsjælland mod Sverige. Aaaaalt det der nu kan gå galt, og vil gå galt, på turen fra Helsingør, kan jo stadig gå galt. Åbningen af tunellen ændrer ikke dette.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bananas, du kan ikke forstå hvor svært det kan være at sende 2 togsæt afsted hvert 10. minut? Togene holder jo ikke i stakkevis et sted bag Malmö C klar til at køre igennem Tunnellen. Togene kommer jo fra alle mulige steder i Skåne, og at der er åbnet en tunnel i Malmø ændrer jo ingenting ved alle de forsinkelser der kan opstå på en togtur fra f.eks. Kalmar der ligger over 3 timer væk. Og præcist det samme med togene fra nordsjælland mod Sverige. Aaaaalt det der nu kan gå galt, og vil gå galt, på turen fra Helsingør, kan jo stadig gå galt. Åbningen af tunellen ændrer ikke dette.
Jeg mener at kunne huske, at da den danske trafikminister sidste vinter kaldte nogen Schweiziske eksperter/konsulenter ind for at granske hvad der gik galt for DSB First kom de frem til, at der var alt for få tidsbuffere i køreplanerne i forhold til hvor meget som kunne gå galt. Hvorfor hulen laver man en plan, hvor man sender toge hele vejen fra godt oppe i Sverige, ned gennem adskillige banearbejder, 2 af de mest travle tog-flaskehalse i regionen og op til Helsingør igen - uden at regne med at blive forsinket??. Nu havde man en chance for at lave om på tingene - er den allerede spildt?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tog også toget og opdagede ligesom mange andre at der kun var ét togsæt! Det var det rene kaos - rejsende der steg på i Kastrup proklamerede højlydt at det var værre end New York's undergrundsbane! Jeg må dog være uenig her - en sammenligning med Tokyo ville have været mere passende! Det er meget muligt at jeg begynder at tage toget til arbejde - det ser jo dejligt let ud, når man læser køreplanen - men, jeg venter nok til børnesygdommene er overstået! Det var ikke spor sjovt at stå som sild i en tønde!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg mener at kunne huske, at da den danske trafikminister sidste vinter kaldte nogen Schweiziske eksperter/konsulenter ind for at granske hvad der gik galt for DSB First...
Ja, det var ganske rigtigt en schweisisk guru, der kom forbi og gjorde en rapport: http://www.trm.dk/da/publikationer/2010/kystbanerapporter/~/media/Files/Publication/2010/Kystbanerapporter%2019marts10/2010-03-15%20Rapport%20verJ.ashx

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Man burde måske have tænkt på, at lade togene stoppe og vende på Malmö C og køre retur i stedet for at køre til Göteborg, Kalmar osv. og så lade de 2-3 stykker, der skal den vej skifte til et andet tog - lidt surt er det dog i så fald for dem, der skal mod Lund.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Indtil videre er jeg sådan ca. tilfreds med myldretidstrafikken. 10 minutters driften er udvidet til afgange før 7 (i forhold til Svågertorp), og jeg har indtil videre (dvs. 3 morgener) ikke skulle vente mere end 5-10 minutter på at der kom et tog. Jeg savner dog den varme lounge hvor man kunne sidde og varme sig :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan man så ikke bare vende dem i Lund?? Det er jo ikke på den strækning de bliver forsinket nævneværdigt...

Man burde måske have tænkt på' date=' at lade togene stoppe og vende på Malmö C og køre retur i stedet for at køre til Göteborg, Kalmar osv. og så lade de 2-3 stykker, der skal den vej skifte til et andet tog - lidt surt er det dog i så fald for dem, der skal mod Lund.[/quote']

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Dagens trafikmelding, som tilsyneladende kommer til at gælde de næste par dage med: "Togene fra Malmö kører med forsinkelser på op til 10 - 20 minutter. Forsinkelserne skyldes signalfejl på Malmø Nedre - forventes først lavet lørdag den 18.dec- Forsinkelser på Kystbanen Sverige: Signalfel på Malmö Central som är relaterat till inkopplingen av Citytunneln som kan medföra en del förseningar på enstaka tåg i tågtrafiken på samtliga sträckor som ska passera Citytunneln genom Malmö. Felet beräknas att vara åtgärdat tidigast 2010-12-17 ca kl. 15:00"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites