thenicegirl 10 Anmeld indhold Skrevet November 24, 2010 Hej alle. Jeg vil forsøge at gøre min situation nogenlunde overskuelig for jer, så I kan hjælpe mig bedst muligt :) 1. Først bor jeg i DK og modtager SU. 2. Så flytter jeg til SE, mens jeg studerer og SKAT skriver en skattefritagelse til SU-Styrelsen, hvori der står: [....] skattefritagelsen gælder kun, så længe den studerende bor i Sverige og studerer i Danmark.3. SU-Styrelsen kan ikke finde ud af det. De taster noget ind med en skattefritagelse og opfinder til formålet noget, de kalder et bruttokort, hvorpå der står et beløb, hvorfra de trækker min månedlige ydelse. Mens dette sker, aner jeg intet, for ingen informerer mig, og SKAT har ikke noget, der hedder er bruttokort, og intet, der minder om dette kunne rekvireres fra min skattemappe af forskellige instanser. 4. Sommeren 2010 opdager jeg, at noget er gået frygtelig galt, da mit arbejde pludselig trækker 44% af min løn. Første halvdel af 2010 er alt udbetalt fint: SU, SU-lån, løn fra arbejdet. Sidstsnævnte har skullet bruge det kort, som kunne rekvireres fra SKAT (frikort) og i og med, at ingen andre skal trække skat (jævnfør skattefritagelsen fra SU-Styrelsen) af min indkomst, er kun de 8% i AM-bidrag trukket fra min løn på arbejde - som tiltænkt. 5. Umiddelbart efter sommeren 2010 (september) flytter jeg meget mod min vilje tilbage til DK. Denne flytning meddeler jeg naturligvis både SKAT og SU-Styrelsen, da der nu kan komme orden på tingene. 5. Et utal af opringninger mellem SKAT, SU-Styrelsen og mig, mange penge fattigere og adskillige uger senere er resultatet så komplet forvirring og håbløs bureaukratisk tilgang (and may I add, megen mindre energi, tiltro og håb hos mig). For at gøre det kort, så kræver SU-Styrelsen en indsendelse af min forskudsopgørelse for at kunne bruge mine rette skatteoplysninger (WTF?!?). 6. I går skriver SU-Styrelsen så til mig (eller rettere sagt til hende, som håndterer min sag på SU-kontoret på Københavns Universitet): Hej Carina Vi har registret denne for 2010, men den når desværre ikke at være gældende. Jeg er dog nødt til at gøre opmærksom på at hun også skal indsende forskudsopgørelse for 2011 så vi kan taste denne. Vi har ikke mulighed for at hente det automatisk på grund af tidligere indtastet skatte fritagelse. Jeg må sige at hun også selv skal sende forskudsopgørelse for 2012 og 2013. Desværre er det sådan uanset hvor digitalt verden er blevet. med venlig hilsen Charlotte Nykjær Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte 7. Min reaktion er naturligvis så: AAAAAAAAAARGH! Og en efterfølgende, noget mere pragmatisk reaktion: Skriv inde på Sunddebat. De må vide, hvad der skal gøres og må kende nogen, der har været på SU, først boet i SE og så flyttet tilbage til DK :) Gør I det? Og hvis ja, hvad f***** har de personer så gjort mht. SU-Styrelsen? Hvis nej, hvad er jeres råd så til mig? Første pragmatiske reaktion er selvfølgelig at ville tale med dem inde på SU-Styrelsen selv, så tid spares ved at skære en mellemkvinde ( =Carina) væk. Men det kan jeg ikke. SU-Styrelsen kan man ikke ringe til. Og guess what? De har ingen skatteansvarlig. Ikke én bestemt person er tildelt stillingen som skattemedarbejder inde hos dem. De ved allesammen lige lidt (ikke meget!) og ingen gider gøre noget. I kan nok regne ud, at det her trækker tænder ud på mig. Jeg har vitterlig ikke tid til det her, og hvis udsigten er alle mine kommende studieår med voldsomt analog indsendelse af forskudsopgørelser, vil jeg egentlig nok hellere kill myself. Jeg har vedhæftet den mægtigt lange korrespondancesession mellem Carina på KU's SU-kontor, mig og SU-Styrelsen, deriblandt en vred, men kløgtigt formuleret mail direkte til SU-Styrelsen (til en e-mail-adresse, som jeg troede, landede direkte i deres virtuelle skød). Jeg håber på (kompetente) empatiske svar fra jer Lots of love and a teensy weensy bit of frustration, Lise. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thenicegirl 10 Anmeld indhold Besvaret November 26, 2010 Wow - ingen respons overhovedet? :) - Lise. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret November 26, 2010 altså... vil skrive mine tanker Jeg har slet ingen ide om hvad dit spørgsmål er, du skriver et sagsforløb og det ligner at du klager over at du skal indsende forskudsopgørelsen 2011 og det er det du er sur over fordi andre ikke skal dette? Hvis andre har samme tanker, så kan det være derfor du ingen svar får :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mickiii 10 Anmeld indhold Besvaret November 26, 2010 I kan nok regne ud' date=' at det her trækker tænder ud på mig. Jeg har vitterlig ikke tid til det her, og hvis udsigten er alle mine kommende studieår med voldsomt analog indsendelse af forskudsopgørelser, vil jeg egentlig nok hellere kill myself.[/quote'] "Voldsomt analog"!?... Du bliver bedt om at sende din forskudsopgørelse manuelt ind, ialt 3 gange som jeg lige læser det - en gang om året, med andre ord for i alt 3 år. Hvor lang tid brugte du på dette indlæg? Lad være med at spilde flere af skatteydernes penge, og se så at få sendt det ind! Derudover, den tone du lægger for dagen i din korrespondance... Du stiller et spørgsmål, får et svar, og istedet for bare at agere derefter, vælger du at gå på barrikaderne med det samme... og så denne kommentar fra dine breve: grow up! Derudover så er det ikke smart at offentliggøre sit CPR Nr. på nettet... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret November 26, 2010 Jeg må indrömme, at jeg läste det i går, og jeg kan heller ikke lige se problemet. Det er ikke noget nyt, at der er visse besvärligheder ved at bo her i SE, men stadig have ökonomisk tilknytning til Danmark, men det tror jeg, de fleste har lärt at leve med uden at gå i selvsving. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thenicegirl 10 Anmeld indhold Besvaret November 28, 2010 Tusind tak for alle jeres konstruktive svar. Really. Tak :) - Lise. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thenicegirl 10 Anmeld indhold Besvaret November 28, 2010 det ligner at du klager over at du skal indsende forskudsopgørelsen 2011 og det er det du er sur over fordi andre ikke skal dette? Nej, Menace - og hvor passer dit navn godt til dig - det ser ud som om, at jeg gør det. Der findes intet udtryk, der hedder "det ligner, at...". Første punkt af vejen. Secondly, så skriver jeg jo netop herinde i HÅB om, at andre har oplevet noget andet og jeg gerne vil høre om det. Eller læste du ikke mit indlæg ordentligt? Derudover' date=' den tone du lægger for dagen i din korrespondance... Du stiller et spørgsmål, får et svar, og istedet for bare at agere derefter, vælger du at gå på barrikaderne med det samme... [/quote'] Nej, Mickiiiiiiiiiiiiiiiiiii :) Hvis du nu gad læse (eller kunne?), så ville du kunne se ud fra noget, der hedder en dato, at denne sag har verseret i et halvt år snart. Så jeg lægger IKKE denne tone for dagen" med det samme", men først efter flere måneders timer frem og tilbage med inkompetente mennesker i det offentlige. DE spilder skatteydernes penge, ikke mig. Når alt de skal gøre er at trykke på en knap og beder mig om alt muligt unødigt hurlumhej, så er det DEM, der spilder skatteydernes penge. Ikke mig. Dertil skal jeg føje, at DIn tone over for mig i hvert fald er tusind gange bedre end den, jeg brugte. Det er helt stensikkert (insert ironic smiley *S*). Indrømmet. Det var en glipper. Korrespondancen er nu fjernet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret November 29, 2010 Nej, Menace - og hvor passer dit navn godt til dig - det ser ud som om, at jeg gør det. Der findes intet udtryk, der hedder "det ligner, at...". Første punkt af vejen. Secondly, så skriver jeg jo netop herinde i HÅB om, at andre har oplevet noget andet og jeg gerne vil høre om det. Eller læste du ikke mit indlæg ordentligt? 1. Det hedder et nick, så er den misforståelse ligesom ryddet af vejen ;-) 2. Dit nick passer ikke så godt til dig, hold da op hvor er du nedladende og arrogant, måske derfor du er havnet hvor du er :-) 3. At du prøver at ophøje dig selv på et forum ved at kommentere grammatisk fejl, gør dig altså ikke bedre, "Det ligner at" er en almindeligt accepteret vending, som bruges af ynge mennesker, oldtimer ;-) 4. Et godt råd, jeg ikke regner med du følger... formuler dig på en anden måde og du vil måske opleve at verden vil åbne sig for dig, held og lykke, du har brug for det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thenicegirl 10 Anmeld indhold Besvaret November 29, 2010 3. At du prøver at ophøje dig selv på et forum ved at kommentere grammatisk fejl' date=' gør dig altså ikke bedre, "Det ligner at" er en almindeligt accepteret vending, som bruges af ynge mennesker, oldtimer ;-) [/quote'] Tusind tak for dine vise ord :* Jeg er stolt af at føre en protektionistisk sprogpolitik, og hvis det at være velinformeret og god til grammatisk korrekt dansk betyder, at jeg beskrives som en "oldtimer", så har jeg det rigtig fint med det ;) Tak for det kompliment :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
samson 10 Anmeld indhold Besvaret November 29, 2010 Du er ved at udvikle dig til en Professionel Brokkerøv..... Tag nu og nyd livet på SU så længe du kan, inden du for alvor kommer ud i det virkelige liv med meget større problemer end at skulle sende sin forskudsopgørelse manuelt.... and a teensy weensy bit of frustration Og din sprogekvilibrisme er da lige til at latterkramper over, du tager dig selv en tand for alvorligt søde Lise.... (jeg ved ikke engang hvad "protektonisktisk" betyder og jeg gider ikke spilde min tid på at google det)... Lighten up... PS. jeg beklager hvis der i mit indlæg er grelle grammatiske sprogfejl....det er ikke bevidst, jeg er kun håndværker... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thenicegirl 10 Anmeld indhold Besvaret November 29, 2010 Du er ved at udvikle dig til en Professionel Brokkerøv..... Tag nu og nyd livet på SU så længe du kan, inden du for alvor kommer ud i det virkelige liv med meget større problemer end at skulle sende sin forskudsopgørelse manuelt.... Og din sprogekvilibrisme er da lige til at latterkramper over, du tager dig selv en tand for alvorligt søde Lise.... (jeg ved ikke engang hvad "protektonisktisk" betyder og jeg gider ikke spilde min tid på at google det)... Lighten up... PS. jeg beklager hvis der i mit indlæg er grelle grammatiske sprogfejl....det er ikke bevidst, jeg er kun håndværker... :) Tak igen for konstruktive ord rettet mod det oprindelige indlæg ;) (Det ser ud som om, jeg skal skrive det mange gange fremover i denne tråd *S*) - L. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret November 29, 2010 De taster noget ind med en skattefritagelse og opfinder til formålet noget' date=' de kalder et [b']bruttokort, hvorpå der står et beløb, hvorfra de trækker min månedlige ydelse. Mens dette sker, aner jeg intet, for ingen informerer mig, og SKAT har ikke noget, der hedder er bruttokort, og intet, der minder om dette kunne rekvireres fra min skattemappe af forskellige instanser. Der tænkes formentlig her på et bruttotrækkort, som SKAT giver til lønmodtagere med flere eller skiftende arbejdsgivere i de tilfælde hvor lønmodtageren ikke skønnes at ville kunne udnytte sit fradrag. Bruttotrækkortet er altså at sammenligne med bi-kortet med hedder bruttotrækkort når det anvendes i den beskrevne forbindelse hvor der ikke er et fradragsbeløb men kun en træprocent anført. Hovedkortet gav man til sin hovedarbejdsgiver (eks. SU styrelsen) bi-kortet eller bruttokortet giver man til det sted hvor man havde studenterarbejde, altså den sekundære indkomst. Afleverer du hverken skattekort eller foreviser bikort eller frikort (dette sker automatisk for det meste) skal der indeholdes 60 procent af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst uden fradrag. Herudover indeholdes AM-bidrag på otte procent samt yderligere en procent SP-bidrag. Hvorfor dit arbejde pludseligt begynder at trække 44% skyldes formentlig at du har brugt hele dit fradrag allerede det pågældende år i kraft af at du har anvendt frikort, hvorfor det kun er naturligt at du får en høj trækprocent resten af året. Iøvrigt så har du formentlig ret i at SU Styrelsen er et tungt bureaukrati, men nu har jeg selv i mange år arbejdet i en styrelse (dog ikke SU Styrelsen) og én af forklaringerne på hvorfor disse kan opfattes bureaukratisk er desværre oftest, at borgerne ikke ulejliger sig med at sætte sig ordentligt ind i gængse regler og begreber inden de tager den første kontakt, men forventer at få alt forklaret fra bunden, noget som sagsbehandlerne naturligvis ikke kan forventes at skulle gøre ved hver eneste borgenhenvendelse. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thenicegirl 10 Anmeld indhold Besvaret November 29, 2010 Der tænkes formentlig her på et bruttotrækkort, som SKAT giver til lønmodtagere med flere eller skiftende arbejdsgivere i de tilfælde hvor lønmodtageren ikke skønnes at ville kunne udnytte sit fradrag. Bruttotrækkortet er altså at sammenligne med bi-kortet med hedder bruttotrækkort når det anvendes i den beskrevne forbindelse hvor der ikke er et fradragsbeløb men kun en træprocent anført. Hovedkortet gav man til sin hovedarbejdsgiver (eks. SU styrelsen) bi-kortet eller bruttokortet giver man til det sted hvor man havde studenterarbejde, altså den sekundære indkomst. Afleverer du hverken skattekort eller foreviser bikort eller frikort (dette sker automatisk for det meste) skal der indeholdes 60 procent af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst uden fradrag. Herudover indeholdes AM-bidrag på otte procent samt yderligere en procent SP-bidrag. Hvorfor dit arbejde pludseligt begynder at trække 44% skyldes formentlig at du har brugt hele dit fradrag allerede det pågældende år i kraft af at du har anvendt frikort, hvorfor det kun er naturligt at du får en høj trækprocent resten af året. Iøvrigt så har du formentlig ret i at SU Styrelsen er et tungt bureaukrati, men nu har jeg selv i mange år arbejdet i en styrelse (dog ikke SU Styrelsen) og én af forklaringerne på hvorfor disse kan opfattes bureaukratisk er desværre oftest, at borgerne ikke ulejliger sig med at sætte sig ordentligt ind i gængse regler og begreber inden de tager den første kontakt, men forventer at få alt forklaret fra bunden, noget som sagsbehandlerne naturligvis ikke kan forventes at skulle gøre ved hver eneste borgenhenvendelse. Tak for det dejlige in topic svar, EBL! Du har ret i din sidste udtalelse. Jeg har ikke sat mig ind i alle regler, der findes for folk i min situation. Jeg har talt med mange forskellige hos SKAT (som burde være kyndige, men), som har givet forskellige udmeldinger mange gange. Det samme hos SU-Styrelsen. Hvis der findes et sted, hvor regler, der gælder for min situation, ligger, vil jeg MEGET gerne have linket dertil. Ved du, hvor det kan findes? Vil hellere end gerne sætte mig ind i reglerne for at spare de stakkels medarbejdere for at skulle kunne hver paragraf inden for alle emner udenad. Mit fradrag var dog ikke brugt her til sommer, for da jeg ringede til SKAT og fortalte dem om de 44%, der var trukket fra min arbejdsløn, kunne de slet ikke forstå hvorfor. De lavede strax et nyt kort til mig, som både arbejde og SU-Styrelsen kunne rekvirere, hvor der stod cirka 60.000 for resten af året på for de to instanser at bruge af. Så ét eller andet er i hvert fald gået galt. Hvis pengene ikke stod til min rådighed, ville SKAT vel ikke bare udfærdige et nyt kort med de penge på? Beklager min manglende evne til at være præcis (og også have ret i de ting, jeg skriver), men det var i sommer, det hele skete, og megen vand er flydt under Bron siden da ;) Ville ønske, jeg kunne være mere præcis, især, fordi jeg ved, du er kvalificeret til at kunne respondere kløgtigt på det. Men det er jeg ikke. Har så meget andet at se til desværre :S Men tusind tak for din gode, pragmatiske respons! With love, Lise. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites