Jump to content
Kim

Har du forslag til den idelle pendleraftale for bilister på Øresundsbroen?

Recommended Posts

Nej....men man skulle nok overveje om man lever over evne. Det er ikke samfundets problem at DU skal kunne bevare din livsstil.
Lige netop dette er en et samfundsproblem. En del af den sociale kontrakt, vi alle har med velfærdsstaten, er at den leverer varen. I modsat fald bliver det mere end svært at forsvare de høje skatter. En del af de ældre pensionister i dag, har ikke haft de arbejdsmarkedspensioner vi har i dag og ej hellere de individuelle pensionsordninger. Alternativet var vel dengang at betale fuld indkomstskat af sin opsparing - noget vi aldrig kunne drømme om at gøre i dag. Fremadrettet er jeg meget enig med både Bananas og dig Brian, men måske man lige skulle tøve med at hælde aske ud over de nuværende pensionister? Deres verden så jo lidt anderledes ud end vor...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lige netop dette er en et samfundsproblem. En del af den sociale kontrakt' date=' vi alle har med velfærdsstaten, er at den leverer varen. I modsat fald bliver det mere end svært at forsvare de høje skatter. En del af de ældre pensionister i dag, har ikke haft de arbejdsmarkedspensioner vi har i dag og ej hellere de individuelle pensionsordninger. Alternativet var vel dengang at betale fuld indkomstskat af sin opsparing - noget vi aldrig kunne drømme om at gøre i dag. Fremadrettet er jeg meget enig med både Bananas og dig Brian, men måske man lige skulle tøve med at hælde aske ud over de nuværende pensionister? Deres verden så jo lidt anderledes ud end vor...[/quote'] Når indkomstskatterne er beregnet ud fra at der skal betales pension af disse, så har jeg svært ved at se argumentet at jeg både skal spare op til min egen pension og samtidig betale for den via indkomstskatten (som jeg jo formentlig ikke kommer til at få del i)... Forhåbentlig husker de (hvilket jeg ikke tror på) at kompensere for det når min pensionsopsparing skal udbetales... Ligesom jeg heller ikke tror at skatten falder når pension og efterløn en gang er forsvundet...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi skal alle tilpasse os...ung som gammel.

Lige netop dette er en et samfundsproblem. En del af den sociale kontrakt' date=' vi alle har med velfærdsstaten, er at den leverer varen. I modsat fald bliver det mere end svært at forsvare de høje skatter. En del af de ældre pensionister i dag, har ikke haft de arbejdsmarkedspensioner vi har i dag og ej hellere de individuelle pensionsordninger. Alternativet var vel dengang at betale fuld indkomstskat af sin opsparing - noget vi aldrig kunne drømme om at gøre i dag. Fremadrettet er jeg meget enig med både Bananas og dig Brian, men måske man lige skulle tøve med at hælde aske ud over de nuværende pensionister? Deres verden så jo lidt anderledes ud end vor...[/quote']

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er arbejdsmarkedspensioner og individuelle pensionsordninger ikke konstruktioner af nyere dato? Hvis' date=' ja, så har Troejborg ikke haft hele livet til at spare op til pension - og så falder din kritik også til jorden. Fremadrettet har du dog fuldstændig ret.[/quote'] Wikipedia har en god opsummering af det danske pensionssytem her: http://da.wikipedia.org/wiki/Pension Der er også lidt historie. Reelt er det først i 1950'erne at man begynder at lave større pensionkasser - i starten er det kun for akademikergrupper, såsom fx. Ingeniører, Jurister, Økonomer, Læger, Tandlæger, Arkitekter, Magistre osv. og også for ansatte i sundhedsvæsenet. Personer i disse grupper, som går på pension nu HAR faktisk sparet op hele deres liv. De har formentlig proppet 10-20% af sin årsløn i "kassen" hvert år. I 60'erne laver man kasser for offentligt ansatte LO og FTF medlemmer - der er her mange "arbejdere" kommer med. Det er vel blevet mere og mere udbredt med tiden, men for det private arbejdsmarked er det først fra 1989 at det bliver noget nær altomfattende. Så det er desværre ikke alle som er kommet med. Men dem som ikke sparede op har jo reelt haft 10-20% mere om året til forbrug, og alle har jo vidst at folkepensionssystemet ville komme under pres. Pointen er at man ikke længer bare kan skære pensionister over en kam og sige at "pensionisterne skal have flere penge for de har næsten ingen ting". Det er lige så forkert som at sige at "alle folk i 50-årsalderen har masser af penge". Nogen pensionister sidder hårdt i det med kun folkepension - andre sidder med indtægter fra deres pensionskasse (godt nok deres egen "udskudte løn" de får igen) på 400.000 - 600.000 om året og adskillige millioner i friværdi i deres hus. Jeg kan godt forstå meningen i at hjælpe de første - men de sidste vil jeg ikke give rabatter og hjælp til.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Der gik den ud af en tangent igen :P For at vende tilbage on topic, så handler det om idelle pendlerAFTALER for BILLISTER på broen. En ændret/ny aftale er ikke nødvendigvis en direkte rabat, men kan medføre en besparelse ved ændret brug af broen. Og så skal det lige slås fast at der ikke er nogen pensionist rabat eller student rabat for at krydse broen med bil/brobizz. Pensionister får rabat på togbiletter i DK og i SE hvis de er senior borgere bosat i Helsingborg, Hässleholm og Kristianstad (hvis dette menes urimeligt så tag det op i anden tråd). @troejborg: Jeg kunne forestille mig at Kim nu har tjekket med sit 'bagland' herinde (dvs. de mest højtråbende på debatten og sikkert et snæver repræsentation af danskerne bosat i skåne) samt forhåbentligt andre kilder. Derefter så kommer der en lang række møder hvor broen så sidder og nikker og siger det er interessant, men det går ikke pga. ditten og datten (men jeg vil stadig gerne høre deres argumenter Kim! :D). Så går der noget tid hvorefter at Broens PR afdeling har fundet på nogle nye mærkelige bonusordninger som skal tiltrække flere ikke-pendlere (pendlerne repræsenterer jo ikke potentielt nyt marked på niveau med udflugtsbillisterne). Plus så længe at togene kører som de gør, så har broen (med bil) monopol på fleksibel transport ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håber lidt at en moderator (hint hint Gio) gider at lave en ny tråd til pensionist debatten.

Nogen pensionister sidder hårdt i det med kun folkepension - andre sidder med indtægter fra deres pensionskasse (godt nok deres egen "udskudte løn" de får igen) på 400.000 - 600.000 om året og adskillige millioner i friværdi i deres hus. Jeg kan godt forstå meningen i at hjælpe de første - men de sidste vil jeg ikke give rabatter og hjælp til.
Enig, pensionister har meget forskellige kår. Men jeg synes også det samtidig er et forkert signal at sende at hvis du har gøglet alle dine penge væk men du havde en indkomst og i øvrigt ikke er i stand til at tjene lidt penge på siden som pensionist så skal samfundet træde til og forsørge dig, mens at de som selv har optjent deres pension yderligere skal straffes (eller ikke nyde de samme goder). Det var den lidt ekstreme retorik, for man skal jo også huske at en god del af de 'rige' gamle jo har været offentligt ansatte med en fed tjenestemands pension, eller som sagt har købt hus meget billigt ;-) Personligt mener jeg at alle pensionister skulle være berettiget til kost og logi, samt 'lommepenge' på samfundets regning. (på denne måde garanter vi at de 'fattige' gamle har et eller andet og at pengene kan slå til) Lommepengene skulle, som SU, være fælles for alle, og så kan man lave diverse tillæg for forskellige ulykkelige situationer. F.eks. kan man ikke sætte en gammel dame på plejehjem på Lolland (hvor man skulle tro at det var billigt) for hendes folkepension alene. Med tilskud osv. så nærmer man sig et niveau der kan betales, og så må vi håbe at den gamle dame har nogle pårørende som køber hende noget nyt tøj en gang i mellem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
UPS, er der noget jeg har overset? Vil sporenstrengs give mig i kast med at finde ud af om den kære bro har et socialt sindelag og deller billige ture ud til pensionister. Tak for tipset. Jeg refererer resultatet af mine undersøgelser. Kender kun sådanne pensionistkort til busser, men livet er for kort til offentlige transportmidler - og franske biler Thage
Det var nu også offentlig transport jeg henviste til. Min pointe var, at hvis der skal rabatter til pensionister for at køre BIL over broen, så skal der også tilsvarende rabatter til for studerende. Det er mange år siden jeg var studerende, og en SU (uden SU lån) var på 3800 før skat i måneden. Jeg tvivler på at pensionister lever for så lidt per måned, heller ikke dengang. Jeg er ikke inde i hvad satserne er i dag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld! Jeg stillede et beskedent forslag til en pendleraftale. Det fortryder jeg ikke. Det var Rikke, den strik, der bragte debatten på afveje (igen) Iøvrigt synes jeg - efter at have læst de enkelte indlæg - at jeg nu kender de skrivende bedre, sådan rent sociologisk. Alder, holdning etc. Sjovt ikke. MEN, nu ikke mere for eller imod pension og rabat, stakkels Gio kan jo ikke rydde op i debatten udn at få flere på nakken. Ha nu en god weekend - hvad der er tilbage af den. Hilsener Thage

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men dem som ikke sparede op har jo reelt haft 10-20% mere om året til forbrug' date=' og alle har jo vidst at folkepensionssystemet ville komme under pres.[/quote'] Jae... Og som den talkunstner du er, så ved du også godt hvad 10-20% af nul er, ikke sandt? At man ikke har sparet op betyder såmænd ikke helt automatisk at man havde noget at spare op af... bare spørg enlige mødre/fædre om det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan huske da den tidligere bestyrelse fra Øresundsborger havde en dialog med Øresundsbroen. Vi var til et antal møder med dem og jeg havde en fornemmelse ved bestyrelsesmøderne at vi blev taget ved næsen og gjort til grin hver gang. I bund og grund er de ret lige glade med integrationen som så. De ser Øresundsbroen som en virksomhed, og her er der nogle ejere som skal tjene mest muligt på den. Jeg har personligt også haft en dialog med vores alle sammens ynglings Markedsdirektør Jacob Vestergaard, og ud fra hans synspunkt bliver deres success målt i kroner og ører og ikke i pendlertilfredshed eller integration. Jeg krydser mig hver gang jeg læser i Fokus Øresund at alt bare er fryd og gammen hos pendlerne. Visionen for Øresundsbroen har været forkert fra starten, og det er endnu mere forkert at ejerne har ansat nogle med baggrund i økonomi som ikke har haft nogle ideer og visioner for regionen, istedet for nogle med baggrund i samfundsvidenskab.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tom: Du har helt ret.. Vi blev fört rundt i manegen, eller skal vi sige, vi vidste godt at vi blev det, men vi forsögte jo også spille med, forstået på den måde at vi håbede at vi kunne ändre det mindste. Det må du jo også kunne huske? Ang. hvem de har ansat for at köre broen, så mener jeg at de har ansat de rigtige. Broen skal jo köre rundt ökonomisk.. Vi kan jo ikke forvente os en gratis bro når man skal betale den anden vej i hvert fald.. Når det så er sagt ville det väre rart hvis de mennesker der er ansat også havde en ide og lyst til at väre en del af integrationen.. Det har de desvärre ikke...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites