Paul 26 Anmeld indhold Skrevet November 22, 2010 Hejsa, Har brug for lidt rådgivning. Vi kender en studerende fra et EU-land, som har fået uddannelsesplads i København, men som desværre blev brændt af en boligspekulant, og som vi derfor har fundet et værelse til i Malmø. Sådan umiddelbart er min opfattelse, at det ikke går at bo i Sverige og studere i Danmark - sådan rent formelt, når alle myndigheder skal være informerede. Men, inden den studerende begynder at lede efter et kollegieværelse i København vil jeg lige spørge, om der findes en mulighed for at vi kunne give et såkaldt "inntyg" til de svenske myndigheder, så det gøres muligt for den studerende at blive boende i Malmø? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret November 22, 2010 En EU-borger kan frit bosætte sig i hele EU, så længe han/hun kan klare sig selv økonomisk og ikke bliver en belastning for de sociale myndigheder. Så der burde ikke være nogen problemer i at bo i Malmö og studere i København. Det er der jo også både danskere og svenskere, som gør helt problemfrit. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret November 22, 2010 En EU-borger kan frit bosætte sig i hele EU' date=' så længe han/hun kan klare sig selv økonomisk og ikke bliver en belastning for de sociale myndigheder. Så der burde ikke være nogen problemer i at bo i Malmö og studere i København. Det er der jo også både danskere og svenskere, som gør helt problemfrit.[/quote'] Javel, så langt så godt. Men, hvad skal der til for at alle formaliteter er i orden (i Sverige)? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret November 23, 2010 Han/hun skal medbringe en blanket fra folkeregistret i sit hjemland, det kan de nok bedre hjælpe ham/hende med lokalt. Formentlig skal man også selv sørge for at have tegnet en sygeforsikring, der dækker. Dernæst skal man, hvis man ikke er nordisk statsborger, ansøge om et registreringsbevis hos Migrationsverket i Sverige. På Migrationsverkets hjemmeside står der mere: http://www.migrationsverket.se/info/150.html Denne information gælder dog, hvis man vil studere i Sverige, men jeg kan ikke forestille mig, at det er så meget anderledes, hvis man bare vil bo i Sverige og studere i Danmark. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites