Marraffay 10 Anmeld indhold Skrevet November 4, 2010 Så er der bøvl med a-kassen igen... Efter en periode med deltids arbejde og supplerende dagpenge fra a-kassen får jeg her for lidt tid siden en skrivelse med posten hvor der står at min ret til supplerende dagpenge ophører. Fra på mandag af! Jeg står virkelig af på de her omsonste regler og overvejer seriøst at flytte min adresse til DK for at få fuld passiv dagpenge sats. Hvad kommer det lige til at indebærer og kan det gøres fra dag til dag? Jeg skal selvfølgelig så have skrevet al ejendom i konens navn, men måske hellere det end ingen indkomst at have. Jeg kunne også få endnu et deltidsjob, eller selvfølgelig finde mig et fuldtidsjob. Jeg har sådan set ikke prøvet andet det sidste par måneder og situationen er ved at se håbløs ud. Selv en "simpel" stilling som chauffør og salgsassistent er der 100vis af ansøgere til. Men jeg er selvfølgelig klar på at tage et hvilket som helst job, hvis jeg kan, startende fra på mandag af. Det ville være det nemmeste. Så hvad ville I gøre hvis I var i min situation??? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret November 4, 2010 Problemet er velsagtens, at du højst kan få supplerende dagpenge i 30 uger. Derefter står valget mellem at droppe dagpengene og leve af det deltidsarbejde du har, eller at blive overført til en svensk a-kasse og få dagpenge derfra - eller, som du selv er inde på, at flytte tilbage til Danmark og få fuld dagpengesats derfra. Hvis du gerne vil flytte retur, kan du jo bare gøre det, men pas på, det ikke bliver et proforma-arrangement. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret November 4, 2010 Du behøver ikke flytte noget ejendom over til andet navn, eneste du skal er at flytte din adresse til danmark til et sted hvor du kan bo. Du må godt eje ejendom i et andet land selvom du er på dagpenge, det kan jeg ikke se hvorfor de skulle undersøge. Derimod hvis du ville have bistand fra kommunen, så ville det være noget andet.... Det går selvfølgelig ikke at bo 3 mennesker i 1 eller 2 værelses.... der vil folkeregisteret undre sig og spørge ind til det. Det vil dog blive godtaget hvis man siger man sover på sofaen midlertidigt... kunne jo være fordi konen og dig har har brug for lidt pause :-) Personligt ville jeg flytte adresse hvis jeg blev fyret, kender flere der har haft ejendom i sverige som har boet midlertidigt i danmark, uden problemer. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Marraffay 10 Anmeld indhold Besvaret November 4, 2010 Det er klart at det nemmeste ville være at finde et job. Så langt så godt. Og det er da også ønske scenariet eftersom jeg ikke kan leve af det deltidsjob jeg har men eftersom jobsne ikke hænger på træerne for tiden kan jeg nok ikke satse på det. Synes da bare det er pudsigt at akassen ikke vil give mig supplerende dagpenge længere, men de vil gerne give mig fuld passiv støtte. Underligt... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Marraffay 10 Anmeld indhold Besvaret November 4, 2010 Ja, det er nok også det jeg hælder lidt til. Tak for svaret Menace! Men hvordan går man lige dette, sådan fra dag til dag? Skal jeg melde mig fra hos Skatteverket og melde min ankomst hos kommunen i DK eller kun dette? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret November 4, 2010 Det er klart at det nemmeste ville være at finde et job. Så langt så godt. Og det er da også ønske scenariet eftersom jeg ikke kan leve af det deltidsjob jeg har men eftersom jobsne ikke hænger på træerne for tiden kan jeg nok ikke satse på det. Synes da bare det er pudsigt at akassen ikke vil give mig supplerende dagpenge længere' date=' men de vil gerne give mig fuld passiv støtte. Underligt...[/quote'] Det har nu intet at gøre med, at du bor i Sverige, men er simpelthen reglerne for dagpenge, efter stramningerne af den danske regering. Hvis du flytter til DK, kan du således ikke få supplerende dagpenge heller. Dvs. enten arbejde eller dagpenge, men ikke deltidsarbejde med supplerende dagpenge. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret November 4, 2010 Det er nok at melde flytning til folkeregistret i tilflytningskommunen i DK. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Marraffay 10 Anmeld indhold Besvaret November 4, 2010 Tak alle for jeres meget givende svar! Det har givet mig lidt ro i sjælen, i stedet for at sidde på nåle herhjemme...! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret November 5, 2010 I øvrigt kan du vel også bare fortsætte dit deltidsarbejde i Danmark, hvis du bliver overført til en svensk a-kasse. I Sverige findes ingen sådan begrænsning, så du kan sagtens deltidsarbejde i Danmark og modtage supplerende svenske dagpenge samtidig. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
guk 10 Anmeld indhold Besvaret November 5, 2010 I øvrigt kan du vel også bare fortsætte dit deltidsarbejde i Danmark' date=' hvis du bliver overført til en svensk a-kasse. I Sverige findes ingen sådan begrænsning, så du kan sagtens deltidsarbejde i Danmark og modtage supplerende svenske dagpenge samtidig.[/quote'] Hej Jakriborg det lyder spændende, men dette går jeg ud fra kun kan lade sig gøre hvis man overholder de svenske krav for indmeldelse i svensk akasse, og med 30 ugers deltids arbejde kan dette blive svært, man skal kunne fremvise mindst 6 måneder med min. 80 timer pr. md i det forløbende år. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret November 6, 2010 Det er klart, at en svensk a-kasse kun vil udbetale dagpenge, hvis du kan få overført din anciennitet fra den danske a-kasse. Men hvis du har været grænsegænger er der jo ikke noget nyt krav om, at du skal have udført arbejde i Sverige. Men det er et kompliceret emne med alle de a-kasse-regler! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret November 6, 2010 Sv a-kasse og DK deltidsjob Hvor har du det fra at man kan det? Ifølge min A-kasse kan man ikke. Enten arbejder du i DK eller SV. Iøvrigt er der også regler om deltidsarbejde i SV, max 75 dage. I øvrigt kan du vel også bare fortsætte dit deltidsarbejde i Danmark' date=' hvis du bliver overført til en svensk a-kasse. I Sverige findes ingen sådan begrænsning, så du kan sagtens deltidsarbejde i Danmark og modtage supplerende svenske dagpenge samtidig.[/quote'] Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret November 6, 2010 Nu ved jeg godt at du skriver simpelt i gåseøjne, men det er måske meget godt for dine evt fremtidige kollegaer at du ikke skal arbejde sammen med at de har "simple" job Så er der bøvl med a-kassen igen... Efter en periode med deltids arbejde og supplerende dagpenge fra a-kassen får jeg her for lidt tid siden en skrivelse med posten hvor der står at min ret til supplerende dagpenge ophører. Fra på mandag af! Jeg står virkelig af på de her omsonste regler og overvejer seriøst at flytte min adresse til DK for at få fuld passiv dagpenge sats. Hvad kommer det lige til at indebærer og kan det gøres fra dag til dag? Jeg skal selvfølgelig så have skrevet al ejendom i konens navn, men måske hellere det end ingen indkomst at have. Jeg kunne også få endnu et deltidsjob, eller selvfølgelig finde mig et fuldtidsjob. Jeg har sådan set ikke prøvet andet det sidste par måneder og situationen er ved at se håbløs ud. Selv en "simpel" stilling som chauffør og salgsassistent er der 100vis af ansøgere til. Men jeg er selvfølgelig klar på at tage et hvilket som helst job, hvis jeg kan, startende fra på mandag af. Det ville være det nemmeste. Så hvad ville I gøre hvis I var i min situation??? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret November 7, 2010 Hvor har du det fra at man kan det? Ifølge min A-kasse kan man ikke. Enten arbejder du i DK eller SV. Iøvrigt er der også regler om deltidsarbejde i SV' date=' max 75 dage.[/quote'] Hvis du har en bi-indkomst, så skriver du den på dit dagpengekort, uanset hvor i verden den stammer fra. Der er derfor intet til hinder for, at man har et deltidsarbejde i fx Danmark og modtager dagpenge i Sverige. Men det er da nyt for mig, at Sverige også har en begrænsning på, hvor længe man må deltidsarbejde og få supplerende dagpenge. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret November 7, 2010 75 dage Man kan max have 75 deltidsdage og så skal man göre et valg. Og det er altså ikke at man arbejder f.esk 4 timer på en dag. Eller det kan man godt. Man har så bare brugt en deltidsdag. Tror det blev ved lov sommeren 2008 eller 2009. Jeg har spurgt min fagforening, det öjeblik man arbejder i et andet land tilhörer det andet lands a-kasse og er sygeforsikret der. Jeg ville arbejde 3 mdr i DK, det gik ikke. Iövrigt skal man have en ansättelses kontrakt selvom det bare er deltid eller tilkalder. QUOTE=Jakriborg;224552]Hvis du har en bi-indkomst, så skriver du den på dit dagpengekort, uanset hvor i verden den stammer fra. Der er derfor intet til hinder for, at man har et deltidsarbejde i fx Danmark og modtager dagpenge i Sverige. Men det er da nyt for mig, at Sverige også har en begrænsning på, hvor længe man må deltidsarbejde og få supplerende dagpenge. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret November 7, 2010 Man kan max have 75 deltidsdage og så skal man göre et valg. Og det er altså ikke at man arbejder f.esk 4 timer på en dag. Eller det kan man godt. Man har så bare brugt en deltidsdag. Tror det blev ved lov sommeren 2008 eller 2009. Jeg har spurgt min fagforening' date=' det öjeblik man arbejder i et andet land tilhörer det andet lands a-kasse og er sygeforsikret der. Jeg ville arbejde 3 mdr i DK, det gik ikke. Iövrigt skal man have en ansättelses kontrakt selvom det bare er deltid eller tilkalder. QUOTE=Jakriborg;224552']Hvis du har en bi-indkomst, så skriver du den på dit dagpengekort, uanset hvor i verden den stammer fra. Der er derfor intet til hinder for, at man har et deltidsarbejde i fx Danmark og modtager dagpenge i Sverige. Men det er da nyt for mig, at Sverige også har en begrænsning på, hvor længe man må deltidsarbejde og få supplerende dagpenge.En lille bøn, Lisbeth...kan du ikke lige rette dine indlæg, hvis du ser at quote's er gået i ged, fordi du ofte kommer til at slette et "[" i starten, når du vil kommentere. Normalen er også at kommentere under de ting man svarer på. Men det er en detalje. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret November 7, 2010 Jo da Jo da, det skal jeg väre opmärksom på. Ved dog ikke lige hvad du mener med at svare under..En lille bøn' date=' Lisbeth...kan du ikke lige rette dine indlæg, hvis du ser at quote's er gået i ged, fordi du ofte kommer til at slette et "[b'][" i starten, når du vil kommentere. Normalen er også at kommentere under de ting man svarer på. Men det er en detalje. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret November 7, 2010 Nå, nu kan jeg se hvad du mener. Det har jeg aldrig gjort. Skrevet under altså.Jo da' date=' det skal jeg väre opmärksom på. Ved dog ikke lige hvad du mener med at svare under..[/quote'] Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret November 7, 2010 Nå' date=' nu kan jeg se hvad du mener. Det har jeg aldrig gjort. Skrevet under altså.[/quote']Almen netikette at skrive svaret efter det der svares på - medmindre man er kineser ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret November 7, 2010 En lille bøn' date=' Lisbeth...kan du ikke lige rette dine indlæg, hvis du ser at quote's er gået i ged, fordi du ofte kommer til at slette et "[b'][" i starten, når du vil kommentere. Normalen er også at kommentere under de ting man svarer på. Men det er en detalje. Sådan du mener? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret November 7, 2010 Sådan du mener?Lige præcis! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret November 7, 2010 Lige præcis! Har aldrig gjort det för, men nu ved jeg. Glemmer jeg det så slå mig lige i hovedet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Marraffay 10 Anmeld indhold Besvaret November 10, 2010 Du behøver ikke flytte noget ejendom over til andet navn, eneste du skal er at flytte din adresse til danmark til et sted hvor du kan bo. Du må godt eje ejendom i et andet land selvom du er på dagpenge, det kan jeg ikke se hvorfor de skulle undersøge. Derimod hvis du ville have bistand fra kommunen, så ville det være noget andet.... Det går selvfølgelig ikke at bo 3 mennesker i 1 eller 2 værelses.... der vil folkeregisteret undre sig og spørge ind til det. Det vil dog blive godtaget hvis man siger man sover på sofaen midlertidigt... kunne jo være fordi konen og dig har har brug for lidt pause :-) Personligt ville jeg flytte adresse hvis jeg blev fyret, kender flere der har haft ejendom i sverige som har boet midlertidigt i danmark, uden problemer. OK, jeg behøver ikke at flytte navn på bil, bolig og forsikringer og andre ting. Men må jeg stadig køre i min svenske bil så? Det må jeg vel ikke? Og den adresse jeg benytter i DK, gør det nogen forskel om det er en C/O eller en alm adresse? Tak for jeres hjælp! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret November 10, 2010 Et svar på det du spørger om fandt jeg muligvis hos næstved kommune: C/o adresse Når man har en c/o adresse, betyder det at man er tilmeldt/bor på adressen, men at ens navn ikke står på postkassen. Det vil sige at en c/o adressen kun har betydning for postlevering. Hvad er en c/o-adresse? Hvis du flytter ind hos en ejer eller lejer, og dit eget navn ikke står på døren, skal du angive deres navn i feltet 'Hos (c/o, der er en forkortelse af det engelske udtryk "Care of")'. Hvis du flytter ind hos en ejer eller lejer kan kommunen kræve, at vedkommende bekræfter din flytning. Mht. din bil, ville jeg ikke køre i den, du bor jo ikke i Sverige ;-) Men igen... det kan jo være du ikke bliver stoppet af det danske politi....... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret November 10, 2010 OK' date=' jeg behøver ikke at flytte navn på bil, bolig og forsikringer og andre ting. Men må jeg stadig køre i min svenske bil så? Det må jeg vel ikke? Og den adresse jeg benytter i DK, gør det nogen forskel om det er en C/O eller en alm adresse?[/quote']Selvfølgelig skal du oplyse disse om din nye adresse. Og din bil må du køre i i 14 dage præcis, startende fra den dag du er tilmeldt ny adresse i DK. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites