Jump to content
kinnaj

Læge Malmö

Recommended Posts

Hej Alle, Jeg (dansker) er flyttet her til Malmö, med min fillipinske kæreste samt hendes 2,5 årige danske søn. Vi har indleveret alle papirene hos migrationsverket, og venter på at de engang har lyst til at svare os. Men hvordan fungere lægeverdenen her i Sverige? Hvad har vi ret til - og ikke mindst hvor? Vi ligger pt alle med influenza, så derfor kom jeg til at tænke på det :) Bør vi forsøge om vi kan få lov til at registere dem, på Folkbokföring - uden hun har et opholdskort? Mange hilsner Jannik

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Når I ikke er gift, kan det måske være et problem at få et opholdskort og at blive folkeregistreret. Din søn som er dansker vil dog uden problemer kunne folkeregistreres. Læge finder I på nærmeste vårdcentral. Det koster omkring 150 SEK i konsultationsgebyr, hvis I er omfattet af den offentlige svenske sygesikring.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay tak for info! Men kan vi registrere derhende før vi har fået et opholdskort? Vi har ventet i en måned nu og er lidt irriterende :( Og hvad gør man i mellem tiden, hvis fx min kæreste får brug for læge hjælp? Fx lige nu har hun influenza-agtige symptomer, men hvis man fx vil have tjekket for lungebetændelse etc, hvad gør jeg så imellem tiden? Det er ikke det økonomiske aspekt, for er det nødvendigt, betaler jeg hvad det koster, det er mere hvordan det fungere. :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Desværre har vi ikke tegnet nogle typer forsikring. Problemet er at hun har boet i Danmark i 4 år, og derfra har vi dokumenteret at vi har været samboende i et lille år, hvilket vi har indleveret til Migrationsverket. Man kan ikke tegne noget, som alternativt til den offentlige sygesikring?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan jo læse mig frem til dette: http://www.hallonorden.org/forside/dk/forside/sverige/generelt-om-flytning-til-sverige/sundhedsvaesen-og-sygeforsikring-.aspx Hun har fået udstedt en turistvisum på 30 dage, fra den Svenske ambassade i KBH, som er udløbet - men migrationsverket, har oplyst os telefonisk at hun sagtens kan blive i landet, til der falder afgørelse, om de vil udstede et opholdskort. Og hun bor jo hos mig, som er dansk statsborger - folkebogført i Sverige. Så hun bor jo faktisk rent fysisk her - men er det så gældende, det der står på mit link? :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

socialförsäkringslagen http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19990799.htm Hvis man skal være sygeforsikret i Sverige skal man være bosat der. Hvis man ikke er folkbokfört så anses man ikke for bosiddende i Sverige. Hvis man ikke har opholdstilladelse så bliver man ikke folkbokfört. Slut prut. Men der er intet der forhindrer hende i at gå til lægen her. Undersøgelsen bliver bare for egen regning. Min kone er fra udlandet og fik een konsultation og blodprøve inden hun blev folkbokfört. Pris: 1200,- SEK. Tal med et selskab om en rejseforsikring hvis du er utryg. Ring f.eks til Gouda og få et tilbud.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites