Maria 10 Anmeld indhold Besvaret October 10, 2010 Hej everett Jeg er selv flyttet til Landskrona i april. Jeg har boet i Oxie i mange år, og der skete altid et eller andet. Nu bor jeg i udkanten af Landskrona, men syntes her er dejligt og mere roligt. (Jeg kan selvfølgelig ikke vide hvad der sker inde midt i byen om natten, men man læser ikke om så mange hændelser som man gjorde i Oxie. Min kæreste har boet her i mange år og vil gerne blive boende her, så derfor flyttede jeg nordpå. Han er også tilfreds med børnehaven hans børn har gået i og skolen som de går på nu. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
everett 10 Anmeld indhold Besvaret October 10, 2010 Hej Maria Dejligt at høre:-) Vi har også fundet i bolig i byen og flytter i december. Må jeg spørge - hvilken skole går børnene på? For vi står midt i valget af skole nu:-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mette 0 Anmeld indhold Besvaret October 10, 2010 Everett..hvad er nu det med Amager....hold lige Amager udenfor................Amager er nr. 1 - som Rockers by Choice sang :) Hilsen en Amar´kaner Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Maria 10 Anmeld indhold Besvaret October 10, 2010 Begge børn går på Seminarieskolan (I förskolan og 3.klasse) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
everett 10 Anmeld indhold Besvaret October 10, 2010 Mette - ikke et ondt ord om Amager - vi er begge født og opvokset her, og eeeeeeelsker øen. Det er landets politik og skolesystemet, som vi ikke er vilde med:-) Amager blev nævnt, fordi nogle folk herinde gav udtryk for at problemet med Landskrona er indvandrer - hvilket der også er på Amager - hvilket vi absolut intet problem har med! Maria - vi har faktisk seriøst kig på Seminarieskolen til vores datter Mathilde. Måske de ender i samme klasse? Hun går nemlig i tredje:-) Og - Seminarieskolan ligger tæt på dér hvor vi flytter ind. Så - det er pudsigt! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
newport 10 Anmeld indhold Besvaret October 11, 2010 Nok en god ide om du kan få dine børn ind på samme skole, så de kan støtte hinanden. Der kan være et rimeligt stort chock for børnene lige pludseligt at blive smidt alene ud i en svensk skole. Just my 2c Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fdhin 10 Anmeld indhold Besvaret October 26, 2010 Landskrona Jeg har boet i Landskrona i lidt over 4 år, og har følgende betragtning om hvad der er sket siden newport flyttede fra. Da jeg flyttede til i 2006 var det en ret vild by, hvor man i polisens hændelsesresume kunne se hver dag, at der skete et eller andet lort i Landskrona. Indbrud, vold, røveri og spritkørsel især. Når jeg kigger i selv samme resume på www.polisen.se nu i dag, så sker der faktisk sjældent noget. Enten er polisen blevet meget dårligere til at skrive rapporter, ellers også har den nye døgnbemanding og oprustning af antallet af betjente der skete i 2007 hjulpet meget. Jo, der bliver skudt lidt med pistoler fra tid til anden, men det er jo altså kendinge af politiet der bliver skudt på, og ikke almindelige mennesker. I 2006 var jeg nervøs når jeg skulle aflevere en film i VideoMIX på Rådmansgatan. Der hang rigeligt mange mørklødede på gadehjørnerne, og mange lignede at de var parat til klammeri. - Her skal jeg indskyde at min ghetto-træning er god, idet jeg har boet i belastede kvarterer i DK før. Det har aldrig skræmt mig, men Landskrona C by night anno 2006-2007 var ikke så sjovt. Jeg kan sige at jeg ikke er nervøs i dag. Byen sover efter kl 21. Der er næsten ikke et øje i centrum. Ang. Inger og bataljen på Hemköpps parkeringsplads, så har den primært symbolværdi. Det er ærgeligt at hun døde, men forløbet har vist (mit gæt) været noget i den her stil: Ung indvandrer parkerer sin bil på handicap parkeringspladsen for næsen af et ældre par, med noget familie og sin højgravide kone. Her parkerer han formentlig ikke ud af dovenskab, men nok nærmere af hensyn til sin kone, idet højgravide ofte ikke er glade for at vralte over distancen. Et gammelt emsigt fjols dytter, og kommer hen og banker hårdt på hans rude for at sige ham en ting eller to om respekt for alderdom og handicapparkeringspladser. Den unge fyr tager det ilde op og slår døren hårdt op i maven på den gamle. Tumult opstår. Inger angriber den unge mand bagfra, bliver skubbet og lander uheldigt. Hun dør et par dage senere på hospitalet. En ting vi skal huske om episoden er at vi ikke taler om en blodtørstig indvandrer som har spottet en gammel dame på 200m afstand og sat efter med fråde om munden og med det ene formål at hun skal dø ved at blive skubbet hårdt i jorden.. Det er ikke fordi jeg ønsker at udstille den unge fyr som offer, men prøv lige at tænke over hvor mange der egentlig har temperament til at kunne have overreageret på den måde, og gjort udfald efter en på tidspunktet irriterende person med en bildør, hvis personen bare havde valgt den helt rigtige knap på det rigtige tidspunkt. Dette er ikke race-relateret, og det kunne ske et hvilket som helst sted i Skåne er min påstand. Bare irriterende at den klæber til Landskrona nu. De problemer man kommer til at stå overfor afhænger rigtigt meget af hvilket sted man kommer til at bo. Der er ryddet op i Landskrona C ligenu, og jeg er virkelig glad for at bo der. Jeg hører at der i bydelen Koppargården stadig er store problemer med brændende biler, stenkast, utrygt nærmiljø osv. Så det er et område jeg anbefaler at man undgår. Måske er problemerne fra centrum bare eksporteret derud. Hvad ved jeg. Jeg har boet 3 steder i Landskrona: - Ved Lasarettet - der var ret stille, men et par af naboerne holdt lidt for meget fest så jeg flyttede. - I Öster - dvs lige foran Hemköpp, og det kvarter er præget af mange lejeboliger og få ejeboliger. Folk virker ligeglade med deres nærmiljø og passer ikke ordentligt på det. Dette er et ret forarmet sted og det er en torn i øjet på byplanlæggerne, formentlig på grund af dets placering lige ved siden af centrum. Der bor en stor mængde af de her svenskere som ikke har et fast arbejde, men til gengæld har tatoveringer og drikker for meget øl (det ER en by med tradition for arbejderklasse og lavt uddannelsesniveau, og det er ikke noget der bare lige forsvinder på en enkelt generation ved at man lukker øresundsværftet og sukkerfabrikkerne). Og så er der masser af folk fra Balkan, ikke at det er slemt i sig selv. Men der er fattigt, og man kan f.eks ikke have sin cykel til at stå udenfor her. - I centrum - og her er jeg som sagt glad, og føler mig tryg ved nærmiljøet. Og så ang. det du allerhelst vil vide: Jeg har et barn i børnehavealder, og har ikke noget negativt at sige om deres förskoler her. Ang. skoler er jeg usikker. Jeg ved at Dammhagskolen nok er en du helst vil undgå. Der har situationen været ude af kontrol i noget tid. De elever som går på den har nok brug for noget andet end det som et svensk skolesystem kan tilbyde. F.eks noget disciplin. Som jeg forstår det er det ikke tilladt at "tale hårdt" til børn i skolen. Dammhagskolen er sådan en som Folkpartiet (svensk modstykke til Venstre) er gået til valg på at rydde op i, ved at sætte fokus på "forældreansvar" og lignende. Har du egentlig søgt på anmeldelser (recensioner) af svenske skoler i området? Svenskerne elsker at lægge anmeldelser af alt mellem himmel og jord på nettet. Her er min lille opsummering af fordele/ulemper ved Landskrona. Det positive: * Gammel by. Brosten, parker, historie, atmosfære. * Adgang til skov og strand. * I særdeleshed en pæn by om sommeren. * Med ca 40.000 indbyggere er der de nødvendige ting - hospital, cafeliv, gratis museer, gode indkøbsmuligheder. * Byen er billigere at bo i end Lund og Malmø. * Godt serviceniveau, venlig og imødekommende betjening de allerfleste steder. * Tæt på Helsingborg, Lund, Malmø. * Landskrona Karnevalen! Det negative: * Høj arbejdsløshed, lavt uddannelsesniveau * Små enklaver af udlændinge som aldrig rigtigt er kommet "indenfor". * Visse dele af byen er utryg om natten. * Grundet den høje arbejdsløshed tjener kommunen ikke frygteligt med skattepenge. Something's gotta give. * Pendleafstanden mærkes. Primært fordi der kun går to tog fra Malmø til Landskrona i timen (ændres måske med city tunnlen?) * Det er ikke Malmö. Folk er noget provinsielle. En anelse svære at komme ind på livet af. - De ser dig gerne, men helst sådan lidt "på kameraafstand". Der er lidt en jydementalitet her - (jeg mener ingenting ondt, men når man er outsider så gør det tingene lidt mere vanskelige). * Misundelse. Der er nogle der har virkelig ondt bagi over at lønniveauet er højere i Danmark. Der er også en forestilling om at alle som arbejder i Danmark er velhavere. Jeg ved ikke hvorfor det er så stort et problem. Måske går det ind og sparker til den svenske forestilling om at alle i bund og grund er lige. Eksempel: Min underbo begyndte altid at snakke om penge når vi faldt i snak og spurgte mig ved 5 lejligheder hvad jeg tjente. Til sidst fortalte jeg ham det, og siden har han ikke været interesseret i at snakke med mig. Wtf? Jeg taler ikke penge med Skåninge igen, ever. Så jeg synes selv at jeg har givet et nuanceret billede af Landskrona ovenfor. Det er ikke bare positivt, og ikke bare negativt. Personligt trives jeg fint her, men en anden vil måske ikke lide det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret October 27, 2010 Det er ikke fordi jeg ønsker at udstille den unge fyr som offer, men prøv lige at tænke over hvor mange der egentlig har temperament til at kunne have overreageret på den måde, og gjort udfald efter en på tidspunktet irriterende person med en bildør, hvis personen bare havde valgt den helt rigtige knap på det rigtige tidspunkt. Sikke en rørende fremlægning af hændelsesforløbet på p-pladsen i Landskrona - jeg får næsten tårer i øjnene. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Søren&Eva 10 Anmeld indhold Besvaret February 4, 2011 Hej Kunne godt tænke mig at vide om du/i så er flyttet til Landskrona eller hva og om hva i synes om det??? Jeg boede i Landskrona på Sturagatan lige over for Dammhagskolen for 6-7 år siden og hørte også alle disse historier, men jeg oplevede ALDRIG noget af det overhovedet... Nu sidder jeg her i min nye lejlighed på östergatan i Landskrona som jeg lige har overtaget her d. 1/2 2011 efter at have boet i Danmark de sidste 6-7 år er jeg flyttet tilbage til Landskrona... Jeg var ovre på Dammhagskolen idag for at melde mine 2 børn ind på 5 og 7 år... jeg opfattede skolen som et fint sted, jo bevares der var mange indvandre og ALLE kunne sagens se vi var danskere men synes vi blev taget rigtig positivt imod og det første jeg lagde mærke til var vagten som kom slæbende med en elev han havde taget i at ryge som røg direkte op til Rektor hvor vi sad... vagten begyndte straks at snakke med min søn imens han stadig holdte fast i ham knægten som havde røget... Jeg synes Landskrona er en dejlig by og er sgu glad for at være tilbage, jeg er total Land menneske, jeg har boet ude på landet i de små byer uden for Hillerød hele mit liv og er slet ikk vant til sådan en stor by, på nær sidste gang da jeg boede i Landskrona, men jeg synes virkelig her er dejligt, alle er venlige og vil gerne snakke og alle er også hjælpsomme når man spørg dem om noget... Så jeg kan kun sige at i skal flytte til Landskrona vis i ikke allerede er flyttet herop... F.eks så mødte jeg en dansker forleden heroppe som havde boet her i 10 år og han sagde også straks " nååå så har i vel hørt om alle de rygter som går om Landskrona med indvandre og kriminalitet" " i de 10 år jeg har boet her har jeg ALDRIG oplevet noget som helst" sagde han efterfølgende... han var også utrolig glad for at bo her... Selvfølgelig er der en bid vej til KBH i forhold til Malmø, Lund, Svedala o.s.v... men til gengæld så har man også den mulighed at man kun bor 25 km fra færgen i Helsingborg... Jeg personligt har valgt at tage færgen, jeg arbejder i Birkerød... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites