Jump to content
briped

Skoda og spuling af forlygter ved aktivering af sprinkler

Recommended Posts

Jeg har forsøgt at finde en måde at deaktivere den "smarte" funktion der gør at lygterne lige bliver spulet, når man aktiverer sprinkleren til forruden. uden held. Er der nogen her der ved om det er muligt at deaktivere den funktion på en Skoda Octavia? Eller i det mindste ændre rækkefølgen så ruden får før lygterne, så man kan nå at slippe inden lygte spulingen aktiveres, og sluger alt sprinklervæsken på nul tid?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har forsøgt at finde en måde at deaktivere den "smarte" funktion der gør at lygterne lige bliver spulet, når man aktiverer sprinkleren til forruden. uden held. Er der nogen her der ved om det er muligt at deaktivere den funktion på en Skoda Octavia? Eller i det mindste ændre rækkefølgen så ruden får før lygterne, så man kan nå at slippe inden lygte spulingen aktiveres, og sluger alt sprinklervæsken på nul tid?
Dét er sikkert ikke en mulighed. Jeg har iøvrigt poleret ruder og forlygter med Rain-X, så nu er jeg helt fri for at anvende såvel vinduesviskere som sprinklerne. http://www.rainx.com/Products/Windshield_Treatment/Original.aspx Det funker helt fantastisk :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

@Kvalm: Hjælper det også mod alt det skidt der kommer på ruden når man kører bag en anden bil? Når jeg aktiverer viskeren så synes det som om at den bare tværer det ud i et tyndt lag så det bliver mere besværligt at se ud, så skal hele tiden bruge sprinkleren. Og når den så starter med lige at sprøjte 2 liter på lygterne, så bruges sprinklervæsken hurtigt :) @dannemare: Tak for linket. Tror jeg vil kigge efter hvilken sikring der skal pilles ud, for det med hurtig aktivering har jeg prøvet, gør ingen forskel :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
@Kvalm: Hjælper det også mod alt det skidt der kommer på ruden når man kører bag en anden bil? Når jeg aktiverer viskeren så synes det som om at den bare tværer det ud i et tyndt lag så det bliver mere besværligt at se ud, så skal hele tiden bruge sprinkleren.
Jep, for skidtet sætter sig slet ikke på ruden - heller ikke sprøjtet fra den forankørende. Jeg kørte i tordags til Berlin og hjem igen søndag, og i det møgvejr (hvis man husker?) anvendte jeg ikke viskerne een eneste gang. Behandlingen holder en 4 ugers tid, og når virkningen aftager, sætter skidtet sig på ruden. Så behandler man blot ruden igen, og der er atter klar sigt under alle forhold - uden brug af vinduesviskerne :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det forslag med at aktivere meget kort 1 gang' date=' og så aktivere igen - virkede på min Golf.. Burde det også gøre på en Skoda :)[/quote'] Som andre også skriver i tråden, så virker det ikke på senere modeller. Virker i hvert fald ikke på min, har nemlig prøvet :) Kan umiddelbart kun finde Amazon der sælger Rain-X

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige en update... Til andre der måtte have tanken at fjerne sikringen for at stoppe lygtespulerne, undersøg lige hvad ellers den sikring styrer først ;) Manuelen sagde bare lygtespuler, det viste sig at den også styrede brændstofpumpen :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lige en update... Til andre der måtte have tanken at fjerne sikringen for at stoppe lygtespulerne, undersøg lige hvad ellers den sikring styrer først ;) Manuelen sagde bare lygtespuler, det viste sig at den også styrede brændstofpumpen :)
Hehe... Sejrt... Det er en måde at undgå at man piller ved sikringerne.. *GGGG*

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Som andre også skriver i tråden, så virker det ikke på senere modeller. Virker i hvert fald ikke på min, har nemlig prøvet :) Kan umiddelbart kun finde Amazon der sælger Rain-X
Gå ind på Ebay.de og søg på Rain-x , så finder du massere der sælger det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvad med at prøve med en vagcom computer ?? På min gamle seat altea kunne jeg andre det så den kun var hver 3. gang den spulende på lygterne. Hør evt "mule" eller cartrends René (31 32 33 34) de har lidt styr på det vagcom halløj, og kablet. -Kress...
Den spuler kun hver 5. gang på lygterne, men når i løbet af turen over broen nogen gange når at bruge sprinkleren 10+ gange fordi de andre biler der overhaler eller kører foran sprøjter snavs op, så når den hurtig at sluge til lygterne også ;) Men tak for hjælpen alle. Det bliver Rain-X (har set effekten af det på en VW Golf) og det er sgu smart :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Havde selv en bmw 3-serie sidste år, der har samme system - hver 3. gang du bruger sprinkler så tager den også lige lygterne. Syns ikke rigtig den brugte uanede mængder af sprinkler - der sad så en forstøver på af en art, så det var ikke meget der blev brugt per sprøjt. Personligt syns jeg ikke lige det er mængden af sprinklervæsker brugt, der trykker budgettet - men miljøet kunne nok godt undvære det. Hvorfor er det egentlig lige at der SKAL være sprinkler anlæg på biler med xenonlygter etc ? -

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har det samme i min 3-serie - og syntes så heller ikke det trykker forbruget/budgettet væsentligt. Det SKAL der fordi der er en regel der siger at det er sådan det er. Jeg vil *tro* at tanken bag reglen er at hvis der sidder skidt på lygten risikerer man at lyset reflekteres på en uhensigtsmæssig måde og derved kan blænde modkørende / foran kørende. Hvor stor sandsynligheden for at det sker skal jeg ikke gætte på. Umiddelbart tror jeg at risikoen for at lygten bliver møget til i en grad så lysmængden reduceres væsentligt er en del større.... :) Det sidste er grunden til at jeg jo egentlig syntes det er ganske smart at få spulet forlygterne rene også.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er en EU regel som bestemmer at biler med Xenon skal have dels automatisk højderegularing af lygterne dels forlygterengøring. Det hele for at undgå blænding af mod & medkørende trafikanter. (med rette, sammenlignet med ditto lysstyrker på Halogen) Hvis man eftermonterer Xenon i almindelige forlygter, så skal man huske at montere det hele - eller skifte tilbage inden synet uanset om det er i DK eller SE! Sjovt hvad man så siger til extralygter med Xenon i...... TNI

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
H... hver 3. gang du bruger sprinkler så tager den også lige lygterne. Syns ikke rigtig den brugte uanede mængder af sprinkler
Problemet med mine var (er) at den spuler lygterne først, ca. et sekund derefter kommer der noget på ruden. I de første 2 uger af snevejret fik jeg brugt 10-15L sprinklervæske :(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites