everett 10 Anmeld indhold Skrevet September 22, 2010 Så skal det ske! Vi har besluttet, at flytte til Sverige - måske på tide - vi bor i Kastrup ved Lufthavnen, og har overvejet det i en del år. Vi vil gerne bo uden for Malmø, og har nu fundet en fed bolig i Landskrona. Tæt på skoler, gymnasium m.m. (vi har 3 piger på 13, 8 og 2 år.) Men - så googler jeg Landskrona, og straks mødes jeg af skræmmende artikler om problemer, vold, arbejdsløshed osv. Er det så slemt - nogen som kan svare på det? Og - som bor der selv, eller som bor tæt på? Og nogen herinde, som er flyttet derover med børn (Landskrona)? Håber meget på svar, da jeg er totalt lost. Men - har forelsket mig i boligen, og i landet:love: På forhånd mange tak! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret September 22, 2010 De kommunale skoler i Landskrona er hårdt belastede. Ikke just det bedste miljø. Jeg ville nok overveje at finde alternative skoler, altså i privat regi. Men det må I jo selv vurdere ved at gøre et besøg og se, hvordan forholdene er. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
newport 10 Anmeld indhold Besvaret September 23, 2010 Jeg har selv boet uden for Landskrona - og i Landskrona, med børn. Jeg ville ikke gøre det om jeg var dig - vælg noget syd for Lund Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
everett 10 Anmeld indhold Besvaret September 23, 2010 Newport - har du mulighed for at uddybe? Kommer det an på, hvor i byen man bor, eller? Og hvilke problemer, er der tale om? Boligen ligger tæt på Kvarntorget?! Fordi - andre steder kan man jo også læse om vold m.m. i Malmø, og omegn. Så - det er lidt svært at blive klog på, syntes jeg - og manden som udlejer boligen, vil jo sikkert intet negativt sige:-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret September 23, 2010 Jeg ville ikke gøre det om jeg var dig - vælg noget syd for LundPrismæssigt er "syd for Lund" også noget andet i.f.t. Landskrona. Men hvis dette ikke er et issue, så er det jo ikke et problem. Landskrona har desværre ikke det bedste ry. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
everett 10 Anmeld indhold Besvaret September 23, 2010 Altså - det er lidt lige som "dansen om den varme grød":-) Det jeg mener er: vi er født og opvokset på Amager - vores mellemste datters bedste veninde sidste år er Somalier. Min mand træner mma kampsport med flere udlændinge, vi færdes ugentligt på Nørrebro, hvor jeg går på kursus osv.. Så - vi er jo vant til lidt af hvert, og har et fint forhold til udlændinge og folk med anden etnisk baggrund. Så er det ligesom sagt - så hvis det er i den retning, Landskrona har et dårligt ry, vil det nok ikke rigtig påvirke os. Det jeg tænker er, om der er meget vold generelt, indbrud, skyderier og den slags. Uanset, hvem og hvilke folk der står bag. Skriver her om udlændinge, fordi det er dem som de fleste artikler på internettet handler om. Men - er det værre end i Malmø, f.eks.? Taler vi indre Nørrebro på daglig basis - og et lavere fagligt niveau i skolerne end i resten af Skåne, eller hur? Det er jo lidt svært at gennemskue, bare ved at besøge byen i dagtimerne;-) Jeg kan jo læse mig til, at der er meget arbejdsløshed i byen - men altså, det er der jo også her.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
newport 10 Anmeld indhold Besvaret September 23, 2010 volden og kriminaliteten er over hele byen - fornylig blev en ældre kvinde slået ihjel på Hemkøps parkeringsplads ved infarten. Der er extrem usikkert på gaden efter kl 2100. Ingen gode skoler for dine børn - de vil blive moppet alle steder, og de vil bliver påvirket af usikkerheden i byen. Jeg giver dig ret i at byen er skøn - enormt synd at den har fået lov a gå i forfald. Selv flyttede jeg til Los Angeles - og føler mig betydeligt mere tryk der, selv de værste steder i den store by. Mit råd er - Gør det ikke, Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
everett 10 Anmeld indhold Besvaret September 23, 2010 Ok - hvor vildt. Det lyder s.. voldsomt! Anyone, som har oplevet noget positivt i byen? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret September 23, 2010 volden og kriminaliteten er over hele byen - fornylig blev en ældre kvinde slået ihjel på Hemkøps parkeringsplads ved infarten. Der er extrem usikkert på gaden efter kl 2100. Ingen gode skoler for dine børn - de vil blive moppet alle steder, og de vil bliver påvirket af usikkerheden i byen. Jeg giver dig ret i at byen er skøn - enormt synd at den har fået lov a gå i forfald. Selv flyttede jeg til Los Angeles - og føler mig betydeligt mere tryk der, selv de værste steder i den store by. Mit råd er - Gør det ikke,Ahhhhh, slap lige af... Den gamle dame blev skubbet og döde så uheldigvis ved faldet! Det var jo ikke decideret med vilje! og ja, han gutten var tilfäldigvis udländing, meeen han kunne ligesågodt ha väret (rigtig) svensk. Lige i det tilfälde synes jeg faktisk ikke man kan klantre byen, det kunne väre sket hvor som helst: ung gut kommer op og skändes med gammel mand om en parkeringsplads, råberi og håndgemäng (?) og den gamle dame blander sig og bliver skubbet, falder og dör... Så synes jeg ärlig talt Malmö har et dårligere rygte, med alle de skyderier der har väret og skyderier efter busser!!!! DET er sgu da alvorligt! men de folk som har boet i närheden af skyderierne har jo ikke selv oplevet noget... Har selv kun väret i Landskrona én gang. Deres indköbscenter er godt nok ikke noget at råbe hurra for, mindede mig om Höje Gladsaxe, men har da venner som bor der og de er udemärkede tilfredse med området som sådan. Thomas herinde svarer nok snart, han bor i närheden... Synes også det er noget pjat at man skal bo syd for Lund i denne sammenhäng. Hvorfor dog det???? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Ann 10 Anmeld indhold Besvaret September 23, 2010 Jeg har en veninde der er gymnasielærerinde i Landskrone. Hun flyttede dertil fra Helsingborg - og hun er glad for at bo der. Men hun er ikke glad for elevernes niveau og engagement. Hun forventede måske for meget, men blev alligevel chokeret da eleverne aldrig havde hørt om Shakespeare! Det regnede hun dog med at de var nået til på gymnasieniveauet. Og de er kun i skolen fordi de skal være der - ikke fordi de vil være der. Selve byen er superhyggelig, og man kan sagtens sidde og nyde en middag på torvet uden at opleve nogen som helst ballade. Og Citadellet er jo en historie for sig. Vidunderligt område. Jeg ville sætte mig ind i niveauet på gymnasierne - og i sær hvilke linier I ønsker. Der er jo mange forskellige i Sverige. Så vær også sikre på, at det er noget I kan få tilbudt i Landskrona. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
samson 10 Anmeld indhold Besvaret September 23, 2010 Lige i det tilfälde synes jeg faktisk ikke man kan klantre byen, det kunne väre sket hvor som helst: ung gut kommer op og skändes med gammel mand om en parkeringsplads, råberi og håndgemäng (?) og den gamle dame blander sig og bliver skubbet, falder og dör... Man skubber sgu da ikke en gammel dame.... uanset hvor meget den parkeringsplads betyder. Og så kan det godt være du siger at det kunne sagtens have været en "rigtig svensk" ung mand, men det er jeg ikke helt enig i. Syntes generelt man oftere oplever total mangel på respekt fra indvandre, for alle aldersgrupper i samfundet... Siger ikke at der IKKE er brådne kar bland de "rigtig svenske", men slet ikke i samme omfang. Men iøvrigt enig i, at man ikke kan klandre byen for den slags optrin... Jasper Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
everett 10 Anmeld indhold Besvaret September 23, 2010 Super fedt med alle jeres kommentarer. Flere, er meget velkomne:-) Altså - jeg har jo også hørt, at byen er utrolig smuk. Vedr. episoden med den gamle dame, så har der jo været en episode fornylig i Kastrup, hvor en mand "udlænding" blev brutalt myrdet på ét af de mest befolkede områder i byen. Og - jeg mener faktisk, at det var en "rigtig" dansk bande som stod bag. Så - den episode med den gamle dame syntes jeg, at vi skal se bort fra her i tråden:-) Samson skriver, at man ofte oplever total mangle på respekt fra indvandre, for alle aldersgrupper i samfundet. Dér er jeg ikke helt enig - de fleste indvandrer passer rigtig godt på deres gamle, og har respekt for ældre mennesker generelt - fordi alderdommen i deres kultur er lig med visdommen;-) Selvfølgelig vil der også være episoder, hvor respekten mangler - men jeg tror som sagt ikke på, at det er generelt. Så - hvem der står bag volden og balladen i Landskrona, er jeg egentlig lidt ligeglad med - det er mere et spørgsmål om, hvordan det er at leve der! Hvorfor er det farligt at gå på gaden efter kl. 21? Kan man parkere sin bil i gaden, uden at forvente den smadret næste dag? Er der mange stoffer i byen, og bander o.lign. Er der mere utrygt for børnene end andre steder? Flere røverier og indbrud i private hjem end andre steder i regionen osv.? Hører meget gerne fra nogen,som bor der selv - og som lever der til dagligt;-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
newport 10 Anmeld indhold Besvaret September 23, 2010 Nu kender jeg jo tilsynelandende byen bedre end jeg. Jeg boede der fra 1999-2007 og havde egen virksomhed der. Min 2 børn gik i skole og gym. der. Og byen er ikke blevet bedre siden 2007 - tværtimod. Jeg kommer der stadig jævnligt idet en del af mine venner bor der. Her er lidt fakta http://affes.wordpress.com/category/kriminalstatistik-skane-lan/ http://everykindapeople.blogspot.com/2010/06/kriminalstatistik.html Herfra citat: Om inte invandringen är problemet, vilken dansk kommun på under 40.000 människor kan då uppvisa en kriminalstatistik som Landskronas för 2009? 17 mordförsök, 451 fall av grov misshandel utan dödlig utgång, varav 61 fall av misshandel av barn och av 137 kvinnor över 18, 330 hemfridsbrott och olaga intrång, 36 grova våldtäkter, 27 fall av "sexuellt ofredande" (exhibitionism osv), 3.441 fall av stöld och rån (inklusive 52 rån mot privatpersoner, 19 väskstölder och 154 fickstölder), 671 fall av allvarlig vandalism, 13 mordbränder, 118 fall av våld mot tjänstemän, 581 narkotikabrott och 9 brott mot vapenlagen." Det bedste du kan gøre er at google. Havde jeg i 1999 vidst hvad mine børn skulle igennem - så havde jeg aldrig flyttet til Landskrona. Efter Lanskrona boede jeg 2 år midt i Malmø, ved Trianglen og der var meget bedre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
everett 10 Anmeld indhold Besvaret September 23, 2010 Super med fakta. Det ser jo ikke så godt ud - bortset fra, at de byer der sammenlignes med i statistikken ikke ligger i samme region som Landskrona?? (Bortset fra Trelleborg!) Er der ikke et sted på nettet, hvor man kan se sammenlignet med hele Skåne, tænker jeg? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
newport 10 Anmeld indhold Besvaret September 23, 2010 Hvorfor er det farligt at gå på gaden efter kl. 21? Fordi der er overfald og hærværk. Kan man parkere sin bil i gaden, uden at forvente den smadret næste dag? Stor sandsynlighed for hærværk, indbrud og tyveri. Er der mange stoffer i byen, og bander o.lign. 3 bander - og rigeligt med drugs Er der mere utrygt for børnene end andre steder? Ja Flere røverier og indbrud i private hjem end andre steder i regionen - Ja I 2006 var der 4 betjente til byen - oftest efter 21 skal politi'et hentes fra Helsingborg. I for sig er jeg ligeglad - men dette er iskolde facts. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
samson 10 Anmeld indhold Besvaret September 23, 2010 ...den episode med den gamle dame syntes jeg' date=' at vi skal se bort fra her i tråden:-) Samson skriver, at man ofte oplever total mangle på respekt fra indvandre, for alle aldersgrupper i samfundet. Dér er jeg ikke helt enig - de fleste indvandrer passer rigtig godt på [b']deres gamle, og har respekt for ældre mennesker generelt - fordi alderdommen i deres kultur er lig med visdommen;-) Selvfølgelig vil der også være episoder, hvor respekten mangler - men jeg tror som sagt ikke på, at det er generelt. Fair nok, jeg skal undlade at komme med flere kommentarer, men tillad mig at slutte af med at give dig ret i at indvandrer generelt tager sig godt af deres ældre - min mening om deres holdning til vores ældre står fast. Pøj pøj og velkommen til sverige, hvis det skulle blive aktuelt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
newport 10 Anmeld indhold Besvaret September 23, 2010 http://www.bra.se/extra/faq/?module_instance=2&action=question_show&id=563&category_id=0 http://www.bra.se/extra/pod/?module_instance=4 http://www.advokatsamfundet.se/templates/CommonPage.aspx?id=10615 følg også med på http://hd.se/landskrona/ Men bliv ikke væk fra Sverige - men find et mere rart sted, og dem er der mange af i Syd Skåne Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
everett 10 Anmeld indhold Besvaret September 23, 2010 Hmmm. Det er svært - når jeg går ind på bra.se, og ser på statistikken på 2009 på samtlige "Brot", så ser Malmø da værre ud?! (Og der er taget højde for forskellen i befolkningsantallet) Så - nu bliver det pludselig lidt svært at forholde sig til! Kender et par, som flyttede hjem igen fra Oxie - de havde aldrig boet et sted med større ballade, og de er født på Amager! Men - vi bliver ikke væk fra Sverige:-) Spørgsmålet er nu, om vi bliver væk fra Landskrona;-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
everett 10 Anmeld indhold Besvaret September 23, 2010 Altså - der er flere indbrud i biler og huse i Landskrona end i Malmø pr. 100.000 indbygger i 2009. Til gengæld er der markant flere drab, mordbrande m.v. pr. 100.000 indbygger i Malmø end Landskrona. Så kan man jo vælge og vrage, alt efter behag;-) Hvis der så samtidig bor %-vis flere indvandrer i Landskrona, borger det jo ikke ligefrem for kvaliteten i SDernes filosofi om, at de er grunden til de mange drab m.v. i Landskrona - som man kan læse om i flere blogs her på nettet. Hvis der er færre drab pr. 100.000 indbyggere, og samtidig flere indvandrer? Jeg forstår det ikke. Nå men - måske virker det værre for jer der har boet der, hvis i har boet i en ghetto? Eller måske fordi byen er mindre, og kriminaliteten er spredt over hele byen i stedet for i klynger og områder, som jeg kan forstå den er i Malmø?! Vi må til Landskrona, og se... Om ikke andet må vi overnatte derovre i en uges tid, midt i byen, og se hvad vi oplever af ballade. Det er nok det der skal til, for at få et realistisk sammenligningsgrundlag med den by som vi bor i nu..... Men tak for jeres svar. Hører gerne fra dem også, som har børn i Landskrona - og som kan fortælle enten godt eller dårligt om deres skoler. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Ann 10 Anmeld indhold Besvaret September 23, 2010 Selvfølgelig er det da hvor man bor i en by. Min veninde har ingen problemer med menneskene der hvor hun bor i Landskrone. Hun er mere bange for hundene. Jeg har også hørt historier om ballade i Oxie, men det værste vi har været ude for var et par teenagere der kørte deres borede knallerter igennem parken. Himmel hvor det larmede. Og det var så det års ballade ... :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
everett 10 Anmeld indhold Besvaret September 23, 2010 Ved du hvad? Det er bare SÅ skønt at høre, at der rent faktisk findes mennesker i Landskrona, som er glade for at bo der. Jeg var begyndt af overveje, om det overhovedet var værd, at tage derover og se på lejligheden! Puha - der reddede du lige min dag;-) Har din veninde børn som går i skole i byen, og man må spørge? For det er dér min primære bekymring er: i forhold til mine skønne unger... Mia Selvfølgelig er det da hvor man bor i en by. Min veninde har ingen problemer med menneskene der hvor hun bor i Landskrone. Hun er mere bange for hundene. Jeg har også hørt historier om ballade i Oxie, men det værste vi har været ude for var et par teenagere der kørte deres borede knallerter igennem parken. Himmel hvor det larmede. Og det var så det års ballade ... :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
newport 10 Anmeld indhold Besvaret September 23, 2010 Jeg boede på Standvägen, meget bedre finder du ikke i Landskrona, og det var ikke ghetto. Min ex boede i Bryggargatan, og der var ikke rart. Der blev bla skud med kopist (maskinpistol) og en blev ramt i benet. Malmö er spredt på et meget större areal, og derfor föles det ikke slemt. Gå en tur en sen nattetime i centrum af Malmö, der sker der ikke noget. Men hvis du gör det i Landskrona centrum. Hvis du tager en uge derover, så besög også et par skoler under undervisningstimer, og tag også en tur på gymnasium (som ligger i hårdt miljö (ghetto)). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
newport 10 Anmeld indhold Besvaret September 23, 2010 lidt blandet links http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=220400 http://www.landskronadirekt.com/boende/index_boende.htm http://hd.se/diskutera/2008/03/27/varfoer-vill-du-bointe-bo-i-landskrona/1/ https://www.flashback.org/t1096648 http://www.familjeliv.se/Forum-5-166/m53615052.html https://www.flashback.org/t565836p38 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
everett 10 Anmeld indhold Besvaret September 23, 2010 Jeg boede på Standvägen, meget bedre finder du ikke i Landskrona, og det var ikke ghetto. Min ex boede i Bryggargatan, og der var ikke rart. Der blev bla skud med kopist (maskinpistol) og en blev ramt i benet. Malmö er spredt på et meget större areal, og derfor föles det ikke slemt. Gå en tur en sen nattetime i centrum af Malmö, der sker der ikke noget. Men hvis du gör det i Landskrona centrum. Hvis du tager en uge derover, så besög også et par skoler under undervisningstimer, og tag også en tur på gymnasium (som ligger i hårdt miljö (ghetto)). Ja - jeg tror det er en god ide, at tilbringe et par dage derovre, besøge skoler m.v. Skud med maskinpistol lyder jo umiddelbart ikke særlig rart - lyder også som lidt af et særtilfælde? Eller skete det tit? Eller var det et enkeltstående frygteligt tilfælde? Øv - det er bare så svært. Èn siger et - en anden siger noget helt andet.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Ann 10 Anmeld indhold Besvaret September 23, 2010 Ved du hvad? Det er bare SÅ skønt at høre' date=' at der rent faktisk findes mennesker i Landskrona, som er glade for at bo der. Jeg var begyndt af overveje, om det overhovedet var værd, at tage derover og se på lejligheden! Puha - der reddede du lige min dag;-) Har din veninde børn som går i skole i byen, og man må spørge? For det er dér min primære bekymring er: i forhold til mine skønne unger... Mia[/quote'] Jeg skal prøve at få fat i hende i aften, og få hende til at berette lidt om hvordan hun oplever det at bo i Landskrona. Hun har ikke børn. Men hun underviser på gymnasiet - så hun kender jo en del til det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites