Toft 0 Anmeld indhold Skrevet November 1, 2010 Er der nogen her der kender til lovgivningen i Sverige, mht hvad en mægler kan gøre med de billeder han/hun nu en gang har taget til den annonce man betaler dem et salær for, ifm salg af ens bolig? Sagen er den, at for 3½ år siden skulle jeg sælge min lejlighed, fik fat i en mægler som kom og tog billeder og lavede en annonce. Lejligheden blev solgt efter en god måneds tid, slut færdig. Nu har jeg tilfældigvis set min "gamle" lejlighed er til salg igen, samme mægler åbenbart, OG SAMME BILLEDER som til min annonce for 3½ år siden!!! Samtlige billeder er fra da jeg ejede lejligheden, dvs med alle mine møbler osv på billederne.. HVAD FANDEN SKER DER LIGE??? Har tænkt mig at ringe til mægleren, men vil godt lige INDEN vide lidt om hvad de kan tillade sig.. Det kan godt være de ejer copyright og alt muligt andet pis på deres billeder, men helt ærligt, når boligen ER solgt for længst og jeg har betalt dem deres salær, så skal jeg ikke 3½ år senere se en ny annonce på samme lejlighed, med mine gamle billeder i den nye annonce. Har ingen idé om hvor længe den har været til salg, men ringer i morgen for at høre hvad meningen er. Så hvis nogen ved om mæglerne har ret til at gøre som beskrevet her, uden min accept, så hører jeg det gerne. Selvfølgelig er jeg også interesseret i hvis det modsatte er tilfældet ;) Og ja, jeg er godt klar over at INGEN der har kigget på pågældende annonce ved at billederne er 3½ år gamle, og at det er mine møbler osv på billederne. Men jeg synes bare det er moralsk forkert gjort af mægleren, og må da indrømme at det lige gippede lidt da jeg så den annonce her for lidt siden :thumbdown Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret November 1, 2010 Hehe.. Frisk nok af mægleren.. :) Men med mindre i har aftalt at du overtog rettighederne til billederne så er de fotografens ejendom (dvs nok mæglerens). Betalte du specifikt for fotograferingen? I forbindelse med at jeg havde huset til salg sidste år stod der i aftalen at jeg specifikt skulle betale for fotografering hvis jeg opsagde aftalen inden for de første 3 mdr. Jeg tror ikke du har noget at komme efter. Bare glæd dig over at dine møbler er så lækre og evigt tidssvarende at de stadig er gode i en salgsannonce ;) Se også her - det er blot vedr. portrætter og dansk lov - http://www.simplylaw.dk/case-rettigheder-til-portr%C3%A6tfotos/ - men stadig fotografier... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jacobe 10 Anmeld indhold Besvaret November 1, 2010 Hehe.. Frisk nok af mægleren.. :) Jaeh... lige lovligt friskt, synes jeg også! Kan godt forstå Toft er mopset, ville jeg også være blevet. Ved sgu ikke hvad angår rettigheder, men uanset hvad havde jeg nok også givet mægler et ring. Du kunne jo også kontakte sælger, dvs. dem der sælger din gamle lejlighed, forklare dem situationen og spørge hvordan det kan være, at det er gamle billeder af "din" lejlighed som du har betalt for der bruges. En ting er rettigheder, noget andet er respekt for folks privatliv. Også selvom det er gamle billeder, og selvom de har været offentliggjort - engang. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret November 1, 2010 Ja det er lige frisk nok gjort... Kan forestille mig at sælger har haft lejligheden til salg hos en anden (billig) mægler, som ikke har fået den solgt. Sælger er så fraflyttet lejligheden og har kontaktet en ny mægler, nemlig ham der tidligere har solgt den med succes. Denne mægler har så fundet mine 3½ år gamle billeder frem fra gemmeren, i stedet for at tage billeder af en tom lejlighed, til annoncen. Det er den eneste logiske forklaring jeg umiddelbart kan forestille mig, men en fesen løsning når det er en selv der sidder og og kigger på ens egne ting i en fremmeds salgsannonce. Anyways det er synd for ham der sælger lejligheden, for den er til salg for et beløb der er 35% lavere end hvad jeg fik for den for 3½ år siden...yrrk! ....altså hvis ikke den har været solgt en gang tidligere på 3½ år, men næppe.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret November 1, 2010 ' date=' for den er til salg for et beløb der er 35% lavere end hvad jeg fik for den for 3½ år siden...yrrk! [/quote'] Arvs for pokker da... Hmm... Men det kan vel næsten være hævn nok så for at de tillader sig at genbruge lidt billeder ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thage Løbner 10 Anmeld indhold Besvaret November 1, 2010 Godtnok frækt, men da rationelt - og så blokker han vel osse den nye sælger for fotografering og forskønnelse af inventar. I min sidste kontrakt står der at billederne tilhører mig, men jeg ved ikke om det er normalt. Fat i ørerne på mægleren - evt kan du jo være flink og lade ham leje billederne mod lidt provision. Hilsener Thage Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites