Saka 10 Anmeld indhold Skrevet October 26, 2010 Hej Alle. Jeg håber der er nogen der kan hjælpe her. Jeg har været bosat i sverige i nu ca et års tid og har flere gange hørt at der sku være en bank, hvori man ku låne penge uden renter. Det er nemlig sådan at min mand og jeg gerne vil købe hus og det eneste der bremser os er at vi tager lån med renter. Vi har gang på gang fået afvide at der rentefrit lån til boligkøb men vi har søgt efter det, uden svar desværre. Derfor håber jeg at der er nogen herinde der kan be/afkræfte det :) På forhånd tak:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret October 26, 2010 uden renter ?? mener du ikke uden afdrag ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret October 26, 2010 Eller denne her? http://www.jak.se/ Det er dog ikke *gratis* - men betaler blot gebyr i stedet for renter og går glip af rentefradrag mv. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret October 26, 2010 Det är nog denna du tänker på - JAK. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Saka 10 Anmeld indhold Besvaret October 26, 2010 uden renter ?? mener du ikke uden afdrag ? Nej det var rente fri lån jeg snakker om. Der er self. gebyr du skal betale osv men det er bare uden renter. Til Larscph og mohlin tak for linket det er lige hvad jeg søger.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret October 26, 2010 Jeg ville da egentlig også gerne have et lån uden renter, afdrag og gebyrer. Men det er ikke lykkedes mig at finde en bank endnu, som vil. Hvis nogen hører om en, så må I gerne lige sige til - så vil jeg da gerne låne....tjah..bom...bom... et par milliarder eller evt. nogen fantasilioner. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret October 26, 2010 Det princip forstår jeg ikke - deres åop er det samme som bankerne. Hos dem er det bare gebyrer, som ikke er fraddragsberettiget. Det ser da ikke ud som en fornuftig aftale ? Hvis man snakker om så mange penge som til et hus. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret October 26, 2010 Det er så vidt jeg husker forkert iht Koranen at betale renter - dét kan være en grund. Økonomisk er det ingen fordel at gøre det som jeg ser det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Saka 10 Anmeld indhold Besvaret October 26, 2010 Jeg ville da egentlig også gerne have et lån uden renter, afdrag og gebyrer. Men det er ikke lykkedes mig at finde en bank endnu, som vil. Hvis nogen hører om en, så må I gerne lige sige til - så vil jeg da gerne låne....tjah..bom...bom... et par milliarder eller evt. nogen fantasilioner. Den bank jeg søger er UDEN renter med MED gebyr. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Saka 10 Anmeld indhold Besvaret October 26, 2010 Det princip forstår jeg ikke - deres åop er det samme som bankerne. Hos dem er det bare gebyrer, som ikke er fraddragsberettiget. Det ser da ikke ud som en fornuftig aftale ? Hvis man snakker om så mange penge som til et hus. Hvis du læser Larscph's svar så forstår du måske hvorfor jeg søger bank uden renter?? **SMIL** Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret October 26, 2010 Hvis du læser Larscph's svar så forstår du måske hvorfor jeg søger bank uden renter?? **SMIL** Ah - "Sukuk-lån" hedder det vist. Meget udbredt i landende omkring den Persiske golf. http://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_banking Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret October 26, 2010 Så er jeg med, det er ren religiøs overbevisning det handler om :-) Det er da vidst det man kalder dobbelt moral - man må ikke låne penge, når det koster renter. Men gerne når ordet hedder Gebyr. I princippet er det præcis det samme, men man får bare lov til at betale for det. Svarer lidt til da jeg var i Marokko - så vidt jeg kunne forstå, så var det iht. koranen forbudt at drikke og især de først dråber var de værste. Hvad gør man så som troende ? ja man hælder da de første milliliter af vinen bort og gemmer den under bordet, for så kan "gud/allah" jo ikke se det, og de værste dråber er jo trods alt fjernet. *facepalm* Men trods alt godt den slags "Bank" eksisterer, så man ikke er en vandtro hund! hehe Ej seriøst, det er sq fint nok - det er trods alt et kapitalistisk samfund vi lever i, hvor penge og pengestrømme er meget vigtigt og grundlag for eksistent i grunden. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret October 26, 2010 "Sukuk" det må man da sikkert heller ikke ifgl koranen Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret October 26, 2010 I princippet er det præcis det samme... Ikke helt det samme. Forskellen er, at når man låner penge og betaler renter, så har man ejendomsretten fra første dag. Når man betaler "gebyr", hvilket man også gør ved f.eks. leasing, så opnås ejendomsretten først når sidste betaling er faldet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret October 26, 2010 Ikke helt det samme. Forskellen er' date=' at når man låner penge og betaler renter, så har man ejendomsretten fra første dag. Når man betaler "gebyr", hvilket man også gør ved f.eks. leasing, så opnås ejendomsretten først når sidste betaling er faldet.[/quote'] Tvivler på man som køber af et hus tillader ejendomsretten tilfalder låneyder, indtil sidste krone er betalt. Så man kun har brugsretten til huset. Leasing/køb af bil f.eks og køb af fast ejendom er 2 forskellige principper. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret October 26, 2010 Tvivler på man som køber af et hus tillader ejendomsretten tilfalder låneyder, indtil sidste krone er betalt. Så man kun har brugsretten til huset. Leasing/køb af bil f.eks og køb af fast ejendom er 2 forskellige principper."Sukuk offer investors fixed return on their investments which is also similar in appearance to interest in that the investor's return is not necessarily dependent on the risks of that particular venture. However, banks that issue Sukuk are investing in assets—not currency. The return on such assets takes the form of rent, and is evenly spread over the rental period. The productivity of the asset forms the basis of the fixed income stream and the return on investment. Given that there is an asset underlying the value of the certificate, there may be, depending on the value of the asset, more security for the investors involved, accounting for the additional appeal of Sukuk as a method of financing for investors." http://en.wikipedia.org/wiki/Sukuk Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret October 26, 2010 På vegne af os skatteydere, som ellers føler sig godt udplyndret i mange andre sammenhænge, vil jeg her gerne benytte lejligheden til at sige tusind tak til de personer, der af religiøse eller politiske årsager frasiger sig deres rentefradrag for at kalde det gebyrer, og dermed indbetaler frivillig ekstraskat. Mange tak - det behøvedes i virkeligt ikke!. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Saka 10 Anmeld indhold Besvaret October 26, 2010 Egentlig så er det ligeeget hvad andre synes, om det drejer sig om lån eller andet. Så er jeg med, det er ren religiøs overbevisning det handler om :-) Det er da vidst det man kalder dobbelt moral - man må ikke låne penge, når det koster renter. Men gerne når ordet hedder Gebyr. I princippet er det præcis det samme, men man får bare lov til at betale for det. Svarer lidt til da jeg var i Marokko - så vidt jeg kunne forstå, så var det iht. koranen forbudt at drikke og især de først dråber var de værste. Hvad gør man så som troende ? ja man hælder da de første milliliter af vinen bort og gemmer den under bordet, for så kan "gud/allah" jo ikke se det, og de værste dråber er jo trods alt fjernet. *facepalm* Men trods alt godt den slags "Bank" eksisterer, så man ikke er en vandtro hund! hehe Ej seriøst, det er sq fint nok - det er trods alt et kapitalistisk samfund vi lever i, hvor penge og pengestrømme er meget vigtigt og grundlag for eksistent i grunden. Basse, Hmm hvad hr det med dobbeltmoral at gøre at man gerne vil låne uden renter?? det sys jeg da er en mærkelig påstand. at du måske har nogle dobbeltmoralske venner gør det ik ens betydende med at du ka kalde folk du ikke kender for dobbelmoralske. og mht til din marokko tur så lidt en mærkeligt situation du har fået oplevet i. men så er det jo godt at der er mange der er forskellig. der er ingen grund til at generalisere. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Andreas24 10 Anmeld indhold Besvaret October 28, 2010 Det er det man kalder Sharia-lån i Danmark... Du kan læse mere om det her: http://www.amanah.dk/. Jeg aner dog ikke noget om selskabet om de er gode eller ej... Jeg kan bare huske det var fremme i medierne på et tidspunkt... I Sverige er jeg lidt mere usikker, jeg har dog læst om dette sted i et forum på et tidspunkt: http://www.jak.se/ Igen har jeg ingen personlig erfaring, så al kontakt er på eget ansvar :-) Ved bare der står under "spara och låna" at det er gebyr- og ikke rentebaseret... Held og lykke :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites