Jump to content
mark00

Kan jeg overtage en lejebolig fra en anden lejer.?

Recommended Posts

Hej Min kollega fra arb bor i en lejebolig, og hun er ved at flytte sammen med sin kæreste i hans lejlighed. Så mit spørgsmål er om jeg kan overtage hendes lejlighed selvom hun selv bor til leje i den. ? Og hvis ja, hvordan gøre man det ? Hun vil ikke af med lejligheden, og da jeg selv mangler et sted at bo, tænkte jeg på at overtage den ..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil tro, at det skal stå i hendes kontrakt/betingelser om hun selv må leje den ud.. Jeg synes at man som oftest hører, at man ikke må.. Men hvis i så fald at hun må, skal i vel bare lave en anden hånds kontrakt.. Kan man vel downloade på nettet..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Der findes en måde - næppe helt regelret, men alligevel. Den nuværende lejer registrerer dig som sambo, efter ½ år flytter den nuværende lejer og du overtager automatisk lejemålet. Oprindelige lejer behøver jo ikke bo i lejligheden sammen med dig - det er der jo ingen der kontrollerer. HUSK at melde omadressering af post. Hilsener Thage

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Der findes en måde - næppe helt regelret, men alligevel. Den nuværende lejer registrerer dig som sambo, efter ½ år flytter den nuværende lejer og du overtager automatisk lejemålet. Oprindelige lejer behøver jo ikke bo i lejligheden sammen med dig - det er der jo ingen der kontrollerer. HUSK at melde omadressering af post. Hilsener Thage
Det kan have nogle uheldige juridiske bivirkninger at gøre sådan. Fx kan man dårligt være sambo med en anden, hvis man allerede er gift eller sambo. Endelig kan man risikere at skulle dele lottogevinsten med den såkaldte nye sambo, når samlivet ophører, hvis man er så heldig at vinde den store million. Helt regelret vil være at søge om godkendelse til fremleje. Og i Sverige opererer man også med en særlig paragraf om at prøve at være sambo, som giver lejer mulighed for at flytte ind med sin kæreste og stadig råde over sin gamle lejlighed i en vis periode.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er selv gift , så min kone skal også flytte ind , så tror ikke jeg kan registreres som sambo . Men kan min kollega ikke går ned til skatteverket og sige at hun gerne vil have mig og min kone boende i sin lejlighed ? Det er en 3 værelses , og hun skal ikke selv bo i den . Hvordan er reglerne , hvis en lejer , der selv bor i leje bolig vil have personer registreret i sin leje bolig? Jeg står og mangler en lejlighed akut , så derfor vil jeg meget gerne have den .

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Din kollega må gerne og uden tilladelse fra nogen udleje en del af sin bolig, fx et værelse. Det kaldes inneboende på svensk. Men hvis din kollega vil fremleje hele sin lejlighed, skal din kollega indhente tilladelse fra boligselskabet først.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hon som bor där vet ju vem hon betalar hyra till. Hon måste kontakta ägarna (firma eller privatperson) och säga att hon vill hyra ut i 2a hand. Med största sannolikhet måste ni godkännas av värden (ägarna till huset). Så skriver ni ett 2a handskontrakt (finns att hämta på nätet, kanske tom hyresvärden har sådana liggandes) och så anmäler du till folkbokföringen (som sköts av skattemyndigheterna nuförtiden) att du fått ny adress. Klart!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Foreningen/hyresvärden skal også godkende aftalen.
Hvordan kan jeg vide at jeg blev godkendt af foreningen? Bostadsrätt ejer siger at det tager 5 min, jeg skal bare give hende min svensk cpr. Kan det passe? Hvordan kan jeg tjekke at hende som vil uthyre sin bostadsrätt til mig at det er hendes + kæreste (bostadsrätt )? Må jeg ringe til styrelsen og spørge .........uden at spørge hende om lov til ringe til styrelsen? Hende som vil uthyre sin bostadsrätt til mig siger at hun ikke bor der..med jeg kan se på ratsit og eniro at hun har adressen der. Kan det være nogle problem? Bostadsrätter er på 130 kvm, det er hende og kæresten der ejer den...kæresten bor i anden amt i SE...når jeg spørger hende hvorfor bor du ikke selv i lejligheden, så siger hun at det er for dyrt for hende selv og barnet....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

I första inlägget skriver du "Min kollega fra arb bor i en lejebolig" och nu skriver du "Bostadsrätter er på 130 kvm...". Vad är det egentligen? Det är stor skillnad. Om det är en hyresrätt finns ingen förening eller styrelse att fråga, bara en ägare av själva fastigheten (hyresvärden).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites