Jump to content
Tania m

Vedr. A-kasse og dagpenge

Recommended Posts

Hejsa, Jeg er i tvivl om hvor vidt det kan betale sig at blive ved med at betale til sin danske a-kasse? Jeg har læst mig frem til at man i sverige er sikret det der hedder grundforsikring, hvis man bliver arbejdsløs, hvilket svarer lidt til kontanthjælp. Jeg mener ikke at du er berretiget til mere end denne grundforsikring heller, hvis du får det igennem din danske A-kasse. Min fagforening fortalte mig, at hvis jeg blev arbejdsløs, ville jeg ikke få penge direkte fra Danmark, men gennem en svensk a-kasse i stedet og satsen var den der gjaldte for den bestemte kommune. Hvis man ønsker tillæg hertil, kan man vel og mærke, hvis man arbejder i Sverige få et tillæg, hvis man tilmelder sig den svenske A-kasse. Dette er vi, som arbejder i DK, dog ikke berretiget til, ligesom vi ikke er berretiget til at have en lønforsikring i DK når vi arbejder i Sverige. Så for mig ser det ud som en ond cirkel, og jeg føler at jeg hver måned, smider penge ud af vinduet, til noget jeg får alligevel fra Sverige, HVIS jeg skulle gå hen og blive arbejdsløs. Er der nogen der har været igennem dette forløb? Eller ved hvordan det foregår helt præcist? Før jeg opsiger min A-kasse i DK :):) Ja det er noget værre rod, men håber i kan hjælpe :) Venlig hilsen Tania

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Mig bekendt, og som jeg fik bekræftet da jeg gik min fagforening på klingen, er at skulle du, som bosat i SE, og arbejdende i DK, miste dit arbejde, så er det den svenske kommune/stat som skal betale din understøttelse, så derfor er A-kasse i DK, penge lige ud af vinduet. Jeg har aldrig undersøgt det til bunds, men min fagforening ringede mig op da jeg opsagde min akasse, og han bekræftede det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da noget vrøvl. Som grænsegænger arbejdende pånfuld tid og medlem af en dansk a-kasse vil du kunne få højeste sats i Sverige på ca. 680 kr. Om dagen. Grundbeløbet er det halve, og det får du, hvis du kun har arbejdet deltid. Er du slet ikke medlem er du overladt til kommunen, som tjekker du ikke har penge i banken eller noget af værdi derhjemme, som kan sælges. Www.alfakassan.se giver mere Info.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Aaah ok, så giver det mening, så er det bare min fagforening som ikke fatter brik, hehe. Men dvs, man overflytter ancienitet und alels? Og når man så får arbejde igen, så skal man vel flytte tilbage... damn, besværligt. Ville være nemmere hvis man kunne tilmelde sig svensk akasse/fagforening, eller hvis den danske kunne yde tilskud, så det oven i det kommunalt udbetalte herovre, kom op på det man skulle ha i DK gennem sin danske Akasse alligevl...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt har jeg valgt at se på hvor lidt, man trods ancienitet får i SE. Især når man betænker hvor meget man betaler og forventer at få i DK. Jeg kan ikke nøjes med de ca. 11.000 sek om måneden i en længere periode. Og man kan ikke tilkøbe tillægsdækning i DK, når man bor i SE, som mange A-kasser tilbyder. Jeg har derfor valgt at opsige min danske A-kasse og få en svensk løn-forsinkring for ca. samme sum månedligt. Det *bør* give mig ca. 20.000 sek efter skat hver måned i op til 12 måneder i tilfælde af ledighed. Og det burde være tid nok, når man også medregner de måneder man får ved opsigelse :surprise: Om lønforsikringen så virker og træder ind som forventet, kan jeg jo kun gisne om. Der har været noget grim omtale, også her, af dem. Men det jeg har set, har drejet sig om betingelserne og ikke decideret om 'uregelmæssigheder' i udbetalingen. Personligt mener jeg ikke at jeg behøver at frygte at være ledig ret længe, om uheldet skulle være ude og firmaet falder sammen :scared: Men efter livrem-og-seler-princippet så har jeg denne forsikring i baghånden. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor har du tegnet den lønforsikring? Og hvad giver du for den?` Hvorfor mener du det *bør* give dig 20.000 sek/md.? Er det ikke klart specificeret i forsikringen? Det lyder da ellers som et langt mere realistisk alternativ end dansk a-kasse. For der er intet der tyder på at der er en harmonisering på vej - ikke engang fagforeningerne og a-kasserne gider gøre noget ved det. Udover enkelte skåltaler og artikler.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvor har du tegnet den lønforsikring? Og hvad giver du for den?` Hvorfor mener du det *bør* give dig 20.000 sek/md.? Er det ikke klart specificeret i forsikringen? Det lyder da ellers som et langt mere realistisk alternativ end dansk a-kasse. For der er intet der tyder på at der er en harmonisering på vej - ikke engang fagforeningerne og a-kasserne gider gøre noget ved det. Udover enkelte skåltaler og artikler.
Vil spørge om det samme.. Kunne være et rigtig fint alternativ..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kunne være et rigtig fint alternativ...
...hvis man har fravalgt efterlønnen - hvilket sikkert ikke er noget problem for mange / de fleste herinde, som jég opfatter at ha en alder uder de 40 år, hvorfor sandsynligheden for et fravalg ér stor, IMO...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

LARSK - Har du tegnet den lønforsikring gennem et forsikringsselskab ? - hvis ja, har du så læst det med småt hvor der typisk står man skal være svensk ansat/være i svensk a-kasse/fagforening, for at kunne udbetalt forsikringen ? Er selv igennem møllen nu, dog fordi jeg skal arbejde i Sverige - og her kan jeg også tegne en lønforsikring gennem trygg-hansa. Men de betinger at man f.eks er lønnet i Sverige mv. og medlem af en fagforening og a-kasse. Det kan være fordi det er et tilbud via min nye fagforening selvfølgelig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
LARSK - Har du tegnet den lønforsikring gennem et forsikringsselskab ? - hvis ja' date=' har du så læst det med småt hvor der typisk står man skal være svensk ansat/være i svensk a-kasse/fagforening, for at kunne udbetalt forsikringen ?[/quote'] Der findes en række 'forsikringer' i sverige, man kan tilkøbe - bl.a på gæld (gælden indfries hvis man dør, og man kan få betalt afdrag i et år ved sygdom/arbejdsløshed) - og disse er langt mere indivudelle end vi er vant til at se dem i Danmark. Så hvis ens eneste økonomiske udfordring ved at leve af svenske dagpenge er f.eks. et boliglån, så kan det sagtens være væsentlig billigere at forsikre sig mod dette ved arbejdsløshed. Jeg lavede sådan en forsikring på min første tossebil herovre med fuld indfrielse af restgælden på 250-300 tkr. det kostede så vidt jeg husker ca. 100 sek om måneden. Den lønforsikring jeg har tegnet, har været omtalt flere gange her på forumet. Og for at samle svarene:
  1. Man kan vælge blandt flere forskellige grundniveauer (guld, sølv, bronze) og dernæst den sum man ønsker udbetalt ved ledighed
  2. Det er en forudsætning at summen står i rimeligt forhold til ens nuværende løn
  3. Det er en forudsætning at man har fast job, og ikke har viden/forventning om at man vil miste det
  4. Man skal indsende ansættelseskontrakt og lønsedler
  5. Forsikringen gælder uafhængigt af arbejdsland (arbejde i Danmark er IKKE et problem)
  6. Forsikringssummen udbetales KUN fuldt ud, hvis man ikke har anden dækning (f.eks. A-kasse) ellers modregnes dette før udbetaling
  7. For at opnå udbetaling er den vigtigste forudsætning at man er blevet opsagt uden egen skyld (altså ikke selv har sagt op, eller er fyret på grund af 'samarbejdsvanskeligheder' eller for mange sygedage)
  8. Prisen på forsikringen beregnes individuelt udfra lønniveau, branche og ønsket dækning
  9. Der er en opstartperiode fra start før den træder i kraft (afhængig af guld, sølv etc) men mindst 6 måneder (tror jeg)
  10. Der er desuden en karenstid ved ledighed, før udbetalingen begynder (f.eks. 1 måneds ledighed)

Jeg har altså en aftale, der giver mig ca. 20.000 sek /måned efter skat i op til 12 måneder af gangen og højst 3 gange for ca. 980 sek om måneden. Min hustru har en tilsvarende som vist er ca. 50 sek billigere pr. måned - hvorfor ved jeg ikke. Forsikringsselskabet jeg har valgt, og som både er omtalt og svært kritiseret her er http://www.enforsakring.se/

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Supersvar. Tak skal du have. Det lyder da langt mere holdbart end svensk a-kasse, hvis der skulle ske noget med jobbet.
Der må være en tidsramme efter oprettelse af forsikring (karenstid), inden udbetaling er mulig -> 7 mdr's arbejde? (den nævnte een måned er næppe rigtig - eller har jeg misforstået det)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Der må være en tidsramme efter oprettelse' date=' inden udbetaling er mulig -> 7 mdr's arbejde?[/quote'] Se pkt. 9 - afhængig af modellen, så betaler man mindst 6 måneder (i arbejde) før den kan anvendes

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har været i kontakt med EN forsäkring og de virkede lidt slatne mht. at komme i kontakt med dem og kundeservice osv. Jeg synes at have set andre som har haft problemer med at få dem til at slippe slanterne når der blev brug for forsikringen. Jeg tror det er meget op ad bakke med dem. En anden model, som jeg selv kører, er at have en opsparing. Regn ud hvor meget du får i snit pr måned, og sammenlign det med hvad man får som arbejdsløs. Så hvis fast indkomst er 20.000, og arbejdsløshedserstatning er 11.000, så mangler man 9.000 hver måned. Man skal som tommelfingerregel kunne klare sig i 6 måneder uden nedgang i levestandard, så ens opsparing skal altså her være 6 x 9.000 = 56.000 kr i likvider. Det giver 6 måneder + hvad man har af opsigelsesperiode fra jobbet til at finde en løsning. Det er i de fleste tilfælde nok. Faktisk finder "folk" væsentligt hurtigere et nyt job, når de selv financierer lediggangen mere direkte på denne måde, så det er i mine øjne lige så holdbart. ;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
nej.. det kræver at man bliver overflyttet fra din danske hvis du mister dit arbejde.... og det er det som er uretfærdigt Du har stadig brug for din danske for at få den svenske...
Mon man trods dette kan anvende følgende mulighed? www.nyledige.dk "Vidste du, at du som ny ledig har mulighed for at deltage i op til 6 ugers uddannelse efter eget valg?"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kræver, at man er medlem af en dansk a-kasse for at få 6 ugers selvvalgt uddannelse. Og så længe Danmark administrerer efter den nye tolkning af reglerne, så er det jo ikke en mulighed. Men der er måske nogen, som er parat til at føre sag ved domstolene eller få EU-kommissionen til at se på Danmarks fortolkning af reglerne for arbejdsløse grænsegængere?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det kræver' date=' at man er medlem af en dansk a-kasse for at få 6 ugers selvvalgt uddannelse. Og så længe Danmark administrerer efter den nye tolkning af reglerne, så er det jo ikke en mulighed. Men der er måske nogen, som er parat til at føre sag ved domstolene eller få EU-kommissionen til at se på Danmarks fortolkning af reglerne for arbejdsløse grænsegængere?[/quote']Man kan jo håbe at http://dk.oresundsbron.com/page/2756 bringer løsninger med sig...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det kræver' date=' at man er medlem af en dansk a-kasse for at få 6 ugers selvvalgt uddannelse. Og så længe Danmark administrerer efter den nye tolkning af reglerne, så er det jo ikke en mulighed.[/quote'] Naturligvis - og dét er også tilfældet for spørgeren. Måske man kan "nyde" muligheden i dét tilfælde? Spændende - selvom det offentlige system ikke er kendt for at arbejde særligt hurtigt...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Naturligvis - og dét er også tilfældet for spørgeren. Måske man kan "nyde" muligheden i dét tilfælde?
Problemet er jo, at du ikke må blive i den danske a-kasse, hvis du bliver arbejdsløs, men skal overføres til en svensk og dermed kommer under de svenske regler for dagpenge, arbejdsmarkedspolitiske "programmer", osv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det eneste de (muligvis) kommer til at løse i år, er problematikken om at man ikke kan arbejde både i DK og SE på samme tid uden at den danske arbejdsgiver kommer til at skulle afregne arbejdsgiverafgift til den svenske stat. Alle de andre problematikker der vedrører A-kasse, dagpenge, miethe mm er slet ikke i spil. Desværre. Har pt. en ankesag kørende i Ankestyrelsen, efter jeg fik afslag om at være miethe-person. Jeg ansøgte ellers inden reglerne blev lavet om men fordi de har så lang behandlingstid kom det mig til skade. Ankesagen er foreløbig udskudt 2 gange (hhv 4 og 3 måneder) fordi de har travlt. I mellemtiden har man som ledig ingen rettigheder. F.eks. kan man jo ikke udnytte 6 ugers selvvalgt uddannelse som skal udnyttes indenfor de første 9 måneder. Det er helt til grin og retssikkerheden er ikke-eksisterende. Det er ikke muligt at klage over sagsbehandlingstiden. For at stø yderligere salt i såret har den svenske arbejdsformidling meddelt mig at nu kan en arbejdsgiver få 2 x arbejdsgiverafgiften retur fra staten hvis de ansætter mig (det er ca. 60% af min løn). Men det gælder selvfølgelig kun svenske arbejdsgivere og jeg søger jo job i Danmark.

Man kan jo håbe at http://dk.oresundsbron.com/page/2756 bringer løsninger med sig...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Der findes en række 'forsikringer' i sverige, man kan tilkøbe - bl.a på gæld (gælden indfries hvis man dør, og man kan få betalt afdrag i et år ved sygdom/arbejdsløshed) - og disse er langt mere indivudelle end vi er vant til at se dem i Danmark. Så hvis ens eneste økonomiske udfordring ved at leve af svenske dagpenge er f.eks. et boliglån, så kan det sagtens være væsentlig billigere at forsikre sig mod dette ved arbejdsløshed. Jeg lavede sådan en forsikring på min første tossebil herovre med fuld indfrielse af restgælden på 250-300 tkr. det kostede så vidt jeg husker ca. 100 sek om måneden. Den lønforsikring jeg har tegnet, har været omtalt flere gange her på forumet. Og for at samle svarene:
  1. Man kan vælge blandt flere forskellige grundniveauer (guld, sølv, bronze) og dernæst den sum man ønsker udbetalt ved ledighed
  2. Det er en forudsætning at summen står i rimeligt forhold til ens nuværende løn
  3. Det er en forudsætning at man har fast job, og ikke har viden/forventning om at man vil miste det
  4. Man skal indsende ansættelseskontrakt og lønsedler
  5. Forsikringen gælder uafhængigt af arbejdsland (arbejde i Danmark er IKKE et problem)
  6. Forsikringssummen udbetales KUN fuldt ud, hvis man ikke har anden dækning (f.eks. A-kasse) ellers modregnes dette før udbetaling
  7. For at opnå udbetaling er den vigtigste forudsætning at man er blevet opsagt uden egen skyld (altså ikke selv har sagt op, eller er fyret på grund af 'samarbejdsvanskeligheder' eller for mange sygedage)
  8. Prisen på forsikringen beregnes individuelt udfra lønniveau, branche og ønsket dækning
  9. Der er en opstartperiode fra start før den træder i kraft (afhængig af guld, sølv etc) men mindst 6 måneder (tror jeg)
  10. Der er desuden en karenstid ved ledighed, før udbetalingen begynder (f.eks. 1 måneds ledighed)

Jeg har altså en aftale, der giver mig ca. 20.000 sek /måned efter skat i op til 12 måneder af gangen og højst 3 gange for ca. 980 sek om måneden. Min hustru har en tilsvarende som vist er ca. 50 sek billigere pr. måned - hvorfor ved jeg ikke. Forsikringsselskabet jeg har valgt, og som både er omtalt og svært kritiseret her er http://www.enforsakring.se/

LARSK Det er mig som har skrevet kritiken af det selskab efter at jeg blev snydt for min erstatning. Men Du behøver vel ikke at tage min kritik med i dine overvejelser, men prøv at spørge en anden bruger herinde (Caleb Larue) om hans oplevelse fornyligt med det svindle selskab. Efter en masse flueknepperi og en masse anmodninger om samme dokumenter igen og igen så nægtede de ham erstatning selvom det er solklart at han er berettiget. Nu er der advokat på Eller prøv at google dig frem til nogen af de mange "uheldige" personer som er faldet i klemme i det her selskab. Prøv at stille dig selv det spørgsmål: er det ikke meget pudsigt at i HELE norden, og med al de etableret og velrenomeret selskaber, så findes der kun ET (ukendt) selskab som tilbyder det FANTASTISK produkt som ingen andre selskaber har fundet frem til??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites