Jump to content
Tomcat

Den danske industri i flammer

Recommended Posts

Vi har set massefyringer i danmark før, men i dag kom den første store sprække i dansk industri. Med vestas 2000 massefyringer kan vi formodenligt godt holde næsen op efter mere af samme skuffe. Imens sidder vores totalt inkompetente politikere på deres hænder og taler om forsvarsskandaler, ghettoer og andre ligegyldigheder. Med den tilstand danmark er i idag, så kunne jeg ikke være mere ligeglad med deres navlepilleri og interne undersøgelser. Lad os nu for helvede spænde bæltet og komme i arbejdsuniformen. Kunne være man skulle få svensk medborgerskab og lære ordenligt svensk. Sidste mand der forlader den synkende skude betaler regningen.!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja. Nu har Vestas jo de seneste 10 år opbygget en noget speciel konstellation hvor en hver større ordre også omfatter kontrakt om at vestas bygger en vindmølle fabrik i det område vindmøllerne skal opstilles, for dermed at give noget kickback til befolkningen. (Vestas argument om at det er meget dyrt at sende vindmøller fra Danmark til Kina er self meget fint, men det er den anden der er den virkelige årsag). Men når man primært handler kontrakter på regerings-niveau så er det nettop den slags konstellationer der kan overbevise køberne politikere og derigennem befolkninger (vælgere), om at det er vestas man skal vælge som leverandør. Jeg gætter på at konkurrenterne på det marked operer på præcis samme måde. Bilfabrikkerne har gjort det samme i mange år hvor politikere giver dem lave skatter, gratisk jord eller ser gennem fingre med at de sviner miljøet til. Tilgændgæld har hr. politiker skaffet regionen arbejdspladser og kan se frem til masser af stemmer ved næste valg. Vestas havde naturligvis nogen forhåbninger til massive inversteringsforøgelser fra nordiske regeringer efter COP15 som langt fra er blevet opfyldt. Det er den eneste grund til at de ikke lukkede den danske del af butikken allerede i 2009 eller starten af 2010. Så for mig er det helt forståeligt at de pakker lortet og skrider til de lande som køber deres produkter. Alt i alt er danmark (og sverige) ikke lande hvor det kan betale sig at have industriproduktioner og timelønnede medarbejdere. Det har vi fået tudet ørene fulde om siden 70'erne og at folk endnu ikke har forstået det og forventer at de også fremover kan leve trygt på at lave manuelt arbejde er for mig totalt uforståeligt. Men self. foventer vi igen igen at regeringen kommer og reder os fordi vi røg hash og drak bajere da vi var unge, istedet for at få en uddannelse. Faktisk lidt sjovt med den lukning set i relation til søndagens afsnit af Borgen. "I Danmark er jeg født..."

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tja. Nu har Vestas jo de seneste 10 år opbygget en noget speciel konstellation hvor en hver større ordre også omfatter kontrakt om at vestas bygger en vindmølle fabrik i det område vindmøllerne skal opstilles, for dermed at give noget kickback til befolkningen. (Vestas argument om at det er meget dyrt at sende vindmøller fra Danmark til Kina er self meget fint, men det er den anden der er den virkelige årsag). Men når man primært handler kontrakter på regerings-niveau så er det nettop den slags konstellationer der kan overbevise køberne politikere og derigennem befolkninger (vælgere), om at det er vestas man skal vælge som leverandør. Jeg gætter på at konkurrenterne på det marked operer på præcis samme måde. Bilfabrikkerne har gjort det samme i mange år hvor politikere giver dem lave skatter, gratisk jord eller ser gennem fingre med at de sviner miljøet til. Tilgændgæld har hr. politiker skaffet regionen arbejdspladser og kan se frem til masser af stemmer ved næste valg. Vestas havde naturligvis nogen forhåbninger til massive inversteringsforøgelser fra nordiske regeringer efter COP15 som langt fra er blevet opfyldt. Det er den eneste grund til at de ikke lukkede den danske del af butikken allerede i 2009 eller starten af 2010. Så for mig er det helt forståeligt at de pakker lortet og skrider til de lande som køber deres produkter. Alt i alt er danmark (og sverige) ikke lande hvor det kan betale sig at have industriproduktioner og timelønnede medarbejdere. Det har vi fået tudet ørene fulde om siden 70'erne og at folk endnu ikke har forstået det og forventer at de også fremover kan leve trygt på at lave manuelt arbejde er for mig totalt uforståeligt. Men self. foventer vi igen igen at regeringen kommer og reder os fordi vi røg hash og drak bajere da vi var unge, istedet for at få en uddannelse. Faktisk lidt sjovt med den lukning set i relation til søndagens afsnit af Borgen. "I Danmark er jeg født..."
Hej NGO Virker som om du har accepteret tingenes tilstand. Fordi man har sagt noget i 30 år betyder det ikke at det er den endegyldige sandhed. "Huspriserne bare fortsætter med at stige!"... Nej, det gør de ikke. Anyway. Problemet ligger til dels i en ukampdygtig valuta (kronen) som er trælbundet til Euroen og dels at der findes en ubalance i den globale konkurrence hvor folk der får minimumseksistens løn udkonkurrerer folk i europa som er ansat under mere menneskelige forhold. Der burde oprettes en handelsbarriere mod lande med dumping valutaer/priser. I nyere tid hvor virksomhederne har flyttet en god del af produktionen til udlandet har man også i højere grad set de videnstunge job flytte med. Der hvor produktionen går, går udviklingen også må vi desværre erkende. Så ideen med at Kina skal være verdens fabrik og vesten den udviklende part holder bare ikke længere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Tomcat. Ja jeg mener det er bedre at få det bedste ud af den situation verden nu engang er i. "If you can't beat then, Join them" USA's bilinsustri forsøgte med politisk lobyisme og mange andre krumspring, i 70'erne og 80'erne at lave den type handelsbarrierre mod lande med billigere arbejdskraft og bedre produkter. Dagens Detroit er så resultatet af det forsøg. Hvad er logikken i at oprettet handelsbarierre mod lande med lavere produktionspriser når det er disse lande som vi gerne vil eksportere vores produkter til ? Vesten er desværre ikke længere den store aftager af industriprodukter i verden. Vindmøller sælges i østen, hvor der er fremgang og hvor regeringer ikke er bange for at bruge penge. Biler sælges i Østen hvor antallet af folk der har fået råd til biler nu overstiger antallet af folk i vesten der har råd. I Østen er der stadig mindst 1.500.000.000 mensker tilbage som er villige til at knokle røven ud af bukserne for at få råd til strøm fra en vindmølle, møbler fra Ikea og en bil fra volvo.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej. Er fukdkommen enig i at Vestas fyringerne ikke er en enlig svale - har forresten aldrig troet rigtig på en produktion af varer der kun kan sælges til kunder der modtager statstilskud, så ingen Vestas i min portefolie. Det generelle problem er vel forholdet mellem produktivitet og omkostniingen. Danmark har faldende produktivitet og stigende (løn)omkostninger. Det peger kun en vej, nemlig udflagning af arbejdspladser - først de manueller og derefter de videnbaserede. Andre kan lave begge ting i samme kvalitet som Danmark og væsentlig billigere. Danmark har simpelthen ikke sikret sig en høj nok produktivitet ved rationalisering og tildels mekanisering samtidig med at seneste overenskomst var den dyreste jeg husker ( vi var meget betaget af arbejdskraftmangel, så alle ville gerne betale mere dengang) Hvad løsningen for velfærdssamfundet Danmark er, synes ikke let at hitte. Regeringen gør intet udover lidt besparelser på det offentlige budget, men langt fra tilstrækkelig. Produktivitetshævning vil komme af sig selv hos de dygtigste virksomheder og omkostningsreduktion er kun mulig sammen med skattereduktion. Regeringen prøver bare at holde skatten i ro, ingen initiativer til skattereduktion med følgende reduktio i lønomkostningerne. Konklusionen må være !. velfærdssamfundet har spillet falit 2. Vort arbejdsmarkedssystem har spillet falit. 3 parts systemet, hvor arbejdsgiver og fagbevægelse fastsætter generelle lønniveauer under inspiration af regeringen, duer ikke mere, solidarisk løfastsættelse funker ikke. Virksomhederne må selv fastsætte lønnen efter hvad de kan betale, og så må det være op til den enkelte om hyn vil tage jobbet. Det er yderst beklageligt at det går den vej, men det er resultatet af den globalisering vi ellers godt kan li når vi køber t shirts "made in China" Thage

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Tomcat. Hvad er logikken i at oprettet handelsbarierre mod lande med lavere produktionspriser når det er disse lande som vi gerne vil eksportere vores produkter til ?
Hvad er det vi skal eksportere til dem? De kan jo lave produkterne selv bedre og billigere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo ikke ligefrem et nyopstået fænomen med at den vestlige industri er trængt. Det begyndte vel så småt for 20 år siden med kommunismens sammenbrud. Det sjove ved historien er bare, at der hvor man bibeholdt kommunismen (læs: étpartistaten), er også der hvor man har den allerstørste økonomiske fremgang. Tjah, hvad den Kolde Krig ikke formåede, det klarer kapitalismen rask væk... at opløse den "frie verden" indefra. Hvad kan vi lære af det? Less bitching, more work... Hmm, svært at forestille sig i et "velfærdssamfund", hvor alle kræver sin ret. Desuden, så er vores opfattelse af velfærd efterhånden temmelig tæt på tag-selv-bord. Måske vi forlanger for meget og yder for lidt?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu er det jo ikke ligefrem et nyopstået fænomen med at den vestlige industri er trængt. Det begyndte vel så småt for 20 år siden med kommunismens sammenbrud. Det sjove ved historien er bare, at der hvor man bibeholdt kommunismen (læs: étpartistaten), er også der hvor man har den allerstørste økonomiske fremgang. Tjah, hvad den Kolde Krig ikke formåede, det klarer kapitalismen rask væk... at opløse den "frie verden" indefra.
Det er da vist lidt af en generalisering. Det går mig bekendt ikke så skide godt i nordkorea og på cuba

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Uden at komme for meget ind på Vestas her, så er Ditlevs strategi fuldstændigt forfejlet. Han sælger 99% af sine møller udenlands....Til USA og Kina, samt SydEuropa. Så naturligvis kan det bedre betale sig at producere hvor de skal sættes op...Så det er bare for at hive flere penge ud af staten. Ditlev har satset stort på møller til lands.....forkert i relation til DK. Siemens har lige landet en ordre på 9 milliarder på havmøller i Danmark og udvider fabrikken i Brande af samme årsag. Så det handler slet ikke om andet et at Vestas ikke er up to date på markedet i Nord Europa.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er da vist lidt af en generalisering. Det går mig bekendt ikke så skide godt i nordkorea og på cuba
Det er vel fordi de ikke indførte kapitalisme. Jeg tror ikke du rigtig forstod hvad jeg skrev, så lad mig lige prøve igen. "Tjah, hvad den Kolde Krig ikke formåede, det klarer kapitalismen rask væk... at opløse den "frie verden" indefra." Man har stadig étpartistater i f.eks. Kina, hvor man har indført såkaldt kapitalisme, men hvor alting styres stramt oppefra. Det er ikke svært at være konkurrencedygtig når befolkningen generelt set ikke har de samme friheder som os til at ytre og organisere sig. Det afholder dog ikke "vestlige kapitalister" fra at investere i Kina, og folk i Vesten lader i stor stil til at være ligeglade og køber rask væk kinesiske produkter. Nu er vi nået så langt, at det er kinesiske virksomheder der køber og redder vestlige virksomheder - men kineserne har på intet tidspunkt tilkendegivet, at de ønsker at indrette sit samfund efter den vestlige verdens ideer om demokrati. Det vil i sidste ende medføre, at den "frie verden", som vi kender den, opløses indefra og tilpasser sig kinesiske normer for at klare sig under den nye form for kapitalisme udstukket af kineserne. Hvilket nærmest helt automatisk betyder en tilpasning til kinesiske forhold, bl.a. når det kommer til forhold som demokrati. Edit: Som et kuriosa synes jeg det er sjovt når f.eks. DF heksejagter de få procent indvandrere vi igennem de seneste 40 år har lukket ind, men som er tavse som graven når det kommer til udflytning af arbejdspladser og det enorme antal både manuelle arbejdere samt vidensarbejdere, som bare venter på at tage over ude i den store verden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites