Jump to content
Gitte M.

Savner gode hundeområder...

Recommended Posts

Der er nok ingen der tager skade af at vente 30 minutter eller mindre. Hunde finder jo " ikke bare ud af det" - et sted som Ribersborg er jo fantastisk, men man ved bare aldrig hvilke hunde eller u/ansvarlige ejere man møder sådan et sted. Det er altså sket at hunde ikke er kommet derfra med livet i behold. Man blander utrolig mange racer med forskellige egenskaber dernede - jagthunde med små sekskabshunde, jagthunden kan se selskabshunden som et bytte - og haps.... Jeg kunne aldrig finde på at lukke mine hunde løs på et sted som "Ribben". Der var på et tidspunkt en ældre mand der ville lukke hans lille halvaggressive hanhund ind til vores hunde på Rastplatsen ved Stadion- "De finder jo selv ud af det" Siger han ligesom du også skriver. Nej, de finder ikke selv ud af det, for vores er i deres egen flok og tåler ikke andre bare kommer brasende, det er helt naturligt reaktion. Dermed ikke sagt at de ikke kan løbe rundt og lege med andre hunde, det kan de sagtens, det skal bare forgå på vores måde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg kan godt forstå at man ikke vil have andre hunde ind på ens "eget" område. Men mange hundeejere viser bare 0 respekt. Vi har fået et område her i byen der skal väre en park. Ad hensyn til rådyrene er det lukket af med hegn. Det bliver nu omtalt som hundrastpladsen:sick: Det er det ikke' date=' men hunde er velkomne. Desvärre er det blevet lidt for populärt, folk kommer endda med toget for at lufte hund. Men er der en hundeejer inde på området er det ikke sådan at hunden bliver sat i snor, når der kommer nogen andre. Jeg ved at der er folk der har opgivet at grille der, netop på grund af respektlöse hundeejere. Jeg forstår godt at der er forskel på område der er indrettet til hunde, men kan folk ikke begå sig på alm områder hvordan skulle de så kunne på andre?[/quote']Du må få kommunen til at opsætte skilte med "hunde i snor" (altså bare på svensk haha), kommunen har faktisk været ret dygtige her i byen til at opsætte lorteposer og skraldespande op rundt omkring -også hvis folk har ringet og spurgt om de kunne få et specifikt sted, det gør det måske så også lettere for folk at sige til hundeejerne at de sgu skal ha styr på deres hund :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg syntes Svenskernes måde at gøre det på(i langt de fleste tilfælde) er glimrende, man spørg lige inden man går ind.
Hvad så i de store hunderastgårde på 7.000 m2 - skal man også spørge der... kan det virkelig være hensigten fra kommunens side at der kun skal være én hund af gangen på så stort et område?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvad så i de store hunderastgårde på 7.000 m2 - skal man også spørge der... kan det virkelig være hensigten fra kommunens side at der kun skal være én hund af gangen på så stort et område?
:rolleye: (muligvis lille forskel på hundrastGÅRD og hundrastPLATS)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Der er nok ingen der tager skade af at vente 30 minutter eller mindre.
Er præcis hvad jeg mener - der bor som regel mere end 1 hund i området og de fleste arbejder 8/9-16/17 så betyder 30 min en del.... Så nej kort vente skader ikke, men 30 min er lang tid at "kræve egenret" på et offentligt område...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hehe typisk Dansk mentalitet, vis mig en lov der ikke giver mig ret til bare at vade ind eller gør jeg det, meget morsomt. Jeg syntes Svenskernes måde at gøre det på(i langt de fleste tilfælde) er glimrende, man spørg lige inden man går ind.
Hvis du nu læser igen vil du se at der ikke stås stejlt på det, men at være høflighed selvfølgelig er på sin plads... Men at folk vader ned og spærre området til sig selv i mere end 5 min når alle andre lufter hund, syntes jeg ikke er på sin plads! (sagen er klart noget andet kl. 20... eks.)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
De få gange jeg har været på en rastegård, har folk nu også spurgt om de måtte komme ind, og så finder man ud af det, bare fordi man muligvis har RET til at være der, fungerer tingene nu altid bedre hvis man tager hensyn til hinanden ik? :)
Præcis - det må jo så også gælde dem i gården... ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er præcis hvad jeg mener - der bor som regel mere end 1 hund i området og de fleste arbejder 8/9-16/17 så betyder 30 min en del.... Så nej kort vente skader ikke' date=' men 30 min er lang tid at "kræve egenret" på et offentligt område...[/quote'] Ja det synes jeg godt nok også. Min hund skal have 2-3 timers motion om dagen, og med mit relativt stramme program har jeg ikke tid til at vente 30 minutter efter at have kørt i bil hen til en hunderastgård. Derfor forventer jeg da absolut heller ikke selv at folk står og venter når jeg er i sådan en. Det er vel lidt ligesom med en legeplads, hvis ens børn går og slår på andre børn må man jo lade dem lege derhjemme i stedet for.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja det synes jeg godt nok også. Min hund skal have 2-3 timers motion om dagen' date=' og med mit relativt stramme program har jeg ikke tid til at vente 30 minutter efter at have kørt i bil hen til en hunderastgård. Derfor forventer jeg da absolut heller ikke selv at folk står og venter når jeg er i sådan en. Det er vel lidt ligesom med en legeplads, hvis ens børn går og slår på andre børn må man jo lade dem lege derhjemme i stedet for.[/quote']okay, kan vi ikke bare slå fast at de rastepladser/gårde Kira og Lynge snakker om er max 50 m2 (indrømmer gerne at mit øje for afstande er dårligt, men det er altså meget begrænsede områder, hvor der knapt kan være 3 hunde løbende frit), hvis man ligefrem kører i bil til sådan en vil jeg foreslå at man kører i skoven i stedet :) Din hund blir trods alt ikke specielt udfordret af at løbe rundt og rundt i en manege i en halv time -Jeg kunne ihvertfald godt finde på meget andet der var mere spændende :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
okay' date=' kan vi ikke bare slå fast at de rastepladser/gårde Kira og Lynge snakker om er max 50 m2 (indrømmer gerne at mit øje for afstande er dårligt, men det er altså meget begrænsede områder, hvor der knapt kan være 3 hunde løbende frit), hvis man ligefrem kører i bil til sådan en vil jeg foreslå at man kører i skoven i stedet :) Din hund blir trods alt ikke specielt udfordret af at løbe rundt og rundt i en manege i en halv time -Jeg kunne ihvertfald godt finde på meget andet der var mere spændende :)[/quote'] Jeg kører ikke til de små gårde. Kun til de store. Bruger det til at træne og lege udendørs. Går masser af turde i skovene :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg kører ikke til de små gårde. Kun til de store. Bruger det til at træne og lege udendørs. Går masser af turde i skovene :-)
Tænkte jeg nok:) Det var bare fordi jeg synes diskussionen var kommet lidt ud af proportioner, så jeg forsøgte at være morsom:flov: (Det er de små gårde vi snakker om, ingen af os forventer os da at Ribban osv. skal lukkes af når vi kommer med vores hunde :) )

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du må få kommunen til at opsætte skilte med "hunde i snor" (altså bare på svensk haha)' date=' kommunen har faktisk været ret dygtige her i byen til at opsætte lorteposer og skraldespande op rundt omkring -også hvis folk har ringet og spurgt om de kunne få et specifikt sted, det gør det måske så også lettere for folk at sige til hundeejerne at de sgu skal ha styr på deres hund :)[/quote'] Ja, hunden i snor. Det burde gälde dem der ikke fatter budskabet. Men til foråret kommer der en info tavle op. Og parken får et navn (Vi skal bare lige blive enige i Byalaget) Och där er hundeskraldespand oppe, men ingen poser. Men det satser vi på kommer. Problemet er lidt at når folks hunde er löse skider de hvor de vil-

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror Sanne har dækket det der måtte være;-) Men jeg vil stadig klart anbefale lige at tjekke af med dem der er i hundegården inden man går ind. Og der KUN for jeres egen skyld, eller faktisk for jeres hunds skyld. Personligt er jeg faktisk totalt ligeglad, jeg kommer aldrig i de der store hundegårde mere eller på Ribben(fordelen ved at være flyttet ud på landet;-). Og kunne ikke drømme om at slippe min hund løs på Ribben, du aner simpelthen ikke hvad du møder. Men igen for jeres hundes skyld tænk jer om;-) Skalltorp, jeg er helt enig det er pinligt at så mange hundefolk ikke kan opfører sig ordentligt i det offentlige rum, men jeg er bange for at det nok ikke bliver anderledes.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Iøvrigt omkring de der 30 min eller what ever, her snakker vi de mindre luftegårde. Der er jo hunde der slet ikke kan med andre hunde, og de skal have lov til at være i hundegården, så hvis der er optaget så gå en tur istedet og kom tilbage i morgen. Da vi boede i borgmestergården, var der en rimelig stor luftegård, og der var da nogen der holdt mødre gruppe derinde, de kunne da være der en time eller mere. Så gik vi da bare en tur i stedet og prøvede næste dag eller senere. Man kan jo ikke forvente at nu kommer jeg og så skal folk altså bare flytte sig eller acceptere vores hunde skal lege sammen, for jeg har altså kun tid nu. Men det er så bare min mening;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er præcis hvad jeg mener - der bor som regel mere end 1 hund i området og de fleste arbejder 8/9-16/17 så betyder 30 min en del.... Så nej kort vente skader ikke' date=' men 30 min er lang tid at "kræve egenret" på et offentligt område...[/quote'] Tja - men ifølge svensk hundelov må hunden ikke være alene hjemme i så lang tid om dagen! Men nu behøver man heller ikke tage 30 minutter så bogstaveligt, så længe gider mine hunde ikke daske rundt på en stor rastplats. Mn sjovt nok har svenskerne ingen problemer med lige at vente, det er der stor forståelse for, de få gange vi har været på luftepladser venter vi da også selv nogen gange, på andre får luftet færdigt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tja - men ifølge svensk hundelov må hunden ikke være alene hjemme i så lang tid om dagen! Men nu behøver man heller ikke tage 30 minutter så bogstaveligt, så længe gider mine hunde ikke daske rundt på en stor rastplats. Mn sjovt nok har svenskerne ingen problemer med lige at vente, det er der stor forståelse for, de få gange vi har været på luftepladser venter vi da også selv nogen gange, på andre får luftet færdigt.
Hvor finder man den svenske hundelov? Kunne godt tænke mig at læse den.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvor finder man den svenske hundelov? Kunne godt tænke mig at læse den.
Fx. her er der links: http://www.skk.se/prov-tavling/regler/allmanna-lagar-regler/ Der findes også nogle udemærkede "oversættelser" på jordbruksverkets hjemmeside :) De vigtige er "tillsyn över hundar och katter" og "djurskyddslagen", derudover har den enkelte kommune specielle regler, som kan læses på kommunernes hjemmeside :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fx. her er der links: http://www.skk.se/prov-tavling/regler/allmanna-lagar-regler/ Der findes også nogle udemærkede "oversættelser" på jordbruksverkets hjemmeside :) De vigtige er "tillsyn över hundar och katter" og "djurskyddslagen", derudover har den enkelte kommune specielle regler, som kan læses på kommunernes hjemmeside :)
Takker :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites