Jump to content
Ishak

En del spørgsmål..

Recommended Posts

Hej jeg er ny her...og har kigget læst lidt på emnerne men er lidt forviret og kunne ikke rigtigt finde lige det jeg søgte..nu vil jeg lige spøger om nogle ting og håber jeg kan få nogle gode svar til brug... Mig og manden bor i malmö..manden studere i malmö jeg arbejder i dk men er på barsel lige nu..Jeg skal føde på hvidovre..Når barnet bliver født i dk hvad skal jeg så??for barnet automatisk dansk cpr nr? Og hvad skal jeg gøre for at få børnepenge fra danmark?? noget med at udfylde e401 syndes jeg der stod nogle steder men hvor for jeg det fra??.. og hvornår skal en barn skrives op til en dagis?? og hvad koster det??da jeg skal føde i danmark har jeg jo jordmor der. men efter fødslen hvor skal jeg henvende mig ang. sundhedsplejsker til mit barn osv?? håber nogen kan hjælpe og håber ikke det lyder alt for dum men jeg er ret blank lige nu og forvirret med alle de regler osv det skal nærmest skæres i pap for mig :laugh: Mvh ishak.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

1. så skal du tage hjem og husk når du er kommet hjem, så skal du henvende dig i sverige med dit barn hvis det har behov for lægehjælp :-) 2. ja, det får dansk cpr, men du skal selv henvende dig til et danskt kirkekontor (du kan bruge digital signatur) for at få regget navnet (hvilket er lettste i danmark da du så kommer uden om den svenske navnelov som er mere besværlig end den danske) - herefter skal du på skatteverket i sverige med fødsels og navneattest 3. ring til din fraflytterkommune 4. http://www.malmo.se/forskoleanmalan - læs 5. alt efter indkomst, men max 1260 sek (hvilket de fleste lander på, man skal tjene meget dårligt hvis man lander under maxbeløb) 6. Du skal finde en barnmorska (BVC) tæt på hvor du bor og henvende dig - http://i-malmo.se/nr_malmo/Barnav%E5rdscentraler.htm

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites