Jump to content
Penny

At bo i Jakriborg

Recommended Posts

Jakri har anmodet om optagelse af forhandling af huslejen for 2010 (retroaktivt) og 2011 og stiler mod helt uhørte 10-15 procent i huslejestigning. Som om det ikke var dyrt noget i forvejen at bo i Jakriborg! Nå, men som medlem af den lokale hyresgästförening deltager jeg i forhandlingerne nu på torsdag, og for at afvise Jakris krav behøver jeg lidt hjælp fra de af jer, som bor i Jakriborg. Vi skal simpelthen have påvist, hvor mange fejl og mangler, der findes i alle fællesarealer i Jakriborg. Alt det som ikke er blevet holdt vedlige, som det burde være blevet. Altså ikke i private lejligheder, men i alle de områder, som er fælles - fx opgange, kældre og udendørsarealer. Ting som ikke fungerer. Ting som er gået i stykker og ikke er blevet repareret. Den slags. Jo flere ting vi kan få på listen, desto stærkere står vi i forhandlingerne med Jakri. Så skriv meget gerne her eller til mig privat, hvis I har kendskab til noget, som vi bør bruge i vores argumentation i forhandlingerne med Jakri!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Fremragende initiativ, Lars! Jeg kan dog ikke se pointen i kun at påpege mangler der vedrører fællesarelaer. Deres henholdenhed og negligering af mangler i lejlighederne - der hvor vi rent faktisk bor og primært betaler for - ser jeg som det største problem. Et er sikkert, jeg betaler ikke en krone mere i husleje for utætheder ved vinduer, flækkede badeværelsesspejle, døre der binder, elendigt tv-signal, dårlige afløb, mangelfuld belysning i kælderrum/opgange, dørpumper/låse ved opgangsdøre der konstant er i stykker... stiger huslejen nævneværdigt er vi ude herfra.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemer i de enkelte lejligheder kan ikke anvendes kollektivt i forhold til generelle huslejestigninger. Men det kan i enkelte tilfælde være grund til, at huslejestigningen ikke gennemføres for den pågældende lejlighed, så længe problemet i den pågældende lejlighed ikke er udbedret. Det har der været flere fortilfælde af i Jakriborg, senest da vi havde huslejestigninger i 2008. Men det berører altså kun nogle få. Det er derfor, vi fokuserer på fælllesarealer, da vi er nødt til at løfte bevisbyrden og påvise, at det er os alle sammen, som påvirkes af den manglende vedligeholdelse. Herunder hører naturligvis også flimrende tv-signaler (et problem Jakri har anerkendt og påstår er ved at blive udbedret), manglende belysning, døre der binder eller ikke kan lukkes, smadrede vinduer, manglende fliser og trappebelægning, m.m. I morgen går jeg sammen med et andet medlem af Hyresgästföreningen igennem husene et for et, og vi noterer alt det ned, vi lægger mærke til i opgange og fællesarealer. Men hvis der er nogen, som har noget konkret, de vil være sikre på, at vi ikke overser, så kom gerne med det! Det kan fx også være fugtskader eller manglende tagsten, som det kan være svært at se nu, hvor sneen har lagt sig som et hvidt dække over det hele.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter to en halv times hårde forhandlinger i dag med brødrene Jan og Krister lykkedes det at få udskudt justering af huslejen, indtil en række ting er gjort færdige, så som legeplads, gelændere og rækværk ved trapper, ordentlig belysning både inde og ude i fællesarealer, belægning af fliser på trapper, samt tv-signaler der skal ordnes. Men når disse ting er blevet bragt i orden, slipper vi næppe for en huslejestigning.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

I øvrigt gjorde Jakri opmærksom på, at pengeautomaten ved Tempo muligvis nedlægges, hvis der ikke er flere, som gør brug af den. SEB tjener tilsyneladende 5 kr hver gang en kunde fra en anden bank gør brug af automaten, men hvis der ikke er ret mange, som benytter den, er det ikke sikkert, at den får lov til at blive stående. Så hvis I alligevel skal hente kontanter, så tænk over hvor I tager pengene ud, så vi kan beholde pengeautomaten i Jakriborg.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tror ikke at i skal være bange for at bankomaten nedlægges, med det nye fælles bank-firma for servicering af bankomater i Sverige, skønnes det at der vil komme dobbelt så mange automater i Sverige, da det bliver en meget bedre forretning at have en stående, selv i Jakriborg. http://www.realtid.se/ArticlePages/201009/21/20100921092911_Realtid683/20100921092911_Realtid683.dbp.asp

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hep, Tænkte at genoplive tråden her lidt, og spørge de herrer Jakriborg og Jacobe hvordan tingene ser ud i Jakriborg idag? Vi funderer på at flytte ind i en af de ledige lejligheder, og derfor kunne det være rart med lidt opdateret viden. Mvh. Anders

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Den omtalte pengeautomat blev nedlagt i januar i år, og vi har heller ikke længere nogen postservice. Jakriborg har fået en række huslejestigninger, for mit vedkommende er huslejen på fem år steget med næsten 3.000 SEK om måneden, og meget tyder på, at den vil stige igen med yderligere 3 % til 1. september 2013. Så jeg er faktisk på vej væk fra Jakriborg og søger ny bolig. Området er desværre ikke længere hverken så billigt eller attraktivt i mine øjne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Den omtalte pengeautomat blev nedlagt i januar i år' date=' og vi har heller ikke længere nogen postservice. Jakriborg har fået en række huslejestigninger, for mit vedkommende er huslejen på fem år steget med næsten 3.000 SEK om måneden, og meget tyder på, at den vil stige igen med yderligere 3 % til 1. september 2013.[/quote']Det er vel fordi de efterhånden har fået rettet alle deres fejl og mangler derude, og dermed må lægge på i den anden ende? Eller...? (Ironi kan være anvendt!) ;) Og når dét så er sagt, så er det da ellers noget af en stigning!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror desværre, vi taler om rent kosmetiske forbedringer. Men læs evt. mere på www.lh-jakriborg.se - de seneste to år har den lokale hyresgästförening gennemført en spørgeskemaundersøgelse af, hvor tilfreds beboerne har været med området. Disse undersøgelser er repræsentative og taler klart om, at der fortsat er store problemer med service og vedligeholdelse. De såkaldte trivselsenkäter findes her: http://www.lh-jakriborg.se/verksamhet.asp Og den seneste fra januar 2013 viser fx, at 74 % af beboerne i Jakriborg i det forgangne år har overvejet at flytte! Grunden skyldes for 82 %'s vedkommende, at de synes, huslejen er for høj, og for 55 %'s vedkommende, at de synes, servicen fra Jakri AB er for dårlig. Sådanne svar burde vel få ethvert velrenommeret boligselskab til at overveje, hvad man kan gøre for at forbedre situationen. Men Jakri AB mener tydeligvis, at hvis der er noget galt fat, så må det være med beboerne og ikke med Jakriborg.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Officielt har Jakri inddraget restaurantens bod og plads midt på torvet og indført strammere restriktioner for, hvornår musikken skal stoppe om aftenen, og der skal være ro. Det har stået i aviserne, og sagen har været i hyresnämnden. Uofficielt kan man jo også forestille sig, at det er Jakris måde at sige tak for sidst, fordi Kung byxlös krog har hjulpet den lokale hyresgästförening med at lave en offentlig hjemmeside, som udstiller, hvor galt det står til i Jakriborg. Og sikkert flere andre forhold. Jakribrødrene er jo nogle interessante bekendtskaber, og sidst de deltog på et fælles beboermøde var der nærmest lynchstemning, så siden har de klogeligt holdt sig væk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites