bluee 10 Anmeld indhold Skrevet September 27, 2010 Hvor er NemID dog besværligt at få. Min bank mente ved en fejl at jeg nu havde NemID og fjernede min mulighed for at logge ind med nøglefil. Efter at have snakket med banken bestilte de så en NemID til mig - efter et par dage var der ikke kommet noget og jeg kunne læse på NemID's hjemmeside der kunne gå op til 10 dage Det er for lang tid uden adgang til ens bankkonto. På NemID's hjemmeside kan man fint som udlandsdansker bestille en NemID til sig selv og indtaste sin adresse - bortset fra de glemmer at skrive at de altså ikke sender ud af Danmark?! Så man kommer til at vente forgæves. Jeg læste så at man kan få et NemID kort på borgerservice og der tager jeg så hen. Jeg får også et nøglekort men de siger at det midlertidige kodeord det skal jeg ringe til NemID og finde ud af hvordan jeg får. Jeg ringer til NemID og de siger at det burde borgerservice eller min bank give mig. Det er helt tosset - den ene henviser til den anden. Så her kommer jeg ikke videre. Man burde så i teorien kunne lave et nyt password vha. sin digital signatur på NemID's hjemmeside - men næhh nej det virker ikke og har ikke virket længe trods løfter om det vil virke i September. Så hurrah for NemID og den elendige måde de styrer det på og nedprioriterer os. Måske er der andre der har haft bedre erfaringer? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret September 27, 2010 her gik det let og smertefrit, syntes dog det er lidt tosset at rende rundt med koderne på et stykke papir.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bluee 10 Anmeld indhold Besvaret September 27, 2010 Hvad gjorde du for at få NemID ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret September 27, 2010 Og NemID kan også blive sendt til din adresse i Sverige - det har jeg fået. Jeg fik min gennem Danske Bank - men sendt direkte fra NemID. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret September 27, 2010 Modtaget direkte med posten til min svenske adresse, uden at have bedt om det (og uden egentlig at ville ha' det). Har Nordea i DK (samt i S) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret September 27, 2010 Fik også vores sendte direkte - Nordea DK (og se) Da vi flyttede over til sverige, så havde nordea sverige samme løsning med koder på et papir Det gik de væk fra og over til en kortlæser istedet, hvorfor mon DK har valgt kode-kort løsningen ? Har de fået den billligt fra sverige eller ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret September 27, 2010 Modtaget direkte med posten til min svenske adresse' date=' uden at have bedt om det (og uden egentlig at ville ha' det). Har Nordea i DK (samt i S)[/quote'] jep det samme her :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lynge 10 Anmeld indhold Besvaret September 27, 2010 Modtaget direkte med posten til min svenske adresse' date=' uden at have bedt om det (og uden egentlig at ville ha' det). Har Nordea i DK (samt i S)[/quote'] Hehe glad for jeg ikke er den eneste, tænkte nemlig om jeg havde glemt at jeg havde bestilt den. Men lige i dette tilfælde er det altså ikke mig der er glemsom. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret September 27, 2010 Alle banker vil inden udgangen af 2010 automatisk sende NemID hjem til deres kunder - hvis ikke den enkelte kunde allerede selv har anskaffet sig en. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret September 27, 2010 Det gik de væk fra og over til en kortlæser istedet, hvorfor mon DK har valgt kode-kort løsningen ? Har de fået den billligt fra sverige eller ? Hehe... Ja den sælger hos Nets, der har fået den hjem må have grinet hele vejen ned i banken.... Eller også har Post DK sponsoreret løsningen da de nu til evig tid fremover får indtægter på at ekspedere alle brevene med kodekort. Den virker fint nok syntes jeg - NemID løsningen - men det virker temmelig meget som sidste-års-teknologi at basere det på et papkort med engangskoder. Plus det med sikkerheden - hvor gemme man kortet... I sin pung sammen med sine øvrige betalingskort og den slags. Hvad er der også der? Et sygesikringsbevis med personnummer. Så skal man alligevel sørge for at man har et rimelig stærkt kodeord da den der snupper din pung får umidelbar adgang til begge dele. Papkortet kan kopieres / affotograferes på kort tid. Jeg syntes ikke det virker sikkert. Der var Nordeas skrabe-løsning i Sverige da en smule mere sikker da kodekortet var lidt mere "tamper-proof" i og med at man skulle skrabe koder frem enkeltvist. Alt i alt er det vel primært styrken af det selvvalgte kodeord, der giver sikkerheden. Men at man ikke har valgt en chip-kort løsning i stil med den der findes i Sverige nu er mig altså en gåde.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret September 27, 2010 Heldigvis kan man fortsat logge på med sine almindelige brugerid og kodeord hos de forskellige netsider som bank, Skat, osv. uden at skulle bruge det såkaldte nem-id, der fx heller ikke virker med alle typer computere (dårlig teknisk løsning, men det reklamerer de vist ikke ligefrem med!). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret September 27, 2010 Hvis man aktiverer den NemID der bliver sendt fra Nordea, eksempelvis, så er der ikke længere login mulighed med nøglefilen. Den er ikke den bedste løsning teknisk. På den front er den svenske ikke meget bedre, den er lidt bøvlet at få til at virke under MacOS og det digitale ID virker ikke til fx Skatteverket eller Lantmäteriet fra hverken Safari eller Firefox på MacOS (i det mindste er det ikke lykkedes mig at få det til at fungere). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret September 27, 2010 Hvis man aktiverer den NemID der bliver sendt fra Nordea, eksempelvis, så er der ikke længere login mulighed med nøglefilen. Den er ikke den bedste løsning teknisk. På den front er den svenske ikke meget bedre, den er lidt bøvlet at få til at virke under MacOS og det digitale ID virker ikke til fx Skatteverket eller Lantmäteriet fra hverken Safari eller Firefox på MacOS (i det mindste er det ikke lykkedes mig at få det til at fungere). Jeg har ingen problemer med at logge ind fra min Mac hverken fra Safari eller Firefox - benytter BankID. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret September 27, 2010 Hos Danske Bank kan man godt bruge NemID og almindelig login parallelt. Der betyder tilmelding til NemID ikke, at man dermed aldrig mere kan logge på på almindelig vis. NemID virker imidlertid ikke med en Mac af PowerPC-typen, hvilket man ikke kan læse sig til nogen steder hos DanID, men kun kan få oplyst hos Supporten - men det kunne jo have været rart at vide, inden man tilmeldte sig, så man ikke dermed afskar sig selv fra at kunne benytte sin bank, hvis man fx har Nordea. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret September 27, 2010 Jeg har ingen problemer med at logge ind fra min Mac hverken fra Safari eller Firefox - benytter BankID. Really - hmmm - jeg kører med Nordeas og det virker ikke. Man når til at taste pinkoden på smartcard læseren ved login på eksempelvis Skatteverket - herefter fejler den med en besked jeg ikke helt kan huske - men noget med at den ikke kan finde ID-certifikatet. Det sjove er at det virker i netbanken - så det må være et eller andet omkring den måde Nordeas ID er implementeret på Skatteverkets webplats det gør det. Løsningen indtil videre har været at bruge min arbejds-PC med Windows 7 når jeg en sjælden gang skal forbi Skatteverket. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret September 27, 2010 Really - hmmm - jeg kører med Nordeas og det virker ikke. Man når til at taste pinkoden på smartcard læseren ved login på eksempelvis Skatteverket - herefter fejler den med en besked jeg ikke helt kan huske - men noget med at den ikke kan finde ID-certifikatet. Det sjove er at det virker i netbanken - så det må være et eller andet omkring den måde Nordeas ID er implementeret på Skatteverkets webplats det gør det. Løsningen indtil videre har været at bruge min arbejds-PC med Windows 7 når jeg en sjælden gang skal forbi Skatteverket. Umiddelbart ser det da ud til at du kan få en "e-legitimation på fil" som virker på samme måde som BankID løsningen som jeg har (samme program "Nexus Personal") - måske du bør anskaffe dig sådan en ?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret September 27, 2010 Nordea's e-legitimation på fil fungere kun med Windows - og sikkert også kun på windows når det er med kort "Förutsättningar och tekniska krav" Når jeg tester vis Nordea's "Testa din e-legitimation" får jeg følgende fejl Meddelande Nordeas system har registrerat att du inte har en aktuell version av säkerhetsprogrammet Nexus Personal installerad på din dator. Då detta krävs för att kunna ladda ner och använda en e-legitimation, bör du först ladda ner och installera säkerhetsprogrammet innan du fortsätter. En anvisning för att ladda ner och installera programmet hittar du här: Ladda ner säkerhetsprogram Nedladdningen av en e-legitimation fungerar endast om du har något av operativsystemen Windows 98, ME, NT4, 2000 eller XP, och webbläsaren Internet Explorer 5.01 SP2 eller senare version installerad. OBS! nedladdningen fungerar inte med Windows 95. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret September 27, 2010 Jeps - jeg har ikke kunnet få noget e-leg fra Nordea til at fungere med MacOS X :( Til gengæld fik jeg langt om længe i fredags bestilt et rigtig ID-kort på Skatteverket - der er e-leg via Telia indbygget i det, så måske det kan bruges... Jeg afventer med spænding at mit kort er klar :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret November 16, 2010 Nu har NemID jo været nede nogle gange siden denne tråd blev oprettet, og her syntes jeg at det er temmeligt genialt at Danske Bank har investeret i at programmere en back-up løsning netop til når NemID går ned. Back-up løsningen består i at du får en engangskode tilsendt på din mobiltelefon som skal bruges istedet for nøglekortet. Dog kan man naturligvis ikke få tilsendt en kode til en mobiltelefon hvis det er fra den man forsøger at logge ind :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret November 16, 2010 Se dét er rigtig smart! :) Thumbs up til dem... I det hele taget ville muligheden for engangskoder til ens mobil via SMS være en nem og fleksibel løsning hvis det kunne tilbydes som supplement til pre-2000 papkort løsningen... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
biz 2 Anmeld indhold Besvaret November 23, 2010 LamID Pas på med at glemme adgangskoden til LamID da det ikke er muligt for support-systemet at sende en ny midlertidig adgangskode til et udenlandsk nr Du skal så forbi enten din bank (som heller ikke kan sende en sms til udlandet) eller forbi Borgerterror som så henviser dig til den support som lige har sendt dig til Borgerterror .. Ellers så kan du bestille en ny midlertidig kode via brev som så kun ta´r FJORTEN dage! Hold da kæft en gang 1990´er lort! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret November 23, 2010 Hahaha... Det går godt for dem... *GGG* Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret November 23, 2010 Pas på med at glemme adgangskoden til LamID da det ikke er muligt for support-systemet at sende en ny midlertidig adgangskode til et udenlandsk nr Er løsningen her ikke bare at bruge telefonnummeret på et dansk taletids sim-kort som man så har liggende i en gammel mobil som så kan tændes når der er brug for at modtage en SMS til et dansk nummer? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Ufolu 10 Anmeld indhold Besvaret May 4, 2011 Hvad sker der når jeg har brugt alle mine NemID koder (nøgler)? Har kun 5 stk. tilbage. Da jeg skulle logge på 40 gang (kvar) på swedbank.dk stod der på skærm at de vil sende mig nogle nye koder...som jeg aldrig modtog. Er det ikke meget primitivt at de sender koderne med posten, det er meget bedre med "den lille regnemaskine - som spytter koderne ud (swedbank.se)":o Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret May 4, 2011 Hvad sker der når jeg har brugt alle mine NemID koder (nøgler)? Har kun 5 stk. tilbage. Da jeg skulle logge på 40 gang (kvar) på swedbank.dk stod der på skærm at de vil sende mig nogle nye koder...som jeg aldrig modtog. Er det ikke meget primitivt at de sender koderne med posten, det er meget bedre med "den lille regnemaskine - som spytter koderne ud (swedbank.se)":oDen var svær!.... --> https://www.nemid.nu/support/noeglekort/bestil_ekstra_noeglekort/ ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites