Jump to content
Liam´s

Hvilke slags huse har i bedst erfaringer med?

Recommended Posts

Hej allesammen! Vi tænker bygge ey nyt hus til næste år, har kigget på et LBhus som jeg kun har hørt godt om. Har nogen herfra erfaring med det? Har også set på hjaltevadshus og Ävlsbyhus, vil meget gerne høre fra nogen der har fået bygget huse af lign herovre. Især hvas vi skal være særlig opmærksomme på? Håber at høre fra en masse:th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

De fleste svenske huse (inkl. Hjältevad og Ävlsby) er noget skrammel, bygget i pap! Kig evt. på www.byggahus.se for inspiration, og hvis jeg var dig ville jeg lede efter noget, bygget i sten (søg efter "stenhus") Kan desværre ikke anbefale nogle specifikt - vi har bygget nyt med Roxi Stenhus, og de kan IKKE anbefales.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej allesammen! Vi tænker bygge ey nyt hus til næste år, har kigget på et LBhus som jeg kun har hørt godt om. Har nogen herfra erfaring med det? Har også set på hjaltevadshus og Ävlsbyhus, vil meget gerne høre fra nogen der har fået bygget huse af lign herovre. Især hvas vi skal være særlig opmærksomme på? Håber at høre fra en masse:th2:
Vi har fået bygget af LBhus og dem er vi meget glade for. Det er god kvalitet, og vi har kun små ting at snakke med dem om, her til 2 års besigtningen. I det område vi bor, er der nu ved at blive bygget 2 ävlsbyhuse, og ejerne af dem er ikke helt tilfredse med standarten. De mener at husene fra LBhus ser bedre ud, virker bedre og har en højere standart inde i huset. Her tænker jeg også på EL, Køkken osv. Men ellers har jeg altid haft et godt øje til Trivselshus. Det ser super lækkert ud, men har aldrig besøgt et af deres huse. Så kan kun udtale mig om billedkvaliteten :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
De fleste svenske huse (inkl. Hjältevad og Ävlsby) er noget skrammel' date=' bygget i pap! Kig evt. på [url']www.byggahus.se for inspiration, og hvis jeg var dig ville jeg lede efter noget, bygget i sten (søg efter "stenhus") Kan desværre ikke anbefale nogle specifikt - vi har bygget nyt med Roxi Stenhus, og de kan IKKE anbefales.
Der findes selvfölgelig ikke huse herovre bygget i pap, det er noget sludder:p Og pas også på med ordet stenhus, herovre KAN det tänkes at et et hus blir omtalt som stenhus (af egendomsmäglere...) selvom det er et "tunnputs på isolering"shus. Dem skal du holde dig fra. Risikoen for at få fugtskader inde i konstruktionen er alt for stor (dog afhängig af forskellige faktorer som udförelse, beliggenhed osv.). Det er sikkert dem Homer omtaler som paphuse:) Mht. stenhus ved jeg ikke hvad Homer mener, der er sten i beton og beton er selvfölgelig en kanon lösning, men nok lidt overkill til 1-fam. hus:) Jeg ville personligt foreslå at du skal välge et hus i mursten! (tegel) (som jo er brändt ler og ikke sten:p) Lättbetonghuse (hedder det stadig gasbeton på dansk?) kan også väre udemärkede, som billigere lösning. Folk synes også det er ih og åh så romantisk med trähuse, men den lösning gad jeg godt nok heller ikke. Alt i alt =välg uorganiske materialer!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

LB-Hus' "pudsede huse" er IKKE murstenshuse. Selve "skallen" er magen til træhuskonstruktion, men istedet for træ er huset beklædt med en ca. 3 cm tyk "stenplade" (kan ikke huske hvilket materiale). Det er i øvrigt den slags huse SanneJ mener du bør holde dig fra... vil dog mene at man skal være ret uheldig for at få fugt-problemer, hvis det er lavet ordentligt. Nu HAR jeg faktisk selv fået bygget et LB-Hus af netop den slags, men pga. skilsmisse var det ikke megen glæde jeg fik af det, måtte sælge efter et halvt år :( Ergo kan jeg ikke fortælle så meget om kvaliteten på længere sigt. Byggefasen gik udmærket, med lidt småforsinkelser hist og her og et par ting der lige skulle ordnes ved overtagelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
LB-Hus' "pudsede huse" er IKKE murstenshuse. Selve "skallen" er magen til træhuskonstruktion' date=' men istedet for træ er huset beklædt med en ca. 3 cm tyk "stenplade" (kan ikke huske hvilket materiale). Det er i øvrigt den slags huse SanneJ mener du bør holde dig fra... vil dog mene at man skal være ret uheldig for at få fugt-problemer, hvis det er lavet ordentligt.[/quote']Det vil jeg så mene man ikke behöver väre! altså uheldig... Og i og med mit phd-projekt omhandler pågäldende konstruktion, tror jeg at jeg kan overtrumfe dig:p (Hvis nogen er interesseret i medieomtaler, rapporter, artikler osv. om dette kan I sende mig en PM) "Stenpladen" (det er dog utroligt som I tror alt er sten, er I alle blevet så influerede af svenskerne:tongue2: haha) er GIPS! 3cm? det ved jeg ikke hvad du mener... Men skal vi ikke tage det fra grunden! Konstruktionen kan have fölgende navne: "tunnputs på isolering", "enstegstätade putsade fasader" og den dur... -"ETICS" i udlandet. Den består af et träskelet med mineraluldsisolering imellem. På begge sider af träskelettet findes en gipsplade. På den udvendige gipsplade sättes en flamingoisoleringsplade (dansk?) og på denne applicerer man pudsen direkte. Pudslaget kan väre ned til 3 mm! (pudsen ligner mest af alt tyk maling med gruskorn i). I og med pudslaget er så tyndt, har det ikke megen varmekapacitet og risikoen for at overfladen derfor bliver meget kold -og tilmed koldere- end luftens temperatur er stor. Det betyder, at der bliver höjere relativ fugtighed og tilmed kondens på overfladen = fantastiske forudsätninger for at alger og skimmelsvampe vokser. Det er i og for sig ikke noget problem, andet end at det er grimt, men det er mit projekt, så nu fik jeg lige flettet det ind... Nej, det store problem er, at indträngende vand (og dette er altså svärt at undgå!) ikke har nogle steder at komme ud igen (i normale konstruktioner findes en luftspalte, hvor vandet kan rende ned og ud), og derfor tränger längere ind i konstruktionen. Dermed bliver de värste materialer der findes (i denne sammenhäng) våde; gips og trä! Hvorfor er det så svärt at undgå at vand tränger ind? jo, kig på en facade; der findes vinduer, döre, nedlöbsrör, ventilationsting, måske en balkon, måske andre materaler flettet ind, lamper osv osv. Alle disse steder findes detaljelösninger mellem facademateriale og produktmateriale som skal udföres korrekt, hvilket ikke er nemt OG i og med materialer arbejder forskelligt under forskellige fugtforhold er det overordentligt vigtigt -og nästen umuligt- at lave dette ordentligt. disse steder tränger der vand ind. Men Jacobe har da ret, hvis det bare bliver lavet ordentligt... Og jeg siger risikoen er for stor for fejl (og fejl er det ofte ikke, det er bare i stort set umuligt at udföre alt dette ordentligt), så har man valget välg denne konstruktion fra! Skal dog tilföjes at de fleste har skiftet den udvendige gipsplade ud med cementbaserede/fibercement plader i stedet. Så mindsker risikoen for skimmelväkst. Og så håber jeg flere og flere välger at bygge med luftspalte også, der forskes en del i dette i öjeblikket. Held og lykke med husvalget (I vote for mursten:laugh:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja LB var også det vi regnede med var bedst! Vi vil ikke ha et træhus' date=' men LB tilbyder hus med pudset overflade, er det så et murstenshus?[/quote']De fleste huse herovre bliver ikke bygget med mursten, det er for dyrt åbenbart, men enten af den konstruktion jeg lige omtalte eller med lättbetong (dansk gasbeton?), sidstnävnte er fint nok. Dog bliver der med det meget tynde lag puds man ofte anvender i dag ofte begroninger af alger og skimmelsvampe på overfladen af frem for alt hvide pudsede huse, det er som sagt intet problem for huset som sådan, men hvis du synes det er grimt, skal du regne med at vaske din facade med nogle års mellemrum (eller vente til forskningsverden og puds/malingindustrien kommer med nogle lösningsmuligheder:)). P.S. Jeg kender intet til nogle af de omtalte firmaer og deres produkter, men udtaler mig kun om selve byggematerialerne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

LAD VÆR MED AT KØBE HUS DER ER BYGGET SOM SANNE BESKRIVER !!!!! Der kommer fugt ind !!!!! .... og entrepenør/arkitekt/forsikring osv osv vil IKKE uden kamp betale for at denne fejlkonstruktion rettes (med luftspalter). Taler selvfølgelig af egen erfaring :-(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites